Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 433
Offentligt
2912421_0001.png
Udkast til Bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes
opgaver og forpligtelser i forbindelse med levering af elektricitet
til elkunder
1
I medfør af § 6 a, stk. 1- 5, § 6 b, stk. 2-6, § 6 c, stk. 2, § 72 a, stk. 9, og § 78, stk. 6 og 7, i lov om
elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24. oktober 2023, som ændret ved lov nr. x, fastsættes
efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 910 af 26. juni 2024 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på elhandelsvirksomheders opgaver og forpligtelser i
forbindelse med levering af elektricitet til elkunder, herunder indgåelse af aftaler om levering af
elektricitet, jf. dog stk. 2-3.
Stk. 2.
§ 6, stk. 5 og 6, og §§ 26-29, § 32, stk. 5, og § 33, stk. 1 og 2, finder kun anvendelse på
aftaleforhold mellem elhandelsvirksomheder og husholdningskunder.
Stk. 3.
Bekendtgørelsens bestemmelser finder ikke anvendelse i forhold til elkunder, i det omfang
anden lovgivning måtte give elkunden en bedre retsstilling.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Dynamisk elpriskontrakt: En elektricitetsleveringskontrakt mellem en elhandelsvirksomhed og
en elkunde, som afspejler prisudsvinget på spotmarkederne, herunder på day-ahead- og intraday-
markeder, med intervaller, der som minimum svarer til markedsafregningsintervallerne.
2) Elektricitetsleveringskontrakt: En kontrakt om elektricitetslevering.
3) Faktureringsoplysninger: Oplysninger på en elkundes regning, bortset fra en
betalingsanmodning.
4) Tidsbegrænset fastpriselektricitetsleveringskontrakt: En kontrakt om levering af elektricitet
mellem en elhandelsvirksomhed og en elkunde, som garanterer, at kontraktbetingelser og vilkår,
herunder prisen, forbliver uændrede i kontraktens løbetid, mens den inden for en fast prisramme kan
omfatte et fleksibelt element med fx spidslast- og lavlastprisvariationer, og hvor de eneste
ændringer i den resulterende regning kun kan skyldes skatter, afgifter samt net- og systemydelser,
der viderefaktureres uændret til elkunden.
5) Forsyningspligtig leverandør: En elhandelsvirksomhed, der overtager elektricitetsleveringen til
elkunder hos en elhandelsvirksomhed, der er ophørt med at drive virksomhed i medfør af 72 e, stk.
3, i lov om elforsyning.
6) Kontraktopsigelsesgebyr: Et gebyr, som en elhandelsvirksomhed pålægger en elkunde for
opsigelse af en kontrakt om levering af elektricitet.
7) Lille virksomhed: En virksomhed, som beskæftiger færre end 50 personer og har en årlig
omsætning og/eller en samlet årlig balance på højst 10 mio. euro.
8) Skifterelateret gebyr: Et direkte eller indirekte gebyr, herunder et kontraktopsigelsesgebyr, for
skift af elhandelsvirksomhed.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0002.png
Aftaler om levering af elektricitet
§ 3.
Elkunder og elhandelsvirksomheder skal indgå en kontrakt i forbindelse med indgåelse af en
aftale om levering af elektricitet. Kontrakten skal gives på et varigt medie. Betingelserne i
kontrakten skal være rimelige, gennemsigtige og klart forståelige.
Stk. 2.
Der gælder ikke formkrav for elkundens accept af kontrakten, jf. dog § 19.
Stk. 3.
I en kontrakt efter stk. 1 skal der angives følgende:
1) Elhandelsvirksomhedens navn og adresse.
2) Produktnavn og pristype.
3) Oplysning om, hvorvidt net- og systemydelser viderefaktureres uændret til elkunden.
4) Såfremt elprisen ikke kan oplyses på forhånd angives i stedet metoden til udregning af elprisen
klart og let forståelig. Tillæg til spotmarkedsprisen skal oplyses særskilt i øre pr. kWh.
5) Alle faste priselementer forbundet med aftalen ud over prisen på el, herunder
elhandelsvirksomhedens abonnement og obligatoriske gebyrer, herunder
kontraktopsigelsesgebyrer.
6) Afregningsform, eksempelvis acontobetaling eller bagudrettet betaling for faktisk forbrug.
7) Betalingsmetode, eksempelvis betalingsservice, betalingskort eller andet.
8) Generelle vilkår og betingelser for betaling.
9) Hvordan aktuel information om gældende priser, tariffer og gebyrer kan indhentes.
