Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 393
Offentligt
2900339_0001.png
TEKNISK GENNEMGANG AF FFL25 FOR § 29. KLIMA-
, ENERGI- OG FORSYNINGSMINISTERIET
FINANSUDVALGET SAMT KLIMA-, ENERGI- OG FORSYNINGSUDVALGET
SEPTEMBER 2024
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0002.png
UDVIKLING PÅ § 29. FFL25
På de følgende slides gennemgås udviklingen fra 2024 til 2025 for rammerne under § 29. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet samt indtægtsbudgettet.
1) Fordeling af bevillingerne på ministerområdet
- Herunder væsentligste ændringer/prioriteringer fra FL24 til FFL25
2) Udvalgte bevillinger der udløber i 2025, som a) bortfalder, b) videreføres
3) Reserverne på ministerområdet og på § 35., samlet og delt op på hovedområder
4) Oversigt over nye tekstanmærkninger
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0003.png
1) DRIFTSRAMME 1
Driftsramme 1 FFL25, mio. kr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Departementet (§ 29.11.01.)
Energistyrelsen (§ 29.21.01.)
Forsyningstilsynet (§ 29.21.02.)
Klimarådet (§ 29.21.07.)
Danmarks Meteorologiske Institut (§ 29.31.01.)*
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland – GEUS (§ 29.41.01.)*
Geodatastyrelsen (§ 29.61.01.)
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (§ 29.71.01.)
Reserve og budgetregulering (§ 29.11.79.)
Driftsramme 1 FFL25, i alt
R
2023
183,9
536,6
2,6
24,8
214,5
287,4
41,5
367,3
0,0
1.658,6
B
2024
185,8
546,3
2,8
25,4
224,2
179,3
57,1
353,7
-15,0
1.559,6
F
2025
245,6
549,3
4,8
26,1
183,0
127,8
53,9
389,0
-4,3
1.575,2
BO1
2026
253,7
475,2
0,6
25,8
170,4
115,1
54,2
308,0
-10,5
1.392,5
BO2
2027
230,9
404,5
0,6
9,0
144,1
109,8
66,1
317,9
44,7
1.327,6
BO3
2028
221,8
358,6
0,6
8,9
141,1
108,1
58,3
283,5
107,8
1.288,7
* Faldet i driftsrammen for DMI (§ 29.31.01.) og GEUS (§ 29.41.01.) fra 2024 til 2025 skyldes i høj grad udløb af midler fra
forskningsreserven
afsat i 2024 til forskningsaktiviteter (hhv. -39,3 mio. kr. og -44,4 mio. kr.)
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0004.png
1) DRIFTSRAMME 1 (FORTSAT)
Den samlede driftsramme 1 for § 29. udgør 1.575,2 mio. kr. i 2025, og rammen er således forhøjet med 15,6
mio. kr. i forhold til 2024. Dette følger af flere ændringer, heriblandt:
Departementet (DEP) - § 29.11.01.:
Udviklingen skyldes en række modsatrettede bevægelser, men kan primært henføres til, at kontoen er forhøjet
med 51,8 mio. kr. i 2025 mhp. at fastholde arbejdet med implementering af de politiske aftaler på
klimaområdet.
Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) - § 29.31.01.:
Udviklingen skyldes primært udløb af forskningsreservemidler for 2024 afsat til Nationalt Center for
Klimaforskning (NCKF) (-35,0
mio. kr.) og styrkelse af DMI’s mulighed for at varsle oversvømmelser i realtid
mv. (-4,3 mio. kr.) samt faldende bevillingsprofil til udvikling og etablering af varslingssystem for
oversvømmelser (-1,1 mio. kr.).
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0005.png
1) DRIFTSRAMME 1 (FORTSAT)
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) - § 29.41.01.:
Udviklingen skyldes primært udløb af forskningsreservemidler afsat i 2024 til hhv. overvågning af Grønlands
indlandsis (PROMICE) samt Greenland Climate Network (GC-Net) (-21,2 mio. kr.), kortlægning af potentielle
CO2-lagerlokaliteter og analyser af lagre på land, kystnært og offshore i udtjente olie- og gasfelter (-15,0 mio.
kr.), udvikling af smarte og effektive modeller og metoder til overvågning af kritisk infrastruktur (-5,0 mio. kr.)
og GEUS’ bidrag til at styrke DMI’s mulighed for at varsle oversvømmelser i realtid mv. (-3,2
mio. kr.).
