Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 40
Offentligt
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del - Bilag 40
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-
mølleparker)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2.
september 2021, som ændret senest ved lov nr. 2605 af 28. december 2021,
lov nr. 804 af 6. juli 2022, lov nr. 328 af 28. marts 2023, lov nr. 456 af 5.
februar 2023 og lov nr. 608 af 31. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften
til kapitel 1 indsættes efter »definitioner« : » m.v.«.
2. I
§ 3
indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Dansk ret gælder på anlæg omfattet af loven i den eksklusive
økonomiske zone med de begrænsninger der følger af folkeretten. 1.
pkt. finder ikke anvendelse for dansk lovgivning om skatter og af-
gifter.
Stk. 3.
Anlæg omfattet af loven i den eksklusive økonomiske zone
hører til byretskredsen for den ret, der ligger nærmest. 1. pkt. berører
ikke justitsministerens kompetence efter § 9, stk. 1, 2. pkt. i retsple-
jeloven.«.
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
3. I
§ 37, stk. 3
ændres »elproducenten« til: »elproducenter nævnt i §
37, stk. 2, eller 37 a,«.
§2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af § 3, stk. 2, i lov om vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2. september 2021, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af nye regler eller bestemmelser i medfør af lovens §
3, stk. 5.
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Præcisering af dansk rets anvendelse på anlæg omfattet af loven i den
eksklusive økonomiske zone.
2.1.1 Dansk rets anvendelse i den eksklusive økonomiske zone
2.1.1.2
2.1.1.3
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
2.1.2 Fastlæggelse af den relevante byretskreds for anlæg omfattet af
loven
2.1.2.1
2.1.2.2
2.1.2.3
Gældende ret
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
2.2. Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtid ige
havvindmølleparker
2.2.1 Gældende ret
2.2.2 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
2.2.3 Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Innovations- og iværksættertjekket
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
1. Indledning
Med forslaget til ændring af lov om fremme af vedvarende energi (herefter
VE-loven), foreslås en tydeliggørelse af dansk rets anvendelse for anlæg
omfattet af loven i den eksklusive økonomiske zone. Det skyldes, at der er
behov for at sikre en klar og utvetydig retsstilling for så vidt angår øvrig
lovgivning af relevans for havvindsprojekter i den eksklusive økonomiske
zone. Det er formålet med denne del af lovforslaget at præcisere dansk rets
anvendelse for anlæg omfattet af VE-loven i den eksklusive økonomiske
zone. Herved vil der blive skabt den fornødne klarhed om, at for eksempel
retsplejelovens regler om tvangsfuldbyrdelse finder anvendelse i den eks-
klusive økonomiske zone.
Med lovforslaget foreslås for det andet at afskaffe muligheden for pristillæ g
i form af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvindmølle-
parker. Denne del af lovforslaget fremsættes som opfølgning på klima-afta le
om energi og industri 2020 med henblik på at skabe større transparens om
støtteudbetalinger til kommende havvindmølleparker.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Præcisering af dansk rets anvendelse på anlæg omfattet af loven i
den eksklusive økonomiske zone.
2.1.1 Dansk rets anvendelse i den eksklusive økonomiske zone
2.1.1.1
Gældende ret
Det fremgår af VE-lovens § 3, at loven gælder på land- og søterritoriet og i
Danmarks eksklusive økonomiske zone, hvori anlæg omfattet af loven for-
ventes opført.
Der er eksklusiv dansk jurisdiktion inden for en grænse på 12 sømil (sva-
rende til 22,224 km) fra den danske kyst, det vil sige på det danske land- og
søterritorium.
Danmark har ved kongelig resolution af 31. maj 1963 ratificeret konventio-
nen om Den kontinentale Sokkel af 29. april 1958 (”kontinentalsokkelko n-
ventionen”) samt ved kongelig resolution af 2. september 2004 ratifice ret
De Forenede Nationers Havretskonvention af 10. december 1982 (”havrets-
konventionen”).
Efter kontinentalsokkelkonventionens artikel 2, stk. 1, udøver Danmark høj-
hedsretten over den danske kontinentalsokkel for så vidt angår udforskning
og udnyttelse af dens naturforekomster. Danmark er endvidere berettiget til
at opføre og opretholde eller drive installationer og andre anlæg, som er
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
nødvendige for udforskning og for udnyttelsen af naturforekomster på den
danske kontinentalsokkel, og sådanne installationer og anlæg er underlagt
dansk jurisdiktion, jf. konventionens artikel 5, stk. 2 og 4, med de forbehold
der følger af kontinentalsokkelkonventionens artikel 5, stk. 1 og 6. Efter
kontinentalsokkelkonventionens artikel 5, stk. 1, må udforskningen af den
kontinentale sokkel og udnyttelsen af dens naturforekomster ikke medføre
uberettigede forstyrrende indgreb i skibsfart og fiskeri eller i bevarelsen af
havets levende rigdomskilder og må ej heller medføre forstyrrende indgreb
i grundlæggende oceanografisk eller anden videnskabelig forskning, som
drives med offentliggørelse for øje. Efter kontinentalsokkelkonventio ne ns
artikel 5, stk. 6, må hverken installationer, anlæg eller sikkerhedszoner om-
kring dem oprettes, hvor det kan være til gene for benyttelsen af anerkendte
sejlruter, der er af væsentlig betydning for international skibsfart.
Efter havretskonventionen har Danmark eksklusiv jurisdiktion over kun-
stige øer, installationer og anlæg i den eksklusive økonomiske zone, herun-
der med hensyn til told-, skatte-, sundheds-, sikkerheds- og indvandrings-
love og -forskrifter, jf. havretskonventionens artikel 60, stk. 2. Tilsvare nde
gælder for kunstige øer, installationer og anlæg over kontinentalsoklen, jf.
artikel 80, jf. artikel 60.