10) Kontraktens løbetid, bindingsperiode, betingelserne for opsigelse af kontrakten, og hvorvidt det
er muligt at opsige kontrakten uden omkostninger.
11) Hvilket varsel elkunden skal give elhandelsvirksomheden, hvis elkunden agter at flytte fra
adressen, hvor ydelserne leveres, og elkunden ønsker at opsige kontrakten.
11) Hvorvidt elkunden kan fortsætte aftaleforholdet på en ændret leveringsadresse og betingelserne
herfor.
12) Oplysning om over for hvem erstatning og andre mangelsbeføjelser kan gøres gældende, hvis
kontrakten ikke overholdes.
13) Oplysning om klageadgang og oplysning om fremgangsmåden ved klage.
§ 4.
Betingelser og oplysninger i § 3 skal gives forud for kontraktens indgåelse. Dette gælder også,
hvis kontrakten indgås via mellemmænd eller ved fjernsalg.
§ 5.
Forud for indgåelse eller forlængelse af en aftale skal elkunderne modtage et resumé af de
vigtigste kontraktvilkår og -betingelser på en fremtrædende måde i et klart og koncist sprog.
Stk. 2.
Resuméet skal mindst indeholde følgende oplysninger:
1) Hvis den samlede pris og specificering ikke kan oplyses på forhånd, en klar og tydelig
angivelse af metoden til udregning af elprisen. Tillæg til spotmarkedsprisen skal oplyses
særskilt i øre pr. kWh.
2) En redegørelse for, hvorvidt prisen er fast eller variabel i overensstemmelse med
bekendtgørelse om indberetning af standardpriser, tariffer, rabatter og vilkår på prisportalen
elpris.dk.
3) Leverandørens e-mail adresse og de nærmere oplysninger om en forbrugerhotline.
4) Hvis det er relevant, oplysninger om engangsbetalinger, tilbud og supplerende ydelser og
rabatter.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0003.png
Ændringer i kontraktbetingelser og varsel
§ 6.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage ændringer i kontraktbetingelserne, herunder
prisændringer, til ugunst for elkunden, skal den berørte elkunde have et forudgående varsel herom.
For husholdningsforbrugere skal varslet være på mindst 3 måneder, jf. dog stk. 6. For andre
elkunder end husholdningsforbrugere skal varslet være på mindst 14 dage.
Stk. 2. En elhandelsvirksomhed kan kun ændre en kontrakt uden et aktivt samtykke fra elkunden,
hvis det fremgår af kontrakten. Kontraktvilkåret skal på en klar og letforståelig måde beskrive,
hvilke omstændigheder, der kan begrunde en ændring, og de retningslinjer, der gælder for sådanne
ændringer.
Stk. 3.
Varslet skal gives i et klart og forståeligt sprog ved anvendelse af e-mail eller lignende
individuel kommunikation.
Stk. 4.
Elkunden har ret til at opsige kontrakten med virkning fra ændringens ikrafttræden, hvis
elkunden ikke accepterer ændringerne. Elhandelsvirksomheden skal i forbindelse med varslet efter
stk. 1 orientere elkunden om dennes ret til at opsige kontrakten.
Stk. 5.
Når det klart fremgår af kontrakten med en husholdningsforbruger, at net- eller
systemydelser viderefaktureres uændret til husholdningsforbrugeren medfører et varsel om
ændringer i net- eller systemydelsen ikke opsigelsesret for husholdningsforbrugeren.
Stk. 6.
Når det klart fremgår af kontrakten med en husholdningsforbruger, at net- eller
systemydelser viderefaktureres uændret til husholdningsforbrugeren skal et varsel om ændringer i
net- eller systemydelsen være på mindst 1 måned.
Stk. 7.
En ændring af elkundens kontraktbetingelser, som består i, at elkunden skifter til en
dynamisk elpriskontrakt, kræver elkundens samtykke.
§ 7.
I aftaler, hvor de samlede udgifter pr. afregningsperiode betales med et fast beløb, skal
ændringer af det faste beløb varsles efter § 6. I aftaler, hvor de samlede endelige udgifter ikke kan
udregnes på forhånd, og der er givet oplysning om, hvordan prisen skal udregnes i forbindelse med
kontraktindgåelsen, skal ændringer af metoden til udregning af prisen varsles efter § 6.
Stk. 2.
Der er ikke krav om varsling af ændringer i følgende priselementer:
1) Skatter og afgifter.
2) Net- og systemydelser i kontraktforhold med elkunden, der ikke er husholdningsforbrugere, når
net- og systemydelserne viderefaktureres uændret.
