Frederiksberg, den 5. oktober 2023
Kirkeminister Louise Schack Elholm.
Kære Louise Schack Elholm.
Er Kirkeministeriet hævet over princippet om god forvaltningsskik?
Det spørgsmål stiller på baggrund af en klages kirkeministeriet (mail
27.04)
Da jeg den 25.05 endnu ikke havde fået svar på min henvendelse, rykkede jeg for svar.
Dags dato har jeg endnu ikke - efter
mere end 5 måneder
og efter flere rykkere (jf. nedenstående
korrespondance ikke) - modtaget svar trods ministeriets tilsagn om forventet tilsagn om
svar inden
udgangen af september 2023
(jf. nedenfor).
(
25.05.23
1. rykker for svar på klage:
Kirkeministeriet
Departementschef Christian Dons Christensen
Torsdag, den 27.04. fremsendte jeg klage (vedhæftet) over provst Jørn Noe og biskop Ulla Thorbjørn Hansen - mail 10.15
-
KM kvittering: mail 27.03. - 10.16
I dag fire uger senere har jeg intet hørt.
Hvorfor?
Ifølge Folketingets Ombudsmand er god forvaltningsskik:
Det følger imidlertid af god forvaltningsskik, at sager i den offentlige forvaltning skal behandles inden for rimelig tid og
ikke må trække unødigt ud.
Myndighederne skal give borgerne underretning, hvis en sag ikke kan afgøres inden for kortere tid, eller hvis sagen tager
længere tid end sædvanligt.
Der skal i så fald oplyses om, hvad sagen beror på, og så vidt muligt om, hvornår en afgørelse kan forventes at foreligge.
Med henvisning til ovennævnte vilkår for god forvaltningsskik - også for fremsendte klage - anmoder jeg om omgående svar.
Med venlig hilsen
Henning Hansen
Pastor emer