Der kan således etableres eksklusiv dansk jurisdiktion i den eksklusive øko-
nomiske zone (fra 12 sømil) i forbindelse med, at Danmark udnytter de ret-
tigheder, som Danmark er tildelt i medfør af folkeretten, herunder i medfør
af kontinentalsokkelkonventionen og havretskonventionen.
Dette omfatter f.eks. rettigheden til at anlægge kunstige øer, installatio ner
og anlæg som for eksempel havvindmølleparker i den eksklusive økonomi-
ske zone. Anlæg af kunstige øer, installationer og anlæg med de formål, som
er fastsat i havretskonventionens artikel 56 eller med andre økonomiske for-
mål, er nærmere reguleret i havretskonventionens artikel 60, stk. 1, hvorefter
kyststaten i den eksklusive økonomiske zone har eneret til at bygge, give
tilladelse til og regulere opførelsen, driften og brugen heraf. Det omfatter
også kunstige øer samt installationer og anlæg til brug for udnyttelsen af
naturlige resurser såsom udvinding af energi fra vandet, strømme og vind,
jf. artikel 56, stk. 1, litra a, og artikel 60, stk. 1, litra a og b.
Efter artikel 60, stk. 4, kan kyststaten om nødvendigt etablere rimelige sik-
kerhedszoner rundt om sådanne kunstige øer, installatione r og anlæg, inden
for hvilke der kan tage passende forholdsregler for at sikre såvel sejladsens
som de kunstige øers, installationers og anlægs sikkerhed.
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
Kunstige øer, installationer, anlæg og sikkerhedszonerne rundt om disse må
ikke etableres, hvor de kan virke forstyrrende på brugen af anerkendte sejl-
ruter af væsentlig betydning for international sejlads, jf. havretskonvent io-
nens artikel 60, stk. 7.
Endelig fremgår det af havretskonventionens artikel 60, stk. 8, at kunstige
øer, installationer og anlæg ikke besidder ø-status. De har intet søterrito-
rium, og deres tilstedeværelse berører ikke afgrænsningen af søterritor iet,
den eksklusive økonomiske zone eller kontinentalsoklen.
Dele af havretskonventions artikel 56 og 60 er indarbejdet i dansk ret i § 3 i
lov nr. 411 af 22. maj 1996 om eksklusive økonomiske zoner. Efter § 3 har
Danmark i de eksklusive økonomiske zoner blandt andet suveræne rettighe-
der med hensyn til aktiviteter til økonomisk udnyttelse og efterforskning af
zonerne, såsom udvinding af energi fra vind, jf. 1. pkt. Endvidere fremgår
det af § 3, 2. pkt., at Danmark har jurisdiktion i de eksklusive økonomiske
zoner med hensyn til anlæg og benyttelse af kunstige øer, installationer og
anlæg, videnskabelig havforskning samt beskyttelse og bevarelse af havmil-
jøet. Endelig har Danmark sådanne andre rettigheder i de eksklusive økono-
miske zoner, som tilkommer Danmark i medfør af folkeretten, jf. lov om
eksklusive økonomiske zoner, § 3, sidste pkt.
Forholdet mellem dansk jurisdiktionskompetence og dansk rets anvendelse
er ikke eksplicit behandlet i gældende ret. Imidlertid følger det af Justitsmi-
nisteriets jurisdiktionsudvalgs betænkning nr. 1488/2007 om Dansk straffe-
myndighed, side 47, at Danmark efter § 3 i lov om eksklusive økonomiske
zoner har jurisdiktion i de eksklusive økonomiske zoner med hensyn til an-
læggelse af og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg, videnska-
belig havforskning samt beskyttelse og bevarelse af havmiljøet. Videre føl-
ger det af betænkningen, at retsvirkningerne af den udvidede jurisdiktio ns-
kompetence i forhold til Danmarks eksklusive økonomiske zoner er, at de
nævnte anlæg m.v. betragtes som dansk territorium for så vidt angår ud-
strækningen af dansk ret. Lovovertrædelser, der begås på disse steder, er
dermed undergivet dansk straffemyndighed i kraft af straffelovens § 6, nr.
1, om territorialprincippet, hvoraf det følger, at handlinger som foretages i
den danske stat, er under dansk straffemyndighed.
Tilsvarende følger det af bemærkningerne til lov om anlæg og drift af en
fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, at
”Med henvisningen til kyst til kyst-projektet nævnt i § 1 fastslås i overens-
stemmelse med traktatens artikel 14, stk. 1, at de kompetente danske myn-
digheders jurisdiktion omfatter dansk territorium (højhedsområde) og den
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
danske del af den eksklusive økonomiske zone frem til landegrænsen mel-
lem [Danmark og Tyskland]”. Det følger videre af bemærkningerne til lov
om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhøre nde
landanlæg i Danmark, at den del af vejforbindelsen, der er beliggende i Dan-
mark er en offentlig vej omfattet af lov om offentlige veje og regler udstedt
i medfør heraf. De kompetente danske myndigheders jurisdiktion – og føl-
gelig dansk rets anvendelse - omfatter således dansk territorium og den dan-
ske del af den eksklusive økonomiske zone. Der er således med lovforsla get
forudsat en naturlig forlængelse af dansk rets anvendelse fra det danske ter-
ritorium ud i den danske del af den eksklusive økonomiske zone.
Retstilstanden for så vidt angår anlæg, som med henblik på udforskning eller
udnyttelse af kontinentalsoklen befinder sig på sokkelområdet, er fastsat ved
kontinentalsokkellovens § 3, stk. 1, 1. pkt., hvorefter dansk ret gælder for
sådanne anlæg. Uanset bestemmelsens ordlyd har dansk skatte- og afgifts-
lovgivning, i overensstemmelse med praksis, ikke fundet anvendelse på så-
danne anlæg, uden en konkret lovhjemmel hertil.
Dansk skatte- og afgiftslovgivning finder som udgangspunkt alene anven-
delse inden for 12 sømil-grænsen, dvs. på det danske land- og søterritorium.