3) Midlertidige nedsættelser af priselementet for netydelsen, hvor netydelsen efter kontrakten
viderefaktureres uændret til elkunden, og hvor priselementet for netydelsen efterfølgende sættes op
til det hidtidige beløb.
Fakturering og faktureringsoplysninger m.v.
§ 8.
Elhandelsvirksomheder skal sikre, at elkunder har mulighed for at vælge elektroniske fakturaer
og faktureringsoplysninger.
Stk. 2. Fakturaer og faktureringsoplysninger skal gives omkostningsfrit til elkunden.
§ 9.
Elhandelsvirksomheder skal sikre, at elkunder, som virksomheden har et kundeforhold til,
modtager en faktura på grundlag af faktisk forbrug mindst én gang årligt.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0004.png
Stk. 2. Følgende oplysninger skal gives sammen med eller som henvisning på fakturaen på en
klar og letforståelig måde:
1)
En grafisk sammenligning af elkundens aktuelle energiforbrug med forbruget i samme
periode året før, i det omfang oplysningerne om denne periodes energiforbrug haves.
2)
En sammenligning af elforbruget med en gennemsnitlig elkunde i samme kundekategori.
3)
Kontaktoplysninger på forbrugerorganisationer, myndigheder eller tilsvarende organer,
herunder websteder, hvorfra der kan hentes oplysninger om eksisterende
energieffektiviseringsforanstaltninger for energiforbrugende udstyr.
§ 10.
Elhandelsvirksomheder skal sikre, at elkunder, som virksomheden har et kundeforhold til, på
anmodning har let adgang til supplerende oplysninger om hidtidigt forbrug, således at elkunden selv
kan foretage en detaljeret kontrol.
Stk. 2. De supplerende oplysninger om hidtidigt forbrug skal omfatte:
1) De samlede oplysninger om energiforbrug for mindst de foregående tre år eller perioden fra
indgåelse af kontrakten, hvis den er kortere end tre år, og
2) detaljerede oplysninger om forbrugstidspunktet for en hvilken som helst dag, uge eller
måned, og et hvilket som helst år for en periode på mindst de foregående 24 måneder eller
perioden fra indgåelse af kontrakten, hvis den er kortere end to år.
§ 11.
Elhandelsvirksomheder skal give elkunder nøjagtige faktureringsoplysninger baseret på det
faktiske forbrug mindst én gang om måneden.
§ 12.
Oplysningerne efter §§ 9-11 kan gøres tilgængelige via elhandelsvirksomheden egen
hjemmeside.
Informationsaktiviteter og oplysningsforpligtelser m.v.
§ 13.
Elhandelsvirksomheder skal udføre informationsaktiviteter for at sikre gennemsigtighed om
markedsforholdene for alle elkunder på deres hjemmesider, herunder informere om
husholdningsforbrugernes rettigheder efter leveringspligten.
Stk. 2.
Elhandelsvirksomhederne skal sikre, at deres hjemmesider indeholder et direkte link til en
side med information om elkundens rettigheder på Energistyrelsens hjemmeside. Linket skal være
synligt på forsiden af elhandelsvirksomhedernes hjemmesider. Det skal være klart for elkunderne, at
linket henviser til information om deres rettigheder på elmarkedet.
Stk. 3. Elhandelsvirksomheder skal på deres hjemmeside informere elkunderne fuldt ud om de
muligheder, omkostninger og risici, der er forbundet med de forskellige typer af aftaler om levering
af elektricitet.
Stk. 4. Elhandelsvirksomheden skal ved anvendelse af e-mail eller lignende individuel
kommunikation informere de elkunder, som virksomheden har et kundeforhold til, såfremt
elhandelsvirksomheden skifter navn.
§ 14.
Elhandelsvirksomhederne skal i eller med de regninger og i det salgsfremmende materiale, der
sendes til elkunderne, anføre oplysninger om elkundens rettigheder med hensyn til klageadgang til
Ankenævnet på Energiområdet, jf. § 33.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0005.png
§ 15.
Elhandelsvirksomheder skal informere de elkunder, som virksomheden har et kundeforhold
til, om at elkunden uden beregning kan indhente information i datahubben via www.eloverblik.dk
om forbruget på eget aftagenummer.
Betalingsmetoder
§ 16.
Elhandelsvirksomheden skal tilbyde elkunden et bredt udvalg af betalingsmetoder, som ikke
må indebære urimelig forskelsbehandling af elkunderne. Enhver forskel i vilkår og betingelser som
følge af den valgte betalingsmetode, skal være objektiv, ikkeforskelsbehandlende og
forholdsmæssig, samt afspejle elhandelsvirksomhedens omkostninger ved forskellige
betalingssystemer.
