Til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Foretræde på Klimafolkemødet 29.8.2024
Er Energirenoveringspuljen i sin nuværende form en teknisk hindring for den
grønne omstilling?
Salget af varmepumper styrtdykker desværre i 2024, blandt andet omtalt i TVAvisen 11.7.2024, og det er
bekymrende i forhold til den grønne omstilling på landet og i de mindre bysamfund, hvor der ikke er og ikke bliver
mulighed for fjernvarme.
Kunne en af årsagerne være den helt utrolig vanskelige og tidskrævende proces med ansøgning af tilskud
gennem Energirenoveringspuljen?
Jeg er den lykkelige ejer af et hus langt ude på landet, nu med varmepumpe installeret, men sjældent har jeg været
udsat for mage til kompliceret forløb. Vi købte i 2019 et dødsbo til renovering, og ville i den forbindelse udskifte det
gamle oliefyr med en varmepumpe samt energioptimere huset inden indflytning.
Den første pulje, der åbnede efter vores beslutning, var ”udsolgt” i løbet af ganske få sekunder, og vi nåede ikke
med. Det viste sig, at Energistyrelsen havde lukket op tidligere end annonceret kl. 10.00, så man kunne komme i
”venterum”, og derved få et fortrin i forhold til alle os, der pligtskyldigt ventede til det annoncerede tidspunkt kl. 10.00.
Nå, vi måtte vente til næste pulje, og her sad jeg i september 2021 klar ved tasterne. I den runde fik man så tildelt et
nummer, og når det blev ”nummerets” tur, så ville man have 15 minutter til at påbegynde sin ansøgning.
Udfordringen var, at for nogle var nummeret stadig ikke kommet til tur sent på aftenen, og skulle man så sidde oppe
hele natten? Vi er faktisk nogle, der har et arbejde at passe også! Men det lykkedes at få ansøgt.
Efterfølgende var der en laaang ventetid, for man må ikke påbegynde arbejdet med udskiftning, før man får endeligt
tilsagn fra Energistyrelsen. Det kom trods flere opringninger med forespørgsel til status til Energistyrelsen først i
december 2021, bare to dage før vi skulle flytte, så vores tidspres var virkelig stort.
Vi fik installeret varmepumpe i december 2021, og så skulle der indsendes dokumentation, så vi kunne få udbetalt
tilskuddet. Vi havde fået tilskud til efterisolering af loft, til varmepumpe samt til efterisolering med 300 mm af
terrændæk. Sidstnævnte viste sig ikke at være muligt uden en større udgravning, og vi valgte derfor
isoleringsmateriale med højere isoleringsevne, så vi ville få samme effekt som 300 mm, men det orkede vi ikke at
diskutere med Energistyrelsen om, når der ikke fysisk var 300 mm. Jeg vedlagde derfor alene dokumentation for
efterisolering af loft og varmepumpe, og bad om tilskud til de to ting. Så fik jeg et brev i en ret arrogant tone, der
truede med, at jeg kunne miste hele tilskuddet, når jeg ikke sendte fuld dokumentation. Men jeg havde jo ikke bedt
om at få udbetalt noget til terrændæk? Man kunne måske også tænke sig til, at med en sagsbehandlingstid på så
mange måneder,så løber der meget vand i åen, og projekter, især ombygningsprojekter, kan ændre sig i den tid.
I det hele taget har tonen i brevene fra Energistyrelsen stødt mig. Hvis jeg skrev til mine kunder i banken, hvor jeg er
ansat, i den tone, så ville jeg meget hurtigt miste kunder.
Hele dette forløb har været noget af en udfordring. Jeg er senior erhvervsrådgiver i et stort pengeinstitut, vant til it og
til at gennemskue vanskelige problemstillinger, men jeg har haft mine udfordringer med Energistyrelsens puljer.
Hvordan skal Maren i kæret komme igennem det system – og det er jo også hendes gamle oliefyr, der gerne skulle
udskiftes med en varmepumpe for at fremme den grønne omstilling?
Samtidig giver tilskudsordninger, der åbner og lukker stop/go hele tiden hos leverandører og installatører af
varmepumper. Det er ikke optimalt.
Det kunne løses langt lettere på en af disse måder: