Vil folketinget tvinge fjernvarmeforbrugerne ind i en opadgående gældsspiral.
Jeg er blevet bekendt med, at regeringen har udsendt forslag til lov om ændring af varmeforsyningsloven i
høring.
Forslaget indeholder bl.a. mulighed for ændring af den maksimale afskrivningsperiode for fjernvarmerør,
indførelse af forbrugerprisloft, samt udtrædelsesgodtgørelse.
Vedtages disse forslag, vil de uden for de store byer få en særdeles uheldig virkning og indfange store
kredse af fjernvarmeforbrugere i en urimelig gældsbyrde. En gældsbyrde som de på ingen måde selv har
været medvirkende til at stifte, da den er stiftet af fjernvarmeselskabet som deres hovedleverandør af varme.
Ifølge lovforslaget åbnes der op for muligheden for at udtræde af fjernvarmebinding hvis selskabets
varmepris over en periode overstiger et prisloft fjernvarmeselskaberne underlægges. Dog kan udtræden kun
ske mod samtidig betaling af en udtrædelsesgodtgørelse.
Langt de fleste mindre fjernvarmeselskaber er etableret som A.m.b.a. det vil sige, at den enkelte forbruger
ikke hæfter for den gæld der stiftes i selskabets regi. Med en udtrædelsesgodtgørelse indføres en lovbestemt
pligt til at betale en andel af selskabets gæld. Det er ikke god dansk tankegang.
For Dronninglund fjernvarmes vedkommende er der tilslutningspligt for ca. 70% af forbrugerne, medens de
sidste 30% Ikke har tilslutningspligt. Særdeles udansk forskelsbehandling. De kan melde sig ind og ud af
fjernvarmen uden deltagelse i den af bestyrelsen stiftede gæld da selskabet er etableret som et A.m.b.a..
I Dronninglund har forbrugeren de sidste år været hårdt prøvet økonomisk med skiftende bestyrelsers
investeringer.
Bestyrelsen iværksatte i 2022 en voldsom prisforhøjelse uden varsel. Denne blev senere ændret af
Energiklagenævnet.
Forbrugerne ved Dronninglund fjernvarme modtog ikke en varmecheck, fordi der ikke blev reageret på den
mail Energistyrelsen sendte om mulighed for varmecheck. Herved mistede forbrugerne samlet et
millionbeløb i tilskud.
Bestyrelsen igangsatte indlægning af fjernvarme i et naturgasområde i strid med reglerne i
projektbekendtgørelsen. Dette projekt blev udført uden hjemsøgning af tilskud fra fjernvarmepuljen. Selv
om kommunen som varmeplanmyndighed var bekendt med projektet, foretog kommunen sig ikke noget for
at sikre projektet efter lovgivningen.
For at være med på den grønne linje opførte bestyrelsen en stor varmepumpe uden afholdelse af forudgående
afstemning blandt forbrugerne. Varmepumpen skulle afleveres ultimo 2021, men er endnu ikke afleveret
konditionsmæssig
–
ligeledes tab for forbrugerne. Dette ligner en gentagelse af visse uheldige eksempler fra
udbygningen med decentrale gasfyrede kraftvarmeværker.
I forbindelse med nedlæggelse af en blokvarmecentral, var kommunen som varmeplanmyndighed ikke
opmærksom på så simpelt et forhold som regulering af blokvarmecentraler, med det resultat at bygherre
engagerede to rådgivende firmaer, kommunen engagerede tilsvarende og fjernvarmen det samme. Altså 6
rådgivende firmaer til at rådgive i en banal sag direkte omtalt i bekendtgørelsen.
For at undgå fejlinvesteringer i mindre byer bør lovforslaget tilføjes bestemmelser om:
•
•
•
•
•
Kvalificerede bestyrelsesmedlemmer/eksterne medlemmer.
Mere gennemsigtighed i bestyrelsens arbejde bl.a. halvårsregnskab.
Kommunernes myndighedsansvar bør lægges over på en mere kvalificeret aktør/Energistyrelsen
Bedre klagemuligheder for forbrugerne. Som situationen er i dag opleves klagemulighederne ikke
eksisterende for forbrugerne.
Der bør indføres en pligt til forvaltningsrevision, som værn mod dårlige bestyrelsesbeslutninger.
Med venlig hilsen
Carsten Møller Nielsen
Bøgevangen 67
9330 Dronninglund