Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 37
Offentligt
2771372_0001.png
Klimarådets kommentering
af
Klimaprogram 2023
Oplæg for KEF-udvalget
26. oktober 2023
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0002.png
§ 5.
Klimarådet skal kommentere den årlige
klimastatus og -fremskrivning, jf. § 6, og klima-,
energi- og forsyningsministerens årlige
klimaprogram, jf. § 7, stk. 1 og 2.
Fra Klimaloven, 2020
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0003.png
Klimarådet har syv observationspunkter
1.
1
Betydelig risiko for at 2025-målet ikke nås
2
2. Dieselafgift frem for CO
2
-fortrængningskrav
3
3. Landbruget er nøglen til at nå 70-procentsmålet
4
4. Nødvendigt at handle på EU-forpligtelser hurtigt
5
5. CCS-aftale er positiv, men med uprøvet teknologi er tidsplanen stram
6
6. Regeringen styrker fokus på implementering af vedtagne tiltag
7
7.
Det globale område får meget lidt opmærksomhed i klimaprogrammet
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0004.png
1
Betydelig risiko for at 2025-målet ikke nås
Manko til at nå 50 pct.
På hvilke områder er der ifølge Klimarådet tendenser til større manko?
Opgørelse af klimamål som treårigt gennemsnit
Cement og olieraffinering
CO2-fangst og
–lagring
Affaldsforbrænding
Udtagning af lavbundsjorde
Klimavenlig staldteknologi
0,5
mio.
ton
Regeringens bud
Over 2
mio. ton
Grænsehandel med brændstof
Klimarådets bud
Vigtigt at have øje for risikoen for en større manko,
hvis 2025-målet skal nås med stor sikkerhed
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0005.png
2
Dieselafgift frem for CO
2
-fortrængningskrav
Argumenter imod et forhøjet CO
2
-fortrængningskrav
Biobrændstoffer i transporten har
begrænset langsigtet
potentiale
på grund af knaphed på biomasse. Samtidig
findes mere fordelagtige elektriske løsninger.
Der er risiko for, at et forhøjet CO
2
-fortrængningskrav fører til
udledninger i udlandet,
fx som følge af afskovning.
Et højere fortrængningskrav er
dyrt for samfundet
sammenlignet med andre tiltag.
Klimarådet
anbefaler i stedet
en højere
dieselafgift
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0006.png
3
Landbruget er nøglen til at nå 70-procentsmålet
Situationen for 2030 er den samme som i
Klimarådets seneste statusrapport fra februar
Fra Statusrapport 2023:
Afgørende at realisere
landbrugets reduktioner
fra landbrugsaftalen og
regeringsgrundlaget
KF22
Vedtagne
tiltag
Udspil
Strategier
Analyser
Tekniske
potentialer
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0007.png
4
Nødvendigt at handle på EU-forpligtelser hurtigt
Danmark
opfylder sandsynligvis
ikke
EU-forpligtelser for 2021 til 2030.
Det gælder også, selv om nationale
reduktionsmål opfyldes.
EU-forpligtelserne er indrettet som
budgetmål.
Nødvendigt at kommende initiativer i
landbrug og transport
får virkning
hurtigt.
39%
Akkumulerede udledninger i 2021-2030
omfattet af EU’s reduktionsforpligtelser
8%
5%
Land- og
skovbrugssektoren
Transport
48%
Fremstillingserhverv og
bygge-anlæg
Andre sektorer
7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0008.png
5
CCS-aftale er positiv, men med uprøvet teknologi er tidsplanen stram
Forventet reduktionseffekt fra kulstoffangst og lagring
Mio. ton CO
2
e
Tre risikoelementer
CCS er stadig
uprøvet i stor skala.
5
Opgørelsesperiode
for 2025-mål
Opgørelsesperiode
for 2030-mål
4
Forsinkelse vil
give øget
reduktionsbehov
ift. 2030-mål
3
2
Manglende incitamenter til
samtænkning af
infrastrukturen
til transport af
CO
2
på tværs af projekter.
Vigtigt at få styr på
øvrige
langsigtede rammevilkår for
CCS
inden udbud.
1
0
8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0009.png
6
Regeringen styrker fokus på implementering af vedtagne tiltag
Tre områder, hvor implementering af vedtagen politik er særlig vigtig:
Udbygning af sol- og vindenergi
Vådlægning af lavbundsjorder
CO
2
-fangst og lagring
9
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0010.png
7
Det globale område får meget lidt opmærksomhed i klimaprogrammet
Danmarks forbrugsbaserede udledninger fordelt på
nationale og udenlandske udledninger
Mio. ton CO
2
e
100
Ny analyse senere på året
80
60
Danske udledninger
40
Nationale
klimamål
Klimaloven
20
Udenlandske udledninger
0
1990
1995
2000
2005
2010
2015
2020
10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0011.png
Klimarådets arbejde
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0012.png
Klimarådets udgivelser
Udgivelser i 2023
Forventede udgivelser i 2024
Landbrugets omstilling ved en drivhusgasafgift
Statusrapport 2023
Sikker elforsyning med vind og sol
Kommentering af Klimafremskrivning 2023
Kommentering af Global Afrapportering 2023
Kommentering af Klimaprogram 2023
Global analyse (udkommer ultimo året)
Analyse af Danmarks arealanvendelse
Analyse af scenarier til at nå klimamålet i 2050
Analyse af det kommende klimamål for 2035
Statusrapport 2024
Kommentering af Klimafremskrivning 2023
Kommentering af Global Afrapportering 2023
Kommentering af Klimaprogram 2023
Klimarådet udgiver også løbende en række
høringssvar og indlæg
… mere kan komme til
12
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Præsentation fra Klimarådets kommentering af Klimaprogrammet 2023 den 26/10-23
2771372_0013.png
Tak for opmærksomheden
Klimaraadet.dk