Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 434
Offentligt
2912434_0001.png
Lovtidende A
2024
27. september 2024.
Bekendtgørelse om et prisloft og maksimalpris for opvarmet vand eller damp
fra affaldsforbrændingsanlæg
I medfør af § 20, stk. 4, i lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024, fastsættes efter
bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
910 af 26. juni 2024 om Energistyrelsens opgaver og befø-
jelser:
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen fastsætter regler om et prisloft for
opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændingsanlæg, der
leverer opvarmet vand eller damp til en varmeaftager, når
1) det opvarmede vand eller damp er produceret ved for-
brænding af affald, og
2) leveringen er omfattet af § 20, stk. 1, i lov om varme-
forsyning.
Stk. 2.
Ved en varmeaftager forstås et varmeproduktions-
eller varmefremføringsanlæg.
§ 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på anlæg,
der efter regler i bekendtgørelse om godkendelse af liste-
virksomhed er godkendt til nyttiggørelse eller bortskaffelse
af farligt affald som hovedaktivitet, og som er indrettet og
drevet med henblik på hovedsageligt at forbrænde farligt
affald, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Et anlæg betragtes som indrettet og drevet med
henblik på hovedsagelig at forbrænde farligt affald, når
1) mere end 50 pct. af det indvejede, modtagne affald er
farligt affald som defineret i bekendtgørelse om affald,
og
2) anlægget har etableret særlige fysiske modtagefacilite-
ter og har skriftlige procedurer for og gennemfører
modtagekontrol med henblik på at opfylde kravene i
artikel 52, stk. 3 og 4, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om indu-
strielle emissioner, EU-Tidende, 2010, nr. L 334, side
17.
Maksimalpris
§ 3.
Affaldsforbrændingsanlæg kan til dækning af pro-
duktionsomkostningerne maksimalt opkræve den laveste af
følgende
1) prisen fastsat i medfør af § 20, stk. 1, i lov om varme-
forsyning, jf. dog § 5, eller
2) prisloftet efter §§ 7-9 eller 11, jf. dog § 6.
§ 4.
Forsyningstilsynet fastsætter ved tilsyn eller uenig-
hed mellem affaldsforbrændingsanlægget og varmeaftageren
maksimalprisen efter § 3.
Ved reduktion af elproduktion
§ 5.
I perioder, hvor en varmeaftager efterspørger en
mængde opvarmet vand eller damp, herunder ved en hø-
jere temperatur, som affaldsforbrændingsanlægget kun kan
levere, hvis elproduktionen reduceres, skal der ved en vur-
dering af maksimalprisen efter § 3 tages udgangspunkt i
prisen fastsat i medfør af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsy-
ning, eksklusiv den indregningsberettigede omkostning til
kompensation for manglende elindtægter og merudgiften til
afgifter som følge af den øgede varmeproduktion.
§ 6.
Når maksimalprisen er prisloftet efter §§ 7-9 eller
§ 11, kan affaldsforbrændingsanlæg i perioder, hvor var-
meaftageren efterspørger en mængde opvarmet vand eller
damp, herunder ved en højere temperatur, som affaldsfor-
brændingsanlægget kun kan levere, hvis anlægget reducerer
elproduktionen, tillægge prisloftet den indregningsberettige-
de omkostning til kompensation for manglende elindtægter
og merudgiften til afgifter som følge af den øgede varme-
produktion.
Fastsættelse af prisloft og fradrag
§ 7.