Derudover kommer bl.a. udløb af bevilling til drift af rådgivning og vidensberedskab vedrørende sager om
mineralske råstoffer (-3,0 mio. kr.) og en bevillingsreduktion (-3,2 mio. kr.).
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) - § 29.71.01.:
Udviklingen skyldes primært bevillingsprofilen til data og visuelle standsindikatorer til den nye
ejendomsvurdering (22,7 mio. kr.). Bevillingen varierer mellem lige og ulige år, da den fulde omkostning til
fotoflyvning afholdes i ulige år. Dertil kommer midler afsat til aktiviteter under Danmarks digitaliseringsstrategi
(12,6 mio. kr.), udløb af forskningsreservemidler afsat i 2024 til
SDFI’s bidrag til at styrke DMI’s mulighed for at
varsle oversvømmelser i realtid mv. (-6,2 mio. kr.) samt udviklingen af bevillingsprofilen til Datafordeleren (10,2
mio. kr.).
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0006.png
1) DRIFTSRAMME 1 (FORTSAT)
Reserve og budgetregulering - § 29.11.79.:
Udvikling skyldes primært udmøntning af reserveudløb af forskningsreservemidler til data- og vidensgrundlag
for tørke (-14,0 mio. kr.), reserve til øvrige rammer for luftfart (27,7 mio. kr.) samt indbudgetteringen af en
negativ budgetregulering som følge af politisk prioriteret opgavebortfald (-2,2 mio. kr.).
Herudover påvirkes driftsramme 1 af prisreguleringer, det faste omprioriteringsbidrag og en række andre
mindre bevægelser.
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0007.png
1) LØNSUMSRAMME
Lønsumsramme FFL25, mio. kr.
1
2
3
4
Departementet (§ 29.11.01.)
Energistyrelsen (§ 29.21.01.)
Klimarådet (§ 29.21.07.)
Danmarks Meteorologiske Institut (§ 29.31.01.)
Lønsumsramme FFL25, i alt
R
2023
162,9
449,0
19,2
167,0
798,1
B
2024
181,1
453,3
19,2
169,0
822,6
F
2025
227,8
475,7
22,3
145,4
871,2
BO1
2026
230,3
421,4
22,2
137,6
811,5
BO2
2027
210,6
358,0
6,4
119,3
694,3
BO3
2028
202,8
325,9
6,4
116,9
652,0
Den samlede lønsumsramme for § 29. udgør 871,2 mio. kr. i 2025, og rammen er således forhøjet med 48,6
mio. kr. i forhold til 2024. Dette følger af flere ændringer, men skyldes hovedsageligt forhøjet bevilling til §
29.11.01. Departementet mhp. at fastholde arbejdet med implementering af de politiske aftaler på
klimaområdet.
7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0008.png
1) DRIFTSRAMME 2
Driftsramme 2 FFL25, mio. kr.
1
2
3
Puljer til eksportfremme (§ 29.21.08.)
Tilskud til energiforskning (§ 29.22.01.)**
Green Lab DK (§ 29.22.02.)
Udnyttelse af vedvarende energi og andre
energiøkonomiske projekter (§ 29.24.01.)
Forsøgsordning for elbiler (§ 29.24.08.)
Pulje til skrotningspræmie for olie- og gasfyr (§ 29.24.10.)
Infrastruktur til transport (§ 29.24.14.)
Geotermi og store varmepumper (§ 29.24.16.)
Energieffektiviseringsindsats (§ 29.24.18.)
Vedvarende energi til proces (§ 29.24.19.)
Biogas (til transport og proces) (§ 29.24.21.)
Tilskud til energibesparelser (§ 29.24.27.)
Håndtering af grundbeløbets ophør (§ 29.24.30.)
Tilskud til udrulning af fjernvarme (§ 29.24.32.)
Tilskud til afkobling af gasnettet (§ 29.24.33.)
Pulje til støtte af lokale energifællesskaber (§ 29.24.35.)
Tilskudsordning til PtX-projekter (§ 29.24.36.)
Støtte til testvindmøller (§ 29.24.37.)
