Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 56
Offentligt
2778390_0001.png
Notat om ændringer til kvotebekendtgørelsen
Kvotebekendtgørelsen ændres som følge af revisionen af kvotehandelsdirektivet og
EU’s Fit for 55-pakke. Ændringerne handler primært om at omfatte nye operatører i
kvoteordningen.
Anvendelsesområde og definitioner
Bekendtgørelsens § 1 gennemfører kvotedirektivet (2003/87/EF). De hidtidige for-
behold og undtagelser i stk. 2 og 4 er fundet undværlige og udgår derfor. Kvotedi-
rektivet er implementeret ved bekendtgørelsens § 1, stk. 1 og fremgår som be-
kendtgørelsens bilag 2. Bekendtgørelsens anvendelsesområde er nu afgrænset
klarere i § 2, som er i overensstemmelse med kvotedirektivets artikel 2, stk. 1 og
erstatter de hidtidige §§ 2 og 3.
Af hensyn til forståelsen, retsanvendelsen og citatvenligheden af bekendtgørelsen
er flere definitioner fra lovforslaget til CO
2
-kvotelov og kvotedirektivet gengivet i be-
kendtgørelsens § 3, som oplister diverse kvoterelevante begreber med definitioner.
Begreberne »driftsleder« og »udledning« er defineret ud fra kvotedirektivet.
Begreberne »brændstofoperatør«, »drivhusgasser«, »kvoteordningen«,
»operatør«, »luftfartsoperatør« og »søfartsoperatør« er defineret i overens-
stemmelse med lovforslaget til CO
2
-kvotelov. Begreberne er skønnet nød-
vendige at medtaget i bekendtgørelsen af hensyn til citatvenlighed og for at
lette administrationen.
Begrebet »produktionsenhed« videreføres ikke, da det ikke anvendes i lov-
forslaget til CO
2
-kvotelov og kvotedirektivet.
Kontor/afdeling
Energimærkning og
Kvote
Dato
02-10-2023
J nr.
2023 - 9424
/tmla
Den hidtidige bestemmelse i bekendtgørelsens § 2, stk. 4, om »en produktionsen-
hed, der har til hovedformål at forbrænde farligt affald eller kommunalt affald, er
ikke omfattet af denne bekendtgørelse«, er ikke videreført. Dette er uden indholds-
mæssig betydning, da »anlæg til forbrænding af farligt affald eller kommunalt af-
fald« som hidtil ikke er omfattet af kvotedirektivets bilag 1. Det bemærkes, at af-
faldsforbrændingsværker i Danmark er omfattet af kvoteordningen, da de produce-
rer både el og varme og derfor kategoriseres som medforbrændingsanlæg.
Enkelte bestemmelser videreføres med præciseret indhold. Konkret er § 19 stk. 1
og 2 om overvågningsplaner viderefører den hidtidige bekendtgørelses § 15, stk. 1
og 2 med præciseret indhold. Bekendtgørelsens § 20 om overvågningsmetodepla-
ner viderefører den hidtidige § 15, stk. 3 med præciseret indhold.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
2778390_0002.png
Biobrændstoffer og biomasse udgår af bekendtgørelsen
De hidtidige begreber og definitioner af »biobrændstoffer« og »biomasse« er ikke
videreført. Det skyldes, at disse begreber kun er anvendt i den hidtidige bekendtgø-
relses § 17, stk. 3, som er fundet overflødig og ikke videreføres. Bestemmelsens
indhold er hentet fra kvotedirektivets bilag IV.
Søfart inkluderes i kvoteordningen
Med den nye bekendtgørelses § 2, stk. 2, nr. 1 er bekendtgørelsen ændret, så den
nye operatørtype »søfartsoperatør« kan administreres i kvotesystemet. Samtidig
henviser bekendtgørelsen til »MRV-søfart forordningen«, hvor de nærmere be-
stemmelser om søfartsoperatørernes overvågnings-, verifikations- og rapporte-
ringspligt fremgår.
I § 16 implementeres søfartsoperatørers pligt til at forelægge en overvågningsplan
til godkendelse hos Energistyrelsen i overensstemmelse med MRV-søfart forord-
ningens bestemmelser. Søfartsoperatører bliver den 1. januar 2024 omfattet af plig-
terne til at overvåge, verificere og rapportere udledninger af drivhusgasser. Samti-
dig omfattes søfartsoperatører af kvotereturneringspligten, som dog indføres over 3
år, med 40 pct. af de verificerede udledninger i 2024, 70 pct. i 2025 og 100 pct. i
2026.
