Kirkeudvalget 2023-24
KIU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Bekendtgørelse om Trossamfundsregistret
I medfør af § 11 og § 21, stk. 2, i lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden
for folkekirken, fastsættes:
Kapitel 1
Definitioner
§ 1.
Betegnelsen Trossamfundsregistret anvendes i denne bekendtgørelse som betegnelse
for det digitale register over trossamfund, der er registreret som anerkendte trossamfund i
Danmark, og menigheder, forsamlinger og kredse m.v., der er omfattet af et trossamfunds
anerkendelse.
Stk. 2.
Betegnelsen menighed anvendes i denne bekendtgørelse som betegnelse for
menigheder, forsamlinger og kredse m.v., der er omfattet af et trossamfunds anerkendelse i
medfør af § 8 i lov om trossamfund uden for folkekirken.
Stk. 3.
Trossamfundsregistret tilgås via Kirkeministeriets hjemmeside.
§ 2.
Betegnelsen årsregnskab anvendes i denne bekendtgørelse som betegnelse for
overblik over de økonomiske aktiviteter, som et trossamfund og en menighed har foretaget i
regnskabsåret.
Kapitel 2
Trossamfundsregistrets formål, indretning og førelse
§ 3.
Trossamfundsregistret har til formål at sikre en lettere adgang til indsigt i, hvilke
trossamfund der er anerkendt, og hvilke menigheder der er omfattet af et trossamfunds
anerkendelse, samt indsigt i deres økonomiske og organisatoriske forhold.
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om Trossamfundsregistret, fra kirkeministeren
§ 4.
Når et trossamfund med evt. tilhørende menigheder er blevet anerkendt, opretter
Kirkeministeriet en særskilt ’side’ for henholdsvis trossamfund og den enkelte menighed i
Trossamfundsregistret, der giver trossamfundet og evt. tilhørende menigheder adgang til at
indberette oplysninger om de i §§ 10 og 11 anførte forhold.
§ 5.
Når Kirkeministeriet har oprettet et anerkendt trossamfund eller en menighed
omfattet af et trossamfunds anerkendelse i Trossamfundsregistret, giver Kirkeministeriet
henholdsvis trossamfundet og menigheden besked herom.
Stk. 2.
Når et trossamfund med evt. tilhørende menigheder er blevet oprettet i
Trossamfundsregistret, offentliggøres det på Trossamfundsregistrets hjemmeside.
Trossamfundet og evt. tilhørende menigheder orienteres herom i forbindelse med, at det
modtager Kirkeministeriets afgørelse om anerkendelse.
§ 6.
Trossamfund, der er registret med et CVR-nr. og har oplyst Kirkeministeriet herom,
modtager login-informationer i trossamfundets VIRK-postkasse. Tilsvarende gælder for
menigheder, der er omfattet af et trossamfunds anerkendelse, hvis menighederne har oplyst
CVR-nr.
Stk. 2.
Trossamfundet skal for at kunne tilgå trossamfundets VIRK-postkasse anvende en
af følgende muligheder:
1) MitID Erhverv, som er knyttet til trossamfundets CVR-nummer, hvis der er flere, der
skal kunne agere digitalt på vegne af trossamfundet.
2) Foreningsrepræsentantens private MitID, hvis trossamfundet i Virk.dk er registreret som
forening og har registreret én foreningsrepræsentant, som skal kunne agere digitalt på
trossamfundets vegne.
Stk. 3.
Stk. 2 gælder tilsvarende for menigheder, der er omfattet af et trossamfunds
anerkendelse, hvis menigheden har oplyst et CVR-nr.
Stk. 4.
MitID Erhverv er personlig, og enhver skal kunne identificeres personligt i
henholdsvis trossamfundet og menigheden.
Stk. 5.
Det er trossamfundet henholdsvis menigheden, der tager stilling til, hvem der er
kontaktperson og ansvarlig for indberetning af oplysninger til Trossamfundsregistret. Den
person, som trossamfundet henholdsvis menigheden udpeger, tegner trossamfundet
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om Trossamfundsregistret, fra kirkeministeren
henholdsvis menigheden i forhold til Trossamfundsregistret. Hvis trossamfundet
henholdsvis menigheden udpeger en ny kontaktperson skal Kirkeministeriet orienteres
herom, så der kan sendes nye login-informationer.
