Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 56
Offentligt
2778389_0001.png
Bekendtgørelse om CO
2
-kvoter m.v.
1)
I medfør af § 21, stk. 1, nr. 1, 2, 3, og 4, og stk. 3, nr. 1, 2 og 3, samt § 26, stk. 4, i lov nr. xx af xx.
december 2023 om CO
2
-kvoter, fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse gennemfører kvotedirektivet, jf. § 3, nr. 7.
Stk. 2.
Kvotedirektivet er optrykt som bilag 2 til denne bekendtgørelse.
§ 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på udledning af drivhusgasser, jf. § 3, nr. 5.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på aktiviteter inden for:
1) Luftfart og søtransport, jf. kvotedirektivets kapitel II og direktivets bilag I.
2) Stationære anlæg, jf. kvotedirektivets kapitel III og direktivets bilag I.
3) Bygningssektoren, vejtransportsektoren og andre sektorer, jf. kvotedirektivets kapitel IVa og di-
rektivets bilag III.
Kapitel 2
Definitioner
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved
1) ALC-forordning: Kommissionens gennemførelsesforordning om regler for anvendelsen af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF for så vidt angår yderligere regler for justeringer
af gratistildelingen af emissionskvoter som følge af ændringer i aktivitetsniveauet.
2) AV-forordning: Kommissionens gennemførelsesforordning om verifikation af data og om akkre-
ditering af verifikatorer i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF.
3) Brændstofoperatør: En fysisk eller juridisk person, der er omfattet af kvoteordningens bestem-
melser, fordi personen opfylder definitionen af »reguleret enhed« ifølge kvotedirektivets artikel 3,
litra ae).
4) Driftsleder: En fysisk eller juridisk person, der driver eller kontrollerer et stationært anlæg, eller
som har fået overdraget afgørende økonomiske beføjelser med hensyn til den tekniske drift heraf.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
5) Drivhusgasser: Kuldioxid (CO
2
), metan (CH
4
), lattergas (N
2
O), hydrofluorkarboner (HFC), per-
fluorkarboner (PFC), svovlhexafluorid (SF
6
) og andre gasformige bestanddele af atmosfæren, både
natur- og menneskeskabte, som optager og genudsender infrarød stråling.
6) FAR-forordning: Kommissionens delegerede forordning om fastlæggelse af midlertidige EU-reg-
ler for harmoniseret gratistildeling af emissionskvoter i henhold til artikel 10a i Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2003/87/EF.
7) Kvotedirektivet: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om et
system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og om ændring af Rådets direktiv
96/61/EF, med senere ændringer.
8) Kvoteordningen: Reguleringen i lov om CO
2
-kvoter, i regler udstedt i medfør af lov om CO
2
-
kvoter eller i EU-retsakter om forhold omfattet af lov om CO
2
-kvoter.
9) Luftfartsoperatør: En luftfartøjsoperatør, erhvervsmæssig lufttransportoperatør eller enhver an-
den, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner på luftfar-
tens område.
10) MR-forordning: Kommissionens gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af
drivhusgasemissioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og om æn-
dring af Kommissionens forordning nr. 601/2012/EU.
11) MRV-søfart forordning: Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overvågning, rapporte-
ring og verifikation af CO
2
-emissioner fra søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF.
12) Operatør: En driftsleder, luftfartsoperatør, søfartsoperatør, brændstofoperatør eller enhver an-
den, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner.
13) Søfartsoperatør: Et rederi eller en reder eller enhver anden organisation eller person, så som en
forvalter eller bareboat-charterer, der er omfattet af kvoteordningens bestemmelser, fordi personen
opfylder definitionen af »rederi« ifølge kvotedirektivets artikel 3, litra w).
14) Udledning (emission): Udledning af drivhusgasser som defineret i kvotedirektivets artikel 3,
litra b).
