Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Biogas Danmark
Axeltorv 3
1609 København V
6. juni 2023
Bemærkninger til klimastatus og -fremskrivninger 2023 (KF23) og
sektornotater
Energistyrelsen har den 23. maj 2023 udsendt ovenstående i høring. Biogas Danmark har en række foreløbige
bemærkninger til de udsendte notater.
Generelle bemærkninger
Ad Sektornotat: 4A Transport
Lastbilsvalgsmodellen
Biogas Danmark finder det nødvendigt at påpege en afgørende faktor i forbindelse med fordelingen af salget af
nye lastbiler i Danmark, som er blevet overset i den nuværende "Lastbilsvalgsmodel" udviklet af
Transportministeriet. Denne model inkluderer
ikke
muligheden for, at vognmænd kan anskaffe sig gaslastbiler.
For at rette op på denne mangel har KF23 inkluderet en fast andel på 1,3 pct. af det samlede lastbilmarked frem til
2030. Det er Biogas Danmarks klare opfattelse, at der derimod vil ske en stigning i antallet af gaslastbiler i
Danmark.
I ”TRM Notat med dokumentation af Lastbilvalgsmodellen”, fremgår det, at Lastbilsvalgsmodellen
er "baseret
på
en antagelse om, at vognmanden er profitmaksimerende".
Desuden beskrives det i Sektornotat 4B om Forbrug og
sammensætning af transportbrændstoffer, at CO
2
e-fortrængningskravet primært vil blive opfyldt gennem brugen
af HVO.
Det er Biogas Danmarks opfattelse, at den øgede efterspørgsel efter HVO allerede har medført en væsentlig
prisstigning, hvilket gør valget af gaslastbiler mere attraktivt for vognmændene i forhold til HVO, selvom der
pålægges uhensigtsmæssige afgifter for biogas til tung transport.
Derfor bør Lastbilsvalgsmodellen revideres så den inkluderer gaslastbiler som en mulighed for vognmændene, da
dette kan have en indflydelse på den mest omkostningseffektiv vej til dækning af CO
2
e-fortræningskravet.
Ad Sektornotat: 4B Forbrug og sammensætning af transportbrændstoffer
CO
2
e-fortræningskravet
I sektornotatet 4B og som en konsekvens af det tidligere nævnte, antager Energistyrelsen, at CO
2
e-
fortrængningskravet primært vil blive opfyldt ved brug af HVO og elektrolysebrint sammen med diesel på
raffinaderierne. Biogassen som en mulig brændstofkilde til opfyldelse af CO
2
e-fortrængningskravet nævnes slet
ikke i sektornotatet.
Side 1 af 3