Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 409
Offentligt
Hvorfor er der ikke sat solceller op på kommunale og offentlige bygninger
de sidste 12 år
hvor længe skal det fortsætte?
I 12 år
siden reglen om selskabsudskillelse for kommunale solceller blev indført i 2012, er der ikke sat
solceller op på kommunale bygninger
udover dem der ligger inden for energirammen, dvs. de små
ineffektive og dyre anlæg per kvadratmeter.
Som lovgiver i landet, må man spørge sig selv om det er en succes der skal fortsætte eller om det er tid til at
sadle om, så vi kan få solceller op på vores allesammen fælles bygninger, som skøjtehaller, svømmehaller,
plejehjem og skoler. Bygninger med store tagflader der alle ligger centralt inde i byerne. Netop i byerne er
der ikke plads til at opstille VE
udover på tagene. Netop i byerne forbruges energien og elkablerne er
allerede etableret og vil derfor ikke være en ekstra udgift for nogen. Da tagfladerne pt. står og gaber tomt
mod himlen (og øger den globale opvarmning med nedsat albedoeffekt) og vi er i en situation hvor der er
pladsmangel på landet, grundet nødvendige omlægninger og mere skovrejsning, er det ikke særligt
arealsmart, at lade vores fælles tage stå ubenyttet hen!
Solceller skal udskilles i selskaber
fordi EU siger det?
Sådan siger man lokalt på Christiansborg. Hvis man skruer tiden 12 tilbage, var argumentet, at man skulle
undgå at kommunerne kom ud i spekulative investeringer, der kunne gå ud over velfærden og man skulle
derfor koncentrere sig om at være kommune.
De tider hvor man kan betragte opsætning af solceller på tage, som spekulative, må være ovre, eftersom
solceller er mere end halveret i pris i mellemtiden. Faktisk havde de anlæg man kunne have sat op i den
periode være tilbagebetalt og geninvesteret i flere energibesparende tilbage
men sådan gik det ikke.
Hvordan får man en svensker til at grine?
Er det et krav fra EU at kommunerne skal udskille kommunale solceller i selskaber? Her kommer et godt råd
hvis du vil have en svensker til at grine, så ring vedkommende op og forklar om reglerne i Danmark for
solceller på vores fælles offentlige bygninger
og tilføj at man ikke kan dele frit over matrikelskæl og husk at
forklare det er EU der tvinger os til det
Ja - vi
er til grin
og det er skønt at få andre til at grine
desværre er det på en tragisk baggrund….
Hvad er problemet ved selskabsudskillelse
enhver der har taget et AOF-
kursus kan gøre det?!
Økonomien hænger ikke sammen. Resultatet af at kommunen skal købe den strøm man lige har produceret
af sit eget selskab, medfører at man også skal betale afgifter for egen produceret og forbrugt strøm (altså
Finansministeren ejer solen og tager sig beskattet af dens stråler!) også selvom strømmen ikke har forladt
bygningen.
Da strømprisen i hovedtræk består af elprisen (energinet, dataHUB el-spotprisen i østdanmark
sommerhalvåret) (kl 12, 25 øre - kl 08, 35 øre) + transport (22 øre) + afgifter (110 øre), sparer kommunerne
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 409: Henvendelse af 11/9-24 fra Rune Klitgaard Jakobsen, Søborg, om manglende solceller på offentlige bygninger
kun udgiften til el + transport = 37-57 øre / kWh, men skal betale 110 øre for egen produceret og forbrugt
strøm.
Det er altså af de 37-57 øre / kWh, kommunen skal tilbagebetale investeringen og det kan ikke lade sig gøre!
Med en investering på 5,5 mio kr (12.600 kr/kWp) for solceller på 7 egnede bygninger i en
forstadskommune, hvor hele investeringssummen er taget med
altså ny eltavle, hvis nødvendigt og
forstærkning eller klargøring af taget (den metode regner Kbh K også med og når ca. 14.000 kr/kWp), vil
investeringen efter 25 give et underskud på 1,8 mio kr. Økonomien redes ikke af at gå flere sammen om
selskabsdannelsen og mængden af spildt tid øges blot.
