Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 433
Offentligt
2912416_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Kontor/afdeling
El
Dato
30-09-2024
J nr.
2023-12235
Høring over bekendtgørelser der gennemfører elmarkedsdirektivet
/jge
Energistyrelsen sender hermed de vedlagte 5 bekendtgørelser, der gennemfører
elmarkedsdirektivet, i høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest
den 25. oktober 2024.
Høringssvar bedes sendt til Energistyrelsens hovedpostkasse [email protected] med
kopi til Jesper Gerdstrøm på [email protected] og angivelse af journal nr. 2023-12235.
Baggrund og indhold
Formålet med bekendtgørelsesændringerne er at gennemføre elmarkedsdirektivet
som ændret ifm. EU's elmarkedsreform. Gennemførelsen af elmarkedsdirektivet
har til formål at videreudvikle elmarkedet i lyset af energikrisen i 2022, og
understøtte den grønne omstilling af samfundet frem mod klimaneutralitet.
Bekendtgørelsesændringerne udmønter bemyndigelser i lovforslaget om ændring
af lov om elforsyning, lov om gasforsyning og straffeloven (Gennemførelse af
elmarkedsdirektivet m.v.), der var i offentlig høring fra den 2. juli 2024 til den 22.
august 2024, og som forventes behandlet i Folketinget i efteråret 2024.
Bekendtgørelserne indeholder overordnet de følgende ændringer:
1. Bekendtgørelse om elhandelsvirksomhedernes opgaver og
forpligtelser i forbindelse med levering af elektricitet til elkunder
(elleveringsbekendtgørelsen)
Nyudstedelsen af elleveringsbekendtgørelsen gennemfører elmarkedsdirektivets
nye regler om elkunders ret til at kunne indgå i
fastpriselektricitetsleveringskontrakter med minimum ét års binding af
kontraktvilkårene samt forud for indgåelse af en elaftale modtage et resumé af de
vigtigste kontraktvilkår og -betingelser. Nyudstedelsen gennemfører også
elmarkedsdirektivets forpligtelse for elhandelsvirksomheder til at udvikle og
anvende passende risikoafdækningsstrategier.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912416_0002.png
I tillæg til gennemførelsen af elmarkedsdirektivet indebærer nyudstedelsen en
ajourføring af de forbrugerbeskyttende regler, således at de afspejler det elmarked
og de forbrugere, der skal beskyttes. Det vedrører bl.a. en reducering af perioden
for modtagelse af en slutafregning fra 6 til 4 uger og mere håndfaste krav til
indholdet i de kontrakter, der skal indgås.
Det bemærkes endvidere, at energioplysningsbekendtgørelsens krav til
elhandelsvirksomheders fremadrettet samles i elleveringsbekendtgørelsen. Dette
for at give både elhandelsvirksomheder og elforbrugere et enklere overblik over
reguleringen på området.
Som led i gennemførelsen af den politiske aftale om robuste rammer for
netvirksomhederne foretages ligeledes en justering af varslingsreglerne, således at
elhandelsvirksomhedens varsel om ændringer i net- eller systemydelsen reduceres
fra de gældende tre måneder til én måned.
2. Bekendtgørelse om fleksible tilslutningsaftaler og bekendtgørelse om
Forsyningstilsynets overvågning af det indre marked for el og
naturgas m.v. (overvågningsbekendtgørelsen)
Udstedelsen af bekendtgørelse om fleksible tilslutningsaftaler gennemfører
elmarkedsdirektivets regulering om rammer for fleksible tilslutningsaftaler.
Elmarkedsdirektivets regler indebærer bl.a., at transmissionssystemoperatører og
distributionssystemoperatører skal give mulighed for at indgå midlertidig fleksible
tilslutningsaftaler i områder, hvor der er begrænset eller ingen netkapacitet til nye
tilslutninger. Bekendtgørelsen gennemfører kravet.