Uden for 12-sømilegrænsen finder de danske skatte og afgiftsregler således
kun anvendelse, hvis Danmark har etableret en konkret lovhjemmel hertil.
Det vil derfor afhænge af den konkrete skatte- eller afgiftslov om den helt
eller delvist finder anvendelse på aktiviteter i den eksklusive økonomiske
zone.
Som eksempel på en skatte- eller afgiftslov, der finder anvendelse i den eks-
klusive økonomiske zone, kan nævnes kulbrinteskatteloven. Kulbrinteska t-
teloven giver hjemmel til beskatning af enhver form for indkomst i forbin-
delse med forundersøgelse, efterforskning og indvinding af kulbrinter og
dertil knyttet virksomhed m.m., når indtægterne er erhvervet ved en sådan
virksomhed eller arbejde udført i Danmark, herunder søterritoriet, samt
dansk kontinentalsokkelområde, jf. kulbrinteskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Som eksempel på en skatte- eller afgiftslov, der delvist finder anvendelse
uden for 12 sømil-grænsen, kan nævnes kildeskatteloven. Efter kildeskatte-
lovens § 2, stk. 1, nr. 1, 1. pkt., er fysiske personer, der ikke er hjemme hø-
rende i Danmark, skattepligtige her til landet af indkomst i form af vederlag
for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet. Af bestemmelse ns
2 og 3. pkt. følger, at skattepligten som udgangspunkt også omfatter veder-
lag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført i Danmarks eksklusive
7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
økonomiske zone, når det personlige arbejde vedrører etablering, drift og
benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg.
2.1.1.2
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Som følge af den stadig stigende interesse og behov for at placere anlæg til
udnyttelse af vedvarende energi i Danmarks eksklusive økonomiske zone er
der opstået et behov for at tydeliggøre den retlige ramme for så vidt angår
lovgivning af relevans for havvindsprojekter i den eksklusive økonomiske
zone. Lovforslaget har til formål at tilvejebringe en sådan tydelighed.
Der er dansk eksklusiv jurisdiktion inden for en grænse på 12 sømil (22,224
km) fra den danske kyst, det vil sige på det danske land- og søterritorium,
samt i det omfang Danmark i øvrigt har eksklusiv jurisdiktion i overens-
stemmelse med folkeretten, herunder havretskonventionen.
På den baggrund er det Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurde-
ring, at dansk eksklusiv jurisdiktion konkret medfører, at dansk lovgivning
efter sit indhold finder anvendelse på kunstige øer, installationer og anlæg i
den eksklusive økonomiske zone med de begrænsninger der følger af folke-
retten herunder FN’s havretskonvention.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder det i forlængelse heraf hen-
sigtsmæssigt, at denne konklusion tydeliggøres ved indførelse af en bestem-
melse herom i lovforslaget, så der ikke opstår unødig tvivl om dansk rets
anvendelse på anlæg og installationer omfattet af VE-loven på den danske
kontinentalsokkel uden for 12-sømilegrænsen i den eksklusive økonomiske
zone. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har i den forbindelse over-
vejet, om en sådan lovfæstelse af retstilstanden vil være forenelig med Dan-
marks folkeretlige forpligtelser. Dette vurderes at være tilfældet. For alle
tilfældes skyld beskriver forslaget udtrykkeligt folkerettens begrænsning af
dansk rets udstrækning. Fra den almindelige udstrækning af dansk lovgiv-
ning til anlæg omfattet af VE-loven i den eksklusive økonomiske zone må
der derfor gøres undtagelse med hensyn til sådanne love, som efter deres
indhold ville være anvendelige på dette område, men som er uforene lige
med folkeretten.
Lovgivning, der ikke finder anvendelse i den eksklusive økonomiske zone,
som skatte- og afgiftslovgivningen eller lovgivning, der efter sit indhold er
afskåret fra at finde anvendelse på anlæg omfattet af loven, som følge af et
begrænset anvendelsesområde, emne eller formål, for eksempel fordi loven
angår et nærmere afgrænset territorie eller emne, vil ikke blive påvirket af
8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
forslaget. Regler om blandt andet arbejdstid for offshorearbejde, havnere-
gulering og havmiljøloven, der som følge af deres territorielle og/eller em-
nemæssige afgrænsning ikke i dag finder anvendelse på anlæg omfattet af
VE-loven i den eksklusive økonomiske zone, vil således ikke blive påvirket
af forslaget og vil alene få virkning for sådanne anlæg, i det omfang reglerne
udvides hertil.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets, vurdering, at der ikke er
grundlag for at ændre retstilstanden på skatte og afgiftsområdet, hvorefter
denne lovgivning som udgangspunkt kun finder anvendelse inden for 12 sø-
mil-grænsen, dvs. på det danske land- og søterritorium.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har endelig overvejet behovet for
nærmere at definere ”anlæg” omfattet af loven. Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet har dog ikke fundet en sådan nærmere definition hensigts-
mæssig, idet det ikke er muligt at forudse den nærmere karakter af de hjæl-
pemidler, der vil blive anvendt til udforskning og udnyttelse af vedvarende
energi efter loven. Platforme, hvad enten de er faststående eller forankrede,
vil naturligt være omfattet af begrebet anlæg. Det samme vil gælde skibe,
som anvendes til boringer, funderinger mv. på soklen. Om skibe, der i øvrigt
anvendes til udforskning, kan anses for anlæg i lovens forstand vil blandt
andet afhænge af intensiteten og varigheden af undersøgelsesvirksomhede n
og af skibets nærmere indretning. Klima-, Energi- og Forsyningsminister iet
anser det for rigtigst at lade denne afgrænsning finde udtryk gennem praksis.