Kvotedirektivet fastsætter i artikel 16, stk. 11a bestemmelser om bortvisning og til-
bageholdelse af skibe i forhold til en søfartsoperatørs manglende overholdelse af
kvotereturneringspligten. På nuværende tidspunkt er der ikke fundet behov for at
fastsætte supplerende danske procedureregler om bortvisning og tilbageholdelse af
skibe. Eventuelle afgørelser herom vil følge de harmoniserede EU-retslige procedu-
reregler.
Det er dog fundet passende at fastsætte interne procedureregler herom inden for
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i bekendtgørelsens §§ 17 og 18. Her be-
stemmes det, at Energistyrelsen træffer sådanne afgørelser, men forinden forelæg-
ger sagerne for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet for at vurdere, hvorvidt sa-
gerne giver anledning til en tværministeriel koordineret indsats. En sådan koordine-
ring kan f.eks. blive relevant for at sikre, at der tages fornødne forholdsregler mod
uventede trafikale eller forsyningsmæssige udfordringer som følge af en påtænkt
afgørelse.
Oprettelse af nyt separat kvotesystem for brændstoffer til vejtransport, byg-
ninger og andre sektorer
Med § 2, stk. 2, nr. 3 er bekendtgørelsen gjort klar til, at den nye operatørtype
»brændstofoperatør« kan administreres i kvotesystemet.
Med ændringerne til kvotedirektivet indføres et nyt separat kvotesystem for brænd-
stoffer til vejtransport, bygninger, samt andre sektorer. Brændstofoperatører bliver
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
2778390_0003.png
omfattet af det nye kvotesystem fra 1. juli 2024 og skal fra 1. januar 2025 have en
udledningstilladelse udstedt af Energistyrelsen for at kunne lade brændstoffer, der
anvendes i bygningssektoren, vejtransportsektoren eller andre sektorer, overgå til
forbrug.
Bestemmelserne om udledningstilladelse for brændstofoperatører er implementeret
i bekendtgørelsens kapitel 3. Bestemmelserne er affattet meget direktivnært og er
medtaget grundet citatvenlighed og af hensyn til at lette administrationen.
§ 4, stk. 2 handler om fristen for ansøgning om udledningstilladelse. Ifølge
bestemmelsen »skal brændstofoperatører, indgive deres ansøgning om
udledningstilladelse til Energistyrelsen i så god tid, at sagens fakta under
hensyn til dennes kompleksitet kan foreligge fuldt belyst senest 4 måneder,
inden udledningen ønskes påbegyndt«. Bestemmelsen er modsat driftsle-
dere affattet som en bindende frist i overensstemmelse med en tilkendegi-
velse fra Europa-Kommissionen.
§ 6 handler om kravene til en brændstofoperatørs ansøgning om udled-
ningstilladelse, som implementerer kvotedirektivets artikel 30b, stk. 2.
§ 9 handler om hvornår en brændstofoperatør skal være i besiddelse af en
udledningstilladelse.
§ 10 handler om hvad tilladelsen skal indeholde og implementerer kvotedi-
rektivets artikel 30b, stk. 4.
Fra 1. januar 2025 bliver brændstofoperatører omfattet af pligterne til at overvåge,
verificere og rapportere udledninger af drivhusgasser. Fra 1. januar 2027 bliver
brændstofoperatører omfattet af kvotereturneringspligten.
Den hidtidige kvotegebyrbekendtgørelse ophæves og gebyrbestemmelser
flyttes til kvotebekendtgørelsen
Bestemmelserne om betaling og opkrævning af gebyr for ydelser efter lov om CO
2
-
kvoter flyttes fra kvotegebyrbekendtgørelsen til kvotebekendtgørelsen, hvor de vi-
dereføres i kapitel 9, §§ 33-36.
Gebyrfastsættelse
§ 33 træder i stedet for kvotegebyrbekendtgørelsens hidtidige §§ 1-3 og handler
om fastsættelsen af det årlige gebyr, der opkræves hos operatørerne til dækning af
de omkostninger, der er forbundet med styrelsens opgavevaretagelse på kvoteord-
ningens område.
