Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 412
Offentligt
2905725_0001.png
EU direktiv
Direktivet (EU) 2024/1788 er nu blevet
publiceret medio juli i den officielle journal
og er i kraft.
Artikel 38 Skt. 4. 4. Uanset denne artikels stk. 1, 2 og 3 skal en medlemsstat sikre, at transmissions-
systemoperatører og distributions systemoperatører kan nægte adgang eller tilslutning eller afbryde
forsyningen til naturgasnetbrugere, navnlig for at sikre overholdelse af gennemførelsen af det i artikel 2, stk.
1, i forordning (EU) 2021/1119 fastsatte mål om klimaneutralitet, forudsat at:
netudviklingsplanen fastsat i henhold til artikel 55 indeholder bestemmelser om dekommissionering
af transmissionssystemet eller relevante dele deraf;
den relevante nationale myndighed har godkendt netdekommissioneringsplanen i henhold til artikel
57, stk. 3
den relevante distributionsnetoperatør, der er undtaget fra at forelægge en netdekommissionerings-
plan i henhold til artikel 57, stk. 5, har underrettet den relevante nationale myndighed om
dekommissioneringen af distributionsnettet eller relevante dele deraf
Holland og Tyskland
aktive skridt
Varmeforsyning og energisektoren kan ikke sammenlignes direkte og derfor er der andre forudsætninger til
de politiske incitament for at være proaktivt på udfasning af gas. Begge lande har ambitiøse planer for
udrulning af fjernvarme og i dette ophæng også planlægning af nedlukning af gas net.
Vores nabomedlemsstater har altså grebet muligheden for at igangsætte initiativer, der sikrer udfasning af
gas til rumopvarmning efter det nye EU direktiv blev vedtaget der gør det muligt at ophæve gasforsyningens
forsyningspligt.
Tyskland og Holland arbejder på at få hjemmel til at varsle lukning på plads inden udgangen af 2026,
derefter igangsættes en koordinering af de kommunale varmeplaner for udrulning af fjernvarme og mulighed
for at varsle borgere i nye i fjernvarmeforsynede områder at gasforsyningen på et tidspunkt vil lukke. Der
arbejdes med lange varslingsperioder på 8 år, også nævnt i EU-direktivet, så der tages hensyn til borgernes
muligheder fremadrettet. De to landes ressortministerier har vurderet, at nedlukning af gasnet hænger
uløseligt sammen med fjernvarmeudrulningen.
I Holland skal fjernvarmen udvise positiv samfunds - selskab og brugerøkonomi med kommunal godkendelse
som vi kender det herhjemmefra. Grundlaget for varmeplanlægningen i Holland findes her:
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/programma-verduurzaming-gebouwde-omgeving
I Tyskland laver fjernvarmeselskaber screeninger og beslutningsgrundlag før de igangsætter investeringer.
Tidligere prognoser viser at ca. 600.000 husstande skal overgå fra gas til fjernvarme, grundlaget for
varmeplanlægningen i Tyskland findes her:
https://www.bmwk.de/Redaktion/DE/Downloads/G/green-paper-
transformation-gas-wasserstoff-verteilernetze.pdf?__blob=publicationFile&v=4
Dansk model - Hjemmel til afkobling af gaskunder
Efter vores vurdering bør Energistyrelsen hurtigst udarbejde hjemmel og fastsætte nationale regler for
afkobling af individuelle gaskunder, med samme hastighed som Holland og Tyskland. Det er samme øvelse.
Energistyrelsen bør hurtigst muligt udarbejde en konkret model fremlægge for implementering af
regler for nedlukning, herunder en brancheinddragelse i processen
Reglerne bør udformes så ministeren får hjemmel til at godkende nedlukning af dele af gasnettet
efter indstilling fra Evida
Evida bør indstille nedlukning af lokale gas-net på baggrund af kommunal varmeplanlægning på linje
med udpegning af områder med potentiale for fjernvarme. Den kommunale varmeplan er ikke et
juridisk bindende, men et planlægningsværktøj til grundlag for dialog og en politisk forventning til
udviklingen af varmeforsyningen, herunder fjernvarmeudbygning.