Forsyningstilsynet fastsætter årligt et prisloft i hele
antal kroner pr. GJ. Prisloftet fastsættes på følgende måde:
1) Forsyningstilsynet fastsætter et interval for prisloftet på
baggrund af omkostninger til varmeproduktion, hvor
andelen af vedvarende energi i varmeproduktionen ud-
gør mindst 90 pct. ifølge varmeforsyningsvirksomhe-
dernes seneste anmeldelser til Forsyningstilsynet pr. 1.
oktober, jf. § 21, stk. 1, i lov om varmeforsyning. For-
syningstilsynet kan til brug for fastsættelsen af inter-
vallet for prisloftet anvende tidligere års anmeldelser,
hvis anmeldelserne bidrager til et mere retvisende inter-
val. Herefter skal Forsyningstilsynet:
a) Beregne et tillæg til varmeforsyningsvirksomheder-
nes omkostninger til varmeproduktion, hvis der er
foretaget investeringer i varmeproduktionsanlæg,
som ikke indgår i den pågældende varmeforsy-
ningsvirksomheds anmeldelse, jf. § 21, stk. 1, i
DB000978
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2021-17502
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 434: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om et prisloft for opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændingsanlæg, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
27. september 2024.
2
lov om varmeforsyning (straksbetalinger). I bereg-
ningen indgår følgende, jf. dog stk. 4
i)
straksbetalingens anlægssum afskrives li-
neært over en 20-årig periode fra og med
idriftsættelsesåret,
ii)
straksbetalingens restgæld svarende til den
resterende anlægssum primo det år, som var-
meproduktionsomkostningen vedrører, og
iii) straksbetalingens finansieringsrente svarende
til den lange byggerente plus 1 pct. point
opgjort som et gennemsnit over de seneste 3
måneder forud for det år, som varmeproduk-
tionsomkostningen vedrører.
b) Fratrække varmeforsyningsvirksomheder med var-
meproduktionsomkostninger, der efter Forsynings-
tilsynets vurdering er atypiske lave.
c) Fastsætte intervallet på baggrund af den halvdel af
varmeforsyningsvirksomhederne, der har de laveste
varmeproduktionsomkostninger. Af disse virksom-
heder udgør virksomheder med henholdsvis laveste
og højeste varmeproduktionsomkostninger interval-
lets yderpunkter.
2) Forsyningstilsynet beregner et gennemsnit af de samle-
de varmeproduktionsomkostninger på henholdsvis en
fliskedel, en luft til vand varmepumpe og et flisbaseret
kraftvarmeanlæg.
Stk. 2.
Energistyrelsen angiver de seneste data, som For-
syningstilsynet skal anvende til beregning af varmeproduk-
tionsomkostningerne på hhv. en fliskedel, en luft til vand
varmepumpe og et flisbaseret kraftvarmeanlæg, senest den
1. oktober.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet fastsætter prisloftet for affalds-
forbrændingsanlæg uden elproduktion til gennemsnittet i
stk. 1, nr. 2, hvor fliskedlens, varmepumpens og kraftvar-
meanlæggets varmeproduktionsomkostninger vægtes lige-
ligt, hvis gennemsnittet ligger inden for intervallet i stk.
1, nr. 1, jf. dog § 8. Hvis gennemsnittet ikke ligger inden
for intervallet, fastsætter Forsyningstilsynet prisloftet til den
nærmeste værdi inden for intervallet, jf. dog § 8.
Stk. 4.
Forsyningstilsynet fastsætter prisloftet for affalds-
forbrændingsanlæg med elproduktion til gennemsnittet i stk.
1, nr. 2, hvor fliskedlens og varmepumpens varmeprodukti-
onsomkostninger hver vægtes med 25 pct., og kraftvarmean-
læggets varmeproduktionsomkostninger vægtes med 50 pct.,
hvis gennemsnittet ligger inden for intervallet i stk. 1, nr.
1, jf. dog § 8. Hvis gennemsnittet ikke ligger inden for inter-
vallet, fastsætter Forsyningstilsynet prisloftet til den nærme-
ste værdi inden for intervallet, jf. dog § 8.
Stk. 5.
For 2025 beregnes tillægget efter metoden angivet
i stk. 1, nr. 1, litra a, alene for straksbetalinger i centrale
kraft-varme-anlæg.
Stk. 6.
Beregningsmetoden for prisloftet fremgår af bilag
1.
§ 8.
Forsyningstilsynet fastsætter for affaldsforbrændings-
anlæg omfattet af § 14 et prisloft for kalenderårene
2025-2029 i hele antal kroner pr. GJ på følgende måde:
For år 2025 fastsætter Forsyningstilsynet prisloftet på
baggrund af de prislofter, som Forsyningstilsynet har
udmeldt for årene 2022, 2023 og 2024 efter bekendt-
gørelse nr. 817 af 21. juni 2017 om et prisloft for
opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændingsan-
læg. Prislofterne for årene 2022, 2023 og 2024 opgøres
i prisniveauet for 2025 på baggrund af nettoprisindek-
set. Herefter beregnes et gennemsnit af de nettoprisin-
dekserede prislofter.
2) For årene 2026-2029 indekserer Forsyningstilsynet det
i nr. 1 fastsatte prisloft svarende til den årlige procent-
vise ændring i prisloftet efter § 7, stk. 4.
Stk. 2.
Prisloftet efter stk. 1 finder både anvendelse for
affaldsforbrændingsanlæg med og uden elproduktion.
§ 9.
For investeringer relateret til varmeproduktion, der
foretages i affaldsforbrændingsanlæg efter den 27. juni
2024, og som ikke indgår i prisen fastsat i medfør af §
20, stk. 1, i lov om varmeforsyning (straksbetalinger), fra-
trækkes et anlægsspecifikt årligt fradrag i prisloftet fastsat i
medfør af §§ 7 og 8. Fradraget beregnes i hele antal kroner
pr. GJ ved at dele straksbetalingens afskrivningssum, jf. stk.
3 og 4, med affaldsforbrændingsanlæggets leverede mængde
opvarmet vand eller damp i GJ for det år, som prisloftet gæl-
der for, jf. dog stk. 5 og § 10. Forsyningstilsynet fastsætter
straksbetalingens årlige afskrivningssum, jf. stk. 3 og 4.
Stk. 2.
Affaldsforbrændingsanlægget meddeler senest
samtidig med priseftervisningen, jf. bekendtgørelse om an-
meldelse af tariffer, omkostningsfordelinger og andre be-
tingelser for levering af fjernvarme samt varmeprodukti-
onsomkostninger til brug for fastsættelse af prisloft m.v.,
Forsyningstilsynet de oplysninger, som er nødvendige for
Forsyningstilsynets fastsættelse af straksbetalingens årlige
afskrivningssum efter stk. 1. Affaldsforbrændingsanlægget
skal som minimum oplyse Forsyningstilsynet om størrelsen
af den straksbetaling, der er foretaget, samt idriftsættelses-
året for den investering, der er foretaget en straksbetaling
for.
Stk. 3.
Har affaldsforbrændingsanlægget og varmeaftage-
ren indgået aftale om afskrivningsperiode, afskrivningspro-
fil og renteniveau for varmeaftagerens afskrivning på den
straksbetalte investering, jf. § 20, stk. 1 og 2, i lov om
varmeforsyning, skal Forsyningstilsynet anvende disse ved
fastsættelse af straksbetalingens årlige afskrivningssum til
brug for beregningen af det årlige fradrag efter stk. 1. Fra-
draget skal indgå i prisloftet fra og med den aftalte påbegyn-
delse for afskrivningsperioden, dog tidligst to år efter straks-
betalingen er foretaget, og i det antal år, den aftalte afskriv-
ningsperiode løber. Den fastsatte årlige afskrivningssum for
straksbetalingen vil være gældende i hele aftaleperioden,
medmindre aftalens forudsætninger ændrer sig. Ændrer af-
talens forudsætninger sig, meddeler affaldsforbrændingsan-
lægget dette til Forsyningstilsynet med henblik på Forsy-
ningstilsynets fornyede fastsættelse af straksbetalingens årli-
ge afskrivningssum til brug for beregningen af det årlige
fradrag efter stk. 1.
