Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 407
Offentligt
2904608_0001.png
Til Folketingets Klima, Energi og Forsyningsudvalg
Liljens Kvarter. 2
2620 Albertslund
+45 3111 4040
Gate21.dk
CVR: 32 11 28 46
Kære udvalg.
Tak for muligheden for foretræde og tak for at vise interesse for de forbrugsrelaterede udledninger.
I Gate 21’s arbejde med at implementere klimaplanerne i 46 kommuner samt i flere projekter med både
vores kommunale, regionale og private aktører ser vi et lokalt og regionalt Danmark, som er klar til omstilling
af forbrug og produktion, men som savner klar retning fra centralt hold.
Potentialet er betragteligt: Det er, ifølge den danske Circularity Gap Report
1
, muligt at sænke det danske
forbrug af nye materialer med 39 procent, hvilket samtidigt vil indebære en CO2-reduktion på 42 procent
samt bidrage til forsyningssikkerhed og dermed også en stabil økonomisk udvikling
2
.
Globalt stammer 70 procent af klimabelastningen fra materialeforbrug, og 90 procent af vores tab af
biodiversitet hænger sammen med udvinding og oparbejdning af materialer. Vores fortsatte
velfærdsøkonomi er afhængig af råstoffer. Men forsyningerne kommer under pres og priserne stiger, hvis vi
ikke arbejder langt mere cirkulært.
Griber vi til gengæld udfordringen rigtigt an, er der således et stort potentiale for at sikre en blomstrende,
bæredygtig, økonomisk udvikling med afsæt i recirkulerede ressourcer. En økonomi, som samtidigt er
mindre afhængig af nye ressourcer udefra.
Forslag til handling:
Sæt et pejlemærke for reduktion af forbrugsrelaterede udledninger i Klimaloven, supplér med
sektorspecifikke mål og strategier
Når klimaloven revurderes, foreslår vi, at der indføres et samlet pejlemærke for en reduktion i de
forbrugsrelaterede udledninger og at der indføres sektorspecifikke mål og delmål, som sikrer et særligt fokus
på de områder, hvor de største udledninger findes, fx byggematerialer.
Definér standardiseret metode til opgørelse af forbrugsrelaterede udledninger
Vi har ikke en standardiseret metode til opgørelse af forbrugsrelaterede udledninger, der er således forskel
på den metode som fx Energistyrelsen og Concito bruger, ligesom mange kommuner og virksomheder
udarbejder egne metoder. Men det betyder ikke, at der ikke er data. Flere aktører har data, der kan ligge til
grund for en opgørelse. Fx har Danmarks statistik alt den data, der ligger til grund for den danske ”Circularity
gap”-
rapport. I denne rapport kan man blandt andet se den tydelige kobling mellem CO2 reduktioner og en
omstilling til cirkulær økonomi (se bilag 1). Vi efterspørger derfor, at der fra centralt hold fastlægges
autoritative opgørelsesmetoder med afsæt i tilgængelige, statslige data.
Lav en handlingsplan for cirkulær økonomi med markant effekt på forbrugsbaserede udledninger
og forsyningssikkerhed i en usikker tid
Flere aktører har ved flere lejligheder efterlyst en ny Cirkulær Økonomi (CØ)-handlingsplan. Med en
ambitiøs, ny handlingsplan sikres dels koblingen mellem cirkulære initiativer, klima og forsyningssikkerhed,
dels, at kræfterne lægges, hvor der er størst positiv effekt på miljø, klima og økonomi.
1
2
https://www.circularity-gap.world/denmark
Se bilag 1.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 407: Henvendelse af 11/9-24 fra Gate 21 om forbrugsrelaterede udledninger
2904608_0002.png
Vi forsætter meget gerne dialogen med jer og konkretiserer bud på rammer og et ambitionsniveau, der kan
sikre en markant reduktion i de forbrugsrelaterede udledninger.
Venlig hilsen
Sofus Rex
Direktør, Gate 21
Bilag 1:
Side 2 af 2