Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 74
Offentligt
2783354_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. november 2023
J nr.
2023 -3475
Orientering om dispensation og ændret praksis for uddannelseskrav i VE-
godkendelsesordningen og efterfølgende bekendtgørelsesændring
Til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Jeg vil hermed orientere jer om, at Energistyrelsen har besluttet at dispensere
fra dele af uddannelseskravet og ændre i praksis for håndhævelse af uddannel-
seskravene i VE-godkendelsesordningen.
Baggrunden herfor er nærmere beskrevet i
bilag 1,
jf. nedenfor.
Jeg gør opmærksom på, at dispensationen forventes at træde i kraft pr. 1. de-
cember 2023, og Energistyrelsen oplyser, at der efterfølgende gennemføres en
bekendtgørelsesændring hurtigst muligt.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Orientering om dispensation og ændret praksis for uddannelseskrav i VE-godkendelsesordningen og efterfølgende bekendtgørelsesændring
2783354_0002.png
Bilag 1: Dispensation og ændret praksis for uddannelseskrav i VE-god-
kendelsesordningen og efterfølgende bekendtgørelsesændring
Der orienteres om ændring i praksis for håndhævelse af uddannelseskravene i
VE-godkendelsesordningen og efterfølgende bekendtgørelsesændring.
Baggrund
VE-godkendelsesordningen er en frivillig godkendelsesordning for virksomhe-
der, der monterer små VE-anlæg, som blev etableret i 2013. VE-godkendelses-
ordningen har som formål at højne kvaliteten af installationer af små vedvarende
energianlæg (varmepumper, solceller, solvarme, biomassekedler og -ovne).
Ordningen sikrer, at Danmark overholder et EU-krav om, at EU’s medlemsstater
stiller en kvalificeringsordning for installatører af små VE-anlæg til rådighed. I
Danmark er det endvidere besluttet, at det er et krav for opnåelse af tilskud fra
varmepumpepuljen, skrotningsordningen og tilskudspuljen til udfasningen af
olie- og gasfyr i kommuner og regioner at anvende en VE-godkendt virksomhed.
Der er tre betingelser, der skal være opfyldt for, at en virksomhed kan blive VE-
godkendt:
1.
Virksomheden skal have en medarbejder, der som minimum har en rele-
vant grunduddannelse på niveau 5 i den danske kvalifikationsramme for
livslang læring, se uddybning i
boks 1.
Medarbejderen, der opfylder uddannelseskravet i punkt 1, skal desuden
have gennemført et såkaldt VE-kursus, se uddybning i
boks 1.
Virksomheden skal etablere og vedligeholde et såkaldt kvalitetsstyringssy-
stem, som godkendes inden for en periode på to år af kontrolinstanser, der
er certificeringsorganer godkendt og overvåget af Sikkerhedsstyrelsen.
2.
3.
Boks 1
Beskrivelse af Kvalifikationsrammen for Livslang Læring samt indhold af VE-kurset
Kvalifikationsrammen for Livslang Læring er et redskab, der giver et overblik over uddannelsesniveauerne i
Danmark, og som viser, hvilket niveau offentligt godkendte uddannelsesbeviser og grader er indplaceret på i
forhold til hinanden (Uddannelses-
og Forskningsministeriet).
En elektrikeruddannelse er et eksempel på en
uddannelse på niveau 4, mens el-installatør er en overbygning til elektrikeruddannelsen på to år på niveau 5. Ét
af de generelle adgangskrav til installatøruddannelsen er, at man har en relevant erhvervsuddannelse (ug.dk).
Tabel 1: Eksempler på uddannelser på niveau 4 og 5.
Uddannelsesniveau 4
VVS’er
Elektriker
Køletekniker
Uddannelsesniveau 5
VVS-installatør
El-installatør
-
VE-kurset udbydes af erhvervsakademier og maskinmesterskoler. Kursets indhold er defineret i VE-direktivets
bilag IV samt VE-godkendelsesordningens bekendtgørelses bilag 2. Kurset tager normalt 3-5 dage at gennem-
føre og skal afsluttes ved en teoretisk og praktisk eksamen på et af de godkendte uddannelsessteder.
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Orientering om dispensation og ændret praksis for uddannelseskrav i VE-godkendelsesordningen og efterfølgende bekendtgørelsesændring
2783354_0003.png
Ordningens tredjepartskontrol,
jf. betingelse 3
ovenfor, har således til formål at
sikre, at virksomhederne løbende overholder betingelserne for en godkendelse.
Ved indtræden i VE-godkendelsesordningen godkender Energistyrelsen virk-
somhederne på baggrund af dokumentation udstedt af kontrolinstanserne i for-
bindelse med tredjepartskontrollen.