R
2023
9,1
482,1
-2,3
11,1
-0,3
8,1
-3,5
-0,1
23,1
-1,8
11,0
33,7*
2,9
120,8*
76,0*
2,9
0,0
0,0
B
2024
12,1
521,7
0,0
21,0
0,0
41,0
0,0
0,0
28,8
0,0
25,7
857,2*
0,0
148,0
86,1*
4,4
11,7
154,4*
F
2025
10,1
229,0
0,0
2,7
0,0
26,4
0,0
0,0
0,0
0,0
36,1
546,1
0,0
202,4
106,3*
4,5
0,9
0,0
BO1
2026
10,1
206,1
0,0
0,0
0,0
26,4
0,0
0,0
0,0
0,0
32,2
426,2
0,0
0,0
107,4*
0,0
7,0
0,0
BO2
2027
10,1
206,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
25,0
215,4
0,0
0,0
0,0
0,0
59,9
0,0
BO3
2028
10,1
206,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
24,1
226,5
0,0
0,0
0,0
0,0
140,8
0,0
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
* Helt eller delvist finansieret via det danske hjemtag fra EU’s genopretningsfacilitet eller RePowerEU-midler.
** Faldet skyldes udløb af midler fra forskningsreserven afsat i 2024 til forskningsaktiviteter. Forskningsreserven forventes ligesom tidligere år udmøntet på ændringsforslaget.
8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0009.png
1) DRIFTSRAMME 2 (FORTSAT)
Driftsramme 2 FFL25, mio. kr.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
R
2023
99,9
0,0
0,0
-1,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
18,5
-3,1
69,4
-6,1
80,6
B
2024
93,7
0,0
212,5
0,0
0,0
1,5
0,0
0,0
0,0
19,6
0,0
73,6
-7,2
48,5
F
2025
238,8
-208,3*
350,4
0,0
55,6
4,8
35,4
97,5
0,0
19,8
0,0
73,4
-7,4
49,1
BO1
2026
167,7
557,8*
350,8
0,0
55,6
9,2
43,4
98,7
0,0
19,8
0,0
78,4
-7,4
24,5
BO2
2027
167,7
671,5
434,4
0,0
16,7
9,7
204,4
98,7
42,5
19,8
0,0
84,8
-7,4
24,5
BO3
2028
0,0
1.854,7
522,3
0,0
16,7
9,4
281,4
99,3
84,0
19,8
0,0
81,0
-7,4
0,0
Screening og forundersøgelser til udbud af havvind (§
29.25.17.)
Pulje til fangst og lagring af CO2 (§ 29.25.19.)
Biogas og andre grønne gasser (opgradering, transport og
proces) (§ 29.25.20.)
Tilskud til anlægsinvesteringer i Nordic Sugar (§ 29.25.21.)
Målrettet støtte til gartnerier (§ 29.25.34.)
VE på mindre tilgængelige arealer (§ 29.25.37.)
Investeringsstøtte til grøn omstilling (§ 29.25.38.)
Driftsstøtte til grøn omstilling (§ 29.25.39.)
Helt grøn indenrigsluftfart i 2030 (§ 29.25.40.)
Klimastøtte til Arktis (§ 29.27.02.)
Klimaprojekter i udviklingslande (§ 29.27.03.)
Tilskud til internationale organisationer (§ 29.31.02.)
Danmarks Meteorologiske Institut, indtægter (§ 29.31.04.)
Bredbåndsdækning og digital infrastruktur mv. (§ 29.72.03.)
Radiobaseret maritim nød- og sikkerhedstjeneste i
Grønland (§ 29.72.04.)
Sektorfinansieret dækning af forsyningspligtudbyders
nettoomkostninger (underskudsdækning) (§ 29.72.05.)
Driftsramme 2 FFL25, i alt
37,7
0,0
1.068,6
39,6
0,0
2.393,9
40,1
0,0
1.913,7
40,1
0,0
2.254,0
40,1
0,0
2.323,9
40,1
0,0
3.608,9
* Forudsættes helt eller delvist finansieret via REPowerEU.
