Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 397
Offentligt
2901732_0001.png
Kontor/afdeling
Undergrund
Notat om Kammeradvokatens rapport med supplerende
undersøgelse af Energistyrelsens VVM-praksis for
godkendelse af anlæg i Nordsøen og Østersøen
Dato
13-08-2024
J nr.
2022 - 13545
/Ljh
Baggrund
Energistyrelsen bestilte i 2022 Kammeradvokaten til at undersøge Energistyrelsens
VVM-praksis for godkendelser til anlæg under eneretsbevillingen i Nordsøen.
Undersøgelsens resultater og konklusioner fremgår af rapporten
”Undersøgelse af
Energistyrelsens VVM-praksis vedr. godkendelser efter undergrundsloven mv. til
anlæg under eneretsbevillingen i Nordsøen”
af 19. januar 2023. Undersøgelsen
viste, at der er meddelt godkendelser til anlæg, rørledninger og brønde på de
omfattede feltkomplekser uden overholdelse af VVM-reglerne, og at
habitatdirektivet ikke har været iagttaget i tilstrækkeligt omfang. (Læs
Energistyrelsens redegørelse og Kammeradvokatens rapport fra 2023:
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/kef/bilag/147/index.htm
)
På baggrund af undersøgelsen bad Energistyrelsen Kammeradvokaten
gennemføre en supplerende undersøgelse af styrelsens historiske VVM-praksis for
godkendelser til øvrige olie- og gasanlæg i Nordsøen og Østersøen.
Kammeradvokaten har nu afsluttet denne undersøgelse med rapporten
”Supplerende undersøgelse af Energistyrelsens VVM-praksis for godkendelse af
anlæg i Nordsøen og Østersøen”
af 12. august 2024 (vedlagt).
Kammeradvokaten har senest på anmodning fra Energistyrelsen udarbejdet en
supplerende undersøgelse af styrelsens VVM-praksis for perioden 1988-2022 for
godkendelser af olie- og gasanlæg i Nordsøen og Østersøen. Undersøgelsen
supplerer Kammeradvokatens undersøgelse af godkendelser på felter under
eneretsbevillingen, som blev afsluttet i 2023. I nærværende notat opsummeres
undersøgelsens hovedkonklusioner.
Hovedkonklusioner i Kammeradvokatens undersøgelse
Undersøgelsen viser, at de samme typer mangler, som blev konstateret i den første
rapport fra Kammeradvokaten, er til stede i en række af de undersøgte
godkendelser i den supplerende undersøgelse. Det betyder konkret, at der er givet
godkendelser, hvor følgende fejl har været gennemgående:
- At VVM-redegørelser ikke i tilstrækkelig grad indeholder en beskrivelse og
vurdering af de konkrete projekter, men i stedet er udtryk for såkaldte
”ramme”- eller ”koncept”-VVM’er og dermed ikke overholder VVM-reglerne.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 397: Orientering om sagsbehandlingen på miljøområdet for olie- og gasaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2901732_0002.png
-
-
-
-
At Energistyrelsen ikke har foretaget en konkret miljøvurdering i forbindelse
med godkendelse af brøndarbejder og i forbindelse med godkendelse af
rørledninger, hvilket er i strid med VVM- og habitatreglerne.
At der ikke er gennemført en vurdering af påvirkningen af de nærmeste
Natura 2000-områder eller af relevante bilag VI-arter, hvilket ikke er i
overensstemmelse med VVM-direktivet og habitatdirektivet.
At der er meddelt godkendelser på baggrund af
miljøkonsekvensvurderinger, der er både tre og fem år gamle eller mere,
og hvor godkendelserne ikke indeholder overvejelser om, hvorvidt
miljøvurderingerne fortsat er opdaterede og tidssvarende.
At Energistyrelsen i en række tilfælde har meddelt godkendelser af anlæg
på vilkår om, at der efterfølgende foretages supplerende miljømæssige
vurderinger, hvilket ikke er i overensstemmelse med VVM-reglerne eller
habitatreglerne.
Der er konstateret mangler i godkendelser på olie- og gas felterne Valdemar, Roar,
Svend og Tyra Sydøst samt Siri, Nini, Cecilie, Syd Arne og Hejre. Der er endvidere
mangler i forbindelse med tilladelser til transitrørledningerne Europipe I,Europipe II,
Franpipe og Zeepipe.
For så vidt angår opstrømsrørledningerne Tyra-Nybro, Syd Arne-Nybro og Tyra-
NOGAT, olierørledningen fra Gorm E til Fredericia samt gasrørledningerne
Norpipe, Baltic Pipe, Lolland-Falster, Nord Stream I og Nord Stream 2 er der ikke
konstateret mangler.
Energistyrelsens initiativer på baggrund af undersøgelsen
Energistyrelsen følger i denne sag fortsat de anbefalinger, Kammeradvokaten gav
ifm. undersøgelsen af olie- og gasanlæg på felterne inden for eneretsbevillingen fra
2023.
I forhold til ansøgninger til olie- og gasaktiviteter har Energistyrelsen fokus på at
sikre, at de bliver behandlet i overensstemmelse med VVM- og habitatreglerne.
Styrelsen har endvidere fokus på i fornødent omfang at rette op på tidligere fejl og
mangler i forbindelse med fremtidige godkendelser af anlægsændringer forbundet
med de berørte anlæg ved, når dette er påkrævet, at inddrage en miljøvurdering af
disse anlæg, så de bliver retligt lovliggjort. Energistyrelsen vil således fortsat følge
de anbefalinger og procedurer for sagsbehandling, der er udarbejdet på baggrund
af konklusionerne i den tidligere undersøgelse og rådgivning fra
Kammeradvokaten. For yderligere information herom henvises Energistyrelsens
redegørelse om undersøgelsen af eneretsbevillingen fra 2023 (Se link:
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/kef/bilag/147/index.htm
)
Endvidere har Energistyrelsen med denne afsluttende supplerende rapport fra
Kammeradvokaten et tilstrækkeligt grundlag for at kunne forberede et udbud af en
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 397: Orientering om sagsbehandlingen på miljøområdet for olie- og gasaktiviteter, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2901732_0003.png
miljømæssig undersøgelse. Undersøgelsen vil have til formål at belyse, om de
tilladelser til olie- og gasanlæg, der er meddelt med fejl i VVM-processerne,
medfører risiko for skade på nærliggende Natura 2000-områder eller risiko for
betydelig skade på øvrig natur og miljø, herunder bilag IV-arter. Denne
undersøgelse var således én af Kammeradvokatens anbefalinger i forbindelse med
den første rapport.
Når undersøgelsens resultater foreligger, vil Energistyrelsen vurdere, om der er
pligt til at genoptage en eller flere afgørelser. Genoptagelse kan føre til
tilbagekaldelse eller skærpelse af vilkår. Der orienteres særskilt om denne
undersøgelse, når den er gennemført.
Side 3/3