Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 424
Offentligt
2910503_0001.png
Opgørelse over statens energiforbrug i 2023
Kontor/afdeling
Energieffektivisering og data
Dato
25-09-2024
Indledning
Det følger af § 21 i cirkulære om energieffektivisering i statens institutioner
1
for peri-
oden 2021-2030 (herefter »cirkulæret«), at Energistyrelsen skal udarbejde en årlig
opgørelse over energiforbruget i staten for det foregående år, på baggrund af mini-
steriernes og tilhørende institutioners indberetninger af energi- og vandforbrug i da-
tabasen ’Offentligt Energiforbrug’ (OEF). Opgørelsen fremsendes til Folketingets
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg inden den 1. oktober det efterfølgende år.
Dette notat indeholder en opgørelse over statens energiforbrug for 2023, fordelt på
de enkelte ministerier, samt en orientering om relevante udmeldinger for det offentli-
ges energiforbrug fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
Køreplan for energi-
effektivitet
og kommende EU-forpligtelser relateret til hhv. den offentlige sektors sam-
lede energiforbrug og offentlige bygningers energimæssige stand.
Resumé af opgørelsen
Opgørelsen viser, at det samlede energiforbrug for statens institutioner i 2023 var på
1.817 GWh. Heraf udgør 38 pct. elforbrug og 62 pct. varmeforbrug i statens bygnin-
ger. Staten har samlet set reduceret det faktiske energiforbrug i statens bygninger
med 159 GWh (170 GWh inkl. procesenergi) fra 2020 til 2023, hvilket svarer til en
reduktion på 8 pct. ift. energiforbruget i 2020.
Statens ene energisparemål gælder for bygninger, som er ejet og benyttet af den
statslige forvaltning (departement, styrelser m.fl.), og indebærer en reduktion af ener-
giforbruget med 42,48 GWh i 2030 ift. 2020. Staten har pr. 2023 opnået besparelser
for ca. 16 GWh i disse bygninger, hvilket svarer til ca. 39 pct. af målsætningen for
2030.
Statens andet energisparemål gælder for statslige institutioners øvrige bygninger
(selvejende institutioner, private lejemål, m.fl.) og indebærer energibesparelser sva-
rende til mindst 10 pct. i 2030 ift. energiforbruget i 2020. Energiforbruget er pr. 2023
reduceret med ca. 158 GWh i disse bygninger, hvilket svarer til et fald på ca. 9 pct.
ift. energiforbruget i 2020.
J nr.
2024 - 11685
/SHP/NHHB
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
1
Cirkulære nr. 9909 af 9. december 2020 om energieffektivisering i statens institutioner.
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Orientering om statens energiforbrug 2023, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2910503_0002.png
Energisparemål i staten
De enkelte ministerier med tilhørende institutioner m.v. er forpligtet til samlet set at
reducere energiforbruget i bygninger, som er ejet og benyttet af den statslige for-
valtning (departement, styrelser el.lign.) med 42,48 GWh inden 2030 set i forhold til
energiforbruget i 2020. Forpligtelsen implementerer dele af art. 5 i gældende ener-
gieffektivitetsdirektiv (Link
til direktivet).
Derudover følger det af et nationalt fastsat energisparemål, at der skal opnås ener-
gibesparelser i de statslige institutioners øvrige bygninger, som ikke er omfattet af
ovenstående energisparemål (selvejende institutioner, private lejemål, m.fl.), og de-
res øvrige energiforbrug, på mindst 10 pct. frem mod 2030,
jf. cirkulærets § 7, stk.
2.
Foruden energiforbruget skal vandforbruget også reduceres i alle statens bygnin-
ger inden 2030.
De opnåede energibesparelser ses i forhold til et estimeret energiforbrug for 2020,
der er beregnet som en middelværdi af energiforbruget i 2017, 2018 og 2019. Det
skyldes et væsentligt lavere aktivitetsniveau i statens bygninger i 2020 pga. covid-
19
2
, der betyder, at forbruget ikke er retvisende. Da energisparekravet,
jf. artikel 5 i
gældende energieffektivitetsdirektiv,
udgør et krav om realisering af energibespa-
relser, forekommer indberetningen i absolutte tal, hvor der tages højde for eksterne
forhold ved opfølgning på de opnåede energibesparelser. Det sker ved, at energi-
forbruget korrigeres, iht. ændringer i areal og årsværk, samt at varmeforbrug grad-
dagekorrigeres
3
.
Statens energiforbrug 2023
Opgørelsen over statens energiforbrug for 2023 foretages med udgangspunkt i den
ministerielle sammensætning, som den så ud efter regeringsdannelsen ultimo 2022.
I forbindelse med den årlige indberetning af energiforbrug samt areal- og årsværkstal
i databasen ’Offentligt Energiforbrug’ (OEF) mangler nogle ministerier fortsat at ind-
berette data for et mindre antal adresser. Der mangler komplet indberetning fra 51
arbejdssteder, svarende til 3,2 pct. af statens arbejdssteder. For adresserne, hvor
energiforbruget mangler, er forbrugstallet fremskrevet ved brug af tidligere års ind-
beretninger. Energistyrelsen har taget kontakt til de pågældende ministerier med
henblik på at sikre data for energiforbruget på disse arbejdssteder. Såfremt efterind-
beretningen mod forventning giver anledning til væsentlige ændringer i den samlede
opgørelse over statens energiforbrug for 2023, vil Klima-, Energi- og Forsyningsud-
valget blive orienteret.
2
Se notat om metoden for etablering af basisår-2020 i databasen ’Offentligt Energiforbrug’ (OEF) på
Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
3
Se notat om graddagekorrektion af det indberettede varmeforbrug i databasen for Offentligt Energifor-
brug (OEF) på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Orientering om statens energiforbrug 2023, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2910503_0003.png
På baggrund af ministeriernes indberetninger har Energistyrelsen udarbejdet en op-
gørelse over statens samlede energiforbrug for 2023, fordelt på elektricitet, varme,
fjernkøling og procesenergi,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Statens energiforbrug for 2023
Ministerie
Elforbrug
[MWh]
Varmeforbrug
[MWh]
Fjernkøling
[MWh]
Procesenergi
[MWh]
Total
[MWh]
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Skatteministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Statsministeriet
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
By-, Land- og Kirkeministeriet
I alt
2.034
126.247
1.526
2.298
1.863
127.002
15.348
51.986
6.903
22.449
2.593
3.695
8.169
1.733
208
196
3.072
252.782
2.271
4.677
290
637.341
3.777
328.906
1.682
3.470
2.621
206.588
11.731
103.023
5.384
35.282
4.865
3.211
17.038
4.902
588
504
3.802
331.678
3.979
16.364
1.412
1.090.808
52
39
19
-
27
-
-
324
187
3.715
-
-
-
-
-
-
657
12.340
-
-
-
17.360
-
-
-
306
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
67.859
2.224
-
-
5.862
455.192
3.227
6.074
4.511
333.590
27.079
155.333
12.473
61.445
7.459
6.906
25.207
6.635
796
701
75.390
599.025
6.250
21.041
1.701
70.388
1.815.897
Anm.: Data er baseret på ministeriernes og tilhørende institutioners m.v. egne indberetninger af energiforbruget i databasen
’Offentligt Energiforbrug’ (OEF). Varmeforbruget er graddagekorrigeret.
Kilde: Energistyrelsen (2024).
Ministeriernes indberetninger viser, at staten samlet set har reduceret det faktiske
energiforbrug i statens bygninger med 159 GWh fra 2020 til 2023. Det svarer til en
reduktion af det faktiske energiforbrug på ca. 8 pct. (uden procesenergi), set i forhold
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Orientering om statens energiforbrug 2023, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2910503_0004.png
til energiforbruget i 2020,
jf. tabel 2.
Hvis procesenergi medtages, er reduktionen i
energiforbruget på 170 GWh svarende til ca. 9 pct., set i forhold til energiforbruget i
2020.
Tabel 2. Udviklingen i statens energiforbrug fra 2020 til 2023 (i pct.)