2.1.1.3
Den foreslåede ordning
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2 vedr. det foreslåede
stk. 2 til VE-lovens § 3 vil medføre en tydeliggørelse af, at dansk ret finder
anvendelse i den eksklusive økonomiske zone, i det omfang Danmark ud-
nytter sine suveræne rettigheder til at etablere eksklusiv dansk jurisdiktion i
zonen i forbindelse med etablering af anlæg eller installationer til udnytte lse
af vedvarende energi efter gældende folkeret, herunder havretskonventio-
nen. Lovgivning, der efter sit indhold ikke finder anvendelse på søterritor iet
eller i EØZ, som følge af et begrænset anvendelsesområde eller formål, for
eksempel fordi loven angår et nærmere afgrænset territorie eller emne, vil
ikke blive påvirket af forslaget.
Forslaget medfører ikke rettigheder for Danmark i den eksklusive økonomi-
ske zone, udover hvad der følger af folkeretten.
Fra den almindelige udstrækning af dansk lovgivning til anlæg og sikker-
hedszoner i den eksklusive økonomiske zone må der derfor gøres undtagelse
med hensyn til sådanne love, som efter deres indhold ville være anvendelige
9
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
på dette område, men som vil være er uforenelige Danmarks folkeretlige
forpligtelser.
Den foreslåede tydeliggørelse af, at dansk ret finder anvendelse på anlæg og
installationer omfattet af VE-loven i Danmarks eksklusive økonomiske zone
uden for 12-sømilegrænsen ændrer ikke retstilstanden for dansk skatte- og
afgiftslovgivning, der som udgangspunkt fortsat ikke vil finde anvendelse
uden for det danske land- og søterritorium. Det vil således fortsat skulle bero
på indholdet af den enkelte skatte- eller afgiftslov, om loven helt eller delvist
finder anvendelse i den eksklusive økonomiske zone.
2.1.2 Fastlæggelse af den relevante byretskreds for anlæg omfattet af loven
2.1.2.1
Gældende ret
Landets inddeling i byretskredse er fastlagt i § 108 i lov nr. 538 af 8. juni
2006 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og
domstolsreform).
Retskredsenes udformning har betydning for, ved hvilken ret en sag skal
anlægges efter blandt andet reglerne i retsplejelovens kapitel 22 og 63 om
stedlig kompetence og værneting og forening af straffesager.
Det følger af reglerne i kapitel 22, at retssag kan anlægges blandt andet ved
sagsøgtes hjemting. Det fremgår derudover også blandt andet
at
sager mod
personer, der driver erhvervsmæssig virksomhed, når sagen vedrører virk-
somheden, kan anlægges ved retten på det sted, hvorfra virksomheden ud-
øves,
at
sager vedrørende rettigheder over fast ejendom kan anlægges ved
retten på det sted, hvor ejendommen ligger,
at
sager om kontraktsfor ho ld
kan anlægges ved retten på det sted, hvor den forpligtelse, der ligger til
grund for sagen, er opfyldt eller skal opfyldes, og
at
sager, hvorunder der
påstås straf, erstatning eller oprejsning i anledning af retskrænkelser, kan
anlægges ved retten på det sted, hvor retskrænkelsen er foregået. Kan ingen
ret efter blandt andet disse regler anses som værneting i sagen, kan sager
vedrørende formueretsforhold mod de i stk. 1 nævnte personer anlægges ved
retten på det sted, hvor de ved stævningens forkyndelse opholder sig, eller
ved retten på det sted, hvor den pågældende person eller sammenslutning på
tidspunktet for sagens anlæg har gods, eller hvor det gods, kravet angår, be-
finder sig på tidspunktet for sagens anlæg.
Af retsplejelovens kapitel 63 vedrørende værneting i straffesager, følger det
blandt andet,
at
retsmøder under efterforskningen på begæring fra politiet
som udgangspunkt kan afholdes ved retten i enhver kreds, hvor oplysning i
sagen må antages at kunne tilvejebringes,
at
hovedforhandling med hensyn
til alle forbrydelser, der begås i kongeriget, i reglen skal foregå ved den ret,
10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
i hvis kreds handlingen er foretaget, og
at
ved forbrydelser, der begås uden
for kongerigets søterritorium om bord på dansk skib, eller af personer, som
hører til et sådant skib, anses den ret, til hvis kreds skibet ved sin hjemkomst
til kongeriget ankommer for at losse eller lade, som gerningsstedets værne-
ting.
Strafbare handlinger, der er begået uden for kongeriget, samt lovovertræde l-
ser, der ikke pådømmes under medvirken af nævninger eller domsmænd (i
praksis bødesager) kan endvidere forfølges ved den ret, i hvis kreds sigtede
bor eller, hvis han ikke har bolig i riget, ved forfølgningens begyndelse op-
holder sig, eller, hvis han ikke findes i riget, ved den ret, i hvis kreds han
sidst havde bolig eller opholdt sig. Ligeledes kan sådanne handlinger forføl-
ges ved retten, i hvis kreds sigtede er blevet pågrebet. Er en forbrydelse be-
gået uden for den danske stat af personer, der hverken har eller har haft op-
hold i Danmark, bestemmer justitsministeren ved hvilken ret, forbrydelse n
vil være at forfølge.
2.1.2.2
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Med henblik på at fastlægge, hvor sager, der udspringer af forhold eller hæn-
delser på anlæg omfattet af loven i den eksklusive økonomiske zone, kan
anlægges efter de almindelige regler herom, foreslår Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet, at det ved lovforslaget præciseres, hvilken byretskreds
sådanne anlæg skal høre under.
Retskredsen foreslås fastsat ud fra det konkrete anlægs nærmeste naturlige
kystpunkt, hvorefter byretskredsen for dette kystpunkt udvides til det rele-
vante anlæg omfattet af loven.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har overvejet behovet for, som i
kontinentalsokkellovens § 3, tillige at fastsætte administrative myndighe-
ders stedlige myndighedsområde for anlæg omfattet af VE-loven i den eks-
klusive økonomiske zone. Dette vurderes imidlertid ikke at være nødven-
digt, idet det med lovforslaget forudsættes, at opgavevaretagelsen i relation
til relevant myndighedsudøvelse for anlæg omfattet af VE-loven i den eks-
klusive økonomiske zone naturligt vil følge lovgivningen herom.
