Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 43
Offentligt
2775912_0001.png
Anbefalinger til finansiering af dansk
BRINT­
INFRA­
STRUKTUR
Udviklet i samarbejde mellem :
Brintbranchen, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Green Power Denmark, STRING Megaregion,
Copenhagen Infrastructure Partners, Crossbridge Energy, Everfuel, Eurowind, GreenGo Energy,
GreenLab Skive, H2 Energy, Hydrogen Valley, Norwegian Hydrogen, Plug Power, RWE, Skovgaard Energy,
Total Energies, Vattenfall og Ørsted.
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
2775912_0002.png
AFSENDERE
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
2775912_0003.png
ANBEFALINGER
TIL FINANSIERING AF
DANSK BRINTINFRASTRUKTUR
Nærværende notatet er udtryk for danske brintaktø-
rers anbefalinger i forbindelse med kommende for-
handlinger om finansiering af opstarten af en dansk
brintinfrastruktur. Notatet fokuserer primært på vil-
kår som danske politikere bør sikre gælder for ejere
og brugere af transmissionsinfrastruktur, således at
brintnettet i Danmark og forbindelsen til Tyskland
kan blive succesfuld.
INDHOLDSFORTEGNELSE
Introduktion
Anbefalinger
..................................................................
..................................................................
............................................
...............................
5
7
7
7
7
8
8
9
14
Anbefaling I: Statsgaranti
Anbefaling II: Fleksible rammevilkår
Anbefaling III: Dansk-tysk aftale
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anbefaling IV: Fremtidssikring
......................................
.....................................
Anbefaling V: Mulig statsstøtte
Baggrund for anbefalinger
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Appendix
......................................................................
Henvisninger
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
2775912_0004.png
ANBEFALINGER
STATSGARANTI FOR EN STRATEGISK OG MARKEDS­
DREVET INVESTERINGSBESLUTNING
I forbindelse med kommende politiske forhandlinger
om finansiering bør der indgås politisk aftale om en
statsgaranti, som muliggør, at infrastrukturejere kan
tage investeringsbeslutning (FID) på et jysk backbo-
ne i Q2 2024, eller senest 1 måned før deadline for
indgivelse af bud på de kommende statslige hav-
vindsudbud i Nordsøen. Kun således kan målsæt-
ningen om dansk brintinfrastruktur forbundet til
Tyskland i 2028 og 4 – 6 GW elektrolysekapa-
citet i 2030 realiseres. Adgang til en stats-
garanti sikrer, at infrastrukturejerne kan
optage lån på de mest favo-
rable vilkår, samt garantere,
at et eventuelt underskud
dækkes i tilfælde af, at
infrastrukturen på sigt
anvendes mindre end
forventet.
FLEKSIBLE ØKONOMISKE RAMMEVILKÅR FOR
INFRASTRUKTUREJER
I den kommende aftale om finansiering af
en dansk brintinfrastruktur bør det desuden
indgå, at der skal tillades regulering, som giver
fleksible økonomiske rammevilkår for infra-
strukturejerne i forbindelse med opstart af
brintinfrastrukturen. Dette er afgørende for,
at infrastrukturejere kan udskyde afbetaling
og dermed sikre en konkurrencedygtig op-
startstarif. Infrastrukturejernes indtægtsram-
meregulering skal gøres mere fleksibel, så de
kan udskyde afskrivningen af infrastrukturen
og dermed en tilladelse til at operere med en
underdækning på minimum 10 år til en start,
som på sigt indhentes, når mængderne af brint
stiger. Fleksibiliteten vil tillade, at infrastruktu-
rejerne kan lave et tarifloft eller fast tarif i mini-
mum 10 år for brinttransport ifm. opstarten af
jysk backbone, hvilket vil sænke risikoen for de
første brintproducenter og -forbrugere.
STYRKET DANSK­TYSK
AFTALE OM GRÆNSEOVER­
SKRIDENDE BRINTINFRA­
STRUKTUR
Der skal politisk følges op på hensigtser-
klæringen om brintinfrastruktur fra marts
2023 mellem Danmark og Tyskland, så
der sikres en tilstrækkelig politisk opbak-
ning til at realisere en integreret tysk-
dansk brintinfrastruktur i 2028. En sådan
opfølgning vil opnå større gennemslags-
kraft fra Danmarks side, hvis der forud
for opfølgningen er vedtaget en national
aftale om FID i Q2 2024 for dansk brintin-
frastruktur.
FREMTIDSSIKRET BRINTINFRASTRUKTUR
Det jyske transmissionsrør (jysk backbone) bør
dimensioneres til minimum 36” rør svarende til
op til 10 GW brintkapacitet for at fremtidssikre
infrastrukturen. Statsgarantien vil muliggø-
re en sådan overdimensionering, og dermed
nedsætte risikoen for et fremtidigt behov for
dobbelte linjeføringer samt de omkostninger,
det måtte medføre.
KONKURRENCEDYGTIG BRINTTRANSPORT I DANMARK
I tillæg til en statsgaranti bør staten afdække, hvordan
statsstøtte til brintinfrastrukturen kan medvirke til at øge
konkurrencedygtigheden og dermed anvendelsen af dansk
brintinfrastruktur sammenlignet med europæiske naboer.
Dermed mindskes risikoen for mistede PtX-investeringer i
Danmark. Finansieringen kan muliggøres via bl.a. Grøn Fond.