Bekendtgørelsen gennemfører også muligheden for, at kollektive
elforsyningsvirksomheder kan give netbrugere mulighed for at indgå en permanent
fleksibel tilslutningsaftale. I tillæg hertil indeholder bekendtgørelsen bl.a. nærmere
krav om indholdet af de kollektive elforsyningsvirksomheders metoder vedrørende
fleksible tilslutningsaftaler.
Nyudstedelsen af overvågningsbekendtgørelsen indebærer overordnet den
ændring, at Forsyningstilsynet hvert andet år skal foretage og offentliggøre en
vurdering af, hvorvidt netvirksomheders anskaffelse af fleksibilitetsydelser vil være
omkostningseffektiv samt om, hvorvidt en markedsbaseret anskaffelse af ydelserne
vil kunne anvendes. Hermed gennemføres en regel i elmarkedsdirektivet angående
netvirksomheders markedsbaseret anskaffelse af fleksibillitetsydelser.
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912416_0003.png
3. Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
(netvirksomhedsbekendtgørelsen)
Udstedelsen af ændringer til netvirksomhedsbekendtgørelsen gennemfører
netvirksomhedernes forpligtelse til at offentliggøre et kapacitetskort, der viser
kapaciteten til rådighed for nye tilslutninger i deres driftsområde, med høj
geografisk præcision, og muligheden for fleksibel tilslutning i områder med
kapacitetsbegrænsninger. Gennemførelsen indebærer, at kapacitetskortet skal vise
ledig kapacitet på (hoved)stationer med primærspænding på 30-60 kV, og at det
visualiseres på kortet, om de områder, der forsynes fra hovedstationerne, har ledig,
begrænset eller ingen kapacitet til nye tilslutninger.
Gennemførelsen indebærer også oplysningskrav om status for og behandlingen af
netbrugernes anmodninger om tilslutning, samt ret for netbrugerne til at anmode
om nettilslutning og indsende dokumenter i den forbindelse i digital form.
Gennemførelsen indebærer endelig, at Forsyningstilsynet vil skulle føre tilsyn med
overholdelsen af reglerne om, at netvirksomheder skal give oplysninger om status
for- og behandlingen af deres anmodninger om tilslutning.
Gennemførelsen fremlægges i denne høring som en ændringsbekendtgørelse.
Sideløbende foretages der en anden høring af netvirksomhedsbekendtgørelsen
ifm. nye regler om en fremtidssikret regulering af netvirksomhederne. [Link til
høringsportalen] Ændringerne fra disse to høringer sammenlægges forud for
nyudstedelsen af netvirksomhedsbekendtgørelsen.
4. Bekendtgørelse om nettilslutning af elproduktionsanlæg
(nettilslutningsbekendtgørelsen)
Udstedelsen af en ny netvirksomhedsbekendtgørelse indebærer alene
konsekvensændringer i nettilslutningsbekendtgørelsen som følge af det nye forslag
til en regel i netvirksomhedsbekendtgørelsen, hvor netvirksomheder skal
fremsende oplysninger om status for- og behandling af nettilslutningssager. Den
nye regel i netvirksomhedsbekendtgørelsen erstatter den eksisterende regel i
nettilslutningsbekendtgørelsens § 5, om at netvirksomheden skal fremsende
tidsplaner i tilslutningssager for elproduktionsanlæg. Reglen i den ny bestemmelse i
netvirksomhedsbekendtgørelsen vil gælde for tilslutninger af både
elproduktionsanlæg og elforbrugsanlæg.
Øvrige oplysninger
Bekendtgørelserne er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte
høringsliste og dags dato offentliggjort på Høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til Energistyrelsen: Jesper
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912416_0004.png
Gerdstrøm ([email protected].)
Bekendtgørelserne forventes at træde i kraft den 17. januar 2025
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse. Høringsvar vil ligeledes blive oversendt til Folketingets Klima-
, Energi og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Jesper Gerdstrøm
Side 4/4