Danske Kirkers Råd
Notat: forslag til revision af trossamfundsloven
11.10.2024
Notat: DKR’s forslag til revision af trossamfundsloven 2024/2025
Formål:
følgende notat opsummerer DKR’s holdning til trosamfundsloven og dens
revision i 2024/2025
Konklusion:
DKR ønsker
en trosamfundslov,
der indeholder
a)
En gradueringsmodel
mellem forskellige trossamfund, så der tages højde for,
om det er gamle veletablerede kirker med mange medlemmer, som den katolske
kirke, eller små, nye menigheder med eks. 50 medlemmer, der lige er startet op.
De behandles alle ens, hvilket nu giver modsatrettede og ulogiske arbejdsgange.
b) Gradueringen kan ske via en
akkrediteringsordning,
hvor ministeriet
akkrediterer, at forskellige kvalitets- og kontrolmekanismer er på plads i et givet
trossamfund, hvorfor de i højere grad får mulighed for selv at administrere dem.
Disse mekanismer kan være regnskabspraksis, kvalitetssikring af forkyndelse,
sikkerhedsmæssige foranstaltninger ved krænkende adfærd eller misbrug af
forkynderembeder mv.
Formålet er at give øget frihed og rettigheder til de trossamfund, der har vist, at de kan
opfylde en række institutionskrav.
DKR ønsker, at loven skaber rum for samspil mellem kirkerne og staten – og at statslig
kontrol og
sanktioneringer
af problematisk religiøs-baseret praksis, eks.
tvangsægteskaber,
styres via straffeloven frem for trossamfundsloven.
Såfremt trossamfundsloven kun revideres i mindre omfang, vil DKR særligt gøre
opmærksom på
fire forbedringspunkter:
a)
Vielseskurser:
kurserne bør tydeliggøres i indhold, form og formål – og gerne
afsluttes med en eksamen, der kan tages online, så evt. danskuddannede
forkyndere kan nøjes med alene at tage eksamenen.
b)
Regnskabspraksis:
den nuværende vejledning og praksis indeholder en række
uigennemsigtige krav, der skifter mellem KM og eks. SKAT – og den form for
foreningsregnskab, som mange små kirker har. Det betyder ofte modsatrettede
beskeder, korte frister og at KM påpeger fejl, der dybest set handler om forskellig
praksis frem for fejl i regnskab. Regnskabspraksis bør gøres enkel og med nem
vejledning uden de store administrationsbyrder for staten eller kirkerne.
c)
Migrantkirker:
der er for få mekanismer og vejledning til at gøre nye kirker,
oprettet af migranter, til anerkendte trossamfund. Trossamfundslovens
godkendelsessystem er uoverskueligt, besværligt og langsommeligt, hvorfor nye
kirker har svært ved at blive en del af det. Der bør være råd, vejledning og bedre
indslusning af disse nye kirker.
d)
Klare grænser på styringsmekanismer:
DKR oplever, at ministeriet i flere
tilfælde udsender modstridende beskeder og krav. Derudover er der en
nulfejlskultur, hvor selv de mindste misforståelser opfattes som fejl – uden at
ministeriet viser forståelse for forskellighederne i trossamfundene – og
forskelligheden mellem en statslig styrelse og en kirke. DKR ønsker
rammesætning af ministeriets beføjelser og grænser for, hvad der er
trossamfundenes indre anliggender.
1