Stk. 2.
De generelle vilkår og betingelser for betaling skal være rimelige og gennemsigtige. De skal
anføres i et klart og forståeligt sprog og må ikke indeholde ikkekontraktmæssige hindringer for
udøvelsen af elkundens rettigheder såsom krav om unødig dokumentation.
§ 17.
Ved acontobetaling skal de anvendte mængder og priser være rimelige og afspejle det
forventede elektricitetsforbrug. Ved acontoafregning af egenproducenter skal der desuden tages
hensyn til forventet egenproduktion.
Stk. 2. Ved anvendelse af aconto skal der foretages en faktisk opgørelse og afregning af forbruget
mindst én gang pr. kvartal og for meget betalte acontobeløb skal tilbageføres. Forud for
tilbagebetalingen kan der ske modregning i næste aconto betaling.
Skift af elhandelsvirksomhed og skifterelaterede gebyrer
§ 18.
En elkunde aftaler skift af elhandelsvirksomhed med sin fremtidige elhandelsvirksomhed. Et
skift af elhandelsvirksomhed skal foretages på den kortest mulige tid.
Stk. 2.
Hvis elkunden anmoder om det, skal skift af elhandelsvirksomhed foretages senest tre uger
efter datoen for elkundens anmodning om skifte, idet kontraktvilkårene overholdes.
Stk. 3.
En elkunde melder til- og fraflytning samt andre adresseændringer til sin
elhandelsvirksomhed.
Stk. 4.
Elhandelsvirksomheden meddeler elkundens skift af leverandør og den ønskede skiftedato
eller flytning til ny adresse og dato for flytningen til datahubben.
Stk. 5.
Elkunden skal modtage en slutafregning fra elhandelsvirksomheden senest 4 uger efter, at
skift af elhandelsvirksomhed har fundet sted i datahubben, eller fra tidspunktet for leveringsophør
på den fraflyttede adresse i forbindelse med flytning. Elhandelsvirksomhederne skal beholde
oplysninger om elkunden til brug for tilbagebetaling, indtil dette har fundet sted.
Stk. 6.
Husholdningsforbrugere har ret til at deltage i kollektive skifteordninger.
§ 19.
Elhandelsvirksomheder skal efter anmodning fra Energinet fremlægge dokumentation for
forbrugeraftalers indgåelse.
Stk. 2.
Energinet fastlægger proceduren for anmeldelse og verifikation af aftaler. Energinets
verifikation sker gennem stikprøvekontrol eller, efter Energinets vurdering, på anden måde.
Stk. 3.
Energinet sikrer, at elkunderne kan kontakte deres elhandelsvirksomhed gennem
kundeportalen i datahubben for enten at anmode om annullering af et leverandørskift i datahubben,
hvis elkunden fortryder en aftale om ellevering efter forbrugeraftalelovens kapitel 4, eller for at
klage efter § 25 over, at der fejlagtigt er anmeldt eller foretaget et leverandørskift af elkunden i
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0006.png
datahubben. Forbrugere kan ligeledes kontakte elhandelsvirksomheden direkte for at gøre de
nævnte forhold gældende.
Stk. 4.
Hvis elhandelsvirksomheden ikke besvarer elkundens anmodning eller klage, jf. stk. 3, 1.
pkt., inden 5 hverdage, anses det for passiv accept af elkundens anmodning om at annullere
leverandørskiftet i datahubben.
§ 20.
En elhandelsvirksomhed kan ikke opkræve et skifterelateret gebyr hos en
husholdningsforbruger og en lille virksomhed, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
En elhandelsvirksomhed kan kun opkræve et skifterelateret gebyr af en
husholdningsforbruger eller en lille virksomhed, hvis husholdningsforbrugeren eller den lille
virksomhed frivilligt har opsagt en tidsbegrænset fastpriselektricitetsleveringskontrakt med denne
elhandelsvirksomhed før kontraktens udløb.
Stk. 3.
For opkrævning af et skifterelateret gebyr efter stk. 2 er det desuden forudsat
1) at gebyret er en del af en kontrakt, som en husholdningsforbruger eller en lille virksomhed
frivilligt har indgået,
2) at elhandelsvirksomheden har informeret tydeligt om gebyret, inden kontrakten indgås, og at
3) gebyret er forholdsmæssigt og må ikke overstige det direkte økonomiske tab for
elhandelsvirksomheden som følge af opsigelsen af kontrakten.
Stk. 4.