4
Den Jyske backbone er fremhævet med stregerne. De øvrige stiplede linier er bud på mulige næste etaper som analyseret af Energinet.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
INTRODUKTION
En dansk brintinfrastruktur med færdiggørelse af et jysk grænseoverskridende transmissionsrør allere-
de fra 2028, kan katalysere Danmarks store VE-potentiale og bidrage til indfrielse af nationale klimamål
og ambitionen om 4 – 6 GW elektrolyse i 2030
1
.
Brintinfrastruktur er et naturligt monopol. Det er i aftale om mulighed for etablering af brintinfrastruk-
tur af maj 2023 besluttet, at brintinfrastruktur i Danmark skal som udgangspunkt være markedsdrevet,
offentligt reguleret og håndteret af de offentligt ejede selskaber Evida og Energinet (herefter infrastruk-
turejerne). Dette dog under anerkendelse af, at en brintinfrastruktur har strategisk værdi.
Evida og Energinet forventer investeringer på hhv. 8 og 16 mia. DKK for en national brintinfrastruktur
med tilhørende positive samfundsøkonomiske gevinster frem mod 2060 på ca. 60 mia. DKK
2,3
. En
investering på 24 mia. DKK i brintinfrastruktur udgør kun 7 pct. af de fremtidige VE-investeringer frem
mod 2030, som forventes at udgøre ca. 340 mia. DKK i elinfrastruktur, solceller, land- og havvindmøller
samt elektrolyseanlæg. Investeringer i VE-produktion er kommercielle aktiviteter udsat for konkurren-
ce, og risikoen forbundet hermed håndteres allerede og bedst af markedet.
Udnyttelsen af Nordsøens energipotentiale og tilhørende udbygning af havvind er betinget af udviklin-
gen af dansk brintproduktion og -infrastruktur. Evner vi at sammentænke klima-, energi- og industri-
politik, således som fremhævet i European Green Deal
4
, står vi foran et nyt grønt erhvervseventyr. Det
samlede danske brinteksportpotentiale (inkl. Offshore brintrørledninger) i 2050 vurderes til knap 200
TWh (ca. 57 GW elektrolysekapacitet). Det svarer til en værdi af ca. 100 mia. DKK årligt, når der samti-
dig er taget højde for den energi, der skal bruges til den direkte elektrificering af Danmark
5
. Eksportpo-
tentialet forventes allerede i 2030 alene for Tyskland at være 16 TWh (ca. 4,5 GW elektrolysekapacitet)
svarende til 8 mia. DKK årligt
6
.
KLIMA­ OG ERHVERVSMULIGHEDER VED ETABLERING AF
ET JYSK BRINT­BACKBONE I 2028
7
Fordelene ved en strategisk og markedsdrevet investeringsbeslutning i Q2 2024:
• Danmark har en
unik position ift. at levere EU-certificeret grøn brint fra 2027
8
. Meget få andre
lande har denne mulighed, så længe deres nationale elforsyninger er ”forurenet” med strøm produ-
ceret fra fossile kilder. Denne styrkeposition mindskes i takt med andre landes overgang til mere VE.
Aftalen med Tyskland om en rørforbindelse i 2028 kan sikre eksport af EU-certificeret grøn brint,
hvilket forventelig vil have stor gevinst for tyske forbrugere.
• Udnyttelse af VE-potentialet
og etablering af national brintproduktion vil styrke Danmarks – og
Nordeuropas – forsyningssikkerhed og prisstabilitet på elmarkedet
9
.
• Tidlig etablering af dansk infrastruktur sender et
stærkt investeringssignal
til danske og interna-
tionale investorer i bl.a. vedvarende energi og Power-to-X i Danmark. Markedsundersøgelser om
brintinfrastruktur
10
peger på, at uklarhed om brintinfrastrukturens udbygning udgør en af de største
barrierer for danske PtX-projekter. Ved det kommende udbud af havvind i bl.a. Nordsøen i 2024/25
vil klarhed om brintinfrastrukturens udbygning have stor betydning for muligheden for ’overplan-
ting’ af havvind.
• Danmark har gode muligheder for at bidrage til at
løfte europæiske og globale grønne målsætnin-
ger,
som vi har forpligtet os til
11,12
. Danmark bør blive en aktiv medspiller som bidrager til: 1) EU’s
mål om 10 mio. tons grøn brintproduktion i 2030, svarende til ca. 95 GW elektrolyse, 2) eksport til
Tyskland, hvor en netop opdateret tysk brintstrategi skitserer et opjusteret importbehov for brint
på op til 90 TWh i 2030
13
, samt et mål om at stå klar med 1800 km omlagt og ny brintinfrastruktur
allerede i 2028, herunder til Danmark.
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
• En dansk brintindustri vil
skabe grønne jobs uden for de store byer i Danmark,
og dermed bidrage
til et Danmark i balance.
Markedssynergi for danske forbrugere.
En dansk brintinfrastruktur med udlandsforbindelse vil
også muliggøre et dansk forbrug, som ikke eksisterer i dag. Ved at muliggøre storskala brintproduk-
tion, vil brintinfrastrukturen lade danske producenter og forbrugere
koble sig på et aktiveret og
forbundet marked,
hvilket vil betyde
risikoreduktion og bedre priser
– og dermed øget interesse.
Brintinfrastrukturen bidrager således direkte til den grønne omstilling af tung dansk industri, udvik-
ling af nye energimarkeder samt eksport.
Såfremt Danmark kan stå klar med et transmissionsrør, et jysk backbone, der møder den tyske rørfø-
ring i 2028, har Danmark mulighed for at blive en afgørende eksportør af grøn brint til Nordtysklands
industri. Danmarks brintmarked og udnyttelsen af VE-potentialet vil dermed skydes i gang omgående
til gavn for danske aftagere af brint, for brintindustriens teknologi- og rådgivningsleverandører samt for
den grønne omstilling af omkringliggende større industrivirksomheder, der i dag er afhængige af kul
eller gas.