2.1.2.3
Den foreslåede ordning
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2 vedr. det foreslåede
stk. 3 til VE-lovens § 3 vil medføre, at anlæg omfattet af loven i den eksklu-
sive økonomiske zone hører til byretskredsen for den ret, der ligger nærmest.
11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
Det fremgår af den foreslåede bestemmelses 1. pkt. at denne ikke berører
justitsministerens kompetence efter § 9, stk. 1, 2. pkt. i retsplejeloven.
Er gerningsstedet i en straffesag på et anlæg omfattet af loven, vil hoved-
forhandlingen således i reglen skulle foregå ved den byret, der ligger nær-
mest anlægget, jf. retsplejelovens § 696. Tilsvarende vil retsmøder under
efterforskningen af forbrydelser begået på et sådant anlæg kunne afholdes
ved den byret, der ligger nærmest anlægget, hvis oplysning i sagen må an-
tages at kunne tilvejebringes på anlægget, jf. retsplejelovens § 694, stk. 1.
2.2.Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige
havvindmølleparker
2.2.1 Gældende ret
VE-loven indeholder blandt andet regler om pristillæg for elektricitet pro-
duceret på anlæg, som anvender vedvarende energikilder.
Det fremgår af § 37 i VE-loven, at pristillæg kan gives til elektricitet produ-
ceret på havvindmølleparker, som er udbudt efter bestemmelserne i VE-lo-
vens § 23, jf. dog § 37 a. Dertil indeholder VE-lovens § 37, stk. 2, en liste
over havvindmølleparker, som kan modtage støtte og det konkrete pristillæ g
i dennes stk. 1.
Det følger endvidere af stk. 3, at der tillige ydes et pristillæg, hvis elprodu-
centen skal betale en indfødningstarif ved overføring af elektriciteten til det
overordnede elforsyningsnet. Pristillæggetsvarer til betalingen pr. kWh efter
den fastsatte tarif. Der er tale om et supplerende pristillæg, dvs. at det ydes
i samme periode som pristillæg efter stk. 2.
Det fremgår af VE-lovens § 37 a, stk. 1, at bestemmelsen omhandler elek-
tricitet produceret på Thor Havvindmøllepark. Det fremgår af § 37 a, stk. 2,
at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udbetale støtte til og opkræve
betaling for elektricitet produceret på Thor Havvindmø llepark.
2.2.2 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Med klimaaftalen for energi og industri m.v. 2020 blev det besluttet at frem-
rykke etablering og nettilslutning af Hesselø Havvindmøllepark, fra 2028 til
2027. I forbindelse med energiforligskredsens beslutning om en støttemodel
for Thor Havvindmøllepark af 13. november 2019 blev det endvidere aftalt,
at denne aftale begrænsede sig til Thor Havvindmøllepark, hvorfor det var
aktuelt at tage konkret stilling til valg af støttemodel for Hesselø Havvind-
møllepark. Med henblik på at skabe transparens om støtteudbetalingerne og
12
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
2772569_0013.png
UDKAST
ligestilling mellem landbaserede og havbaserede VE-anlæg og som opfølg-
ning på klimaaftale om energi og industri 2020 blev det endeligt aftalt at
afskaffe kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvindmøllepa r-
ker.
Historisk set har det efter VE-lovens § 37, stk. 3 været muligt for opstillere
af havvind at få støtte i form af et pristillæg, svarende til den indfødnings ta-
rif opstilleren skal betale for overførsel af elektricitet til det overordnede
elforsyningsnet. Med den foreslåede ændring vil denne mulighed blive af-
skaffet med virkning for fremtidigt udbudte havvindmølleparker.
2.2.3 Den foreslåede ordning
Der foreslås en ændring af VE-lovens § 37, stk. 3, således at bestemme lse n
positivt angiver de anlæg, der vil kunne opnå pristillæg efter bestemmelse n.
Herefter vil alene elproducenter nævnt i lovens § 37, stk. 2, eller 37 a kunne
opnå pristillæg efter stk. 3.
Den foreslåede ændring af VE-lovens § 37, stk. 3, vil medføre, at elproduk-
tion fra fremtidigt udbudte havvindmølleparker, ikke vil kunne modtage
pristillæg i form af kompensation for indfødningstariffen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser og impleme n-
teringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vurderes i relevant omfang at være udformet i overensstem-
melse med de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Tydeliggørelse af dansk jurisdiktion for anlæg i den eksklusive økonomiske
zone
En tydeliggørelse af dansk rets anvendelse for anlæg i den eksklusive øko-
nomiske zone sikrer en klar og utvetydig retsstilling for så vidt angår øvrig
lovgivning, som kan have betydning for opstillere af vedvarende energi an-
læg i den eksklusive økonomiske zone. Idet der med lovforslaget skabes den
fornødne klarhed om at for eksempel retsplejelovens regler om tvangsfuld-
byrdelse finder anvendelse i den eksklusive økonomiske zone, forventes
dette at have en positiv konsekvens for erhvervslivet.
Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-
mølleparker
13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
2772569_0014.png
UDKAST
Denne del af lovforslaget kan give indtryk af negative konsekvenser for er-
hvervslivet, idet det herefter ikke vil være muligt for at opnå pristillæg i
form af kompensation for indfødningstariffer i forbindelse med fremtid ige
udbud af havvind. Det må dog forventes, at den foreslåede afskaffelse af
kompensation for indfødningstariffer vil sætte sig i budprisen for de kom-
mende havvindmølleparker, hvorfor den øgede omkostning for havvindmø l-
leopstillere alligevel i sidste ende overvæltes på staten. Denne del af lov-
forslaget vurderes på denne baggrund ikke at have økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
4.1.Innovations- og iværksættertjekket
Innovations- og iværksættertjekket vurderes ikke at være relevant for lov-
ændringsforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at ville medføre administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovændringsforslaget vil ikke i sig selv have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovændringsforslaget vil ikke i sig selv have konsekvenser for miljø og na-
tur.
