NOTAT
Muligheden for undtagelse fra krav om tids-
registrering for præster mv.
Juni 2024
J. nr.
CAIJ
AKL
1. Indledning
I forbindelse med, at ændringen af arbejdstidsloven (lov nr. 89 af 30. januar 2024)
træder i kraft den 1. juli 2024, er det blevet gjort gældende, at det i ændringsloven
indeholdte krav om registrering af lønmodtageres daglige arbejdstid er blevet over-
implementeret, idet det angiveligt skulle være muligt inden for EU-rettens rammer
helt at undtage eksempelvis præster fra tidsregistreringskravet.
I dette notat redegøres for, hvorfor dette ikke er tilfældet. Selve kravet om tidsregi-
strering følger af EU-Domstolens afgørelse i sag C-55/18. Af denne afgørelse frem-
går, at for lønmodtagere, der ikke skal overholde bestemmelser om maksimal ugent-
lig arbejdstid samt hviletid i medfør af artikel 17, stk. 1, i arbejdstidsdirektivet
1
, gæl-
der forpligtelsen til at registrere den daglige arbejdstid ikke. Det beror således på
rækkevidden af artikel 17, stk. 1, hvilke lønmodtagere pligten til registrering af ar-
bejdstid er gældende for efter EU-retten.
2. Arbejdstidsdirektivets artikel 17, stk. 1
Arbejdstidsdirektivets artikel 17, stk. 1, har følgende ordlyd:
”Under overholdelse af de generelle principper for beskyttelse af arbejdstagernes
sikkerhed og sundhed kan medlemsstaterne fravige artikel 3, 4, 5, 6, 8 og 16, når
arbejdstidens længde som følge af særlige træk ved det udførte arbejde ikke måles
og/eller fastsættes på forhånd, eller når arbejdstagerne selv kan fastsætte den, bl.a.
når der er tale om:
a) personale med ledelsesfunktioner eller andet personale, der har beføjelse til at
træffe selvstændige beslutninger
b) arbejdende familiemedlemmer eller
c) arbejdstagere, hvis arbejde knytter sig til kirkers og trossamfunds religiøse hand-
linger.”
Bestemmelsen er bygget op på den måde, at det i den første del af bestemmelsen
fastlægges den grundlæggende betingelse for, at de nævnte artikler kan fraviges - når
arbejdstidens længde som følge af særlige træk ved det udførte arbejde ikke måles
og/eller fastsættes på forhånd, eller når arbejdstagerne selv kan fastsætte den – mens
der i bestemmelsens anden del er oplistet eksempler på lønmodtagere, der kan være
1
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 om visse
aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden.