Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20-09-2024
J nr.
2024 - 673
Akt-id
509473
Brev til KEF-udvalget om undtagelse fra CO₂-kvotebetaling for Hou-Sælvig
ruten
Kære udvalgsmedlemmer
EU vedtog i foråret 2023 en revidering af det eksisterende kvotehandelssystem
(ETS1) og en udvidelse af kvotehandelssystemet (ETS2) til bl.a. brændstofleve-
randører. Danmark implementerede i efteråret 2023 den tilstrækkelige ramme-
lovgivning for implementeringen af revisionen og udvidelsen.
Med revisionen og udvidelsen blev kvotesystemet strammet for at give et større
incitament for de omfattede virksomheder til at omstille sig.
I revisionen af ETS1 er der en undtagelsesoption, hvor det er muligt for med-
lemslandene i perioden 2024-2030 at undtage indenrigsfærger på ruter mellem
fastland og havne på øer uden fast vej- eller jernbaneforbindelse, og med færre
end 200.000 indbyggere, fra at skulle betale for kvoter for deres udledninger.
Det blev oplyst til regeringen og i materiale til lovforslag om ETS i 2023, at
Rønne-Køge færgen var den eneste rute, som opfyldte betingelserne for undta-
gelsen, og havde drivhusgasudledninger. Regeringen besluttede på denne bag-
grund at anvende optionen for færgeruten Rønne-Køge.
Det blev dog efterfølgende opdaget, at ruten Hou-Sælvig, der også opfylder be-
tingelserne for undtagelsesmuligheden til ETS, har drivhusgasudledninger, og
dermed skal betale kvoter herfor. Årsagen til, at det var opfattelsen, at Hou-Sæl-
vig ruten ikke havde udledninger, var, at Samsø Rederi havde meldt ukorrekt
ind i relevant database om deres udledninger.
Da det blev opdaget, at Hou-Sælvig ruten også kunne omfattes af undtagelses-
optionen, blev KEF-udvalget via brev den 7. december 2023 informeret herom.
Udvalget blev også oplyst om, at det ville blive orienteret igen, når regeringen
havde taget stilling til undtagelse af Hou-Sælvig ruten.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2