Stk. 6.
Den person, der indberetter oplysninger til Trossamfundsregistret, skal i
forbindelse med indberetningen på tro- og love erklære, at:
1) de indberettede oplysninger er korrekte,
2) de indberettede oplysninger er i overensstemmelse med de gældende regler for
anerkendte trossamfund og evt. tilhørende menigheder, og
3) at vedkommende er berettiget til at foretage indberetningen.
§ 7.
De trossamfund henholdsvis menigheder, der ikke er registreret med et CVR-nr., vil
af hensyn til oplysningernes karakter få tilsendt logininformationer med ordinær post til den
adresse, som de har oplyst til Kirkeministeriet.
§ 8.
Kirkeministeriet er ansvarlig for vedligeholdelse og udvikling af
Trossamfundsregistret.
Stk. 2.
Indberetning af fejl eller mangler i Trossamfundsregistret skal ske til
Kirkeministeriet.
Kapitel 3
Trossamfundsregistrets indhold
§ 9.
Trossamfundsregistret indeholder oplysninger om:
1) Trossamfund, der er registreret som anerkendte trossamfund i Danmark, jf. lov om
trossamfund uden for folkekirken § 7.
2) Menigheder, der er omfattet af et trossamfunds anerkendelse, jf. lov om trossamfund
uden for folkekirken § 8.
§ 10.
Trossamfundsregistret indeholder følgende oplysninger om anerkendte trossamfund:
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om Trossamfundsregistret, fra kirkeministeren
1) Navn og hjemsted for trossamfundet.
2) Antal myndige medlemmer af trossamfundet.
3) Trossamfundets vedtægter.
4) Navn, telefonnummer og e-mail på den kontaktperson, der er ansvarlig i forhold til
Trossamfundsregistret.
5) En tekst, som udtrykker, beskriver eller henviser til trosgrundlaget eller læretraditionen i
trossamfundets religion.
6) Dokumentation eller beskrivelse af trossamfundets centrale ritualer.
7) Regnskabsåret for trossamfundet.
8) Årsregnskaber.
9) Donationsoplysninger.
10) Evt. tilknyttede menigheder, jf. § 11.
§ 11.
Trossamfundsregistret indeholder følgende oplysninger om menigheder, der er
omfattet af et trossamfunds anerkendelse:
1) Navn og hjemsted for menigheden.
2) Antal myndige medlemmer af menigheden.
3) Menighedens vedtægter.
4) Navn, telefonnummer og e-mail på den kontaktperson, der er ansvarlig i forhold til
Trossamfundsregistret.
5) Regnskabsåret for menigheden.
6) Årsregnskaber for menigheden, medmindre trossamfundet udarbejder og indberetter et
konsolideret årsregnskab, hvor menighedens årsregnskab indgår.
7) Donationsoplysninger, medmindre trossamfundet udarbejder og indberetter et
konsolideret årsregnskab, hvor menighedens årsregnskab indgår, og dermed også
indberetter donationsoplysninger på vegne af menigheden, jf. § 15, stk. 5.
8) Oplysninger om hvilket trossamfunds anerkendelse menigheden er omfattet af.
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om Trossamfundsregistret, fra kirkeministeren
Kapitel 4
Indberetning af oplysninger til Trossamfundsregistret
§ 12.
Anerkendte trossamfund er forpligtet til at meddele oplysninger til
Trossamfundsregistret om de forhold, der er anført i § 10. Menigheder, der er omfattet af et
trossamfunds anerkendelse, er forpligtet til at meddele oplysninger til
Trossamfundsregisteret om de forhold, der er anført i § 11.
§ 13.
Anerkendte trossamfund er forpligtet til at meddele oplysninger til
Trossamfundsregistret om ændringer i de forhold, der er anført i § 10, nr. 1-4, nr. 7 og nr.
10, samt om væsentlige ændringer i de forhold, der er anført i § 10, nr. 5 og 6.
Stk. 2.
Menigheder, der er omfattet af et trossamfunds anerkendelse, er forpligtet til at
meddele oplysninger til Trossamfundsregistret om ændringer i de forhold, der er anført i §
11, nr. 1-5, og nr. 8.
Stk. 3.
