Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 40
Offentligt
2772570_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Center i departementet
Havvind/Center for grøn
strøm
Dato
30-10-2023
J nr.
2023-12975
/ nkimh
Høring over forslag til
ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse
af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker).
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed vedlagte lovforslag om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for
fremtidige havvindmølleparker) i høring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle hø-
ringssvar senest
mandag d. 27. november 2023.
Høringssvaret bedes sendt til
[email protected]
med kopi til Niki Morris Hjelholt
([email protected]) og
[email protected],
samt angivelse af journalnummer 2023-12975.
Formål og baggrund
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
a)
Forslag til afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige hav-
vindmølleparker. Forslaget er en opfølgning på
Klimaaftale for energi og industri
mv.
af 22. juni 2020.
Forslag til tydeliggørelse af dansk rets anvendelse i den eksklusive økonomiske zone
(EØZ) hvilket skal sikre en klar og utvetydig retsstilling fsva. øvrig lovgivning, som
kan have betydning for VE-anlæg placeret i EØZ.
b)
Ad a. Forslag til afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-
parker
Formål
Lovforslaget fremsættes for at skabe transparens om omkostningerne, ligestilling mellem land-
baserede og havbaserede VE-anlæg
og
understøtte, at en større del af omkostningerne i
nettet, som udbygningen af vedvarende energi på havet giver anledning til, afholdes af produ-
centerne selv. Historisk set har det været muligt for havvindmølleparker at få kompensation
for indfødningstariffen, og det foreslås med ændringen, at denne mulighed ikke vil gælde for
fremtidige havvindmølleparker. Dette kan give indtryk af negative konsekvenser for erhvervs-
livet. Det må dog forventes, at den foreslåede afskaffelse af kompensation vil sætte sig i bud-
prisen for de kommende havvindmølleparker, hvorfor den øgede omkostning for havvindmøl-
leopstillere alligevel i sidste ende overvæltes på staten. Derfor vil lovforslaget i praksis primært
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
have til formål at skabe transparens om omkostningerne og ligestilling mellem landbaserede
og havbaserede VE-anlæg.
Konkret foreslås en ny affattelse af lov om fremme af vedvarende energis § 37, stk. 3, således
at alene elproducenter nævnt i lovens § 37, stk. 2, herunder havvindmølleparkerne; Horns
Rev 2, Rødsand 2, Anholt, Horns Rev 3, Vesterhav Syd, Vesterhav Nord, Kriegers Flak og
Thor vil ydes et pristillæg svarende til betalingen efter den fastsatte indfødningstarif.
Den foreslåede ændring af § 37, stk. 3, vil medføre, at fremtidige havvindmølleparker, herun-
der de havvindmølleparker, der udbydes som følge af
Tillægsaftale om udbudsrammer for
6 GW havvind og Energiø Bornholm
af 30. maj 2023, ikke vil kunne modtage kompensation
for indfødningstariffen i medfør af lovens § 37, stk. 3.
Baggrund
Med
Klimaaftale for energi og industri mv.
af 22. juni 2020 blev det besluttet at indføre om-
kostningsægte prissignaler for VE-producenter. Som led i denne aftale besluttede partierne
bl.a. at afskaffe Energinets kompensationsforpligtigelse ifm. indfødningstariffen for fremtidige
havvindmølleparker. Indfødningstariffen dækker en andel af Energinets omkostninger til det
overordnede elnet.
Ad b. Forslag til tydeliggørelse af dansk rets anvendelse i den eksklusive økonomiske
zone (EØZ)
Formål
Lovforslaget fremsættes for at præcisere dansk rets anvendelse for anlæg, f.eks. havvindmøl-
ler og øvrige VE-anlæg, omfattet af VE-loven i den eksklusive økonomiske zone. Herved vil
der blive skabt klarhed om, at for eksempel retsplejelovens regler om tvangsfuldbyrdelse finder
anvendelse i den eksklusive økonomiske zone.
Konkret foreslås at indsætte et nyt stk. 2 efter stk. 1, i § 3, i lov om fremme af vedvarende
energi, således at det tydeliggøres, at dansk jurisdiktion gælder for anlæg omfattet af loven i
den eksklusive zone.
Derudover foreslås indsat et nyt stk. 3 i § 3 i lov om fremme af vedvarende energi, således at
skatter og afgifter alene kan opkræves på anlæg omfattet af loven i den eksklusive økonomi-
ske zone, i det omfang det følger direkte af den konkrete lovgivning.
Endeligt foreslås indsat et nyt stk. 4. i § 3, i lov om fremme af vedvarende energi, således at
anlæg omfattet af loven i den eksklusive økonomiske zone hører til byretskredsen for den ret,
der ligger nærmest. Det fremgår heraf, at 1. pkt. ikke berører justitsministerens kompetence
efter § 9, 2. pkt. i retsplejeloven.
Med den foreslåede bestemmelse tydeliggøres, at dansk lovgivning følger af eksklusiv dansk
jurisdiktion, medmindre andet er fastsat. Lovgivning, der efter sit indhold ikke finder anven-
delse på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zone som følge af et begrænset an-
vendelsesområde eller formål, for eksempel fordi loven angår et nærmere afgrænset territorie
eller emne, vil ikke blive påvirket af forslaget.
Baggrund
Som følge af den stadig stigende interesse og behov for at placere VE-anlæg på søterritoriet
og i Danmarks eksklusive økonomiske zone er der opstået et behov for at tydeliggøre, hvilke
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
2772570_0003.png
regler der gælder i den eksklusive økonomiske zone. Lovforslaget har til formål at skabe disse
retlige rammer. Dette er bl.a. blevet efterspurgt af havvindsbranchen.
Med lovforslaget foreslås dermed en tydeliggørelse af dansk jurisdiktion for anlæg på søterri-
toriet og i den eksklusive økonomiske zone. Det skyldes, at der er behov for, at der sikres en
klar og utvetydig retsstilling fsva. øvrig lovgivning, som kan have betydning for VE-anlæg i den
eksklusive økonomiske zone blandt andet i forhold til finansiering af disse.
Øvrigt
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte høringsliste.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til Energistyrelsen: Fuldmægtig Niki Morris
Hjelholt,
[email protected],
+45 33 92 74 80 eller Chefkonsulent Joachim Machholm,
[email protected],
+45 33 95 09 01.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft
d. 1. juli 2024,
med en overgangsbestemmelse for den
fremtidige § 3, stk. 5.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af hørings-
svar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og mailadresse.
Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalg.
Med venlig hilsen
Niki Morris Hjelholt
[email protected]
+45 33 92 74 80
Side 3/3