Kirkeudvalget 2023-24
KIU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2762959_0001.png
Frederiksberg, den 5. oktober 2023
Kirkeminister Louise Schack Elholm.
Kære Louise Schack Elholm.
Er Kirkeministeriet hævet over princippet om god forvaltningsskik?
Det spørgsmål stiller på baggrund af en klages kirkeministeriet (mail
27.04)
Da jeg den 25.05 endnu ikke havde fået svar på min henvendelse, rykkede jeg for svar.
Dags dato har jeg endnu ikke - efter
mere end 5 måneder
og efter flere rykkere (jf. nedenstående
korrespondance ikke) - modtaget svar trods ministeriets tilsagn om forventet tilsagn om
svar inden
udgangen af september 2023
(jf. nedenfor).
(
25.05.23
1. rykker for svar på klage:
Kirkeministeriet
Departementschef Christian Dons Christensen
Torsdag, den 27.04. fremsendte jeg klage (vedhæftet) over provst Jørn Noe og biskop Ulla Thorbjørn Hansen - mail 10.15
-
[email protected].
KM kvittering: mail 27.03. - 10.16
I dag fire uger senere har jeg intet hørt.
Hvorfor?
Ifølge Folketingets Ombudsmand er god forvaltningsskik:
Det følger imidlertid af god forvaltningsskik, at sager i den offentlige forvaltning skal behandles inden for rimelig tid og
ikke må trække unødigt ud.
Myndighederne skal give borgerne underretning, hvis en sag ikke kan afgøres inden for kortere tid, eller hvis sagen tager
længere tid end sædvanligt.
Der skal i så fald oplyses om, hvad sagen beror på, og så vidt muligt om, hvornår en afgørelse kan forventes at foreligge.
Med henvisning til ovennævnte vilkår for god forvaltningsskik - også for fremsendte klage - anmoder jeg om omgående svar.
Med venlig hilsen
Henning Hansen
Pastor emer
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10-23 fra Henning Hansen vedr. klage til kirkeministeren over lang sagsbehandlingstid
2762959_0002.png
2.
25.05.23
Tak for din henvendelse til Kirkeministeriet.
Dette er en automatisk kvittering, som du ikke skal besvare.
Vi skal orientere dig om, at ministeriet som følge af din henvendelse har modtaget personoplysninger
om dig.
I henhold til
databeskyttelsesforordningens
artikel 13 skal vi desuden give dig en række oplysninger,
når vi modtager personoplysninger om dig, som du selv har afgivet.
På Kirkeministeriets
hjemmeside
kan du læse om hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Med venlig hilsen
Kirkeministeriet
26.05.23
Kære Henning Hansen
Jeg kan oplyse, at din sag er under behandling. Du må dog påregne lidt sagsbehandlingstid da mængden af
indkomne sager i ministeriet er stort. Jeg kan derfor ikke præcis sige hvornår din sag er færdigbehandlet,
men den er i proces.
05.07.23
Departementschef Christian Dons Christensen.
Kære Christian Dons Christensen
2. rykker for svar på klage over provst Jørn Noe og biskop Ulla Thorbjørn;
fremsendt 27.04.23.
Den 25. 05 sendte jeg 1. rykker adresseret til dig, da det er min læring at gå til
”hovedet”,
når f.eks. sagsbehandling ikke er udtryk for god forvaltningsskik.
3.
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10-23 fra Henning Hansen vedr. klage til kirkeministeren over lang sagsbehandlingstid
2762959_0003.png
Fuldmægtig Martin Martensen-Larsen svarede på dine vegne 26.05:
”Kære
Henning Hansen
Jeg kan oplyse, at din sag er under behandling. Du må dog påregne lidt sagsbehandlingstid da mængden af
indkomne sager i ministeriet er stort. Jeg kan derfor ikke præcis sige hvornår din sag er færdigbehandlet,
men den er i proces”
At der er mange indkomne sager i ministeriet og flere ifølge medierne sager, der langt fra så enkle
som min klage, det er hævet over enhver tvivl.
Men de mange sager er mig og min klage uvedkommende.
Jeg forventer ministeriets afgørelse på min klage snarest.
Med venlig hilsen
Henning Hansen
Pastor emer
05.07.23
Tak for din henvendelse til Kirkeministeriet.
Dette er en automatisk kvittering, som du ikke skal besvare.
Vi skal orientere dig om, at ministeriet som følge af din henvendelse har modtaget personoplysninger
om dig.
I henhold til
databeskyttelsesforordningens
artikel 13 skal vi desuden give dig en række oplysninger,
når vi modtager personoplysninger om dig, som du selv har afgivet.
På Kirkeministeriets
hjemmeside
kan du læse om hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Med venlig hilsen
Kirkeministeriet)
Folketingets
Ombudsmand
Den 30.august henvendte jeg mig til Folketingets Ombudsmand, der svarede
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10-23 fra Henning Hansen vedr. klage til kirkeministeren over lang sagsbehandlingstid
2762959_0004.png
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10-23 fra Henning Hansen vedr. klage til kirkeministeren over lang sagsbehandlingstid
2762959_0005.png
5.
Kære Henning Hansen
04.09.2023
I anledning af din klage til Folketingets Ombudsmand af 30. august 2023 skal Kirkeministeriet oplyse at din
klagesag er under behandling og forventes besvaret inden udgangen af september måned 2023.
Fuldmægtigens forventning er åbenbart ændret til ultimo oktober, november eller måske juleaften,
hvem ved?
Kirkeministeriet har angiveligt ondt i princippet om god forvaltningsskik på trods af din udtalelse jf.
Kristeligt Dagblad:
”Den
21. september svarer kirkeministeren. Hun henviser til sit forrige svar og oplyser, at Kirkeministeriet
som opfølgning har udarbejdet nogle interne retningslinjer, der vil blive gennemgået med medarbejdere og
kontorchefer. Retningslinjerne tager udgangspunkt i ombudsmanden myndighedsguide.”
Som minister har du vel ikke kun det politiske ansvar, men vel også ansvar for, at princippet om god
forvaltningsskik, der sætter dagsordenen i ministeriets sagsbehandlingstid og ikke som nu angiveligt efter
forgodtbefindende, som de mange og forskelligartede klager over den alt, alt for lange sagsbehandlingstider
tyder på.
Jeg skal anmode om et svar på min klage -
ikke ”forventet
til Mikkelsdag”, men her og nu!
Med venlig hilsen
Henning Hansen
Pastor emer
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 5: Henvendelse af 6/10-23 fra Henning Hansen vedr. klage til kirkeministeren over lang sagsbehandlingstid