Det har vist sig, at virksomhederne i flere tilfælde har fået VE-godkendelse på
baggrund af at have sendt en medarbejder med uddannelsesniveau 4 på det
obligatoriske VE-kursus. Det er således Energistyrelsens vurdering, at omkring
halvdelen af de ca. 1.300 virksomheder i VE-godkendelsesordningen (ca. 650
virksomheder) har fået en godkendelse, selvom de ikke lever op til de samlede
uddannelseskrav i ordningen.
Løsning
På baggrund af oplysningerne om, at omkring halvdelen af virksomhederne med
en VE-godkendelse ikke lever op til de samlede uddannelseskrav i ordningen,
har Energistyrelsen gennemført et afklaringsarbejde, bl.a. i samarbejde med
branchen, mhb. at afdække løsningsmuligheder.
Energistyrelsen vurderer på baggrund heraf, at der er grundlag for at lempe ud-
dannelseskravet i VE-godkendelsesordningen, så det bringes i overensstem-
melse med den praksis, der for nuværende er med at håndhæve ordningen.
Dette vil ske ved at dispensere fra uddannelseskravet i visse tilfælde (betingelse
1
ovenfor) og herefter gennemføre en bekendtgørelsesændring hurtigst muligt.
Løsningen indebærer:
Lempelse af nuværende uddannelseskrav for medarbejdere i autoriserede
el- eller VVS-installationsvirksomheder. Der stilles krav om, at medarbejde-
ren, der gennemfører VE-kurset, er uddannet elektriker eller VVS’er (ni-
veau 4). Medarbejdere på uddannelsesniveau 4 i installatørvirksomheder
forventes i praksis at stå for det udførende arbejde. Lempelsen vil i dette
tilfælde gælde for samtlige forretningsområder
1
.
For VE-uddannede køleteknikere (niveau 4) i montørvirksomheder lempes
der alene inden for forretningsområdet varmepumper. Køleteknikere har
gennemført en 4-årig uddannelse med fokus på installation af varmepum-
per og forventes derfor at have de påkrævede kompetencer til installation
af disse.
Lempelsen vil være automatisk og gælde for allerede VE-godkendte virksomhe-
der samt for virksomheder, som ansøger om at blive VE-godkendt i fremtiden.
1
I VE-godkendelsesordningen godkendes virksomheden inden for 4 forskellige forret-
ningsområder: biomassekedler og -ovne, solvarme, solceller og varmepumper.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Orientering om dispensation og ændret praksis for uddannelseskrav i VE-godkendelsesordningen og efterfølgende bekendtgørelsesændring
2783354_0004.png
Løsningen skal ses i lyset at, at der generelt arbejdes for, at så mange virksom-
heder som muligt kan opnå VE-godkendelse for at sikre en hurtig og effektiv ud-
rulning af bl.a. individuelle varmepumper af høj installationskvalitet. Det er Ener-
gistyrelsens vurdering, at en lempelse af uddannelseskravet fra niveau 5 til ni-
veau 4 ikke i praksis vil medføre en dårligere kvalitet i installationer udført af VE-
godkendte virksomheder. Dette skyldes bl.a., at der i de autoriserede virksom-
heder samlet vil være de fornødne kompetencer, selvom kompetencen vil være
delt mellem installatøren i den autoriserede el- eller VVS-installatørvirksomhed,
som har en grunduddannelse på niveau 5, mens den udførende VE-uddannede
medarbejder har en grunduddannelse på niveau 4.
Med løsningen sikres et fortsat højt antal VE-godkendte virksomheder, hvilket
bl.a. vil understøtte den kommende gennemførelse af det reviderede VE-direk-
tiv, hvori der er et krav om, at medlemsstaterne skal sikre, at et tilstrækkeligt an-
tal installatører er til rådighed. Løsningen vil endvidere gøre det lettere for inte-
resserede virksomheder at blive VE-godkendt, som kan føre til en forøgelse i
antallet af virksomheder i ordningen. Dette vil samtidig give en øget konkurrence
og bedre muligheder for at få installeret en varmepumpe, hvilket vil være til gavn
for forbrugerne og i sidste ende den grønne omstilling.
Videre proces
Praksisændringen forventes at træde i kraft d. 1. december 2023. Der orienteres
om praksisændringen på Energistyrelsens hjemmeside. Sikkerhedsstyrelsen og
de private kontrolinstanser kontaktes og orienteres herom, hvorefter Energisty-
relsen fremover vil følge op på sagen med halvårlige møder. Energistyrelsen
gennemfører herefter en bekendtgørelsesændring, der bekræfter praksisæn-
dringen.
Side 4/4