STRATEGISK FINANSIERING AF FREMTIDSSIKRET
DANSK BRINTINFRASTRUKTUR
Brintinfrastrukturen er en langsigtet investering med lange tilbagebetalingstider. Røret vil have begræn-
set udnyttelse i de første år, stigende til et højt udnyttelsesniveau inden for 8 – 10 år i takt med, at den
politiske VE ambition udmøntes. Ved et konkurrencedygtigt tarifniveau for brinttransport vil der kun
være et begrænset provenu til dækning af omkostningerne i opstartsfasen.
Infrastrukturen skal, dette til trods, dimensioneres baseret på det fremtidige behov fra starten. Derved
fremtidssikres investeringen til at håndtere de forventede store mængder brint fra udbygning af VE-
og brintproduktionen i Danmark, samt den stigende efterspørgsel fra ind- og udland. De statsejede
selskaber har både de økonomiske og tekniske kompetencer til at håndtere disse vilkår og kan løse
”hønen-og-ægget” situationen mellem brintudbydere og brintaftagere, der hver især venter på modpar-
ten, og dermed sikre at transmissions- og distributionsinfrastrukturen rettidigt bliver udbygget tilstræk-
keligt.
Det kræver dog, at infrastrukturejernes økonomiske rammevilkår justeres. En aktiv rolle fra statens
side er derfor nødvendig for at indfri såvel VE-potentialet som et startskud af den danske brintindustri
i 2028.
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
FEM ANBEFALINGER TIL EN STRATEGISK
OG MARKEDSDREVET INVESTERING I
BRINTINFRASTRUKTUR
Det europæiske marked for grøn brint er fortsat sporadisk og umodent med manglende prissætning,
infrastruktur, produktion, efterspørgsel og regulering. Det må forventes at ændre sig radikalt frem mod
2030. Men uden et velfungerende, udviklet marked, kan de normale modeller for infrastrukturudvik-
ling (f.eks. Open Season) ikke benyttes til at indfri 2028 målsætningen. Usikkerheder om priser, regula-
toriske forhold, markedsvilkår og markedsudvikling betyder, at aftagere og producenter ikke kan indgå
langsigtede kontrakter inden for en kort tidsramme på 1 – 2 år. Bindinger som vil være nødvendige, hvis
en klassisk Open Season skal gennemføres med idriftsættelse fra 2028, men først når et egentligt brint-
marked er etableret.
Der er en række eksisterende analyseforudsætninger, markedsfremskrivninger og markedssignaler som
signalerer, at der er behov for investering i dansk og europæisk brintinfrastruktur nu. Flere af disse er
vist i Tabel 1. I Tyskland, Belgien og Nederlandene har staten indtaget en proaktiv rolle med støtte og/
eller statsgarantier, der mitigerer både infrastrukturejere og -brugernes risici
14
. Hermed kan der bygges
et sammenhængende transmissionsbrintnet i landene de næste 5 – 10 år baseret på stabile rammer for
både transmissionsejere og brugere af infrastrukturen.
Det er tilsvarende nødvendigt med en strategisk markedsdrevet investering i en fremtidssikret dansk
brintinfrastruktur. På den baggrund har danske brintaktører udarbejdet følgende fem anbefalinger af
tiltag, der skal sikre udbygning og finansiering af en dansk brintinfrastruktur:
ANBEFALINGER
I.
STATSGARANTI FOR EN STRATEGISK OG MARKEDSDREVET INVESTERINGSBESLUTNING
I forbindelse med kommende politiske forhandlinger om finansiering bør der indgås politisk aftale
om en statsgaranti, som muliggør, at infrastrukturejere kan tage investeringsbeslutning (FID) på et
jysk backbone i Q2 2024, eller senest 1 måned før deadline for indgivelse af bud på de kommende
statslige havvindsudbud i Nordsøen. Kun således kan målsætningen om dansk brintinfrastruktur
forbundet til Tyskland i 2028 og 4 – 6 GW elektrolysekapacitet i 2030 realiseres. Adgang til en stats-
garanti sikrer, at infrastrukturejerne kan optage lån på de mest favorable vilkår, samt garantere, at et
eventuelt underskud dækkes i tilfælde af, at infrastrukturen på sigt anvendes mindre end forventet
II. FLEKSIBLE ØKONOMISKE RAMMEVILKÅR FOR INFRASTRUKTUREJER
I den kommende aftale om finansiering af en dansk brintinfrastruktur bør det desuden indgå, at
der skal tillades regulering, som giver fleksible økonomiske rammevilkår for infrastrukturejerne i
forbindelse med opstart af brintinfrastrukturen. Dette er afgørende for, at infrastrukturejere kan ud-
skyde afbetaling og dermed sikre en konkurrencedygtig opstartstarif. Infrastrukturejernes indtægts-
rammeregulering skal gøres mere fleksibel, så de kan udskyde afskrivningen af infrastrukturen og
dermed en tilladelse til at operere med en underdækning på minimum 10 år til en start, som på sigt
indhentes, når mængderne af brint stiger. Fleksibiliteten vil tillade, at infrastrukturejerne kan lave
et tarifloft eller fast tarif i minimum 10 år for brinttransport ifm. opstarten af jysk backbone, hvilket
vil sænke risikoen for de første brintproducenter og -forbrugere.