9
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0010.png
1) DRIFTSRAMME 2 (FORTSAT)
Driftsramme 2 udgør 1.913,7 mio. kr. i 2025, og rammen er således reduceret med 480,2 mio. kr. i forhold til
2024. Udviklingen dækker over en række modsatrettede bevægelser. De primære bevægelser er angivet
nedenfor:
Tilskud til energiforskning
(§ 29.22.01.): Forskningsreservemidler for 2024 udløber (-295,5 mio. kr.).
Udnyttelse af vedvarende energi og andre energiøkonomiske projekter (§ 29.24.01.):
Udløb af en række
øremærkede tilskud til Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi (-3,4 mio. kr.), Energimuseet (-5,8 mio. kr.),
Testcenter for Hanstholm Havn (-1,5 mio. kr.) og Klimafolkemødet i Middelfart (-1,0 mio. kr.) samt
omprioritering af midler til etablering af offentligt-privat partnerskab til fremme af sameksistens (-6,7 mio. kr.).
Energieffektiviseringsindsats
(§ 29.24.18.): Udløb af bevilling afsat i Energiaftale 2018 (-28,8 mio. kr.).
Tilskud til energibesparelser
(§ 29.24.27.): Udviklingen i erhvervspuljen skyldes primært udløb af bevilling afsat
i Energiaftale 2018 (-303,0 mio. kr.) og Aftale om grøn skattereform for industri mv. (-94,2 mio. kr.) samt aftalt
forhøjet bevillingsprofil i Klimaaftale for energi og industri mv. (94,0 mio. kr.), heraf er er en delmængde
finansieret via EU’s genopretningsfacilitet (95,5 mio. kr.). Udviklingen i bygningspuljen skyldes primært udløb
af bevilling afsat i Energiaftale 2018 (-190,4 mio. kr.) og Aftale om fordeling af tilskudspulje til udfasning af olie
og gasfyr (-86,5 mio. kr.) samt aftalt bevillingsprofil ifm. Klimaaftale for energi og industri mv. (108,4 mio. kr.),
heraf er er en delmængde finansieret via EU’s genopretningsfacilitet (86,5 mio. kr.).
10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0011.png
1) DRIFTSRAMME 2 (FORTSAT)
Tilskud til udrulning af fjernvarme
(§ 29.24.32.): Udviklingen skyldes, at der med Aftale om deludmøntning af
Grøn Fond er afsat midler i 2025 (202,4 mio. kr.), der delvist modsvares af udløb af midler afsat i 2024 ifm.
Aftale om finansloven for 2024 (-148,0 mio. kr.).
Tilskud til afkobling af gasnettet
(§ 29.24.33.): Udviklingen skyldes primært, at ordningen er delvist finansieret
via EU-genopretningsmidler, og en større andel i 2025 bevillingsfinansieres (19,1 mio. kr.).
Tilskudsordning til PtX-projekter
(§ 29.24.36.): Udviklingen skyldes primært, at bevillingen er reduceret med
68,6 mio. kr. i 2025 som følge af nye skøn.
Støtte til testvindmøller
(§ 29.24.37.): Udløb af bevilling afsat til pulje til test af havvindmøller, jf. Aftale om
grøn skattereform for industri mv. (-110,1 mio. kr.) og pulje til test af landvindmøller , jf. Klimaftale om grøn
strøm og varme 2022 (-44,3 mio. kr.).
Screening og forundersøgelser til udbud af havvind
(§ 29.25.17.): Aftalt bevillingsprofil i Klimaaftale om grøn
strøm og varme 2022 til screening og forundersøgelse af havvind og energiøer (-22,6 mio. kr.) samt til
forundersøgelse af 6 GW (167,7 mio. kr.).
Pulje til fangst og lagring af CO2
(§ 29.25.19.): Udviklingen skyldes skøn for afløb fra 1. fase af CCUS-puljen
(129,7 mio. kr.) samt forventede RePowerEU-indtægter til NECCS-puljen (-338,0 mio. kr.).
Biogas og andre grønne gasser (opgradering, transport og proces)
(§ 29.25.20.): Udviklingen skyldes primært
fremrykning af andet støtteudbud, jf. Klimaaftale om grøn strøm og varme (162,5 mio. kr. ).
11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0012.png
1) DRIFTSRAMME 2 (FORTSAT)
Målrettet støtte til gartnerier
(§ 29.25.34.): Puljen opstartes i 2025, jf. Aftale om grøn skattereform for industri
mv. (55,6 mio. kr.)
