Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 84
Offentligt
2786331_0001.png
Drivhusgasafgift på landbruget
Høring i Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
23. november 2023
Otto Brøns-Petersen
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0002.png
Det politiske dilemma
Landbrugets udledninger fylder
meget i klimaregnskabet og falder
langsomt
EU-kravet til CO2 (50 pct. fra 2005-
2023) binder
Friholdelse af landbruget øger de
samfundsøkonomiske
omkostninger ved klimamål og -
krav
Landbrugets indkomster vil
umiddelbart blive hårdt ramt af
afgift på mindst 750 kr./ton CO2e
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0003.png
Omkostningseffektiv klimapolitik - givet de
politiske mål
Ensartet pris på alle udledninger, også fra landbruget
Bedriftsregnskaber med gode incitamenter
Ingen direkte subsidier
Ingen mængdemæssige krav, herunder landbrugsaftalens 55-
65 pct.
Ingen forbrugsafgift på kød og mejerivarer
De negative indkomsteffekter af CO2e-pris bør håndteres ved
kompensation, ikke ved lavere pris.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0004.png
Anbefalinger til klimapolitik for landbruget…1
CO2e-prisen bør være
(mindst) 750 kr./ton (2030)
CO2e-prisen bør være negativ
for CO2e-binding
CO2e-prisen bør baseres på
bedst mulige
bedriftsregnskaber, evt.
forenklet i begyndelsen
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0005.png
Anbefalinger til klimapolitik for landbruget…2
Undgå forbrugsafgifter på
kvægprodukter:
Passer ikke til politiske
klimamål
Giver kun incitament til lavere
produktion, ikke lavere CO2e-
intensitet
Meget høj skyggepris
Meget lille effekt på klimamål
Forbrugsafgift svarende til 10
pct. af prisen på oksekød og
mejeriprodukter:
Bidrager med 0,1 mio.ton til
EU-krav/70 pct.-mål
Skyggepris på 1.900 kr./ton
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0006.png
Anbefalinger til klimapolitik for landbruget…3
EU-byrdefordelingskrav og 70 pct.-mål bør i videst muligt
omfang opfyldes med at anvende
ETS-kvoteannullering
EU-intern handel med reduktionsforpligtelser
hvis prisen er op til 750 kr./ton
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0007.png
Anbefalinger til klimapolitik for landbruget…4
Opgiv bindende mængdemæssige krav til landbrugets CO2e-
reduktion
Pris- og mængdekrav er uforenelige
Mængdekrav er ikke omkostningseffektivt
Stor usikkerhed om landbrugets reduktionspotentiale giver
risiko for store omkostninger ved fast mængdekrav
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0008.png
Anbefalinger til klimapolitik for landbruget…5
Kompensér landbruget uden skadelige adfærdsvirkninger
Lempelse af jordskatter
Bundfradrag i CO2e-afgift
Indkomststøtte inden for rammerne af EU’s landbrugsstøtte
Overvej et gratiskvotesystem for CO2e for landbruget i stedet
for afgift.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0009.png
Et kvotesystem for landbruget
1.
Bedrifterne tildeles hvert år gratiskvoter svarende til
udledning i 2022
2.
Kvoterne kan omsættes frit, men ikke gemmes
3.
Udledning i landbruget kræver tilsvarende kvoter. Negative
udledninger udløser flere gratiskvoter.
4.
En kvotestabiliseringsfond køber og sælger til en pris svarende
til CO2-afgiften
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0010.png
Konsekvenser af et kvotesystem
Samme skyggepris og adfærd som ved afgift
Fuld kompensation for indkomsttab i primært landbrug
Offentlige finanser = samfundsøkonomi: afgift x nettoreduktion
(ift. 2022) (eks. 750 kr. x 3 mio.ton = 2,3 mia.kr.)
EU-ret:
Kvotesystemer er kendte, men ingen garanti…
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786331_0011.png
Læs mere