III. STYRKET DANSK­TYSK AFTALE OM GRÆNSEOVERSKRIDENDE BRINTINFRASTRUKTUR
Der skal politisk følges op på hensigtserklæringen om brintinfrastruktur fra marts 2023 mellem
Danmark og Tyskland, så der sikres en tilstrækkelig politisk opbakning til at realisere en integreret
tysk-dansk brintinfrastruktur i 2028. En sådan opfølgning vil opnå større gennemslagskraft fra
7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
2775912_0008.png
Danmarks side, hvis der forud for opfølgningen er vedtaget en national aftale om FID i Q2 2024 for
dansk brintinfrastruktur.
IV. FREMTIDSSIKRET BRINTINFRASTRUKTUR
Det jyske transmissionsrør (jysk backbone) bør dimensioneres til minimum 36” rør svarende til op
til 10 GW brintkapacitet for at fremtidssikre infrastrukturen. Statsgarantien vil muliggøre en sådan
overdimensionering, og dermed nedsætte risikoen for et fremtidigt behov for dobbelte linjeføringer
samt de omkostninger, det måtte medføre.
V. KONKURRENCEDYGTIG BRINTTRANSPORT I DANMARK VIA MULIG STATSSTØTTE
I forlængelse af beslutning om statsgaranti og fleksibel økonomisk regulering, bør det afdækkes,
hvordan direkte CAPEX-støtte til etablering af brintinfrastrukturen kan øge dansk anvendelse og
konkurrencedygtighed i de kommende år, hvor det europæiske brintmarked etableres. Dette særligt
set i lyset af CAPEX-støtteordninger, som er vedtaget i Nederlandene og Belgien og understøttende
modeller undersøges pt. i Tyskland. Finansieringen kan muliggøres via bl.a. Grøn Fond.
TIDSLINJE, HVIS ANBEFALINGER IMPLEMENTERES
Vedtagelse af
markedsmodel vedr.
vilkår for brug
Q1 2024
Politisk aftale om
finansiering
Q4 2023
Opfølgende politiske
aftale med Tyskland
Q1 2024
FID Jysk Backbone
Q2 2024
8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
2775912_0009.png
BAGGRUND FOR ANBEFALINGERNE
BAGGRUND FOR ANBEFALING I:
OM STATSGARANTI FOR STRATEGISK OG MARKEDSDREVET INVESTERING
• Infrastrukturejerne kan ikke følge en sædvanlig TSO-fremgangsmåde for udvidelse af en gasinfra-
struktur, da brintinfrastruktur skal udrulles i et nyt marked med markant færre brugere og produ-
center til en start. En klassisk fremgangsmåde vil medføre betydelige risici for at infrastrukturen ikke
er klar i 2028, at den ikke er fremtidssikret, at tariffen bliver begrænsende høj, hvilket vanskeliggør
den afgørende tilslutning af de første brugere. På samme vis som tilbagebetalingen af broer og tun-
neller ej heller belaster de første bilister mere end de fremtidige.
• Derfor bør det i kommende forhandlinger om finansiering af en dansk brintinfrastruktur aftales, at
infrastrukturejerne kan træffe en strategisk og markedsdrevet investeringsbeslutning om en frem-
tidssikret infrastruktur i Q2 2024.
• Det indebærer, at markedsaktørernes behov skal drive udviklingen af infrastrukturen samtidig med,
at infrastrukturejerne skal have en risikoafdækning, så de kan få godkendt en investeringsbeslutning
efter §4
15
baseret på markeds -signaler og analyser.
• Signaler og analyser, som kan bestå af bilaterale dialoger mellem infrastrukturejer og markedsaktør,
de 500+ mio. DKK som PtX-selskaberne allerede har anvendt i Danmark på modning af PtX-projek-
ter samt diverse analyser og rapporter vedr. forventet brug af dansk brintinfrastruktur og eksportpo-
tentiale. En ikke udtømmende liste er samlet i en oversigt herunder.
SIGNAL/ANALYSE
Modning af projekter
INDHOLD
500+ mio. DKK er investeret i modning af PtX-projekter i
Danmark
16, 17
Forventning om ca. 7 GW elektrolysekapacitet i 2030 og 17 GW
i 2040
AFSENDER
PtX-aktører
Analyseforudsætninger 2022
Markedsdialog i Danmark,
2022
Samfundsøkonomi
Tysk efterspørgsel
95 pct. af projekternes businesscase påvirkes positivt af en
brintinfrastruktur
Markedssignal om 14 GW elektrolyse i 2030
60 mia. DKK i positive samfundsøkonomi frem mod 2060 for
dansk brintinfrastruktur
Gasunie og Energinet i samarbejde om grænseoverskridende
infrastruktur
Stort tysk importbehov af brint via landbaseret rørført
infrastruktur på 9 og 57 GW i hhv. 2030 og 2050
Evida og Energinet
Evida og Energinet
Gasunie og Energinet
Dansk potentiale for grøn
brinproduktion
Udnytter Danmark samtlige screenede danske arealer til
udbygning af vedvarende energi, og producerer brint af
den overskydende energi ud over Danmarks eget behov, vil
Danmark kunne eksportere omkring 200 TWh brint (57 GW
elektrolyse)
18
CIP Fonden
Tabel 1: Oversigt over signaler og analyser, som understreger behovet for en dansk-tysk brintinfrastruktur
• De forventede tidslinjer og konsekvenser for en Klassisk Open Season proces og en Strategisk Inve-
stering ses og analyseres herunder i hhv. Figur 1 og Tabel 2.