Bevisbyrden for det direkte økonomiske tab efter stk. 3 påhviler elhandelsvirksomheden.
§ 21.
Hvis der er tilmeldt mere end én elkunde på et aftagenummer, hvor den ene elkunde er flyttet
fra aftagenummeret, og den anden elkunde fortsat bor på aftagenummeret, kan den fraflyttede
elkunde kræve at blive slettet som elkunde på aftagenummeret med 1 dags varsel med den virkning,
at den fraflyttede elkunde ikke hæfter for fremtidigt forbrug på aftagenummeret.
Stk. 2.
Som betingelse for afmeldelse med forkortet frist efter stk. 1 kan elhandelsvirksomheden
anmode forbrugeren om at dokumentere fraflytningen.
Dynamiske elpriskontrakter og tidsbegrænsede fastpriselektricitetsleveringskontrakter
§ 22.
Alle elhandelsvirksomheder med over 200.000 elkunder skal udbyde dynamiske
elpriskontrakter til elkunder med et forbrug på under 100.000 kWh om året inden for det eller de
netområder, hvor elhandelsvirksomheden tilbyder elprodukter.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet skal pålægge den elhandelsvirksomhed med flest elkunder i et netområde
at udbyde dynamiske elpriskontrakter til elkunder med et forbrug på under 100.000 kWh om året,
hvis andre elhandelsvirksomheder i netområdet ikke udbyder dynamiske elpriskontrakter til disse
elkunder.
§ 23.
Elhandelsvirksomheder med over 200.000 elkunder skal udbyde tidsbegrænsede
fastpriselektricitetskontrakter af end varighed på mindst 1 år til alle elkunder.
Stk. 2. En elhandelsvirksomhed kan ikke ensidigt ændre i kontraktbetingelser og vilkår, herunder
prisen, i mindst 1 år for sådant et produkt.
Stk. 3. Forsyningstilsynet skal pålægge den elhandelsvirksomhed med flest elkunder i et netområde
at udbyde tidsbegrænsede fastpriselektricitetskontrakter til elkunder med et forbrug på under
100.000 kWh om året, hvis andre elhandelsvirksomheder i netområdet ikke udbyder tidsbegrænsede
fastpriselektricitetskontrakter til disse elkunder.
Risikostyring
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0007.png
§ 24. En elhandelsvirksomhed skal udvikle og anvende passende risikoafdækningsstrategier
for at begrænse risikoen for, at ændringer i engrosforsyningen af elektricitet påvirker den
økonomiske levedygtighed af deres aftaler om levering af elektricitet. Elhandelsvirksomhedens
risikoafdækningsstrategi kan omfatte brugen af elkøbsaftaler eller forwardkontrakter.
Stk.2. En elhandelsvirksomhed skal træffe alle rimelige foranstaltninger for at begrænse deres risiko
for forsyningssvigt.
Stk. 3. Forsyningstilsynet skal, under hensyntagen til elhandelsvirksomhedens størrelse eller
markedsstrukturen, sikre elhandelsvirksomhedernes overholdelse af stk. 1 og 2.
Ejerhæftelse
§ 25.
Ejeren af en ejendom skal betale for levering af elektricitet til et aftagenummer, der forsyner
ejendommen eller dele heraf, jf. stk. 2-8. Betalingsforpligtelsen indtræder ikke, i det omfang der i
medfør af § 6, stk. 1, i lov om elforsyning, foreligger en aftale med ejeren eller med en anden
elkunde om levering af elektricitet til aftagenummeret.
Stk. 2.
Hvis en elhandelsvirksomheds leveringsaftale til et aftagenummer opsiges af en elkunde og
der ikke foreligger en ny leveringsaftale til dette aftagenummer, skal elhandelsvirksomheden uden
ugrundet ophold sende en meddelelse herom til ejeren af den ejendom, der forsynes via
aftagenummeret.
Stk. 3.
I meddelelsen efter stk. 2 skal elhandelsvirksomheden give ejeren en frist på mindst 5
hverdage, fra meddelelsen er kommet frem, til at sørge for, at der indgås en ny leveringsaftale om
elforsyning til aftagenummeret. Meddelelsen efter stk. 2 skal indeholde en kontrakt om levering af
elektricitet til aftagenummeret, og det skal fremgå af meddelelsen, at ejeren bliver bundet af
kontrakten, hvis der ikke inden udløbet af fristen fastsat efter 1. pkt. er indgået en anden aftale om
levering af elektricitet fra det tidspunkt, hvor den opsagte aftale udløber. Meddelelsen efter stk. 2
skal indeholde oplysning om det tidspunkt, hvorfra ejeren bliver bundet af kontrakten.