15) Udledningstilladelse: Tilladelse til en driftsleder eller brændstofoperatør til udledning af driv-
husgasser, jf. § 4, stk. 1 i lov om CO
2
-kvoter.
Kapitel 3
Udledningstilladelse til driftsledere og brændstofoperatører
Ansøgning om udledningstilladelse
§ 4.
En driftsleders ansøgning om udledningstilladelse bør indgives til Energistyrelsen i så god tid,
at sagens fakta under hensyn til dennes kompleksitet kan foreligge fuldt belyst senest 60 dage, inden
udledningen ønskes påbegyndt.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
Stk. 2.
En brændstofoperatørs ansøgning om udledningstilladelse skal indgives til Energistyrelsen i
så god tid, at sagens fakta under hensyn til dennes kompleksitet kan foreligge fuldt belyst senest 4
måneder, inden udledningen ønskes påbegyndt.
§ 5.
En driftsleders ansøgning om udledningstilladelse for et stationært anlæg skal indeholde en
beskrivelse af følgende:
1) Éntydige identifikationer af anlægget, dettes ejer og driftsleder.
2) Anlægget og dettes aktiviteter, herunder den anvendte teknologi, og de råstoffer og hjælpemateri-
aler, hvis anvendelse kan forventes at føre til udledning.
3) Kilderne til udledning fra anlægget, for så vidt at anlæggets aktiviteter skal overvåges for be-
stemte arter drivhusgasser, jf. kvotedirektivets bilag I.
4) Planlagte foranstaltninger til overvågning og rapportering af udledninger, jf. bekendtgørelsens §
19, stk. 1.
5) Et ikke-teknisk resumé af oplysningerne i nr. 1-4.
§ 6.
En brændstofoperatørs ansøgning om udledningstilladelse for overgang til forbrug af brænd-
sel, der anvendes til forbrænding i bygningssektoren, vejtransportsektoren eller andre sektorer, skal
indeholde en beskrivelse af følgende:
1) Brændstofoperatøren, som skal være éntydigt identificeret.
2) Den type brændsel, der overgår til forbrug, og som anvendes til forbrænding i de sektorer, der er
omhandlet i kvotedirektivets bilag III, samt de måder, hvorpå brændstofferne overgår til forbrug.
3) Det eller de endelige anvendelsesformål for de brændstoffer, der overgår til forbrug, jf. nr. 2.
4) Planlagte foranstaltninger til overvågning og rapportering af emissioner i overensstemmelse med
de i kvotedirektivets artikel 14 og 30f omhandlede gennemførelsesretsakter, jf. § 19, stk. 1.
5) Et ikke-teknisk resumé af oplysningerne i nr. 1-4.
Udledningstilladelse til driftsledere
§ 7.
Energistyrelsen meddeler en driftsleder udledningstilladelse, hvis det anses for godtgjort, at
ansøgeren er i stand til at overvåge og rapportere udledninger fra anlægget, jf. kvotedirektivets arti-
kel 6, stk. 1, og § 4, stk. 2, i lov om CO
2
-kvoter.
Stk. 2.
En udledningstilladelse kan omfatte et eller flere anlæg beliggende på samme område og
drevet af samme driftsleder.
Stk. 3.
Hvis flere fysiske eller juridiske personer på samme lokalitet i et samarbejde driver flere an-
læg, som har en tæt driftsmæssig eller fysisk sammenhæng, kan Energistyrelsen beslutte, at disse
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
anlæg anses for at udgøre ét samlet anlæg. Personerne hæfter i så fald solidarisk for de økonomiske
forpligtelser, herunder forpligtelsen til at returnere kvoter, som følger af kvoteordningen.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan pålægge de i stk. 3 nævnte personer, at udpege iblandt sig én fuldmæg-
tig, som på deres vegne over for Energistyrelsen varetager opgaverne som driftsleder for det sam-
lede anlæg.
§ 8.
En udledningstilladelse til en driftsleder skal indeholde følgende:
1) Driftslederens navn og adresse.