Energistyrelsen har fastlagt en ny gebyrberegningsmodel, hvorved gebyret bereg-
nes pr. ton udledt CO
2
i overensstemmelse med »forurener-betaler-princippet«. I
modellen indgår en minimums- og maksimumssats for hver operatørtype. De årlige
satser for gebyret pr. operatørtype bliver kundgjort i bekendtgørelsens bilag 1.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
2778390_0004.png
Gebyropkrævning
§ 34 træder i stedet for kvotegebyrbekendtgørelsens hidtidige § 4 og handler om
opkrævning af det årlige gebyr. Opkrævningen kan som hidtil ske gennem Er-
hvervsstyrelsens fælles gebyropkrævning. Energistyrelsen kan hjemtage opkræv-
ningen på et senere tidspunkt.
Den hidtidige kvotegebyrbekendtgørelses § 4, stk. 1, 3. pkt., »hos en nytilkommen
produktionsenhed eller luftfartsoperatør opkræves gebyret for det første gebyrplig-
tige år som regel i tredje kvartal af det år, som følger efter det år, hvor produktions-
enheden eller luftfartsoperatøren blev gebyrpligtig«, videreføres ikke. Bestemmel-
sen er uklar og kan læses som om, at en nytilkommen operatør får et års henstand
med betalingen af gebyret for sit første gebyrpligtige år. Dette er særligt uhensigts-
mæssigt grundet de mange nye operatører, som inkluderes i kvoteordningen.
Fakturering ved mangelfuld efterlevelse
§§ 35 og 36 træder i stedet for kvotegebyrbekendtgørelsens § 5.
§ 35 viderefører reglerne om timefakturering ved mangelfuld regelefterlevelse.
Timesatsen fastsættes på grundlag af gennemsnitlige lønudgifter tillagt generelle
fællesomkostninger i Energistyrelsen i det forudgående regnskabsår og fastsættes
én gang årligt.
§ 36 viderefører og præciserer reglerne om viderefakturering af andre dokumente-
rede merudgifter ved mangelfuld regelefterlevelse, som styrelsen har afholdt i for-
bindelse med merarbejdet. Dette kan eksempelvis være rejseomkostninger, om-
kostninger til verifikator bistand eller anden sagkyndig bistand. Som noget nyt præ-
ciseres det, at en sådan viderefakturering skal inkludere alle momsudgifter, som
styrelsen har afholdt.
Den hidtidige kvotegebyrbekendtgørelse ophæves.
Klagebestemmelsen
Bekendtgørelsens klagebestemmelse i § 37 er nu affattet enslydende med CO
2
-
kvotelovens klagebestemmelse i § 24 »Energiklagenævnet behandler klager over
afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2, 3 og 4.«
Det er præciseret i § 37, stk. 2, nr. 1, at afgørelser omfattet af CO
2
-kvotelovens §
24 stk. 2 (undtagelsen til den almindelige klageadgang) ikke kan indbringes for
Energiklagenævnet. Bestemmelsen sikrer, at klagereglen i CO
2
-kvotelovens § 24,
stk. 2, ikke indskrænkes.
I § 37, stk. 2, nr. 2, indsættes en ny regel. Reglen handler om, at afslag på i særlige
tilfælde at meddele en midlertidig udledningstilladelse til en driftsleder eller brænd-
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
2778390_0005.png
stofoperatør, jf. §14, er undtaget fra den almindelige klageadgang. Denne undtagel-
sesregel foreslås i forlængelse af kvotelovens undtagelsesregel for afslag på at
meddele udledningstilladelse, jf. § 4, stk. 2, idet et afslag på midlertidig udlednings-
tilladelse kan efterprøves under en domstolssag anlagt efter lovens § 5, stk. 1.
Bestemmelsen i hidtidige bekendtgørelses § 20, stk. 1, nr. 1 om, at Energistyrel-
sens afgørelser om tildeling af kvoter er undtaget fra den almindelige klageret, er
ikke videreført. Det skyldes, at der ikke er tale om afgørelser truffet af Energistyrel-
sen. Det er afgørelser truffet af Europa-Kommissionen. Hidtidige bekendtgørelses §
20, stk. 1, nr. 2, om, at Energistyrelsens afgørelser om et aktiv eller aktivitets fast-
sættelse af udledning eller aktivitetsniveauer er undtaget fra den almindelige klage-
ret, er ikke videreført, da reglen fremgår af forslaget til kvotelovens § 24, stk. 2, nr.
3.