Stk. 4.
Ejeren bindes dog ikke af kontrakten efter stk. 3, 2. pkt., hvis forsyningen til aftagenummeret
på ejerens anmodning er blevet afbrudt inden udløbet af fristen fastsat efter stk. 3, 1. pkt. Hvis
ejeren anmoder elhandelsvirksomheden om at afbryde elforsyningen, skal elhandelsvirksomheden
straks videresende anmodningen til netvirksomheden.
Stk. 5.
Vilkårene for kontrakten efter stk. 3, 2. pkt., herunder prisen, skal svare til vilkårene for et
elprodukt, der er markedsført af elhandelsvirksomheden. Ejeren skal til enhver tid kunne opsige
denne aftale med højst 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Stk. 6.
Ejeren kan tidligst blive bundet af den fremsendte kontrakt efter stk. 3, 2. pkt., ved udløbet af
fristen fastsat efter stk. 3, 1. pkt., medmindre andet er aftalt.
Stk. 7.
Ejeren skal betale for levering af elektricitet til aftagenummeret til den pris, som følger af §
72 f, i lov om elforsyning fra det tidspunkt, hvor den opsagte aftale, jf. stk. 2, udløber, og indtil
henholdsvis påbegyndelse af levering i henhold til den i stk. 3, 2. pkt., nævnte kontrakt,
påbegyndelse af levering i henhold til en anden aftale, eller forsyningen er afbrudt, jf. stk. 4.
Stk. 8.
Elhandelsvirksomheden kan ikke anmode netvirksomheden om at afbryde forsyningen til
aftagenummeret uden ejerens accept, medmindre det har vist sig at være umuligt for
elhandelsvirksomheden at få kontakt til ejeren af ejendommen efter stk. 2.
Sikkerhedsstillelse, ophævelse af aftaler m.v.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0008.png
§ 26.
Hvis der er særlig grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos
en husholdningsforbruger, kan en elhandelsvirksomhed stille krav til kunden om sikkerhedsstillelse
som vilkår for at indgå en leveringsaftale eller for fortsat levering. Sikkerhedens størrelse må ikke
overskride elhandelsvirksomhedens risiko i det konkrete tilfælde og kan højst udgøre 5 måneders
betaling. Elhandelsvirksomheden kan kræve, at sikkerheden er stillet, inden leveringen påbegyndes
eller fortsættes.
Stk. 2.
En elhandelsvirksomhed kan ikke hæve aftalen om levering af elektricitet til en
husholdningsforbruger eller foranstalte afbrydelse af elforsyningen på grund af manglende betaling
for allerede afholdt forbrug.
Stk. 3.
Elhandelsvirksomheden kan efter varsel hæve aftalen om levering af elektricitet til en
husholdningsforbruger, såfremt elhandelsvirksomheden har stillet krav om sikkerhedsstillelse efter
stk. 1 og sikkerheden ikke er stillet inden for en af virksomheden fastsat frist. Leveringsaftalen kan
ikke hæves, såfremt der er indgået en anden aftale om sikring af den fremtidige betaling.
Stk. 4.
En husholdningsforbruger kan ikke kræve levering efter § 6 b, stk. 1, i lov om elforsyning,
fra en elhandelsvirksomhed, der i medfør af stk. 3 har hævet sin aftale med
husholdningsforbrugeren, før husholdningsforbrugeren har betalt det beløb, som
husholdningsforbrugeren skylder for levering af elektricitet.
Stk. 5.
Elhandelsvirksomheden kan foranstalte afbrydelse af elforsyningen til
husholdningsforbrugeren, når en aftale ophæves efter stk. 3. Forsyningsafbrydelse kan ikke ske,
hvis husholdningsforbrugeren modtager levering fra en anden elhandelsvirksomhed.
Stk. 6.
Omkostninger forbundet med forsyningsafbrydelsen, jf. stk. 5, afholdes af
husholdningsforbrugeren.
§ 27.
Hvis en elhandelsvirksomhed stiller krav om sikkerhedsstillelse som vilkår for fortsættelse af
et eksisterende kundeforhold med en husholdningsforbruger, der ikke er i et aktuelt restanceforhold
til elhandelsvirksomheden, skal elhandelsvirksomheden give husholdningsforbrugeren en frist på
mindst 2 måneder til at stille sikkerheden.
Stk. 2.