Stk. 4.
Har affaldsforbrændingsanlægget og varmeaftage-
ren ikke indgået den i stk. 3 nævnte aftale, eller hvis afta-
1)
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 434: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om et prisloft for opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændingsanlæg, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
27. september 2024.
3
len efter Forsyningstilsynets vurdering ikke findes at kunne
lægges til grund for fradraget, jf. § 20, stk. 1 og 2, i lov om
varmeforsyning, fastsætter Forsyningstilsynet straksbetalin-
gens årlige afskrivningssum til brug for beregningen af det
årlige fradrag efter stk. 1. Fradraget skal indgå i prisloftet fra
og med to år efter straksbetalingen er foretaget. Forsynings-
tilsynet fastsætter den årlige afskrivningssum med udgangs-
punkt i, at
1) straksbetalingens anlægssum afskrives lineært over en
periode på antallet af år, fra det år straksbetalingen
er foretaget, og 30 år efter idriftsættelsesåret for den
investering, der er foretaget en straksbetaling for,
2) straksbetalingens restgæld svarer til den resterende an-
lægssum primo det år, som prisloftet gælder for, jf. §
10, og
3) straksbetalingens finansieringsrente svarer til den lange
byggerente plus 1 pct. point opgjort som et gennemsnit
over de seneste 3 måneder forud for den 1. oktober.
Stk. 5.
Forsyningstilsynet meddeler senest den 1. novem-
ber affaldsforbrændingsanlægget og varmeaftageren straks-
betalingens årlige afskrivningssum, jf. stk. 3 eller 4, til be-
regning af det anlægsspecifikke årlige fradrag efter stk. 1 til
brug for aftaleparternes vurdering af maksimalprisen, jf. § 3.
Udmelding af prislofter
§ 10.
Forsyningstilsynet udmelder hvert år senest den 1.
november de fastsatte prislofter efter §§ 7 og 8 med virkning
for det følgende kalenderår, jf. stk. 2. Prisloftet udmeldes på
Forsyningstilsynets hjemmeside.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet udmelder prisloftet efter § 8
sidste gang senest den 1. november 2028 med virkning for
2029.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet foretager forudgående høring af
prisloftudmeldingen ved at offentliggøre et udkast til prisloft
på Forsyningstilsynets hjemmeside i mindst 14 dage.
Forhøjet prisloft for damp
§ 11.
Forsyningstilsynet skal efter anmodning forhøje
prisloftet efter §§ 7 og 8, hvis et affaldsforbrændingsanlæg,
der leverer damp, kan sandsynliggøre, at der afholdes mer-
omkostninger ved produktion af damp i forhold til produk-
tion af opvarmet vand.
Dispensation
§ 12.
Energistyrelsen kan hæve prisloftet efter §§ 7 og
8, hvis særlige forhold af hensyn til forsyningssikkerheden
taler for det.
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 13.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2024.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 817 af 21. juni 2017 om et pris-
loft for opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændings-
anlæg ophæves.
Stk. 3.
Et prisloft udmeldt efter bekendtgørelse nr. 817 af
21. juni 2017 om et prisloft for opvarmet vand eller damp
fra affaldsforbrændingsanlæg opretholdes, indtil det afløses
af et prisloft udmeldt efter denne bekendtgørelse.
§ 14.
For affaldsforbrændingsanlæg med en leveringsafta-
le, der er indgået inden bekendtgørelsens ikrafttræden, får
prisloftet udmeldt efter § 8 virkning fra den 1. januar 2025,
jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
For affaldsforbrændingsanlæg med en leveringsaf-
tale, der er indgået inden bekendtgørelsens ikrafttræden, får
prisloftet udmeldt efter § 7 virkning fra den 1. januar 2027,
jf. dog stk. 3. Genforhandles en leveringsaftale inden den
1. januar 2027, får prisloftet udmeldt efter § 7 virkning fra
tidspunktet for leveringsaftalens ophør eller det i leverings-
aftalen fastsatte ophørstidspunkt.