9
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
2775912_0010.png
2023
Q3
Klassisk Open Season
Systemoperatør
Finansielle
rammevilkår
Markedsmodel
2024
Q4
Q1
Q2
Q3
Q4
Q1
Q2
2025
Q3
Q4
• Indsamling af kontrakter
• Businesscase og dimensionering
• Godkendelse af businesscase
• Markedsdialog
• HoT med aftager
Bindende
infrastruktur-kontrakt
FID
Markedsaktør
FID
Strategisk investering
Systemoperatør
Finansielle
rammevilkår
Markedsmodel
FID
Markedsaktør
Lol med aftagere
• Markedsdialog
• HoT med aftager
FID
Bindende
infrastruktur-kontrakt
Noter: HoT = Head of Terms som beskriver en bindende producent/forbruger kontrakt, FID = Financial Investment Decision, LoI = Letter of Intent
Figur 1: Tidslinjer for en Klassisk Open Season og en Strategisk Investering
PARAMETER
KLASSISK OPEN SEASON
STRATEGISK INVESTERING
En FID i Q2 2024 betyder, at markedsaktørerne
bedre kan forhandle storskala kontrakter med
aftagerne, da der er vished om infrastrukturen
og en tilhørende opstartstarif.
En acceptabel transporttarif øger opbakningen
og forpligtelsen til at bruge infrastrukturen, så
den i højere grad kan overdimensioneres og
fremtidssikres.
Større chance for at indfri brintmålsætninger i
2028/2030, da infrastrukturejere og markeds-
aktører har hhv. 4,5 og 4 år efter FID til idriftsæt-
telse.
Øget risiko for staten, da statsgarantien skal
dække eventuelle omkostninger, hvis infrastruk-
turen udnyttes mindre end forventet.
Hønen og ægget problematik Stor usikkerhed omkring, hvor store mængder
markedsaktørerne kan forpligte sig med, da der
ikke er vished om infrastrukturen. Risiko for lav
opbakning til infrastrukturen grundet meget
høje transportbetalinger. Alternativt bliver der
kun opbakning til en for lav dimensionering af
infrastrukturen.
Indfrielse af 2028
målsætning
Stor risiko for ikke at have infrastruktur og
PtX-anlæg klar, da tidslinjen kun giver 3 år efter
FID for infrastrukturejere til myndighedsbe-
handling og etablering.
Minimal risiko for infrastrukturejerne, da bin-
dende tilsagn afgives forud for FID – og bruger
typisk skal betale den til enhver tid gældende
tarif. I et umodent marked vil denne risiko be-
grænse markedsaktørernes brug af systemet
Risikoallokering
Tabel 2: Konsekvenser ved de to ruter frem imod en FID
• En politisk aftale om en strategisk og markedsdrevet investering opfulgt af en statsgaranti vil således
kunne indfri de politiske målsætninger i 2028 og 2030. Inspireret bl.a. af foreslåede modeller bag
det tyske ”Core Grid”, bør risikoen afdækkes via en statsgaranti, som har meget begrænsede statsfi-
nansielle konsekvenser
19
og som, kun belaster de offentlige finanser, hvis infrastrukturen efter f.eks.
30 – 40 år udnyttes mindre end forventet. Finansieringsmodellen er bl.a. kendt fra finansiering af
tunneller, broer og andre store infrastrukturprojekter, hvor de første brugere ikke betaler mere end
senere tilkomne brugere.
• Ydermere vil staten være en sikker vinder i fremtidens grønne energisystem i form af indtægter fra
afgifter og skatter samt sikre indtægter via medejerskab i kommende havudbud. Dertil vil staten fra
2030 – 2039 have en samlet indtægt fra en elafgift på 0,4 øre/kWh på 2,4 mia. DKK for el anvendt til
elektrolyse og en indtægt på 4,3 mia. DKK fra 2040 – 2049
20
. Analyser har tilmed for 2030 estimeret
eksportgevinster (energihandel og teknologier) på mellem 3 – 36 mia. DKK samt 10.000 – 35.000
fuldtidsjobs tilknyttet PtX-branchen
21
.
• Energinet forventer en CAPEX-investering på 10 – 22 mia. DKK for et Jysk Backbone
22
og Evida
forventer en investering på 8,1 milliarder i en national brintinfrastruktur
23
. Som det ses af Figur 2
10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
2775912_0011.png
herunder, forventes investeringen i brintinfrastrukturen på 24 mia. DKK (Energinets investering sat
til 16 mia. DKK) at udgøre ca. 7 pct. sammenlignet med forventede investeringer i VE-produktion og
infrastruktur til den grønne omstilling fra 2023 – 2030 på ca. 340 mia. DKK frem mod 2030. Dertil
kommer de følgeinvesteringer, som infrastrukturen vil forløse via tiltrækning af udenlandsk kapital.
Investeringer, som har potentiale til i 2030 at skabe 10.000 – 35.000 grønne jobs, som hovedsageligt
forventes at være udenfor storbyerne.
INVESTERINGER I DANSK GRØN OMSTILLING 2023 – 2030
Mia. DKK
400
350
300
250
200
150
100
50
0
Elinfrastruktur
(DSO+TSO)
Hav-
vindmøller
Elektrolyse-
anlæg
Solceller
Landvind
Brint-
infrastruktur
Total
131
111
39
37
20
24
362
Figur 2: Investering i den grønne omstilling frem mod 2030 jf. Energistyrelsens Teknologikatalog og Analyseforudsætninger 2022. Forudsætninger og
kildehenvisninger for beregninger findes i Appendix A.