2) En beskrivelse af aktiviteterne og udledningerne fra anlægget.
3) En plan godkendt af Energistyrelsen for overvågning af udledning, jf. § 19, stk. 1.
4) Rapporteringskrav.
5) En forpligtelse til rettidigt at returnere kvoter svarende til anlæggets samlede verificerede udled-
ning i hvert kalenderår.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan i en tilladelse og ved ændring heraf stille vilkår om, at driftslederen
overholder nærmere angivne krav, som er begrundet i virksomhedens særlige forhold.
§ 9.
Træffer Energistyrelsen afgørelse om, at et delanlæg tages permanent ud af drift, så medreg-
nes dette ikke, når anlæggets samlede kapacitet fastlægges.
Udledningstilladelse til brændstofoperatører
§ 10.
Brændstofoperatører skal fra den 1. januar 2025 være i besiddelse af en udledningstilladelse
udstedt af Energistyrelsen for at kunne udøve de i kvotedirektivets bilag III omhandlede aktiviteter.
Stk. 2.
Energistyrelsen meddeler brændstofoperatøren udledningstilladelse, hvis det anses for godt-
gjort, at ansøgeren er i stand til at overvåge og rapportere udledninger svarende til de mængder
brændstof, der overgår til forbrug i henhold til kvotedirektivets bilag III, jf. direktivets artikel 30b,
stk. 3, og § 4, stk. 2, i lov om CO
2
-kvoter.
§ 11.
En udledningstilladelse til en brændstofoperatør skal indeholde følgende:
1) Brændstofoperatørens navn og adresse.
2) En beskrivelse af, hvordan brændstofoperatøren frigiver brændstofferne til forbrug i de sektorer,
der er omfattet af kvotedirektivets kapitel IVa.
3) En liste over de brændstoffer, som brændstofoperatøren frigiver til forbrug i de sektorer, der er
omfattet af kvotedirektivets kapitel IVa.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
4) En plan godkendt af Energistyrelsen for overvågning af udledning, jf. § 19, stk. 1.
5) Rapporteringskrav.
6) En forpligtelse til rettidigt at returnere kvoter svarende til brændstofoperatørens samlede verifice-
rede drivhusgasudledning senest den 31. maj i hvert kalenderår.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan i en tilladelse og ved ændring heraf stille vilkår om, at brændstofopera-
tøren overholder nærmere angivne krav, som er begrundet i virksomhedens særlige forhold.
Driftslederens og brændstofoperatørens løbende underretningspligt
§ 12.
En driftsleder skal uden unødig forsinkelse underrette Energistyrelsen om forhold af betyd-
ning for udledningstilladelsen og for tildelingen af kvoter, herunder alle planlagte ændringer i an-
læggets art eller drift eller en eventuel udvidelse eller betydelig reduktion af dets aktiviteter eller
kapacitet, som kan medføre, at tilladelsen eller tildelingen skal ændres eller opdateres.
Stk. 2.
En brændstofoperatør skal uden unødig forsinkelse underrette Energistyrelsen om forhold af
betydning for udledningstilladelsen, herunder alle planlagte ændringer af arten af operatørens akti-
viteter eller af de brændstoffer, den frigiver til forbrug, og som kan kræve en ændring eller opdate-
ring af udledningstilladelsen.
Stk. 3.
Hvis Energistyrelsen ved underretning efter stk. 1 eller 2 eller på anden vis bliver opmærk-
som på forhold af betydning for en udledningstilladelse, kan styrelsen træffe afgørelse om ændring
eller tilbagekaldelse af tilladelsen eller om, at driftslederen eller brændstofoperatøren skal pålægges
at ansøge om en ny tilladelse.
Overdragelse af en udledningstilladelse
§ 13.
En driftsleder eller brændstofoperatør kan ikke uden tilladelse fra Energistyrelsen overdrage
sin udledningstilladelse.
Stk. 2.
