Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
4. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslaget implementerer revision af EU’s kvotehandelsdirektiv i dansk lov. ETS er EU’s centrale redskab
for en omkostningseffektiv reduktion af CO₂e-udledning på tværs af EU. Lovforslaget bidrager herved til at
nå Danmarks klimamål, herunder opnåelse af 2025-målet, 70 pct. reduktionsmålet i 2030, og målet om kli-
maneutralitet i 2050.
Lovforslaget vurderes at understøtte verdensmål 13: Klimaindsats, herunder delmål 13.2 om at tiltag mod
klimaforandringer skal integreres i nationale politikker, strategier og planlægning. Lovforslaget vurderes at
understøtte opfyldelse af delmål 13.2.1, da lovforslaget fremmer udviklingen mod et samfund med lav udled-
ning af drivhusgasser.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det forventes, at forslaget medfører væsentlige statsfinansielle konsekvenser. I ETS1 mindskes kvotemæng-
den grundet øget årlig reduktion af kvotemængden og forøget allokering til Moderniseringsfonden og Inno-
vationsfonden. Hermed forventes alt andet lige mindskede statslige indtægter fra kvoteauktion i ETS1.Kvo-
teprisen for ETS1 begyndte at stige fra slutningen af 2020 ifbm., at EU forhøjede CO
2
-reduktionsmål fra 40
til 55 pct. i 2030. Kvoteprisen forventes allerede at afspejle markedsreaktionen på revisionen af ETS1, ift.
den reducerede kvotemængde og færre gratiskvoter. Denne effekt vil alt andet lige have øget de statslige ind-
tægter. De samlede konsekvenser for det danske kvoteprovenu som følge af ETS1-kvoteændringerne indgår
dog allerede i den økonomiske fremskrivning, og betragtes derfor ikke som direkte konsekvens af dette lov-
forslag. Med revisionen af ETS1 omfattes udledninger fra søfart over 5.000 bruttoton af kvotebetaling. De
statslige merindtægter heraf er allerede indregnet i kvoteprovenuet, men modsvares af mindreprovenu fra
nationale afgifter på søfarten.
Samlet set forventes der et statsligt mindreprovenu på 0,1 mia. kr. i 2030 fra udvidelse af ETS1 sfa. af oven-
stående.
Etableringen af et særskilt ETS2 for vejtransport og opvarmning af bygninger forventes at medføre et stats-
ligt provenu på ca. 1,5 mia. kr. i 2030 grundet provenu fra kvoteauktion, som delvis modsvares af et mindre-
provenu fra nationale energi- og CO₂-afgifter som følge af, at der anvendes mindre energi og udledes mindre
CO₂ ved en stigende kvotepris.
Dertil medfører lovforslaget administrative omkostninger for staten vedr. gebyrordninger i hhv. Energistyrel-
sens og Erhvervsstyrelsen. Disse omkostninger forventes ikke at udgøre merudgifter for staten, da ordnin-
gerne finansieres ved gebyrer for operatører.