Strafbestemmelsen
I strafbestemmelsen, § 38, er hidtidige bekendtgørelses § 21, stk. 1, nr. 2 ikke vide-
reført. Bestemmelsen fremgår nu i stedet af forslaget til CO
2
-kvotelovens § 26,
stk.1, nr. 2. Desuden er ordlyden præciseret i følgende bestemmelser:
§ 38, stk. 1, nr. 4 er præciseret i forhold til hidtidige bekendtgørelses § 21,
stk. 1, nr. 5. Det fremgår nu, at det er strafbart at »overtræde en pligt efter
§ 19, stk. 1, til at overvåge udledningen fra aktiver og aktiviteter i overens-
stemmelse med en overvågningsplan godkendt af Energistyrelsen«.
§ 38, stk. 1, nr. 5 er præciseret i forhold til den hidtidige bekendtgørelses §
21, stk. 1, nr. 6. Det har været nødvendigt, at tilpasse bestemmelsen til den
præciserede formulering i § 19, stk. 2, 1. pkt.
§ 38, stk. 1, nr. 6 er præciseret i forhold til den hidtidige bekendtgørelses §
21, stk. 1, nr. 7 for at tilpasse bestemmelsen til den præciserede affattelse
af § 20. Desuden er der i bestemmelsen tilføjet »uden unødig forsinkelse«,
hvilket er et krav i FAR-forordningens artikel 9 stk. 3. Tilføjelse er sket for at
lette håndhævelsen af reglen.
§ 38, stk. 1, nr. 8 er præciseret i forhold til den hidtidige § 21, stk. 1, nr. 7. I
bestemmelsen er ordet »eller« ændret til »herunder« i forhold til overtræ-
delse af pligten til rettidigt og fyldestgørende at rapportere verificerede akti-
vitetsniveauer, »herunder« foretage registrering heraf. Det er således tyde-
liggjort, at registrering er en del af rapporteringspligten.
Øvrige mindre ændringer af bekendtgørelsen
I bekendtgørelsens § 13 er det sidste led fjernet i forhold til hidtidige § 9, stk. 2. Det
er situationer, hvor Energistyrelsen kan beslutte, at en driftsleder eller brændstof-
operatør midlertidigt kan udlede drivhusgasser, hvor et afslag på udstedelse af ud-
ledningstilladelse indbringes for domstolene efter bestemmelserne i CO
2
-kvotelo-
ven. Bestemmelsen skønnes at være irrelevant, da Energistyrelsen i praksis ikke vil
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
2778390_0006.png
udstede en midlertidig udledningstilladelse, mens spørgsmålet om afslag på udled-
ningstilladelse verserer ved domstolene.
I bekendtgørelsens § 15 er der indsat en regel om luftfartsoperatørers pligt til at fo-
relægge en overvågningsplan til godkendelse af Energistyrelsen. Reglen imple-
menteres fra MR-forordningen og er ikke ny, men skønnes nødvendig af hensyn til
citatvenlighed og for at lette administrationen.
I bekendtgørelsens § 24, stk. 2 er det præciseret, at styrelsen kan antage sagkyn-
dig bistand, herunder en verifikator til udførelse af ekstraordinære verifikationsop-
gaver, der gennemføres efter kvoteordningen, såfremt Energistyrelsen finder anled-
ning til at kontrollere eller fastsætte en operatørs rapportering, dokumentation eller
drivhusgasudledende aktiviteter. Bestemmelsen har samme indhold som hidtidige
bekendtgørelses § 17, stk. 6, 1. pkt. Det fremgår dog af den nye formulering, at sty-
relsen kan antage sagkyndig bistand og denne bistand f.eks. kan være en verifika-
tor. Hidtidige bekendtgørelses § 17, stk. 7 videreføres ikke, da bestemmelsen ikke
anvendes og er fundet undværlig.
I bekendtgørelsens § 25 er der indsat en regel fra »ALC-forordningen«, hvorefter
Energistyrelsen kan suspendere udstedelsen af tildelingen af kvoter til et anlæg,
hvis en driftsleder ikke overholder rapporteringsfristen for indberetning af en rapport
om aktivitetsniveauer. Suspenderingen kan opretholdes indtil Energistyrelsen har
fastslået, at det ikke er nødvendigt at justere tildelingen til det pågældende anlæg.
Bekendtgørelsens § 26 er ændret til, at omfatte en delegeret pligt for Energistyrel-
sen til at fastsætte en afgift til operatører, der ikke overholder den årlige pligt og
frist for returnering af kvoter, som følger af CO
2
-kvotelovens § 10, stk. 1.
Bestemmelserne i bekendtgørelsen kapitel 8 om digital kommunikation har gen-
nemgået en generel opdatering til nutidige standarder, herunder bl.a. forvaltningslo-
vens § 32a.
Side 6/6