Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 84
Offentligt
2786330_0001.png
KEF-udvalgets høring om
en drivhusgasafgift i
landbruget
v. forperson i Klimarådet, Peter Møllgaard
23. november 2023.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786330_0002.png
1
Effekter og konsekvenser
af en drivhusgasafgift
på landbrugets udledninger
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786330_0003.png
Hvorfor en drivhusgasafgift?
En afgift betyder, at man betaler for at udlede drivhusgasser.
Afgiften gør det rentabelt at omlægge til en mere klimavenlig landbrugsproduktion.
Afgiften reducer udledningerne igennem tre kanaler:
Anvendelse af kendte teknologier
Alle tre skal aktiveres
for at nå i mål til 2030.
Udvikling og anvendelse af ny og endnu ikke modne teknologier
Det tilskynder en afgift
til.
Strukturel udvikling i retning af mindre klimabelastende produktion
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786330_0004.png
Klimarådets analyse fra februar 2023
Viser, hvordan en afgift på 750 kr. pr. ton CO
2
e
kan fremme en mere klimavenlig
landbrugsproduktion med kendte tekniske
omstillingselementer.
Analyserer, hvilke konsekvenser en afgift vil få
for forskellige dele af landbruget.
Skal ses som en ”worst case” analyse af de
driftsøkonomiske effekter.
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786330_0005.png
Analysens hovedresultater
En afgift på 750 kr. pr. ton CO
2
e kan føre til en teknisk omstilling i
landbruget, der leverer reduktioner på 45 pct. i forhold til 1990.
Teknisk omstilling med kendte teknologier er derfor ikke tilstrækkelig
til at nå sektormål om 55-65 pct. reduktion - der er både brug for
strukturel omstilling og udvikling af ny teknologi.
En afgift på 750 kr. pr. ton CO2e vil øge andelen af bedrifter med
negativt driftsresultat fra 25 pct. til 45 pct. Det vil især være
kvægbedrifterne, der rammes af en afgift.
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786330_0006.png
Gennemsnitlige nettoudledning pr. bedrift før og efter en afgift og teknisk omstilling
45 pct. reduktion
ift. 1990 �½benchmark
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786330_0007.png
Konklusioner
Politiske krav til landbruget:
Der er politisk vedtaget et sektormål for landbruget på 55-65 pct. i 2030.
Forpligtelserne fra EU betyder, at reduktionerne skal ske hurtigt på vej mod 2030.
Samtidig er der behov for markante yderligere reduktioner efter 2030.
Klimarådets analyse fra februar 2023 viser:
Med kendte og modne teknologier, når man reduktioner på 45 pct. i forhold til 1990.
Det er ikke nok til at nå sektormålet på 55-65 pct. i 2030.
Der er således brug for både strukturel omstilling og udvikling af ny teknologi.
Klimarådet anerkender at begge disse kanaler også er er vigtigt.
7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Materiale fra åben høring om CO2e-afgift på landbruget den 23/11-23
2786330_0008.png
Klimarådets anbefalinger
Drivhusgasafgift på udledninger fra produktionen skal være
hovedinstrumentet.
Støtte som supplement.
Tilskud til omstilling og udvikling af klimavenlig teknologi
kan bruges i kombination med afgiften.
Langsigtet perspektiv.
Det er vigtigt, at understøttende politikker (tilskud mv.)
bidrager til at skabe incitamenter til den langsigtede omstilling.
8