Stk. 3.
For affaldsforbrændingsanlæg med en leverings-
aftale, der er indgået inden bekendtgørelsens ikrafttræden,
og hvor der er foretaget nye investeringer godkendt efter
reglerne i lov om varmeforsyning eller lov om elforsyning
får prisloftet udmeldt efter § 7 virkning efter 15 år fra
investeringens idriftsættelsesår, dog senest den 1. januar
2030. Genforhandles en leveringsaftale inden den 1. januar
2030, får prisloftet udmeldt efter § 7 virkning fra tidspunktet
for leveringsaftalens ophør eller det i leveringsaftalen fast-
satte ophørstidspunkt.
Energistyrelsen, den 27. september 2024
Peter Christian Baggesgaard Hansen
/ Lisbet Ølgaard
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 434: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om et prisloft for opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændingsanlæg, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912434_0004.png
27. september 2024.
4
Bilag 1
Beregningsmetode for fastsættelse af prisloft efter § 7
Beregning af interval, jf. § 7, stk. 1, nr. 1
Intervallet for varmeproduktionsomkostninger fastsættes ud fra de 50 pct. billigste varmeforsyningsvirk-
somheder med vedvarende energi baseret på de senest anmeldte priseftervisninger pr. 1. oktober i det
forudgående år, prisloftet gælder.
For beregning af intervallet for varmeproduktionsomkostninger anvendes følgende formel for hver virk-
somhed:
Udvælgelse af varmeforsyningsvirksomheder
Til fastsættelse af intervallet for varmeproduktionsomkostninger anvendes omkostninger og samlet
produktion af varme fra priseftervisning indberettet til Forsyningstilsynet. Kriterierne for udvælgelse
fastsættes af Forsyningstilsynet under hensyn til, at virksomhederne er aktive, ikke har atypisk lave
varmeproduktionsomkostninger og ikke har varmeproduktion fra hverken affaldsforbrænding eller over-
skudsvarme.
Der medtages varmeproduktionsomkostninger fra virksomheder, der har haft en varmeproduktion, hvor
mindst 90 pct. af den samlede varmeproduktion udgøres af vedvarende energi, herunder el.
Andelen er beregnet som summen af mængderne af vedvarende energikilder, herunder el, anvendt i
varmeproduktionen (i MWh) ift. den samlede mængde brændsler anvendt i varmeproduktionen (i MWh).
Samlet produktion af varme
Den samlede produktion af varme fastsættes som de udvalgte virksomheders samlede varmeproduktion
opgjort i MWh.
Omkostningsgrundlag
Omkostningsgrundlaget fra de virksomheder, der indgår i intervallet for varmeproduktionsomkostninger,
fastsættes som de sammenlagte omkostninger for den pågældende virksomhed ud fra følgende poster i kr.
For virksomheder, der anmelder efter bekendtgørelse nr. 951 af 22. juni 2022 (nye anmeldelseskrav)
medtages følgende poster til varmeproduktionsomkostninger:
a) Brændselsomkostninger i alt.
b) Forbrug af købte CO
2
-kvoter.
c) El, vand og kemikalier i produktion.
d) Drift og vedligeholdelse på produktionsanlæg.
e) Løn i produktionsanlæg.
f) Administration i produktionsanlæg.
g) Afskrivninger på produktionsanlæg.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 434: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om et prisloft for opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændingsanlæg, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
27. september 2024.
5
h) Nettofinansielle udgifter til produktion.
For virksomheder, der anmelder efter bekendtgørelse nr. 951 af 22. juni 2022 (gamle anmeldelseskrav),
medtages følgende poster til varmeproduktionsomkostninger:
a) Brændselsomkostninger i alt.
b) Forbrug af købte CO
2
-kvoter.
c) Drift og vedligeholdelse på produktionsanlæg.
d) Løn i produktionsanlæg.
e) Afskrivninger på produktionsanlæg.