Trossamfundet henholdsvis menigheden skal på eget initiativ indberette de i stk. 1
og 2, nævnte ændringer i Trossamfundsregistret, når ændringerne er sket.
§ 14.
Kirkeministeriet anmoder hvert tredje år alle anerkendte trossamfund og evt.
tilhørende menigheder om at indberette eventuelle ændringer i de forhold, som er anført i §
10, nr. 1-7, og nr. 10, og § 11, nr. 1-5, og nr. 8, til Trossamfundsregistret.
Kapitel 5
Udarbejdelse og obligatorisk digital indberetning af årsregnskaber og
donationsoplysninger for anerkendte trossamfund og menigheder
§ 15.
Et anerkendt trossamfund skal hvert år udarbejde og indberette et årsregnskab.
Årsregnskabet skal indberettes digitalt til Trossamfundsregistret, ved at trossamfundet
uploader regnskabet på trossamfundet ’side’ i Trossamfundsregistret.
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om Trossamfundsregistret, fra kirkeministeren
Stk. 2.
En menighed, der er omfattet af et trossamfunds anerkendelse, skal hvert år
udarbejde og indberette et årsregnskab, jf. dog stk. 3. Årsregnskabet skal indberettes digitalt
til Trossamfundsregistret, ved at menigheden uploader regnskabet på menighedens ’side’ i
Trossamfundsregistret.
Stk. 3.
En menighed, der er omfattet af et trossamfunds anerkendelse, har ikke pligt til at
udarbejde og indberette et årsregnskab, når trossamfundet udarbejder og indberetter et
konsolideret årsregnskab, hvori menighedens årsregnskab indgår. Menigheden skal give
besked herom i Trossamfundsregistret.
Stk. 4.
Trossamfundet og evt. tilhørende menigheder kan beslutte fra år til år, om der skal
aflægges et konsolideret årsregnskab, eller der skal aflægges et særskilt årsregnskab for
henholdsvis trossamfundet og menigheden.
Stk. 5.
Hvis der af trossamfundet udarbejdes og indberettes et konsolideret årsregnskab,
hvori menighedens årsregnskab indgår, skal trossamfundets indberetning af
donationsoplysninger i Trossamfundsregistret, jf. §§ 17-20, også omfatte donationer til
menigheden.
Stk. 6.
Regnskabsåret skal omfatte 12 måneder, der altid skal begynde og slutte på en
bestemt dato i året. Næste regnskabsår begynder dagen efter foregående regnskabsårs
balancedato. Første regnskabsperiode kan omfatte et kortere eller længere tidsrum end 12
måneder, dog højest 18 måneder. Ændres regnskabsåret, må omlægningsperioden ikke
overstige 12 måneder.
§ 16.
Årsregnskabet skal udarbejdes i overensstemmelse med reglerne i
årsregnskabsloven og skal som minimum aflægges i overensstemmelse med reglerne for
regnskabsklasse A, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
Har trossamfundet og evt. tilhørende menigheder pligt til at udarbejde regnskab
efter anden lovgivning end årsregnskabsloven, anvendes det i medfør af den lovgivning
udarbejdede regnskab også som årsregnskab i forhold til Trossamfundsregistret, jf. dog stk.
4. Bestemmelsen i 1. pkt. gælder kun, hvis årsregnskabet som minimum er udarbejdet i
overensstemmelse med reglerne for regnskabsklasse A i årsregnskabsloven.
Stk. 3.
Det er ikke et krav, at underskrifter fra repræsentanter fra trossamfundet
henholdsvis menigheden fremgår af årsregnskabet, når det indberettes til
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om Trossamfundsregistret, fra kirkeministeren
Trossamfundsregistret, men det indberettede årsregnskab skal være godkendt i
overensstemmelse med vedtægtens bestemmelser herom.
Stk. 4.
Årsregnskabet skal udarbejdes i danske kr.
§ 17.
Årsregnskabet skal ud over at leve op til kravene for virksomheder omfattet af
regnskabsklasse A i årsregnskabsloven indeholde oplysninger om det samlede beløb,
trossamfundet henholdsvis menigheden har modtaget i donationer i regnskabsåret. Som
donationer anses kontantbeløb, bortset fra medlemskontingent, samt økonomisk støtte i
form af lånegarantier, varer, tjenesteydelser og fast ejendom m.v. Oplysninger om indirekte
støtte i form af frivilligt arbejde og udenlandske religiøse forkyndere skal ikke fremgå af
oversigten over donationer.
