Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 433
Offentligt
2912418_0001.png
Bekendtgørelse om Forsyningstilsynets overvågning af det indre marked for el og naturgas
m.v.
1)
I medfør af § 45 b og § 78, stk. 6 og 7, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1248 af 24. december 2023, som ændret ved lov nr. 2196 af 29. december 2020, samt § 41
a, i lov om gasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1100 af 16. august 2023, fastsættes:
§ 1.
Forsyningstilsynet overvåger følgende:
1) Graden og effektiviteten af markedsåbning og konkurrence på engros- og
detailsalgsniveau, herunder på elektricitets- og gasbørser.
2) Forbrugerpriser, herunder omfanget af krav om forudbetaling.
3) Andel af el- og gasforbrugere, der skifter leverandør.
4) Andel af el- og gasforbrugere, der afbrydes.
5) Betaling for og udførelse af vedligeholdelsestjenester.
6) Omfanget og arten af klager fra el- og gasforbrugere, til Ankenævnet på Energiområdet
eller Forsyningstilsynet.
7) Den tid det tager eltransmissionsvirksomheder og gastransmissionsselskaber samt
netvirksomheder og gasdistributionsselskaber at foretage tilkoblinger og reparationer.
8) Forekomsten af restriktiv kontraktpraksis vedrørende levering af elektricitet og gas,
herunder eneretsklausuler, der kan hindre eller begrænse el- og gasforbrugernes mulighed
for at indgå kontrakt med mere end en enkelt leverandør samtidigt.
9) Enhver konkurrenceforvridning eller begrænsning af konkurrencen.
10) De kollektive elforsyningsvirksomheders resultater for så vidt angår udviklingen af
intelligente net, der fremmer energieffektivitet og integration af energi fra vedvarende
energikilder.
Stk. 2.
Som led i overvågningen kan Forsyningstilsynet foretage undersøgelser af, hvordan
elektricitets- og naturgasmarkederne fungerer, og fastlægge og pålægge foranstaltninger
inden for gældende lovgivning for at fremme effektiv konkurrence og sikre, at markedet
fungerer.
Stk. 3.
I det omfang andre myndigheder, Energinet eller Ankenævnet på Energiområdet i
forvejen gennemfører analyser eller andre opgørelser af de forhold, der er nævnt i stk. 1,
stiller de på Forsyningstilsynets anmodning resultaterne af deres arbejde til rådighed for
Forsyningstilsynet.
§ 2.
Forsyningstilsynet foretager og offentliggør hvert andet år en vurdering af, hvorvidt
netvirksomheders anskaffelse af fleksibilitetsydelser i henhold til gennemsigtige,
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912418_0002.png
ikkeforskelsbehandlende og markedsbaserede metoder efter bestemmelser i
netvirksomhedsbekendtgørelsen herom vil være omkostningseffektiv, og om, hvorvidt en
markedsbaseret anskaffelse af ydelserne vil kunne anvendes, uden at resultere i alvorlige
markedsforvridninger eller øget overbelastning.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet offentliggør sin vurdering i henhold til stk. 1 senest den 31.
december hvert andet år påbegyndende 2026.
§ 3.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at Energinet, eltransmissionsvirksomheder,
gastransmissionsselskaber, netvirksomheder, gasdistributionsselskaber, forsynings- og
handelsvirksomheder, andre brugere af det kollektive elforsyningsnet og andre
markedsdeltagere opfylder deres opgaver og overholder deres forpligtelser efter Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet og efter Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet.
§ 4.
Forsyningstilsynet samarbejder med Den Europæiske Unions Agentur for
Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER) og andre EU-medlemslandes
energireguleringsmyndigheder om grænseoverskridende forhold på el- og gasområdet og
deltager i relevante samarbejdsfora inden for EU.
§ 5.
Forsyningstilsynet kan sammen med andre regulerende myndigheder i
systemdriftsregionen foreslå mulige yderligere opgaver og yderligere beslutningsbeføjelser,
som ministeren kan tildele det regionale koordinationscenter.
§ 6.
Forsyningstilsynet samarbejder med andre regulerende myndigheder i den
systemdriftsregion, hvor det regionale koordinationscenter er etableret, om at sikre
overholdelse af forpligtelserne iht. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler
for det indre marked for elektricitet og Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det
indre marked for elektricitet, herunder om at ENTSO for elektricitet, EU DSO-enheden
samt det regionale koordinationscenter overholder deres forpligtelser.
Stk. 2.
Hvis Forsyningstilsynet ikke har været i stand til at nå til enighed med de andre
regulerende myndigheder, jf. stk. 1, inden for en frist på fire måneder efter indledningen af
konsultationerne med henblik på i fællesskab at identificere manglende overholdelse,
forelægges sagen for ACER til afgørelse i henhold til artikel 6, stk. 10, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions Agentur for
Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912418_0003.png
§ 7.
Forsyningstilsynet skal bidrage til at sikre, at procedurer for udveksling af
oplysninger, f.eks. vedrørende data og afregning, er forenelige med de vigtigste
markedsprocesser på EU-plan.
§ 8.
Forsyningstilsynet kan anmode ACER om en udtalelse om, hvorvidt en afgørelse
truffet af et andet lands energireguleringsmyndighed er i overensstemmelse med de
netregler og retningslinjer, der er omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
fælles regler for det indre marked for elektricitet, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om det indre marked for elektricitet, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om fælles regler for de indre markeder for vedvarende gas, naturgas og brint eller i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet.
§ 9.
Hvis Forsyningstilsynet finder, at en afgørelse, truffet af et andet lands
energireguleringsmyndighed, som er relevant for grænseoverskridende handel med
elektricitet eller naturgas, ikke følger de netregler og retningslinjer, der er omhandlet i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for
elektricitet, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for
elektricitet, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for de indre markeder
for vedvarende gas, naturgas og brint eller i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
betingelserne for adgang til naturgastransmissionsnet, kan Forsyningstilsynet underrette
Europa-Kommissionen derom senest 2 måneder efter datoen for den pågældende afgørelse.
§ 10.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 17. januar 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 2249 af 29. december 2020 om Forsyningstilsynets
overvågning af det indre marked for el og naturgas m.v. ophæves.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den xx.xx.xx
Lars Aagaard
/ Stine Leth Rasmussen
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2019/944 af 5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for
elektricitet og om ændring af direktiv (EU) 2012/27/EU, EU-Tidende 2009, nr. L 158, side
125, som senest ændret ved direktiv (EU) 2024/1711 af 13. juni 2024 om ændring af
direktiv 2018/2001/EU og 2019/944/EU for så vidt angår forbedring af udformningen af
Unionens elektricitetsmarked, EU-Tidende L af 26. juni 2024, og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1788 af 13. juni 2024 om fælles regler for de
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912418_0004.png
indre markeder for vedvarende gas, naturgas og brint, om ændring af direktiv (EU)
2023/1791 og om ophævelse af direktiv 2009/73/EF, EU-Tidende L af 15. juli 2024.
.