Følgende poster medtages proportionalt i forhold til produktions- og distributionsomkostninger ud af de
samlede omkostninger:
a) El, vand og kemikalier.
b) Drift og vedligeholdelse på øvrige anlæg.
c) Administration ekskl. løn.
d) Afskrivninger på øvrige anlæg.
e) Løn i administration.
f) Løn øvrige anlæg.
g) Nettofinansielle udgifter i alt.
Beregning af det simple gennemsnit, jf. § 7, stk. 1, nr. 2
Det simple gennemsnit er baseret på generelle varmeproduktionsomkostninger for en fliskedel, en luft
til vand varmepumpe og et flisbaseret kraftvarmeanlæg. For affaldsforbrændingsanlæg uden elprodukti-
on vægtes de tre teknologier en tredjedel hver i prisberegningen. For affaldsforbrændingsanlæg med
elproduktion vægtes fliskedlens og varmepumpens varmeproduktionsomkostninger hver med 25 pct. og
kraftvarmeanlæggets varmeproduktionsomkostninger vægtes med 50 pct.
Der foretages en 1-årig beregning af varmeproduktionsomkostningerne for hver af de tre teknologier.
Omkostningskategorier
Omkostningerne opdeles i følgende kategorier:
a) Omkostninger til investering af anlæg omfatter de omkostninger, der er nødvendige for at mulig-
gøre varmeleverance fra anlægget. Her er ikke indregnet omkostninger til transport af varme fra
varmeproduktionsanlægget til fjernvarmenettet. Omkostningerne til investering omregnes til en årlig
omkostning baseret på et annuitetslån.
b) Omkostninger til fast drift og vedligeholdelse.
c) Omkostninger til variabel drift og vedligeholdelse.
d) Omkostninger til (primært) energiforbrug omfatter selve brændslet/elektriciteten, men også tariffer,
transportomkostninger, afgifter m.v. forbundet med køb af energi.
Forudsætninger for beregning
Beregningerne er foretaget ud fra følgende forudsætninger:
– Energistyrelsens seneste vurdering af repræsentative tekniske og økonomiske nøgletal for hhv. en
fliskedel, en luft til vand varmepumpe og et flisbaseret kraftvarmeanlæg, herunder foretaget i Teknolo-
gikatalog for produktion af el og fjernvarme.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 434: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om et prisloft for opvarmet vand eller damp fra affaldsforbrændingsanlæg, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
27. september 2024.
6
– Økonomiske nøgletal er omregnet til prisniveauet for det år, hvor prisloftet er gældende på baggrund
af nettoprisindekset.
– Tekniske og økonomiske nøgletal er fastsat med udgangspunkt i en returtemperatur på 40 grader og
en fremløbstemperatur på 80 grader.
– Energistyrelsens seneste energiprisfremskrivninger på elpris og flispris for det år prisloftet er gældende
opgjort senest 1. oktober i det år, prisloftet beregnes. Energistyrelsen angiver senest 1. oktober i det år
prisloftet beregnes seneste data til brug for eltarif.
– Andre forudsætninger:
– Rente: Fastsat til den lange byggerente også kaldet den lange obligationsrente fastsat til et simpelt
gennemsnit 3 måneder tilbage fra den 1. oktober eller et simpelt gennemsnit af den ugentlige lange
obligationsrente 13 uger tilbage fra den 1. oktober. Det simple gennemsnit tillægges et risikotillæg
på 1 pct. point.
– Antal fuldlasttimer: Fastsat til 6.000 timer.
– Afgifter: Gældende afgifter. Omfatter på tidspunktet for ikrafttrædelsen af bekendtgørelsen elvarme-
afgift for el til varmepumper og NOx-afgift for flis.
– Antal opstart af varmepumpe: Fastsat til 100/år.
– Alle prisjusteringer foretages på baggrund af nettoprisindekset.