BAGGRUND FOR ANBEFALING II:
OM FLEKSIBLE ØKONOMISKE RAMMEVILKÅR FOR INFRASTRUKTUREJER
• Infrastrukturejerne er for el og gas underlagt en økonomisk regulering, som kræver at tarifbetalinger
skal afspejle afskrivninger og driftsomkostninger i hhv. elnet og rør.
• For brintinfrastruktur vil en tilsvarende økonomisk regulering give store udfordringer for brugerne af
infrastrukturen i opstarten, dvs. forventeligt minimum de første 10 år, fordi tarifferne vil være høje på
et ikke konkurrencedygtigt niveau. Dette er illustreret på figuren
24
herunder.
INVESTERINGER I DANSK GRØN OMSTILLING 2023 – 2030
EUR/MWh
15
Årlige transportomkostninger
(100% tarifbetaling)
12
Betalingsvillighed (Markedsdialog)
9
6
Betalingsvillighed (Markedsdialog)
Årlige transportomkostninger
(100% tarifbetaling)
2031
2033
2035
2037
2039
2041
2043
2045
2047
2049
3
Note:
Transportomkostninger beregnet ved antagelse om 100% tarifbetaling ift. antaget betalingsvillighed
Figur 2: Investering i den grønne omstilling frem mod 2030 jf. Energistyrelsens Teknologikatalog og Analyseforudsætninger 2022.
Forudsætninger og kildehenvisninger for beregninger findes i Appendix A.
11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
• Der er i forbindelse med den politiske aftale om finansiering af brintinfrastruktur behov for at infra-
strukturejerne gives tilladelse til en fleksibel økonomisk regulering af brintinfrastrukturen. Hermed
kan der indføres et tarifloft, der sikrer tilslutning til den første brintinfrastruktur. Dette kræver fleksi-
bilitet til at udskyde afskrivninger til senere, hvor volumen i røret er steget.
• Arbejdsgruppen foreslår, at infrastrukturejerne både skal tillades at udskyde afskrivningen og afskri-
ve over 30 – 40 år. Den lange afskrivningshorisont er dels inspireret af eksisterende afskrivningsmo-
deller for gasinfrastrukturen, dels at brint er en uundgåelig byggesten i et CO
2
neutralt Europa og
dels at havudbudslicenserne tildeles for 30 – 35 år ad gangen.
• I Tyskland arbejdes der med forskellige tarifdesigns. Et eksempel herpå er et design hvor tariffen er
ens i det landsdækkende transmissionssystem og holdes fastlåst over en periode. Til det tidspunkt
opgøres indtægterne fra tarifbetalinger og et evt. underskud hos transmissionsejerne dækkes af
staten.
BAGGRUND FOR ANBEFALING III:
DANSK­TYSK AFTALE OM GRÆNSEOVERSKRIDENDE BRINTINFRASTRUKTUR
• Danmark har potentiale til at forløse et offshore vindeventyr på 10 – 35 GW
25
i hhv. 2030 og 2050
26
.
Det fulde potentiale bliver kun forløst, hvis elektricitet fra vindmøllerne omdannes til brint, da de
massive mængder strøm ikke kan optages af elnettet. Er der ingen brintinfrastruktur, så opstilles
der færre møller, som i højere grad vil blive nedreguleret. Elektriciteten kan derimod optages af
elektrolyseanlæg, hvormed brinten kan flyde til danske og tyske forbrugere. Sidstnævnte forventes
i høj grad at blive afhængige af import af brint, hvor seneste brintstrategi peger på et brintforbrug
på 95 – 130 TWh i 2030, hvoraf 50 – 70 pct. (42 – 91 TWh) forventes at blive importeret, svarende til
12 – 26 GW elektrolyse. I 2050 forventes importefterspørgslen via onshore rørinfrastruktur at nå op
på ca. 200 TWh
27
svarende til 57 GW elektrolysekapacitet.
• Men dekarboniseringen af den tyske industri er ikke direkte afhængig af Danmark. Det ses tydeligt,
når Tyskland indgår bilaterale aftaler med f.eks. Spanien
28
, Nederlandene
29
og Norge
30
. Danmark har
ligeledes en bilateral aftale, som nu bør bakkes op af en bindende politisk aftale mellem den tyske og
danske regering – ellers risikerer Danmarks VE-potentiale ikke at blive udnyttet, en reel risiko ifølge
signaler fra bl.a. den tyske interesseorganisation for brint, DWV, der i sine anbefalinger vedr. brintim-
port helt udelader Danmark som mulig importpartner.
• Hvis det øvre spænd på 6 GW elektrolysekapacitet (hvilket vil kræve ca. 11 – 12 GW havvind) i 2030
indfris, og det forudsættes, at det hele eksporteres, da vil Danmark kunne eksportere 21 TWh brint.
Til sammenligning var
hele
det danske energiforbrug i Produktionserhvervene i 2021 på 37 TWh
31
.
Energimæssigt udgør en fremtidig brinteksporten alene ca. 50 pct. af Produktionserhvervenes
nuværende energiforbrug, hvilket understreger, hvor stor en erhvervs- og dekarboniseringsmulighed
brinteksporten indebærer.
• Derfor bør den danske regering følge op på hensigtserklæringen fra marts 2023 om grænseover-
skridende brintinfrastruktur. En opfølgning, som skal sikre tilstrækkelig politisk opbakning til at
realisere en integreret dansk-tysk brintinfrastruktur i 2028. En sådan opfølgning, vil fra dansk side
opnå markant større gennemslagskraft, hvis det nationalt er aftalt, at der skal træffes FID i Q2 2024
for den danske del af infrastrukturen. Det vil øge sandsynligheden for, at Tyskland opprioriterer en
forbindelse til Danmark.