Hvis en elhandelsvirksomhed stiller krav om sikkerhedsstillelse som vilkår for fortsættelse af
et eksisterende kundeforhold med en husholdningsforbruger, der er i et aktuelt restanceforhold til
elhandelsvirksomheden, kan elhandelsvirksomheden tidligst stille krav om sikkerhedsstillelse som
vilkår for fortsættelse af det eksisterende kundeforhold med husholdningsforbrugeren, når
elhandelsvirksomheden har sendt mindst to rykkerskrivelser med mindst 10 dages mellemrum til
husholdningsforbrugeren for det aktuelle restanceforhold, og husholdningsforbrugeren ikke har
betalt inden for fristen i den anden rykker. I disse tilfælde skal elhandelsvirksomheden give
husholdningsforbrugeren et varsel på mindst 15 hverdage til at stille sikkerheden fra
husholdningsforbrugeren modtager kravet om sikkerhedsstillelse.
Stk. 3.
Samtidig med at elhandelsvirksomheden stiller krav om sikkerhedsstillelse, jf. stk. 1 og 2, og
i rykkerskrivelserne efter stk. 2, 1. pkt., skal elhandelsvirksomheden oplyse
husholdningsforbrugeren om, at konsekvensen af ikke at stille sikkerheden inden for fristen kan
være, at elhandelsvirksomheden hæver aftaleforholdet, og at elforsyningen til
husholdningsforbrugeren kan blive afbrudt. I rykkerskrivelserne efter stk. 2, 1. pkt., skal
elhandelsvirksomheden informere forbrugeren om, at elhandelsvirksomheden kan stille krav om
sikkerhedsstillelse på op til 5 måneders betaling, hvis forbrugeren ikke betaler inden for fristen i 2.
rykkerskrivelse og om fristen for betaling af en eventuel sikkerhedsstillelse.
Stk. 4.
I forbindelse med kravet om sikkerhedsstillelse efter stk. 1 eller 2 skal det oplyses, at
husholdningsforbrugeren kan undgå forsyningsafbrydelse ved at indgå en ny aftale om elforsyning
med ikrafttræden inden afbrydelsens gennemførelse.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0009.png
§ 28.
Såfremt elhandelsvirksomheden har stillet krav om sikkerhedsstillelse efter § 25 og
husholdningsforbrugeren ikke har stillet sikkerheden inden for fristen, kan elhandelsvirksomheden
hæve aftalen efter et varsel på mindst 3 hverdage fra forbrugeren modtager varslet.
Stk. 2.
Når elhandelsvirksomheden varsler ophævelse af aftalen, skal elhandelsvirksomheden
informere husholdningsforbrugeren om, at elforsyningen vil blive afbrudt, medmindre forbrugeren
modtager levering fra en anden elhandelsvirksomhed inden forsyningsafbrydelsens gennemførelse.
Stk. 3. Elhandelsvirksomheden skal sikre, at elkunden skriftligt og ved individuel kommunikation
får meddelelse om tidspunktet for afbrydelsen.
§ 29.
Hvis en husholdningsforbruger stiller sikkerhed for fremtidige betalinger i medfør af § 25 skal
elhandelsvirksomheden holde sikkerheden adskilt fra sin egen formue.
Stk. 2.
Sikkerheden skal forrentes med nationalbankens udlånsrente, når renten er positiv, og
tilbagebetales uden ugrundet ophold inklusive renter, når husholdningsforbrugeren har betalt
rettidigt i 1 år, eller når aftaleforholdet ophører.
Tildeling af elkunder
§ 30.
Elhandelsvirksomheder, som har fået tildelt elkunder i medfør af § 72 e, stk. 3, i lov om
elforsyning, skal fremsende en kontrakt, jf. stk. 2, til de tildelte elkunder, hurtigst muligt og senest
10 arbejdsdage efter, at virksomheden har påbegyndt leveringen i medfør af § 72 e, i lov om
elforsyning. Kontrakten skal være skriftlig, og betingelserne i kontrakten skal være rimelige,
gennemsigtige og klart forståelige. Kontrakten er gyldig uden elkundens accept.
Stk. 2.
Hvis elkunden er en forbruger, som hovedsagelig handler uden for sit erhverv, finder § 3, stk.