Ministerie
Energiforbrug
Energiforbrug
pr. m2
Energiforbrug
pr. årsværk*
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Statsministeriet
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
By-, Land- og Kirkeministeriet
I alt
-16
-16
8
-28
-27
6
15
-7
3
-9
-17
-22
14
6
-25
0
-33
-10
4
-15
-8
-8
-16
-13
14
-17
-31
-4
9
-10
0
-13
-21
-23
5
-10
-25
0
-58
-13
-7
-8
-22
-10
-19
-18
-11
-35
-42
-4
-3
8
-19
-11
-35
-25
-2
-11
-38
0
-57
-10
-23
-11
-36
-11
Anm.: Data er baseret på ministeriernes og tilhørende institutioners m.v. egne indberetninger af
energiforbruget i databasen ’Offentligt Energiforbrug’ (OEF). Energiforbruget omfatter ikke
procesenergi.
*Årsværk omfatter antal fuldtidsansatte, og inkluderer ikke brugere af bygningerne,
herunder studerende m.m.
Kilde: Energistyrelsen (2024).
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 424: Orientering om statens energiforbrug 2023, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2910503_0005.png
Ses der isoleret på det nationalt fastsatte energisparemål, der omfatter bygninger i
selvejende institutioner, private lejemål, m.fl., og disses øvrige energiforbrug, er
energiforbruget reduceret med 158 GWh fra 2020 til 2023. Det svarer til en reduktion
på ca. 9 pct., set i forhold til energiforbruget i 2020. Derudover er der sket en samlet
reduktion af vandforbruget på 4 pct. (ca. 111 tm
3
) fra 2020 til 2023. Ses der på ener-
giforbruget i forhold til 2022, er energiforbruget uden procesenergi steget med ca. 1
pct. Dertil er procesenergien faldet i 2023.
Reduktionen i energiforbruget kan dels skyldes flere eksterne forhold, herunder at
store dele af energiforbruget for 2020 er estimeret ud fra et gennemsnit af energifor-
bruget fra forrige år, hvilket kan have været højere end det reelle forbrug. Dertil har
flere af ministerierne og tilhørende institutioner valgt at opretholde forskellige energi-
sparetiltag efter den ophævede ministerielle instruks vedr. krav om temperatursænk-
ning til 19 grader i vinterhalvåret 2022/23, samt slukning af unødvendig belysning og
justering af driftstider m.v., som følge af energikrisen.
Orientering om
Køreplan for energieffektivitet
og nye EU-krav
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet udgav i juni 2024
Køreplan for energieffek-
tivitet,
der rammesætter den eksisterende indsats vedr. energieffektivisering, samt
den fremadrettede indsats. Det beskrives bl.a., hvordan det omarbejdede energief-
fektivitetsdirektiv stiller udvidede krav til energieffektivisering i det offentlige, herun-
der krav til den offentlige sektors samlede energiforbrug og krav til energirenoverin-
ger af offentlige bygninger. Det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv skal senest
være implementeret i Danmark den 11. oktober 2025.
Ifølge det omarbejdede energieffektivitetsdirektivs artikel 5 skal Danmark sikre, at
den offentlige sektors energiforbrug årligt reduceres fra 11. oktober 2025 til og med
2030. Konkret skal Danmark opnå en årlig energireduktion på 1,9 pct. (ift. energifor-
bruget i 2021) for den offentlige sektors slutforbrug. Reduktionskravet gælder alle
offentlige organer, herunder også kommuner og regioner, som tidligere ikke har væ-
ret omfattet af direktivet.
Ifølge det nye energieffektivitetsdirektivs artikel 6 skal Danmark sikre, at mindst 3
pct. af offentligt ejede bygninger over 250 m
2
energirenoveres årligt. Kravet tager
afsæt i offentlige bygninger på tværs af både staten, kommuner og regioner, der pr.
1. januar 2024 er klassificeret til at være under niveauet for ’næsten energineutrale
bygninger’, hvilket,
jf. vejledning til bygningsreglementet,
bl.a. svarer til energimærke
B, hvoraf 3 pct. hvert år skal renoveres op til dette niveau.
Dertil vil KEFM fra 2026 hvert 2. år,
jf. Køreplan for energieffektivitet,
give status på
opfyldelsen for nye krav til energireduktioner i det offentlige, energispareforpligtelsen
samt EU’s fælles energisparemål.
Side 5/5