Ved overdragelse af en udledningstilladelse til en ny driftsleder eller brændstofoperatør,
indtræder denne på det tidspunkt, fra hvilket Energistyrelsen godkender overdragelsen, i enhver for-
pligtelse ifølge kvoteordningen vedrørende aktiviteten.
Midlertidig udledningstilladelse
§ 14.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at en driftsleder eller brændstofoperatør, som
har ansøgt om udledningstilladelse, midlertidigt kan udlede drivhusgasser, indtil Energistyrelsen har
taget stilling til ansøgningen.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
Kapitel 4
Luftfartsoperatører og søfartsoperatører
§ 15.
En luftfartsoperatør skal i overensstemmelse med MR-forordningens bestemmelser fore-
lægge en overvågningsplan til godkendelse hos Energistyrelsen.
§ 16.
En søfartsoperatør skal i overensstemmelse med MRV-søfart forordningens bestemmelser
forelægge en overvågningsplan til godkendelse hos Energistyrelsen.
§ 17.
Afgørelser om tilbageholdelse af danske skibe eller bortvisning af udenlandske skibe fra
dansk havn, jf. § 7, stk. 2, i lov om CO
2
-kvoter, træffes af Energistyrelsen under overholdelse af
kvotedirektivets artikel 16, stk. 11a, MRV-søfart forordningens artikel 20, stk. 3, eller kvoteordnin-
gens i øvrigt relevante bestemmelser.
§ 18.
Inden Energistyrelsen træffer en afgørelse som omhandlet i § 17, forelægges sagen for
Klima-, Energi- og Forsyningsministiet for at vurdere, hvorvidt den giver anledning til en tværmini-
steriel koordinerende indsats.
Kapitel 5
Overvågning, verifikation og rapportering
Overvågningsplaner
§ 19.
En operatør skal i overensstemmelse med en overvågningsplan godkendt af Energistyrelsen
samt i henhold til kvoteordningens regler, løbende overvåge udledningen fra aktiver og aktiviteter,
som operatøren er ansvarlig for.
Stk. 2.
Operatøren meddeler Energistyrelsen uden unødig forsinkelse påkrævede forslag til æn-
dring eller ajourføring af overvågningsplanen til orientering eller godkendelse. Energistyrelsen kan
dog på nærmere fastsatte vilkår tillade en operatør at give meddelelse senest den 31. december det
pågældende år.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
Overvågningsmetodeplaner
§ 20.
En driftsleder, der ifølge FAR-forordningen har pligt til at overholde og ajourføre en af Ener-
gistyrelsen godkendt overvågningsmetodeplan, meddeler uden unødig forsinkelse påkrævede for-
slag til ændring eller ajourføring af overvågningsmetodeplanen til Energistyrelsens orientering eller
godkendelse. Meddelelsen skal gives under overholdelse af de formkrav, dokumentationskrav og
frister, der følger af FAR-forordningen.
Verifikation
§ 21.
Operatører skal sikre, at rapportering af udledning efter § 22, og rapportering af aktivitetsni-
veauer efter § 25, stk. 1, verificeres af en uafhængig verifikator i overensstemmelse med kvoteord-
ningen, herunder AV-forordningens eller MRV-søfart forordningens bestemmelser.
Årlig rapportering af udledninger
§ 22.
Operatører skal under overholdelse af kvoteordningens bestemmelser årligt til Energistyrel-
sen rapportere verificerede udledninger for det foregående år fra aktiver og aktiviteter, som operatø-
ren er ansvarlig for.
Stk. 2.
For driftsledere og luftfartsoperatører er fristen for årlig rapportering efter stk. 1 den 31.
marts. Luftfartsoperatører skal sikre, at rapporteringen registreres i EU-registret inden for fristen.
Stk. 3.
For søfartsoperatører og brændstofoperatører er fristen for årlig rapportering efter stk. 1 den
30. april.