Stk. 2.
Trossamfund og menigheder skal endvidere via en digital løsning, som
Kirkeministeriet stiller til rådighed (digital selvbetjening), på trossamfundets henholdsvis
menighedens ’side’ i Trossamfundsregistret indberette donationsoplysninger, jf. dog § 15,
stk. 5.
Stk. 3.
Ved indberetningen skal angives:
1) Det samlede donationsbeløb modtaget i regnskabsåret.
2) Oplysninger om hvorvidt trossamfundet henholdsvis menigheden i regnskabsåret har
modtaget en eller flere donationer fra samme donator, der enkeltvis eller samlet overstiger
20.000 kr.
3) Oplysninger om størrelsen af donationen fra den enkelte donator samt donators navn og
adresse, når der er tale om en eller flere donationer fra samme donator, der enkeltvis eller
samlet overstiger 20.000 kr., jf. dog 2. pkt. Donators navn og adresse skal dog ikke oplyses,
hvis der er tale om donationer fra enkeltpersoner eller enkeltmandsfirmaer. I stedet angives
donator som anonym.
§ 18.
Trossamfundet henholdsvis menigheden må ikke modtage anonyme donationer som
nævnt i § 17, stk. 3, fra andre end enkeltpersoner eller enkeltmandsfirmaer. Modtager
trossamfundet henholdsvis menigheden donationer i strid med 1. pkt., skal de returnere
donationen til donator inden 30 dage efter modtagelsen.
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om Trossamfundsregistret, fra kirkeministeren
§ 19.
Trossamfund og menigheder har kun mulighed for at indberetter årsregnskab og
donationsoplysninger for det år, som Kirkeministeriet har givet adgang til i
administrationsmodulet i Trossamfundsregistret.
Stk. 2.
Årsregnskabet og donationsoplysningerne skal indberettes senest 5 måneder efter
regnskabsårets afslutning. Kirkeministeren kan i særlige tilfælde forlænge denne frist med
op til 3 måneder.
Stk. 3.
I forbindelse med, at trossamfundet og menigheden indberetter årsregnskabet og
donationsoplysninger, skal trossamfundets henholdsvis menighedens kontaktperson afgive
den i § 6, stk. 6, nævnte tro- og loverklæring.
Stk. 4.
Årsregnskaber, der ikke er indberettet til Trossamfundsregistret ved upload af
regnskabet, og donationsoplysninger, der ikke er indberettet til Trossamfundsregistret via
den digitale selvbetjeningsløsning, anses ikke for at være indberettet.
§ 20.
Årsregnskabet og donationsoplysningerne bliver låst elektronisk efter indberetning
til Trossamfundsregistret.
Stk. 2.
Bliver et trossamfund eller en menighed opmærksom på fejl i det indberettede
årsregnskab eller de indberettede donationsoplysninger, skal trossamfundet henholdsvis
menigheden anmode Kirkeministeriet om mulighed for at foretage rettelser i det
indberettede årsregnskab eller de indberettede donationsoplysninger. Rettelser kan som
udgangspunkt alene foretages i den periode, hvor der er mulighed for at indberette
oplysninger vedr. det pågældende regnskabsår.
Kapitel 6
Offentligt tilgængelige oplysninger
§ 21.
Oplysninger i Trossamfundsregistret er offentligt tilgængelige via Kirkeministeriets
hjemmeside med de undtagelser, der er nævnt i stk. 2.
Stk. 2.
Af hensyn til oplysningernes karakter er trossamfundets medlemstal og
oplysninger om trossamfundets kontaktperson ikke offentligt tilgængelige. Tilsvarende
gælder oplysninger om menigheders medlemstal og kontaktperson.
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om Trossamfundsregistret, fra kirkeministeren
Kapitel 7
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 22.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 17, stk. 3, om, at indberetning af donationsoplysninger i
Trossamfundsregistret skal ske via en digital løsning, som Kirkeministeriet stiller til
rådighed (digital selvbetjening), har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar
2023 eller senere.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 1283 af 15. november 2018 om Trossamfundsregistret
ophæves.
[Hovedunderskriver]
/
[Medunderskriver]