Investeringsstøtte til grøn omstilling
(§ 29.25.38.): Ny pulje opstartes i 2025, jf. Aftale om udmøntning af
omstillingsstøtte fra grøn skattereform for industri mv. (35,4 mio. kr.).
Driftsstøtte til grøn omstilling
(§ 29.25.39.): Ny pulje opstartes i 2025, jf. Aftale om udmøntning af
omstillingsstøtte fra grøn skattereform for industri mv. (97,5 mio. kr.)
12
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0013.png
1) ANLÆGSRAMME
Anlægsramme FFL25, mio. kr.
1
2
3
4
Pulje til strandede omkostninger forbrænding (§ 29.21.13.)
Tilskudspulje til energirenoveringer i offentlige bygninger
(kommuner og regioner) (§ 29.24.34.)
Tilskud til opgradering eller rensning af biogas (§ 29.25.09.)
Udbetalinger til PSO-ordninger (§ 29.25.14.)
Moms på tilskud til vedvarende energi uden for udgiftsloft ( §
29.25.15.)
Tilskud vedrørende havvind (§ 29.25.22.)
Tilskud vedrørende landvind (§ 29.25.23.)
Tilskud vedrørende vind diverse (§ 29.25.24.)
Tilskud vedrørende solceller (§ 29.25.25.)
Tilskud vedrørende biomasse (§ 29.25.26.)
Tilskud vedrørende biogas (§ 29.25.27.)
Tilskud vedrørende teknologineutrale udbud (§ 29.25.28.)
Tilskud vedrørende decentral kraftvarme (§ 29.25.29.)
Tilskud vedrørende øvrige kategorier (§ 29.25.30.)
ELFORSK (§ 29.25.31.)
Anlægsramme FFL25, i alt
R
2023
0,0
-17,1
2.142,7
-65,4
925,9
241,6
420,8
-93,5
84,3
478,6
275,2
20,7
0,0
10,7
8,1
4.432,6
B
2024
0,0
0,0
2.169,2
0,0
926,1
332,9
146,8
7,8
33,0
706,1
255,5
24,8
0,0
-35,8
25,0
4.591,4
F
2025
0,0
0,0
2.389,7
0,0
977,2
254,4
216,9
6,1
98,0
682,5
280,0
24,6
0,0
22,1
25,0
4.976,5
BO1
2026
45,8
0,0
2.276,0
0,0
832,4
-8,1
151,9
6,1
-1,6
767,9
197,0
24,2
0,0
-20,7
25,0
4.295,9
BO2
2027
45,8
0,0
2.438,7
0,0
436,2
-1.616,1
120,0
6,1
-9,3
703,5
137,7
23,7
0,0
-26,6
25,0
2.284,7
BO3
2028
45,8
0,0
2.490,5
0,0
512,7
-1.291,8
119,0
6,1
-6,0
628,7
133,2
23,3
0,0
-16,2
25,0
2.670,3
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0014.png
1) ANLÆGSRAMME (FORTSAT)
Anlægsrammen udgør 4.976,5 mio. kr. i 2025, og rammen er således forøget med 385,1 mio. kr. i forhold til
2024. Udviklingen dækker over en række modsatrettede bevægelser. De primære bevægelser er angivet
nedenfor:
Tilskud til opgradering eller rensning af biogas
(§ 29.25.09.): Den stigende bevilling skyldes dels gasprisens
udvikling, som øger den samlede støttesats til opgraderet biogas, og dels en forventning om øget produktion
af opgraderet biogas fra 2024 til 2025 som konsekvens af konverteringer væk fra biogas til elproduktion og
over til opgraderet biogas (220,5 mio. kr.).
Tilskud vedrørende havvind
(§ 29.25.22.): Den faldende bevilling skyldes, at støtten til Anholt Havvindmølle-
park udløber i starten af 2025, hvorfor der forventes lavere udgifter til parken i 2025 end i 2024. Den lavere el-
pris trækker dog i modsatte retning, idet Horns Rev 3 forventes at modtage støtte i 2025 i modsætning til
2024, hvor parken ikke forventes at modtage støtte (-78,5 mio. kr.).