Fastsættelse af udledning
§ 23.
Energistyrelsen kan fastsætte den udledning, der er forårsaget af et aktiv eller en aktivitet
omfattet af kvoteordningen, såfremt:
1) operatøren ikke har indsendt en årlig udledningsrapport inden den herfor gældende frist,
2) den årlige udledningsrapport ikke er i overensstemmelse med kvoteordningens regler, eller
3) udledningsrapporten ikke er blevet verificeret i overensstemmelse med kvoteordningen, herunder
AV-forordningens eller MRV-søfart forordningens bestemmelser.
Stk. 2.
Energistyrelsens fastsættelse af udledning, jf. stk. 1, har samme retsvirkning som en verifi-
ceret rapportering efter denne bekendtgørelses § 21.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
§ 24.
Det påhviler operatøren at afholde Energistyrelsens omkostninger i forbindelse med fastsæt-
telse af udledning, jf. § 23, herunder omkostninger til Energistyrelsens indledende arbejde, samt
styrelsens omkostninger til eventuel sagkyndig bistand, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Såfremt Energistyrelsen finder anledning til at kontrollere eller fastsætte en operatørs rap-
portering, dokumentation eller drivhusgasudledende aktiviteter, kan styrelsen antage sagkyndig bi-
stand, herunder en verifikator til udførelse af ekstraordinære verifikationsopgaver, der gennemføres
efter kvoteordningen, herunder AV-forordningens eller MRV-søfart forordningens, bestemmelser.
Rapportering og fastsættelse af aktivitetsniveau
§ 25.
En driftsleder, som ifølge ALC-forordningen har pligt til at rapportere aktivitetsniveauer,
skal senest den 31. marts hvert år til Energistyrelsen indberette en verificeret rapport over aktivitets-
niveauerne i det forgangne år. Indberetningen skal ske under iagttagelse af de formkrav, dokumen-
tationskrav og frister, der følger af ALC-forordningen.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan suspendere tildelingen af kvoter til et anlæg, hvis en driftsleder ikke
overholder fristen efter stk. 1, indtil Energistyrelsen har fastslået, hvorvidt det er nødvendigt at ju-
stere tildelingen til det pågældende anlæg, eller indtil Europa-Kommissionen har vedtaget en afgø-
relse efter artikel 23, stk. 4, i FAR-forordningen.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan foretage en vurdering af de rapporterede aktivitetsniveauer og kan fast-
sætte et aktivitetsniveau ved at anlægge et konservativt skøn over værdien af enhver parameter i
overensstemmelse med de herfor gældende regler ifølge ALC-forordningen, såfremt:
1) driftslederen ikke har indgivet en verificeret rapport om aktivitetsniveauet inden for fristen, jf.
stk. 1, og tildelingen af kvoter ikke er blevet suspenderet jf. stk. 2,
2) den verificerede indberettede værdi ikke er i overensstemmelse med ALC-forordningen eller
FAR-forordningen, eller
3) driftslederens rapport om aktivitetsniveauet ikke er blevet verificeret i overensstemmelse med
AV-forordningen.
Stk. 4.
For Energistyrelsens fastsættelse af aktivitetsniveauer efter stk. 3 og for de hermed for-
bundne omkostninger finder reglerne i § 24 tilsvarende anvendelse.
Kapitel 6
Returnering af kvoter
§ 26.
Energistyrelsen fastsætter i overensstemmelse med § 11 i lov om CO
2
-kvoter en afgift til
operatører, der ikke overholder den årlige frist for returnering af kvoter i EU-registeret, der følger af
lovens § 10, stk. 1.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
Kapitel 7
Tildeling af kvoter
§ 27.
En anmodning om gratis tildeling af kvoter tages kun i betragtning, hvis den er indgivet til
Energistyrelsen under overholdelse af de hertil knyttede formkrav, dokumentationskrav og frister,
der følger af FAR-forordningen og ALC-forordningen.
