Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 44
Offentligt
2775926_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 187
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1.
maj 2023
J nr.
2023 - 2283
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. april 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 187 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 187
Vil ministeren kommentere det materiale, som udvalget har modtaget fra Biomas-
sAuctions i forbindelse med foretræde den 13. april 2023 om, hvorfor danske fjern-
varmeforbrugere skal betale en overpris for opvarmning, jf. KEF alm. del - bilag
220?
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne takke for spørgsmålet. Materialet vedrører et eksempel
fra et inspirationskatalog om digitalisering og datadreven drift i danske fjernvarme-
selskaber udgivet af Grøn Energi og Dansk Fjernvarme i marts 2023. Det er altid
positivt, at der afsøges nye løsninger for indkøb af fx biomasse inden for fjernvar-
mesektoren. Transparens er en central del af et sundt marked. Det er således
spændende, hvis nye digitale løsninger, som den der beskrives i bilag 220, kan bi-
drage til at øge transparensen på markedet. Jeg skal dog bemærke, at Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet ikke har kendskab til den omtalte virksomhed og
derfor alene kan forholde sig til materialet i bilaget.
Der stilles i dag krav til udbud af fx biomasseindkøb, såfremt der er tale om kom-
munale fjernvarmeselskaber, hvilket gør sig gældende for ca. 50 danske fjernvar-
meselskaber. Formålet med udbudsreglerne er at sikre procedurer for offentlige
indkøb, så der gennem effektiv konkurrence opnås den bedst mulige udnyttelse af
offentlige midler. De kommunalt ejede selskaber står for salg af knap 2/3 af den
samlede danske fjernvarmeproduktion til deres slutkunder.
Der er umiddelbart ikke belæg for at sige, at forbrugere hos fjernvarmeselskaber,
der ikke benytter sig af digitale indkøbsløsninger, som den der bliver beskrevet i bi-
laget, nødvendigvis betaler overpris for deres varme. Under gældende regulering
må varmeselskaberne som udgangspunkt kun opkræve beløb hos forbrugerne sva-
rene til de nødvendige omkostninger for produktion og levering af varmen. For-
skelle i priser kan skyldes rammevilkår som fx placering i forhold til antal kunder og
adgang til varmekilder. Det kan dog også skyldes et effektiviseringspotentiale i
fjernvarmesektoren, som Forsyningstilsynet tidligere har påpeget.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Henvendelse af 13/10-23 fra BiomassAuctions v/Andreas Hastrup om anmodning om foretræde vedr. fjernvarme
2775926_0002.png
På baggrund heraf blev det med
Klimaaftale om grøn strøm og varme
af 25. juni
2022 besluttet at indføre et prisloft på forbrugerpriserne på fjernvarme, og at forbru-
gerne skal have bedre mulighed for at vælge en anden varmekilde, hvis et fjernvar-
meselskab ikke kan holde sig under prisloftet inden for en rimelig periode. Aftalen
indeholder også et antal tiltag, der skal fremme transparens i sektoren, hvilket også
forventes at bidrage til at øge sektorens effektivitet og beskytte forbrugerne mod for
høje varmepriser. Jeg forventer at drøfte prisloftet med forligskredsen bag Klimaaf-
tale om grøn strøm og varme 2022 omkring sommer.
Afslutningsvist vil jeg understrege, at det er vigtigt, at selskaberne – uafhængigt af
indkøbsform – er opmærksomme på at indgå kontrakter, der balancerer økonomi
og forsyningssikkerhed.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2