Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 433
Offentligt
2912415_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30-09-2024
J nr.
2024 - 3869
Akt-id
510573
Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkeds-
direktivet
Til udvalgets orientering fremsendes høringsbrev og udkast til fem bekendtgørel-
ser.
Bekendtgørelserne indeholder ændringer, der gennemfører elmarkedsdirektivet.
Bekendtgørelserne forventes at blive sendt i høring senest den 1. oktober. De
nye regler får virkning fra den 1. januar 2025.
1) Fleksible nettilslutningsaftaler
Udstedelsen af bekendtgørelse om fleksible tilslutningsaftaler gennemfører el-
markedsdirektivets regulering om rammer for fleksible tilslutningsaftaler. Elmar-
kedsdirektivets regler indebærer bl.a., at transmissionssystemoperatører og di-
stributionssystemoperatører skal give mulighed for at indgå midlertidig fleksible
tilslutningsaftaler i områder, hvor der er begrænset eller ingen netkapacitet til nye
tilslutninger. Bekendtgørelsen gennemfører kravet. Bekendtgørelsen gennemfø-
rer også muligheden for, at kollektive elforsyningsvirksomheder kan give netbru-
gere mulighed for at indgå en permanent fleksibel tilslutningsaftale. I tillæg hertil
indeholder bekendtgørelsen bl.a. nærmere krav om indholdet af de kollektive el-
forsyningsvirksomheders metoder vedrørende fleksible tilslutningsaftaler.
2) Forsyningstilsynets overvågning
Nyudstedelsen af overvågningsbekendtgørelsen indebærer overordnet den æn-
dring, at Forsyningstilsynet hvert andet år skal foretage og offentliggøre en vur-
dering af, hvorvidt netvirksomheders anskaffelse af fleksibilitetsydelser vil være
omkostningseffektiv samt om, hvorvidt en markedsbaseret anskaffelse af ydel-
serne vil kunne anvendes. Hermed gennemføres en regel i elmarkedsdirektivet
angående netvirksomheders markedsbaseret anskaffelse af fleksibillitetsydelser.
3) Varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
Udstedelsen af ændringer til netvirksomhedsbekendtgørelsen gennemfører net-
virksomhedernes forpligtelse til at offentliggøre et kapacitetskort, der viser kapa-
citeten til rådighed for nye tilslutninger i deres driftsområde, med høj geografisk
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912415_0002.png
præcision, og muligheden for fleksibel tilslutning i områder med kapacitetsbe-
grænsninger. Gennemførelsen indebærer, at kapacitetskortet skal vise ledig ka-
pacitet på (hoved)stationer med primærspænding på 30-60 kV, og at det visuali-
seres på kortet, om de områder, der forsynes fra hovedstationerne, har ledig,
begrænset eller ingen kapacitet til nye tilslutninger.
Gennemførelsen indebærer også oplysningskrav om status for og behandlingen
af netbrugernes anmodninger om tilslutning, samt ret for netbrugerne til at an-
mode om nettilslutning og indsende dokumenter i den forbindelse i digital form.
Gennemførelsen indebærer endelig, at Forsyningstilsynet vil skulle føre tilsyn
med overholdelsen af reglerne om, at netvirksomheder skal give oplysninger om
status for- og behandlingen af deres anmodninger om tilslutning.
Gennemførelsen fremlægges i denne høring som en ændringsbekendtgørelse.
Sideløbende foretages der en anden høring af netvirksomhedsbekendtgørelsen
ifm. nye regler om en fremtidssikret regulering af netvirksomhederne. [Link til
høringsportalen] Ændringerne fra disse to høringer sammenlægges forud for ny-
udstedelsen af netvirksomhedsbekendtgørelsen.
4) Nettilslutning af elproduktionsanlæg
Udstedelsen af en ny netvirksomhedsbekendtgørelse indebærer alene konse-
kvensændringer i nettilslutningsbekendtgørelsen som følge af det nye forslag til
en regel i netvirksomhedsbekendtgørelsen, hvor netvirksomheder skal frem-
sende oplysninger om status for- og behandling af nettilslutningssager. Den nye
regel i netvirksomhedsbekendtgørelsen erstatter den eksisterende regel i nettil-
slutningsbekendtgørelsens § 5, om at netvirksomheden skal fremsende tidspla-
ner i tilslutningssager for elproduktionsanlæg. Reglen i den ny bestemmelse i net-
virksomhedsbekendtgørelsen vil gælde for tilslutninger af både elproduktionsan-
læg og elforbrugsanlæg.
5) Ret til at kunne indgå i fastpriselektricitetsleveringskontrakter
Nyudstedelsen af elleveringsbekendtgørelsen gennemfører elmarkedsdirektivets
nye regler om elkunders ret til at kunne indgå i fastpriselektricitetsleveringskon-
trakter med minimum ét års binding af kontraktvilkårene samt forud for indgåelse
af en elaftale modtage et resumé af de vigtigste kontraktvilkår og -betingelser.
Nyudstedelsen gennemfører også elmarkedsdirektivets forpligtelse for elhandels-
virksomheder til at udvikle og anvende passende risikoafdækningsstrategier.
I tillæg til gennemførelsen af elmarkedsdirektivet indebærer nyudstedelsen en
ajourføring af de forbrugerbeskyttende regler, således at de afspejler det elmar-
ked og de forbrugere, der skal beskyttes. Det vedrører bl.a. en reducering af pe-
rioden for modtagelse af en slutafregning fra 6 til 4 uger og mere håndfaste krav
til indholdet i de kontrakter, der skal indgås.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Orientering om høring af fem bekendtgørelser til gennemførelse af elmarkedsdirektivet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2912415_0003.png
Det bemærkes endvidere, at energioplysningsbekendtgørelsens krav til elhan-
delsvirksomheders fremadrettet samles i elleveringsbekendtgørelsen. Dette for at
give både elhandelsvirksomheder og elforbrugere et enklere overblik over regu-
leringen på området.
Som led i gennemførelsen af den politiske aftale om robuste rammer for netvirk-
somhederne foretages ligeledes en justering af varslingsreglerne, således at el-
handelsvirksomhedens varsel om ændringer i net- eller systemydelsen reduceres
fra de gældende tre måneder til én måned.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3