§ 28.
Tildeling af kvoter i et givent år er betinget af, at operatøren er i besiddelse af de til driften
nødvendige tilladelser ifølge kvoteordningen, og at de oplysninger af betydning for kvotetildelin-
gen, som operatøren har meddelt, er korrekte.
Stk. 2.
For en driftsleder, som ifølge FAR-forordningen har pligt til at udarbejde og ajourføre en af
Energistyrelsen godkendt overvågningsmetodeplan, er tildeling af kvoter i et givent år endvidere
betinget af, at driftslederen har overholdt sine overvågnings-, oplysnings-, rapporterings-, og verifi-
kationspligter samt iagttaget de dertil knyttede formkrav, dokumentationskrav og frister, der følger
af FAR-forordningen og ALC-forordningen.
§ 29.
Energistyrelsen fastsætter i overensstemmelse med § 9, stk. 2, i lov om CO
2
-kvoter det antal
kvoter, som en operatør skal tilbageføre, fordi de anses for uretmæssigt modtagne eller fordi betin-
gelserne i kvoteordningen for at modtage eller beholde gratis kvoter i øvrigt ikke er opfyldte.
Kapitel 8
Digital kommunikation
§ 30.
Afgørelser og andre dokumenter kan sendes digitalt fra Energistyrelsens elektroniske data
online system til en operatør.
§ 31.
Kommunikation til Energistyrelsen om forhold, som er omfattet af kvoteordningen, herunder
kommunikation i forbindelse med ansøgning om udledningstilladelse, fremsendelse af oplysninger
om forhold af betydning for udledningstilladelsen, ansøgning om gratistildeling, verifikationsrap-
porter, forelæggelse af ajourførte overvågningsplaner eller overvågningsmetodeplaner, rapportering
af aktivitetsniveau, udledning og andre pligtige oplysninger, skal indgives digitalt gennem Energi-
styrelsens elektroniske data online system i det omfang, at dette er muligt. Kommunikationen skal
foregå under anvendelse af de indtastningsskemaer, digitale formater og signaturmuligheder, som
systemet anviser eller stiller til rådighed til et givet formål.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
§ 32.
Energistyrelsen kan bestemme, at kommunikation om forhold, som er omfattet af kvoteord-
ningen, skal foregå gennem Digital Post, hvis kommunikationen ikke kan fremsendes gennem Ener-
gistyrelsens elektroniske data online system, jf. §§ 30 og 31.
Stk. 2.
Kommunikation gennem Digital Post tillægges de retsvirkninger, der følger af lov om Digi-
tal Post fra offentlige afsendere og regler udstedt med hjemmel heri.
Kapitel 9
Gebyrer og andre betalingspligter
Årligt gebyr for operatører
§ 33.
Energistyrelsen opkræver et årligt gebyr hos operatører til dækning af de omkostninger, der
er forbundet med styrelsens opgavevaretagelse på kvoteordningens område, jf. § 21, stk. 1, nr. 4, i
lov om CO
2
-kvoter.
Stk. 2.
Det årlige gebyr for driftsledere og luftfartsoperatører beregnes pr. ton udledt CO
2
ifølge
operatørens seneste verificerede emissionsmængde for det foregående år. For luftfartsoperatører
medregnes både kvoteomfattede flyvninger og CORSIA-omfattede flyvninger.
Stk. 3.
Hvor årets emissionsmængde er blevet fastsat af Energistyrelsen i henhold til § 23, stk. 1,
baseres gebyrfastsættelsen efter stk. 2 på den således fastsatte emissionsmængde, jf. § 23, stk. 2.
Stk. 4.
Uanset beregningsmetoden ifølge stk. 2 og 3 fastsættes det årlige gebyr ikke lavere end den
mindste sats og ikke højere end den højeste sats, der gælder for den pågældende kategori af operatø-
rer.
Stk. 5.