8. Forholdet til EU-retten
Der vurderes ikke at være EU-aspekter forbundet med lovændringen.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX.XX 20XX til den XX.XX
20XX været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio ner
m.v.:
[indsættes efter høring]
14
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
2772569_0015.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifte r Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
»Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommune r
og regioner
Ingen
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Økonomiske
Klarhed om retsstilling i den eksklu- Ingen
konsekvenser for sive økonomiske zone, forventes dette
erhvervslivet
at have en positiv konsekvens for er-
hvervslivet.
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Ingen
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
15
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
2772569_0016.png
UDKAST
Ingen
Innovations- og
iværksættertjek-
ket
Ingen
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrette t
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
16
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge den gældende lov om fremme vedvarende energi er lovens bestem-
melser om formål, anvendelsesområde og definitioner samlet i kapitel 1.
Det foreslås, at der i
overskriften
til kapitel 1 efter ”definitioner” indsættes
”m.v. ”.
Den foreslåede ændring af kapiteloverskriften skal ses i sammenhæng med
lovforslagets forslag om ændring af lovens § 3 jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger
og til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
For så vidt angår det foreslåede
stk. 2
til VE-lovens § 3 udøver Danmark
efter kontinentalsokkelkonventionens artikel 2, stk. 1, højhedsretten over
den danske kontinentalsokkel for så vidt angår udforskning og udnyttelse af
dens naturforekomster. Danmark er endvidere berettiget til at opføre og op-
retholde eller drive installationer og andre anlæg, som er nødvendige for
dens udforskning og for udnyttelsen af dens naturforekomster, og sådanne
installationer og anlæg er underlagt dansk jurisdiktion, jf. konventionens ar-
tikel 5, stk. 2 og 4.
Efter havretskonventionen har Danmark endvidere jurisdiktion over kun-
stige øer, installationer og anlæg i den eksklusive økonomiske zone, herun-
der med hensyn til told-, skatte-, sundheds-, sikkerheds- og indvandrings-
love og -forskrifter, jf. havretskonventionens artikel 60, stk. 2. Tilsvare nde
gælder for kunstige øer, installationer og anlæg over kontinentalsoklen, jf.
artikel 80, jf. artikel 60.
Der kan således etableres dansk eksklusiv jurisdiktion i den eksklusive øko-
nomiske zone i forbindelse med, at Danmark udnytter de rettigheder, som
Danmark er tildelt i medfør af folkeretten, herunder kontinentalsokkelko n-
ventionen og havretskonventionen. Dette omfatter for eksempel rettighede n
til at anlægge kunstige øer, installationer og anlæg til brug for udvinding af
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
energi fra vind, jf. havretskonventionens artikel 56, stk. 1, litra a, og artikel
60, stk. 1, litra a og b.
Dele af havretskonventions artikel 56 og 60 er indarbejdet i dansk ret i § 3 i
lov om eksklusive økonomiske zoner.
Efter § 3 i lov om eksklusive økonomiske zoner har Danmark blandt andet
suveræne rettigheder med hensyn til aktiviteter med henblik på økonomisk
udnyttelse og efterforskning af zonerne, såsom udvinding af energi fra vind,
jf. 1. pkt. Endvidere fremgår det af § 3, 2. pkt., at Danmark har jurisdik tio n
i de eksklusive økonomiske zoner med hensyn til anlæg og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg, videnskabelig havforskning samt be-
skyttelse og bevarelse af havmiljøet. Endelig har Danmark sådanne andre
rettigheder i de eksklusive økonomiske zoner, som tilkommer Danmark i
medfør af folkeretten.
Dansk ret finder herefter umiddelbart anvendelse i den eksklusive økonomi-
ske zone. Der henvises til lovforslagets pkt. 3.1.1. for beskrivelsen af for-
holdet mellem dansk jurisdiktionskompetence og dansk rets anvendelse.
Det gælder særligt for dansk skatte- og afgiftslovgivning, at lovgivninge n
som udgangspunkt kun finder anvendelse inden for 12 sømil-grænsen, dvs.
på det danske land- og søterritorium. Uden for 12-sømilegrænsen finder de
danske skatte og afgiftsregler således kun anvendelse, hvis Danmark har
etableret en konkret lovhjemmel hertil. Det vil således afhænge af den kon-
krete skatte- eller afgiftslov, om den helt eller delvist finder anvendelse på
aktiviteter i den eksklusive økonomiske zone.
For så vidt angår det foreslåede
stk. 3
til VE-lovens § 3 er landets inddeling
i byretskredse fastlagt i § 108 i lov nr. 538 af 8. juni 2006 om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform). Det
fremgår af bestemmelsen blandt andet, at retten i Holstebro omfatter Hol-
stebro Kommune, Lemvig Kommune, Morsø Kommune, Struer Kommune
og Thisted Kommune.
Retskredsenes udformning har betydning for, ved hvilken ret en sag skal
anlægges efter blandt andet reglerne i retsplejelovens kapitel 22 og 63 om
stedlig kompetence og værneting og forening af straffesager.