Tilskud vedrørende landvind
(§ 29.25.23.) og
Tilskud vedrørende solceller
(§ 29.25.25.): Den stigende bevilling
skyldes et forhøjet tilskudsskøn grundet forventede lavere energipriser (135,4 mio. kr.).
Tilskud vedrørende øvrige kategorier
(§ 29.25.30.): Den stigende bevilling skyldes primært elprisens udvikling,
som medfører øgede udgifter til elproduktion fra solceller på 60/40-​
ordningen, således der gås fra en negativ
bevilling i 2024 pga. på FL24 forudsatte negative pristillæg til et positivt tilskud i 2025.
14
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0015.png
1) INDKOMSTOVERFØRSELSRAMMEN
Indkomstoverførselsramme FFL25, mio. kr.
Engangstilskud til husstande med lav indkomst og
varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstigninger i
fyringssæsonen 2021-2022 (§ 29.21.12.)
Indkomstoverførselsramme FFL25, i alt
R
2023
46,8
46,8
B
2024
0,0
0,0
F
2025
0,0
0,0
BO1
2026
0,0
0,0
BO2
2027
0,0
0,0
BO3
2028
0,0
0,0
1
Den samlede indkomstoverførselsramme for § 29. udgør 0,0 mio. kr. i 2025, og rammen er således uændret
ift. 2024. Dette skyldes, at der ikke efter 2023 budgetteres med udgifter til den målrettede varmecheck, jf.
Aftale om målrettet varmecheck og udfasning af sort varme.
15
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0016.png
1) INDTÆGTSBUDGETTET
Indtægtsbudgettet FFL25, mio. kr.
1
Salg af CO2-kvoter (§ 29.21.04.)
Indtægter ved overskridelse af CO2-udledningstilladelser (§
29.21.05.)
Provenu fra salg af danske VE-andele (§ 29.21.11.)
Mulighed for frivillig indbetaling efter anmodning om
tilbagebetaling af varmecheck (§ 29.21.14.)
Overførsel af uforbrugte midler fra grøn pulje (§ 29.21.15.)
Gebyrindtægter i forbindelse med CO2-lagertilladelser (§
29.21.16.)
Gebyrindtægter i forbindelse med udbudsrunder (§
29.23.03.)
Koncessionsafgift fra Akzo Nobel Salt A/S (§ 29.23.06.)
Udstykningsafgift (§ 29.61.02.)
Frekvensauktioner (§ 29.72.01.)
Frekvens- og nummerafgifter (§ 29.72.02.)
Indtægtsbudgettet FFL25, i alt
R
2023
3.101,6
0,0
421,5
0,0
0,0
B
2024
2.971,7
0,0
64,3
0,0
0,0
F
2025
1.871,0
0,0
59,4
0,0
0,0
BO1
2026
1.992,0
0,0
107,9
0,0
0,0
BO2
2027
1.576,9
0,0
0,0
0,0
0,0
BO3
2028
2.035,5
0,0
0,0
0,0
0,0
2
3
4
5
6
7
0,0
0,1
6,3
42,3
377,9
183,0
4.132,7
0,0
0,1
8,4
37,1
531,4
183,3
3.796,3
0,0
0,1
11,1
37,1
428,8
181,9
2.589,4
0,0
0,1
11,1
37,1
428,8
181,9
2.758,9
0,0
0,1
11,1
37,1
428,8
181,9
2.235,9
0,0
0,1
11,1
37,1
428,8
181,9
2.694,5
8
9
10
11
16
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0017.png
1) INDTÆGTSBUDGETTET (FORTSAT)
Det samlede indtægtsbudget for § 29. udgør 2.589,4 mio. kr. i 2025, og rammen er således reduceret med
1.206,9 mio. kr. i forhold til 2024. Udviklingen skyldes primært:
Salg af CO2-kvoter
(§ 29.21.04.): Mindreindtægten skyldes forventet fald i kvotepris og -mængde (-1.100,7
mio. kr.).
Frekvensauktioner
(§ 29.72.01.): Mindreindtægten skyldes, at det sidste afdrag på 1800 MHz-auktionen fra
2016 blev betalt i 2024 (-102,6 mio. kr.).
17
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0018.png
2) UDVALGTE BEVILLINGER, DER UDLØBER I 2024 SOM A)
BORTFALDER ELLER B) VIDEREFØRES
Udvalgte bevillinger FFL25, mio. kr.