12
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
BAGGRUND FOR ANBEFALING IV:
FREMTIDSSIKRET BRINTINFRASTRUKTUR
• Som illustreret ovenfor kan brintinfrastrukturen ikke udrulles som normal gasinfrastruktur, da
markedet ikke er modent endnu, og det vil medføre betydelige risici for, at de politiske målsætninger
ikke indfries. En strategisk investering med FID i Q2 2024 for infrastrukturen indebærer, at mar-
kedsaktørerne ikke kan levere en bindende infrastrukturkontrakt, da det er umuligt at fremskaffe en
færdig forhandlet aftagerkontrakt med f.eks. en tysk industriaktør på 1 – 2 år under stor regulatorisk
og markedsmæssig usikkerhed. Dermed skal staten, som det ses i Nederlandene og forventes i Tysk-
land, påtage sig en mere aktiv rolle, der indebærer en økonomisk risiko i tilfælde af, at infrastruktu-
ren udnyttes mindre end forventet.
• Det anbefales, at et jysk back bone skal dimensioneres til minimum 36’’, da det forventes at have den
rette størrelse, som er fremtidssikret og matcher de signaler for anvendelse, som industrien afgiver
og som kan sikre en lav transportomkostning i fremtiden
32
.
• En overdimensionering af infrastrukturen vil give en øget mulighed for markedsaktørerne til at afla-
ste elnettet frem til at brintinfrastrukturen udnyttes fuldt ud.
BAGGRUND FOR ANBEFALING V:
OM KONKURRENCEDYGTIG BRINTTRANSPORT I DANMARK
• Store investeringer foretages pt. ind i den europæiske PtX-sektor. Store internationale virksomheder
og investeringsselskaber screener de europæiske lande for, hvor deres næste store PtX-projekt kan
skyde op. Brintinfrastrukturens placering og brugsvilkår kommer til at få en afgørende betydning for,
hvor de næste store PtX-investering bliver placeret.
• For at øge chancen for udenlandske PtX-investeringer i Danmark, så skal brintinfrastrukturen være
konkurrencedygtig, så dansk brintinfrastruktur ikke pålægger unødig høj transportbetaling sam-
menlignet med øvrige europæiske lande.
• En nederlandsk og belgisk regering vil investere hhv. 5,6 og 1,8 mia. DKK i national brintinfrastruk-
tur
33, 34
og Tysklands regering undersøger pt. muligheden for en ensartet tarif, støtte til brug af infra-
strukturen samt finansiel dækning, hvis infrastrukturen udnyttes mindre end forventet
35
• Vores europæiske naboer er allerede i gang med at sikre en konkurrencedygtig brintinfrastruktur
og den danske regering bliver nødt til også at forholde sig til, hvorvidt statsstøtte også kan være en
mulighed for dansk brintinfrastruktur.
• Finansieringen af en eventuel statsstøtte til brintinfrastrukturen kan bl.a. muliggøres via Grøn
Fond.
Ovenstående anbefalinger og tilhørende baggrundsafsnit håber arbejdsgruppen, at arbejdet med finan-
siering af dansk brintinfrastruktur vil finde anvendeligt. Arbejdsgruppens medlemmer står naturligvis
til rådighed, hvis der er behov for opfølgende spørgsmål eller uddybninger.
13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
2775912_0014.png
APPENDIX
Appendix A: Forudsætninger for beregninger i Figur 2
• Omkostninger til offshore vind stammer fra Energistyrelsens Teknologikatalog og inkluderer
turbine, forsikring, installering, fundament, sub station, rettighedserhvervelse, transport, kabler og
finansiering.
• Omkostninger til onshore vind stammer fra Energistyrelsens Teknologikatalog og inkluderer
projektudvikling, turbine, installering, finansiering, fundament, rettighedserhvervelse, transport og
kabler.
• Omkostninger til solceller stammer fra Energistyrelsens Teknologikatalog og inkluderer solcelle-mo-
dul, inverter, transformer, net tilslutning, installation, soft costs, restbalance af anlæg, mark-up og
uforudsete omkostninger.
• Omkostninger til elektrolyseanlæg stammer fra Energistyrelsens Teknologikatalog og inkluderer
omkostninger systemomkostninger, power electronics, gaskonditionering og balancering af anlæg.
• Tallene for Energistyrelsens Analyseforudsætninger (AF2022), dækker over fremtidige investeringer,
hvorfor antal MW installeret i 2022 er fratrukket AF2022’s forventede installerede kapacitet i 2030.
• Investeringer i TSO/DSO-nettet dækker investeringsomkostninger.
• Tilpasning for inflation og diskontering af ikke foretaget.
• Bagvedliggende beregninger kan udleveres
AKTIVER
Elinfrastruktur
(DSO+TSO)
DKK/MW
ANTAL
MW
SAMLET INVE­
STERING, MIA.
DKK
131 (49 for DSO 82
for TSO)
PCT. AF SAMLET
INVESTERING KILDER
36
Elnet til meget mere, Green Power Den-
mark, 2023, s. 10 (lave estimat)
Energinet, 2023 ”Energinet laver 3300
km elforbindelser – og meget mere er på
vej”. Tallet i artiklen, 41 mia. DKK, dækker
100 projekter fra 2023 – 2026. Tallet
er multipliceret med 2, da Energinet
forventer 100 yderligere projekter, som
notatet antager vil ske frem mod 2030.