Hvis I vidste hvor meget tid, der bruges i kommunerne på at bøvle rundt med denne selskabsgørelse og
hvad nu hvis og nu er en ny medarbejder startet, som tager den op igen eller en lokalpolitiker til
budgetforslag….
UNØDIGT BEARUKRATI, SPILD AF TID!
Kilde (beregningsmodel fra Århus Kommune): https://www.kl.dk/klima-og-erhverv/teknik-og-
miljoe/energi/groen-stroem/solceller-paa-kommunale-tage#eksempel-fra-aarhus-kommune-
solcelleberegningsmodel-8a
Hvem fra folketingsgruppen melder sig til en bestyrelsespost?
At danne et selskab, med udsigt til underskud, er ulovligt
det kaldes i fagtermer et skuffeselskab. Hvem fra
folketingsgruppen melder sig til en bestyrelsespost?
Der nævnes at andre kommuner er langt fremme med at opsætte solceller. Deres beregninger afspejler et
ønske om at opsætte solceller på trods at dumme regler, fordi vi brænder for den grønne omstilling og vil
bidrage med VE. Derfor er deres beregninger uden de mer-udgifter der ligger internt i bygningen, altså kun
for etableringen af solcellerne på taget. Resten ligger i driftsbudgettet. Men det ændrer ikke ved at hele
casen er bragende underskud og kun kan holdes oppe af elpriser under bombning af infrastruktur. Derfor
har jeg anbefalet mine politikere ikke lade være med at bruge penge på en underskudsforretning, da vi får
mere gevinst ved at investere i alle de andre kendte tekniske løft af bygningsmassen, der trods alt forrenter
sig. Derfor ingen solceller på kommunale tage
med mindre reglerne ændres.
Solceller på offentlige bygninger, er en underskudsforretning for Danmark?
Man har lagt øre til at Danmark bliver fattigere, hvis der kommer solceller på offentlige bygninger og der
ikke betales afgifter (Citat; Lars Aagaard, Dan Jørgensen, Kristian Lilholt og ikke mindst Martin Lidegaard
(fadder til lovgivningen)).
Dette er et udtryk for småkassetænkning da vi taler om et nulsumsspil. Vi bor alle i en kommune og må
derfor tjene, hvad staten taber i afgifter! Til sidst gøres det hele op i bloktilskuddet, så der alligevel er en
omfordeling
ergo der er tale om tom retorik! Faktisk er Danmark blevet fattigere
fordi vi ikke har
nyttiggjort solens stråler på vores fælles tage!
KL har beregnet at det samlede potentiale vil kunne medføre et afgiftstab på 300.000 mio. kr. Dog er det
ikke realistisk at hele dette potentiale udnyttes. Nærmere 5-10 % inden for de næste 5-10 år.
Fremtiden kalder på en elektrificering (elbiler, el-fjernvarme)
altså mere strøm
særligt i byerne. Vi skal
være mere arealsmarte hvis det skal lykkes!
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 409: Henvendelse af 11/9-24 fra Rune Klitgaard Jakobsen, Søborg, om manglende solceller på offentlige bygninger
2905049_0003.png
Alle kommuner ønsker reglerne ændret
som minimum en god forklaring
99 borgmestre underskrev i 2022 et fælles brev om at få dette unødvendige bureaukrati og bøvlede regler
fjernet, så vi kan få solceller på tagene. Så jeg taler (fra maskinrummet) på alle kommuners vegne, når jeg
nok engang påpeger
at den er helt gal og har derfor ikke besværet andres tid med at indsamle
underskrifter. Vi savner som minimum stadig et svar der giver mening
så vi kan fortælle svenskerne, at det
er os der ler sidst!
Der er gået 12 år uden opsætning af solceller på kommunale (og offentlige) tage
skal det fortsætte
sådan eller vil du gøre en forskel, så vi kan udnytte de spildte solstråler på vores fælles tage?