1, tilsvarende anvendelse. Hvis elkunden ikke er en forbruger, som hovedsagelig handler uden for
sit erhverv, skal kontrakten som minimum indeholde oplysninger om
1) elhandelsvirksomhedens identitet og den fysiske adresse, hvor elhandelsvirksomheden er
etableret, samt eventuelle telefon- og faxnumre og e-mailadresse,
2) vilkår om betaling, levering, opfyldelse og det tidspunkt, hvor elhandelsvirksomhedens
leveringsforpligtelse påbegyndes,
3) hvordan information om gældende tariffer, gebyrer og andre priser kan indhentes,
4) prisen og prisens sammensætning, jf. § 72 f i lov om elforsyning,
5) aftalens varighed, jf. § 72 e, stk. 6 og 7, i lov om elforsyning og betingelserne for at opsige
aftalen, jf. § 72 e, stk. 6, i lov om elforsyning,
6) hvorvidt elkunden kan fortsætte aftaleforholdet på en ændret leveringsadresse og betingelserne
herfor,
7) frist for elhandelsvirksomhedens udsendelse af slutafregning ved aftaleforholdets ophør eller ved
elkunders flytning til en anden adresse uden at aftaleforholdet ophører, og
8) oplysning om over for hvem erstatning og andre mangelsbeføjelser kan gøres gældende, hvis
kontrakten ikke overholdes.
Stk. 3.
Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage ændringer i kontraktbetingelserne, når
elhandelsvirksomheden ikke længere er bundet, jf. § 72 e, stk. 6, 1. pkt., i lov om elforsyning, skal
elhandelsvirksomheden informere elkunden om disse ændringer i et klart og forståeligt sprog i
forbindelse med fremsendelse af kontrakten. § 6 og 7 finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. En elhandelsvirksomhed skal i forbindelse med fremsendelse af en kontrakt efter stk. 1
informere elkunden om, at denne kan skifte til en markedsbaseret aftale om levering af elektricitet.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0010.png
Tidsbegrænsede forsøg med geografisk differentierede tariffer og sammenlægning af netområder
§ 31.
Prisen på i øvrigt identiske elprodukter kan variere inden for et netområde, hvis
netvirksomheden som følge af tidsbegrænsede forsøg med geografisk differentierede tariffer i
henhold til § 73, stk. 1, 3. pkt., i lov om elforsyning eller sammenlægning af netområder har
geografisk differentierede tariffer inden for området.
Døgnservice, klager og tilsyn
§ 32.
En elkunde har ret til klagebehandling af god standard hos sin elhandelsvirksomhed af
forhold, som vedrører aftaleforholdet, herunder klager over det målte forbrug.
Elhandelsvirksomheder skal behandle klager på en enkel, retfærdig og hurtig måde.
Stk. 2. En elhandelsvirksomhed kan ikke opsige aftaleforholdet eller afbryde leveringen af de
grunde, som ligger til grund for elkundens indgivelse af en klage. En klage berører ikke parternes
kontraktretlige rettigheder og forpligtelser.
Stk. 3. Hvis klagen eller henvendelsen vedrører nettekniske forhold af hastende karakter, skal
elhandelsvirksomheden sikre, at elkunder hurtigst muligt får formidlet kontakt til den relevante
netvirksomhed eller Energinet via en døgnservice.
Stk. 4.
Døgnservice og klagebehandling skal tilbydes på dansk. Der kan dog tilbydes døgnservice og
klagebehandling på andre sprog til elkunder, der anmoder om det.
Stk. 5.
Ved besvarelse af en klage fra en husholdningsforbruger, skal elhandelsvirksomheden
informere husholdningsforbrugeren om muligheden for at påklage afgørelsen til Ankenævnet på
Energiområdet, hvis klagen ikke fuldt ud imødekommes.
§ 33.
Husholdningsforbrugere kan påklage en elhandelsvirksomheds afgørelse af en civilretlig klage
efter § 25 til Ankenævnet på Energiområdet.
Stk. 2. En elhandelsvirksomheds afvisning af at påtage sig leveringspligt over for en
husholdningsforbruger kan indbringes for Ankenævnet på Energiområdet.
Stk. 3. En elhandelsvirksomhed kan ikke opsige aftaleforholdet eller afbryde leveringen af de
grunde, som ligger til grund for elkundens indgivelse af en klage, som påklages til Ankenævnet på
Energiområdet. En påklage berører ikke parternes kontraktretlige rettigheder og forpligtelser.
§ 34.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med elhandelsvirksomheders manglende overholdelse af §§ 3-
31 i denne bekendtgørelse.
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 35.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 17. januar 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 2648 af 28. december 2021 om elhandelsvirksomhedernes opgaver og
forpligtelser i forbindelse med levering af elektricitet til elforbrugere ophæves.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912421_0011.png
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/944/EU af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv
2012/27/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 158, side 125, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2024/1711 af 13. juni 2024 om ændring af direktivet (EU) 2018/2001 og (EU) 2019/944 for så vidt angår forbedring af
udformningen af Unionens elektricitetsmarked.