Gebyrsatser pr. ton udledt CO
2
, jf. stk. 2 og 3, samt mindste og højeste satser, jf. stk. 4,
fremgår af bilag 1 til denne bekendtgørelse.
Stk. 6.
Det årlige gebyr for søfartsoperatører og brændstofoperatører fastsættes i bilag 1 til denne
bekendtgørelse som et fast beløb pr. operatør.
Opkrævning af det årlige gebyr
§ 34.
Energistyrelsen kan opkræve det årlige gebyr efter § 33 gennem Erhvervsstyrelsens fælles
gebyropkrævning for operatører.
Stk. 2.
For gebyrets opkrævning, herunder tidspunktet for gebyrets forfald til betaling, betalingens
form, rykkergebyrer og inkasso, gælder Erhvervsstyrelsens til enhver tid gældende regler for konto-
gebyrer, jf. bekendtgørelse om EU’s CO
2
-kvoteregister og Det Danske Kyoto-register.
Stk. 3.
Der betales ikke moms af det årlige gebyr.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
Stk. 4.
Udebliver betalingen af det årlige gebyr efter sidste rettidige indbetalingsdag, kan Energi-
styrelsen opkræve renter og rykkergebyr efter rentelovens bestemmelser.
Timefakturering ved mangelfuld regelefterlevelse
§ 35.
Energistyrelsen kan opkræve betaling for styrelsens sagsbehandling med fastsættelse af en
operatørs drivhusgasudledning, jf. § 24, eller et anlægs aktivitetsniveau, jf. § 25, stk. 4, samt for an-
det merarbejde i situationer, hvor en operatør ikke har overholdt sine forpligtelser ifølge kvoteord-
ningen eller ifølge afgørelser truffet i henhold til kvoteordningen, jf. § 21, stk. 1, nr. 4, i lov om
CO
2
-kvoter.
Stk. 2.
Betalingskrav efter stk. 1 beregnes på grundlag af Energistyrelsens timeforbrug til udførelse
af opgaven ganget med styrelsens til enhver tid værende timesats, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Timesatsen fastsættes på grundlag af gennemsnitlige lønudgifter tillagt generelle fællesom-
kostninger i Energistyrelsen i det forudgående regnskabsår. Timesatsen reguleres én gang årligt.
Stk. 4.
Bestemmelserne i § 34, stk. 3 og 4, gælder tilsvarende for timefakturering efter stk. 1-3.
Viderefakturering af andre merudgifter ved mangelfuld regelefterlevelse
§ 36.
I tillæg til en timefakturering ifølge § 35, kan Energistyrelsen opkræve betaling for andre do-
kumenterede merudgifter, som styrelsens har afholdt i forbindelse med sagsbehandlingen eller mer-
arbejdet, herunder eksempelvis rejseomkostninger og omkostninger til verifikatorbistand eller an-
den sagkyndig bistand. En sådan viderefakturering skal inkludere alle momsudgifter, som styrelsen
har afholdt.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 34, stk. 4, gælder tilsvarende for viderefakturering efter stk. 1.
Kapitel 10
Klage- og strafbestemmelser
§ 37.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse, jf.
dog stk. 2, 3 og 4.
Stk. 2.
Følgende afgørelser kan ikke indbringes for Energiklagenævnet:
1) Afgørelser, der er omfattet af lov om CO
2
-kvoter, § 24, stk. 2.
2) Afslag på i særlige tilfælde at meddele en midlertidig udledningstilladelse til en driftsleder eller
brændstofoperatør, jf. §14.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
Stk. 3.
Klager over forvaltningsretlige spørgsmål i forbindelse med Energistyrelsens afgørelser kan
uanset stk. 2 indbringes for Energiklagenævnet.
Stk. 4.
Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
§ 38.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der:
1) undlader at udpege en fuldmægtig som omhandlet i § 7, stk. 4,
2) overtræder vilkår i en tilladelse meddelt til en driftsleder efter § 8, stk. 2, eller til en brændstof-
operatør efter § 11, stk. 2,
3) som driftsleder ikke efterkommer en pligt ifølge § 12, stk. 1, til uden unødig forsinkelse at under-
rette Energistyrelsen om forhold af betydning for udledningstilladelsen eller for tildelingen af kvo-
ter,
4) som brændstofoperatør ikke efterkommer sin pligt ifølge § 12, stk. 2, til uden unødig forsinkelse
at underrette Energistyrelsen om forhold af betydning for udledningstilladelsen,
5) overtræder en pligt efter § 19, stk. 1, til at overvåge udledningen fra aktiver og aktiviteter i over-
ensstemmelse med en overvågningsplan godkendt af Energistyrelsen,
6) overtræder en pligt efter § 19, stk. 2, 1. pkt., til uden unødig forsinkelse at meddele påkrævede
forslag til ændring eller ajourføring af en overvågningsplan til Energistyrelsens orientering eller
godkendelse,
7) overtræder en pligt efter § 20 til uden unødig forsinkelse at meddele påkrævede forslag til æn-
dring eller ajourføring af en overvågningsmetodeplan til Energistyrelsens orientering eller godken-
delse.
8) overtræder en indberetningspligt efter § 22 ved ikke rettidigt og fyldestgørende at rapportere ve-
rificerede udledninger,
9) overtræder en indberetningspligt efter § 25, stk. 1, ved ikke rettidigt og fyldestgørende at rappor-
tere verificerede aktivitetsniveauer, herunder foretage registrering heraf,
10) ikke efterkommer et påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til bestemmelser i denne be-
kendtgørelse.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelo-
vens 5. kapitel.
Kapitel 11
Spærringer i det danske Kyotoregister
§ 39.
Eksisterende spærringer i det danske Kyotoregister opretholdes, således at CDM-klimakre-
ditter af typerne T-CER og L-CER ikke må indsættes på registrets konti.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Høringsbrev og udkast til ny bekendtgørelse om CO2-kvoter (kvotebekendtgørelsen)
2778389_0013.png
Kapitel 12
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 40.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2.
Følgende bekendtgørelser ophæves:
1) Bekendtgørelse nr. 2134 af 21. december 2020 om CO
2
-kvoter m.v.
2) Bekendtgørelse nr. 2255 af 2. december 2021 om gebyr og anden betaling for ydelser efter lov
om CO
2
-kvoter.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den xx. december 2023
Lars Aagaard
/ Iben Møller Søndergård
Officielle noter
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af
13. oktober 2003 om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og om ændring af Rådets di-
rektiv 96/61/EF, EU-Tidende 2003, nr. L 275, side 32, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2023/958 af 10. maj 2023 om ændring af direktiv 2003/87/EF for så vidt angår luftfartens bidrag til Unionens
emissionsreduktionsmål for økonomien som helhed og passende gennemførelse af en global markedsbaseret foranstalt-
ning, EU-Tidende 2023, nr. L 130, side 115 og ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/959 af 10. maj
2023 om ændring af direktiv 2003/87/EF om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og
afgørelse (EU) 2015/1814 om oprettelse og drift af en markedsstabilitetsreserve i forbindelse med Unionens system for
handel med kvoter for drivhusgasemissioner, EU-Tidende 2023, nr. L 130, side 134. I loven er der medtaget visse be-
stemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/757 af 29. april 2015 om overvågning, rapporte-
ring og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF, EU-Tidende 2023, nr. L
123, side 55, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/957 af 10. maj 2023 om æn-
dring af forordning (EU) 2015/757 for at muliggøre medtagelse af søtransportaktiviteter i EU's emissionshandelssystem
og overvågning, rapportering og verifikation af emissioner af yderligere drivhusgasser og emissioner fra yderligere
skibstyper, EU-Tidende 2023, nr. L 130, side 105. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i
hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningernes umiddelbare gyldighed i Danmark.