Havvindmøller
18.625.000
5.945
111
31
AF2022 Datasæt
Teknologikatalog for elproduktion og
fjernvarme, s. 242
Elektrolyse­
anlæg
(Alkanisk)
Solceller
5.746.000
6.874
39
11
AF2022 datasæt
Teknologikatalog for vedvarende
brændstoffer, s. 123:
2.309.500
15.891
37
10
AF2022 datasæt
Teknologikatalog for elproduktion og
fjernvarme, s. 272:
Landvind
7.904.450
2.564
20
6
AF2022 Datasæt
Teknologikatalog for elproduktion og
fjernvarme, s. 220
Brint­
infrastruktur
24
7
Energinet, Feasibility studie, 2023 (mid-
terværdi på 16 mia. DKK
Evida, Cost-benefit analysis of a Danish
hydrogen infrastructure, 2022
Total
316
100
14
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 43: Henvendelse af 6/11-23 fra Dansk Industri m.fl. om anmodning om foretræde vedr. anbefalinger ifm. finansiering af dansk brintinfrastruktur
2775912_0015.png
HENVISNINGER
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
Aftale om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer af 15. marts 2022
Energinet feasibility studie, 2023 (midterværdi for investering, 16 mia. DKK, og samfundsøkonomisk gevinst, 52. mia. DKK)
Evida, Cost-benefit analyse af en dansk brintinfrastruktur, 2022
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_da
CIP Fonden, 2023, ”Markedsvurdering”
CIP Fonden, 2023, ”Markedsvurdering”
Ved alle omregninger af brint er følgende antagelser anvendt: 5000 fuldlasttimer og 70 pct. effektivitet for elektrolyseanlæg og
brints nedre brændværdi på 0,033MWh/kg. Alle GW kapaciteter for elektrolyseanlæg er el-kapaciteter
Forudsat, at biobaseret elproduktion kan anvendes til RFNBO-godkendte brændsler
Hans Henrik Lindboe, EA Energianalyse, 2021: https://greenpowerdenmark.dk/nyheder/power-to-x-er-fjerde-paradigme-dan-
ske-vindmoelleeventyr
Evida, Energinet,2022, https://evida.dk/media/4a0pt5sg/markedsdialog-om-brintinfrastruktur.pdf
Klimalov, 2019, Afsnit IV
Regeringens strategi for global klimaindsats, 2020
BMWK, Fortschreibung der Nationalen Wasserstoffstrategie, Juli 2023, s. 6 (95 – 130 TWh i 2030) samt s. 9. (50 – 70 pct. impor-
teret)
Belgien og Nederlandene støtter investeringen i infrastrukturen og Tyskland forventes at afhjælpe infrastrukturejeres risici samt
støtte aktørernes brug af infrastrukturen. Detaljer fremgår i ’Baggrund for anbefaling IV’.
Det indebærer, at markedsaktørernes behov skal drive udviklingen af infrastrukturen samtidig med, at infrastrukturejerne skal
have en risikoafdækning, så de kan få godkendt en investeringsbeslutning efter §4 baseret på markeds -signaler og analyser.
H2 Energy har bl.a. investeret 200 mio. DKK i udvikling af brintanlægget i Esbjerg
CIP har investeret 150 mio. DKK i udvikling af HØST
Baseret på 15,6 GW kystnær vind, 6,2 GW landvind, 30 GW sol, 41 GW havvind
Hele lånebeløbet vil ikke belaste finansloven, men derimod kun den tilknyttede risikoprofil
Analyseforudsætninger 2022 og antaget 5000 fuldlasttimer for elektrolyseanlæg
Power-to-X Muligheder og erhvervspotentialer, Rambøll, 2021
Feasbility Studie, 2023: https://energinet.dk/media/xgqdx30e/resultater-fra-feasibility-studiet.pdf
Evida, 2022: https://evida.dk/media/adjgkjrs/deloitte-hydrogen-cba-report-dk-v6b.pdf
Energinet, Feasibility studie, 2023. https://energinet.dk/media/3g2htdyf/energinet-feasibility-rapport-2023.pdf
Gennemføres udmeldte havudbud indenfor tidsrammen forventes ca. 12 GW i 2030
Esbjerg Decleration, 2022
Energinet og Gasunie, 2023: https://en.energinet.dk/media/pjqnaedq/energinet-gasunie-rapport-2023.pdf
https://www.dw.com/en/germany-to-join-mediterranean-hydrogen-pipeline-project/a-64483071
https://www.cleanenergywire.org/news/germany-and-netherlands-aim-connect-hydrogen-grids
https://www.euractiv.com/section/energy/news/germany-norway-want-to-tie-the-knot-with-new-hydrogen-pipeline/
Produktionserhverv omfatter landbrug, skovbrug og gartneri, fiskeri, fremstillingsvirksomhed (ekskl. raffinaderier) samt bygge-
og anlægsvirksomhed – Energistatistik 2021, s. 28: https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/energistatistik2021.pdf
Se Figur 6. feasibility-studie-for-jysk-brint-transmissionsnet-forudstninger-og-forelbige-analyser.pdf (energinet.dk)
https://www.reuters.com/markets/europe/dutch-government-invest-750-mln-euros-develop-hydrogen-network-2022-06-29/
https://www.hydrogeninsight.com/policy/belgium-approves-250m-of-public-funding-for-hydrogen-pipelines-throug-
hout-country-and-into-germany/2-1-1487495
https://dserver.bundestag.de/btd/20/079/2007915.pdf
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
20)
21)
22)
23)
24)
25)
26)
27)
28)
29)
30)
31)
32)
33)
34)
35)
15