Kirkeudvalget 2023-24
KIU Alm.del Bilag 12
Offentligt
Bekendtgørelse om obligatorisk digital selvbetjening ved indgivelse af anmodning om
anerkendelse som trossamfund eller menighed
I medfør af § 11 i lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for
folkekirken, fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på anmodninger om anerkendelse som
trossamfund eller menighed tilknyttet et anerkendt trossamfund efter lov om trossamfund
uden for folkekirken, som indgives til Kirkeministeriet.
Kapitel 2
Obligatorisk digital selvbetjeningsløsning
§ 2.
Anmodninger om anerkendelse som trossamfund eller som menighed tilknyttet et
anerkendt trossamfund skal indgives til Kirkeministeriet ved anvendelse af den digitale
løsning, som Kirkeministeriet stiller til rådighed (digital selvbetjening).
Stk. 2.
Kravet om brug af den digitale selvbetjeningsløsning gælder kun ved indgivelse af
anmodningen om anerkendelse og ikke den efterfølgende korrespondance med
Kirkeministeriet.
Stk. 3.
Den digitale selvbetjeningsløsning tilgås via Kirkeministeriets hjemmeside.
§ 3.
Anmodninger om anerkendelse skal indgives af en kontaktperson, der er berettiget til
på vegne af henholdsvis trossamfundet eller menigheden at indgive anmodningen om
anerkendelse.
Stk. 2.
Kontaktpersonen skal indgive anmodningen om anerkendelse ved brug af MitID.
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Orientering om høring over bekendtgørelse om obligatorisk brug af digital selvbetjening ved indgivelse af anmodning om anerkendelse som trossamfund eller menighed, fra Kirkeministeriet
§ 4.
En digital anmodning om anerkendelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for Kirkeministeriet.
§ 5.
Anmodninger om anerkendelse, jf. § 2, der ikke indgives ved digital selvbetjening,
afvises af Kirkeministeriet.
Kapitel 3
Påkrævede oplysninger ved anmodning om anerkendelse
§ 6.
For trossamfund, der ønsker at blive anerkendt, skal via den digitale
selvbetjeningsløsning angives eller vedhæftes følgende:
1) Navn og hjemsted for trossamfundet.
2) Hvorvidt trossamfundet er offentligt anerkendt, godkendt eller registreret i et andet
nordisk land, og i givet fald skal der vedlægges dokumentation herfor.
3) Hvorvidt trossamfundet har forbindelse til internationale organisationer eller en
moderorganisation, og i givet fald skal forbindelsen beskrives nærmere.
4) Evt. hjemmesideadresse for trossamfundet.
5) Trossamfundets vedtægter.
6) En tekst, der udtrykker, beskriver eller henviser til trosgrundlaget eller læretraditionen i
trossamfundets religion.
7) Dokumentation for eller beskrivelse af trossamfundets centrale ritualer.
8) Trossamfundets seneste årsregnskab, som er revideret eller reviewet af en registreret eller
statsautoriseret revisor. Ved et nystartet trossamfund, hvor der ikke foreligger et
årsregnskab, er det tilstrækkeligt med et halvårsregnskab, som er revideret eller reviewet af
en registreret eller statsautoriseret revisor.
9) Antal myndige medlemmer af trossamfundet, der enten har fast bopæl i Danmark eller
dansk indfødsret.
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Orientering om høring over bekendtgørelse om obligatorisk brug af digital selvbetjening ved indgivelse af anmodning om anerkendelse som trossamfund eller menighed, fra Kirkeministeriet
10) Telefonnummer og e-mail på den kontaktperson, der er ansvarlig i forhold til
anmodningen om anerkendelse som trossamfund. Den pågældende, som på vegne af
trossamfundet og ved brug af MitID indgiver anmodningen om anerkendelse, registreres til
brug for Kirkeministeriets sagsbehandling som kontaktperson, jf. § 3, stk. 2.
11) Tro- og loveerklæring fra kontaktpersonen om, at den pågældende er berettiget til at
indgive anmodningen om anerkendelse, at de afgivne oplysninger og vedhæftede
dokumenter er korrekte, samt at den pågældende er opmærksom på, at afgivelse af urigtige
oplysninger kan få betydning for sagen om anerkendelse samt opretholdelse af eventuel
fremtidig anerkendelse.
§ 7.
For menigheder, der ønsker at blive omfattet af et trossamfunds anerkendelse, skal
via den digitale selvbetjeningsløsning angives eller vedhæftes følgende:
1) Navn og hjemsted for menigheden.
2) Navn på det trossamfund, som menigheden er tilknyttet.
3) Hvorvidt menigheden har forbindelse til internationale organisationer eller en
moderorganisation, og i givet fald skal forbindelsen beskrives nærmere.
4) Evt. hjemmesideadresse for menigheden.
5) Menighedens vedtægter.
6) Dokumentation for at trossamfundet ønsker menigheden omfattet af trossamfundets
anerkendelse.
7) Dokumentation for at menigheden ønsker at være omfattet af trossamfundets
anerkendelse.
8) Menighedens seneste årsregnskab, som er revideret eller reviewet af en registreret eller
statsautoriseret revisor. Ved en nystartet menighed, hvor der ikke foreligger et årsregnskab,
er det tilstrækkeligt med et halvårsregnskab, som er revideret eller reviewet af en registreret
eller statsautoriseret revisor.
9) Antal myndige medlemmer af menigheden, der enten har fast bopæl i Danmark eller
dansk indfødsret.
10) Telefonnummer og e-mail på den kontaktperson, der er ansvarlig i forhold til
anmodningen om anerkendelse som menighed. Den pågældende, som på vegne af
KIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Orientering om høring over bekendtgørelse om obligatorisk brug af digital selvbetjening ved indgivelse af anmodning om anerkendelse som trossamfund eller menighed, fra Kirkeministeriet
menigheden og ved brug af MitID indgiver anmodningen om anerkendelse, registreres til
brug for Kirkeministeriets sagsbehandling som kontaktperson, jf. § 3, stk. 2.
11) Tro- og loveerklæring fra kontaktpersonen om, at den pågældende er berettiget til at
indgive anmodningen om anerkendelse, at de afgivne oplysninger og vedhæftede
dokumenter er korrekte, samt at den pågældende er opmærksom på, at afgivelse af urigtige
oplysninger kan få betydning for sagen om anerkendelse samt opretholdelse af eventuel
fremtidig anerkendelse.
Kapitel 4
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 8.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på anmodninger om anerkendelse, som
indgives inden bekendtgørelses ikrafttræden.
[Hovedunderskriver]
/
[Medunderskriver]