A) Bortfalder
NEKST-sekretariat (delmængde af § 29.11.01. og §
1
29.21.01.)
Fremme af energieffektivitet (delmængde af § 29.21.01.
2
samt § 29.24.18.)
Nationalt Center for Klimaforskning (delmængde af §
3
29.31.01.)
Varsling af oversvømmelser i realtid mv. (delmængde af §§
4
29.31.01., 29.41.01. og 29.71.01.)
Overvågning af Grønlands indlandsis (PROMICE) og
5
Greenland Climate Network (GC-Net) (delmængde af §
29.41.01.)
Kortlægning af potentielle CO2-lagerlokaliteter og analyser
6
af lagre på land, kystnært og offshore for udtjente olie- og
gasfelter (delmængde af § 29.41.01.)
Forskningsreservemidler til data- og vidensgrundlag for
7
tørke (delmængde af § 29.11.79.)
8
Støtte til testvindmøller (§ 29.24.37.)
I alt
* Forudsættes helt eller delvist finansieret via REPowerEU.
B
2024
0,0*
48,0
35,0
13,7
21,2
F
2025
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
BO1
2026
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
BO2
2027
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
BO3
2028
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
15,0
0,0
0,0
0,0
0,0
14,0
154,4*
301,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
18
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0019.png
2) UDVALGTE BEVILLINGER, DER UDLØBER I 2024 SOM A)
BORTFALDER ELLER B) VIDEREFØRES (FORTSAT)
Udvalgte bevillinger FFL25, mio. kr.
B) Videreføres
8
9
Puljer til eksportfremme (§ 29.21.08.)
Data og visuelle standsindikatorer til det nye
ejendomssystem (delmængde af § 29.71.01.)
I alt
12,1
28,5
40,6
10,1
51,2
61,3
10,1
31,0
41,1
10,1
51,2
61,3
10,1
31,0
41,1
B
2024
F
2025
BO1
2026
BO2
2027
BO3
2028
19
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0020.png
3) RESERVERNE PÅ MINISTEROMRÅDET OG PÅ § 35.,
SAMLET OG DELT OP PÅ HOVEDOMRÅDER
Reserver FFL25, mio. kr.
Reserver på § 29.
Budgetregulering vedrørende
1
salg af VE-andele (§ 29.11.79.51.)
Budgetregulering vedrørende bidrag til at øge
2
lønrefusionspuljen for udsendelse af nationale eksperter (§
29.11.79.55.)
Reserve til data- og vidensgrundlag for tørke (§
3
29.11.79.56.)
4
Politisk prioriteret opgavebortfald (§ 29.11.79.57.)
5
Reserve til øvrig ramme til luftfart (§ 29.11.79.58.)
I alt
Reserver på § 35.
I alt
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
B
2024
-28,9
-0,1
14,0
0,0
0,0
-15,0
F
2025
-29,8
0,0
0,0
-2,2
27,7
-4,3
BO1
2026
-65,3
0,0
0,0
-2,2
57,0
-10,5
BO2
2027
0,0
0,0
0,0
-2,2
46,9
44,7
BO3
2028
0,0
0,0
0,0
-2,2
110,0
107,8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0021.png
4) OVERSIGT OVER NYE TEKSTANMÆRKNINGER
Der er ikke opført nye tekstanmærkninger på FFL25 for § 29.
Følgende tekstanmærkninger er opdateret ifm. udarbejdelse af FFL25 for § 29.:
Nr. 130 ad 29.24.33. er konsekvensrettet som følge af at ‘de minimis’-støttetærsklen
er ændret fra 200.000
EUR til 300.000 EUR.
Derudover er der foretaget mindre ændringer for tekstanmærkning 118 ad 29.71.01. 29.72.02., og 29.72.05.,
tekstanmærkning 119 ad 29.72.03. og tekstanmærkning 125 ad 29.24.30., der ikke vurderes substantielle.
21
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Skriftlig præsentation af FFL25 for § 29 (Klima, Energi- og Forsyningsministeriet)
2900339_0022.png
TEKNISK GENNEMGANG AF FFL25 FOR § 29.
KLIMA-, ENERGI- OG
FORSYNINGSMINISTERIET
22