Det følger af reglerne i kapitel 22, at retssag kan anlægges blandt andet ved
sagsøgtes hjemting. Det fremgår derudover også blandt andet
at
sager mod
personer, der driver erhvervsmæssig virksomhed, når sagen vedrører virk-
18
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
somheden, kan anlægges ved retten på det sted, hvorfra virksomheden ud-
øves,
at
sager vedrørende rettigheder over fast ejendom kan anlægges ved
retten på det sted, hvor ejendommen ligger,
at
sager om kontraktsfor ho ld
kan anlægges ved retten på det sted, hvor den forpligtelse, der ligger til
grund for sagen, er opfyldt eller skal opfyldes, og
at
sager, hvorunder der
påstås straf, erstatning eller oprejsning i anledning af retskrænkelser, kan
anlægges ved retten på det sted, hvor retskrænkelsen er foregået. Kan ingen
ret efter blandt andet disse regler anses som værneting i sagen, kan sager
vedrørende formueretsforhold mod de i stk. 1 nævnte personer anlægges ved
retten på det sted, hvor de ved stævningens forkyndelse opholder sig, eller
ved retten på det sted, hvor den pågældende person eller sammenslutning på
tidspunktet for sagens anlæg har gods, eller hvor det gods, kravet angår, be-
finder sig på tidspunktet for sagens anlæg.
Af retsplejelovens kapitel 63 vedrørende værneting i straffesager, følger det
blandt andet,
at
retsmøder under efterforskningen på begæring fra politiet
som udgangspunkt kan afholdes ved retten i enhver kreds, hvor oplysning i
sagen må antages at kunne tilvejebringes,
at
hovedforhandling med hensyn
til alle forbrydelser, der begås i kongeriget, i reglen skal foregå ved den ret,
i hvis kreds handlingen er foretaget, og
at
ved forbrydelser, der begås uden
for kongerigets søterritorium om bord på dansk skib, eller af personer, som
hører til et sådant skib, anses den ret, til hvis kreds skibet ved sin hjemkomst
til kongeriget ankommer for at losse eller lade, som gerningsstedets værne-
ting.
Anlæg omfattet af loven i den eksklusive økonomiske zone er ikke nævnt i
den inddeling af landet i byretskredse, der er fastlagt i § 108 i lov nr. 538 af
8. juni 2006 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi-
og domstolsreformen).
Af den foreslåede
stk. 2, 1. pkt.
følger, at dansk ret gælder på anlæg omfattet
af VE-loven i den eksklusive økonomiske zone. Den foreslåede bestem-
melse har til formål at tydeliggøre, at dansk ret vil finde anvendelse på anlæg
i den eksklusive økonomiske zone.
Retsvirkningen heraf vil være, at anlæg betragtes som dansk territorium for
så vidt angår udstrækningen af dansk ret. Herefter finder dansk lovgivning
anvendelse på anlæggene. Regulering, der efter sit indhold konkret er afskå-
ret fra at finde anvendelse på anlæggene som følge af et begrænset anven-
delsesområde eller formål, for eksempel fordi loven angår et nærmere af-
grænset territorium eller emne, vil således ikke skulle anvendes på anlæg-
gene.
19
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
Det betyder eksempelvis at arbejdsmiljøloven, og regler udstedt i medfør
deraf, gælder på anlæg, men at planloven ikke gør. Bemyndigelser i dansk
lovgivning til udfærdigelse af administrative forskrifter vil endvidere kunne
udnyttes med hensyn til anlæg i den eksklusive økonomiske zone. Der hen-
vises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Af den foreslåede
stk. 2, 2. pkt.
følger, at den foreslåede bestemmelse i 1.
pkt., hvorefter dansk ret gælder på anlæg omfattet af loven i den eksklusive
økonomiske zone med de begrænsninger, der følger af folkeretten og FN’s
havretskonvention, ikke finder anvendelse for dansk lovgivning om skatter
og afgifter. Hvad angår dansk skatte- og afgiftslovgivning vil det således
fortsat skulle bero på den enkelte skatte- eller afgiftslov, om den helt eller
delvist finder anvendelse på aktiviteter i den danske eksklusive økonomiske
zone.
Af den foreslåede
stk. 3, 1. pkt.
til § 3, følger, at anlæg omfattet af loven i
den eksklusive økonomiske zone vil høre til byretskredsen for den ret, der
ligger nærmest.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at en række sager, der udspringer
af forhold eller hændelser på anlæg omfattet af loven i den eksklusive øko-
nomiske zone vil kunne anlægges ved Retten for det naturlige kystpunkt,
der ligger tættest på det konkrete anlæg. F.eks. vil sager, hvorunder der på-
stås straf, erstatning eller oprejsning i anledning af retskrænkelser, der er
foregået på anlæg omfattet af loven i den eksklusive økonomiske zone ud
for Thorsminde, kunne anlægges ved den kompetente ret for Thorsminde,
jf. retsplejelovens § 243. Ligeledes vil en anmodning om tvangsfuldbyrde lse
for et sådant anlæg kunne fremsættes over for fogedretten ved samme ret,
hvis f.eks. der er pant i anlægget for den fordring, for hvilken der søges
udlæg, jf. retsplejelovens § 487.
Er gerningsstedet i en straffesag på et anlæg omfattet af VE-loven i den eks-
klusive økonomiske zone ud for Thorsminde vil hovedforhandlingen såle-
des i reglen skulle foregå ved den kompetente ret for Thorsminde, jf. rets-
plejelovens § 696. Tilsvarende vil retsmøder under efterforskningen af for-
brydelser begået på sådanne anlæg kunne afholdes ved denne ret, hvis op-
lysning i sagen må antages at kunne tilvejebringes på de konkrete anlæg, jf.
retsplejelovens § 694, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil således medføre, at en række sager der ud-
springer fra anlæg omfattet af loven i den eksklusive økonomiske zone i
medfør af blandt andet reglerne i retsplejelovens kapitler 22 og 63 vil kunne
anlægges og behandles ved den ret, der ligger nærmest. Bestemmelsen vil
20
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
derimod ikke ændre ved de almindelige regler om stedlig kompetence, der
findes i disse kapitler. Bestemmelsen vil heller ikke i øvrigt ændre de almin-
delige regler om anlæg af sager, herunder f.eks. reglerne om saglig kompe-
tence i retsplejelovens kapitel 21 og 62. Således vil f.eks. civile sager, der
er omfattet af Sø- og Handelsrettens kompetence, jf. retsplejelovens § 225,
fortsat kunne eller skulle anlægges eller henvises til Sø- og Handelsrette n,
selvom sagen udspringer af forhold eller hændelser på anlæg omfattet af
loven i den eksklusive økonomiske zone.
Af den foreslåede
stk. 3, 2. pkt.
til § 3, følger, at 1. pkt. ikke berører justits-
ministerens kompetence efter § 9, stk. 1, 2. pkt. i retsplejeloven.
Det foreslåede punktum er indsat for at undgå tvivl om, hvorvidt stk. 3, 1.
pkt. berører justitsministerens kompetence efter retsplejelovens § 9, stk. 1,
2. pkt., hvorefter justitsministeren kan foretage forandringer i retskredsenes
område, medmindre forandringerne indebærer oprettelser eller nedlægge l-
ser af en retskreds.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det udtrykkeligt fastslås, at
denne kompetence ikke berøres. Justitsministeren vil således efter omstæn-
dighederne f.eks. kunne bestemme, at anlæg omfattet af loven i den eksklu-
sive økonomiske zone skal høre til en anden byretskreds, end den der ligger
nærmest.
Til nr. 3
Det følger af den gældende bestemmelse i § 37, at bestemmelsen omhandler
pristillæg til elektricitet produceret på havvindmølleparker, som er udbudt
efter bestemmelserne i § 23, jf. dog § 37 a og § 37 b, stk. 1. Det følger af
bestemmelsens stk. 3, at hvis elproducenten skal betale en indfødnings tar if
ved overføring af elektriciteten til det overordnede elforsyningsnet, ydes til-
lige et pristillæg svarende til betalingen efter den fastsatte indfødningstarif.
Der foreslås en ændring af
§ 37, stk. 3
i lov om fremme vedvarende energi
med henblik på at begrænse kredsen af potentielle støttemodtagere til elpro-
ducenter nævnt i § 37, stk. 2, eller 37 a, som skal betale indfødningstarif ved
overførsel af elektricitet til det overordnede elforsyningsnet. Den foreslåede
ændring vil medføre, at fremtidige havvindmølleparkerikke vil kunne mod-
tage pristillæg efter bestemmelsen i form af kompensation svarende til be-
talingen efter den fastsatte indfødningstarif.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
21
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
UDKAST
Det foreslås i § 2, stk. 2, at regler fastsat i medfør af § 3, stk. 2, i lov om
vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2. september 2021, som
ændret senest ved lov nr. 2605 af 28. december 2021, lov nr. 804 af 6. juli
2022, lov nr. 328 af 28. marts 2023, lov nr. 456 af 5. februar 2023 og lov nr.
608 af 31. maj 2023 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye
regler eller bestemmelser udstedt i medfør af lovens § 3, stk. 5.
Bestemmelsen vil medføre, at det sikres at regler eller bestemmelser fastsat
i medfør af den gældende § 3, stk.2, i lov om fremme vedvarende energi,
der rykker til stk. 5, ikke vil bortfalder men vil være gældende indtil de op-
hæves eller afløses af nye regler eller bestemmelser i medfør af lovens § 3,
stk. 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet hovedloven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grøn-
land, jf. § 77 i VE-loven.
22
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
2772569_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende
energi, jf. lovbekendtgørelse nr.
1791 af 2. september 2021, som
ændret senest ved lov nr. 2605 af
28. december 2021, lov nr. 804 af
6. juli 2022, lov nr. 328 af 28. marts
2023, i lov nr. 456 af 5. februar
2023 og lov nr. 608 af 31. maj
2023, foretages følgende ændrin-
ger:
Overskriften
Kapitel 1. Formål, anvendelseso m-
råde og definitioner
§ 3.
Loven gælder på land- og søterrito-
riet og i den eksklusive økonomiske
zone.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren fastsætter nærmere
regler eller træffer bestemme lser
med henblik på at gennemføre eller
anvende internationale konventio-
ner og EU-regler om forhold, der er
omfattet af denne lov, herunder for-
ordninger, direktiver og beslutnin-
ger om naturbeskyttelse på søterri-
toriet og i den eksklusive økonomi-
ske zone.
1.
Overskriften
til kapitel 1 indsæt-
tes efter »definitioner« : » m.v.«.
2.
I
§ 3
indsættes efter stk. 1 som
nye stykker:
»
Stk. 2
Dansk ret gælder på anlæg
omfattet af loven i den eksklusive
økonomiske zone med de begræns-
ninger der følger af folkeretten. 1.
pkt. finder ikke anvendelse for
dansk lovgivning om skatter og af-
gifter.
Stk. 3.
Anlæg omfattet af loven i
den eksklusive økonomiske zone
hører til byretskredsen for den ret,
der ligger nærmest. 1. pkt. berører
ikke justitsministerens kompetence
efter § 9, stk. 1, 2. pkt. i retsplejelo-
ven.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
23
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvind-mølleparker)
2772569_0024.png
UDKAST
§ 37.
3.
I
§ 37, stk. 3
ændres »elproducen-
Denne bestemmelse omhandler ten« til: »elproducenter nævnt i §
pristillæg til elektricitet produceret 37, stk. 2, eller 37 a,«.
på havvindmølleparker, som er ud-
budt efter bestemmelserne i § 23, jf.
dog § 37 a og § 37 b, stk. 1.
Stk. 2 ---
Stk. 3.
Hvis elproducenten skal be-
tale en indfødningstarif ved overfø-
ring af elektriciteten til det overord-
nede elforsyningsnet, ydes tillige et
pristillæg svarende til betalinge n
efter den fastsatte indfødningstarif.
Stk. 4-6 ---
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1.
juli 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af §
3, stk. 2, i lov om vedvarende
energi, jf. lovbekendtgørelse nr.
1791 af 2. september 2021, forbli-
ver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af nye regler eller bestem-
melser i medfør af lovens § 3, stk.
5.
24