Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 367
Offentligt
2895278_0001.png
Fra:
Nina Marie Holmboe [mailto:[email protected]]
Sendt:
6. august 2024 21:21
Til:
KEF | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget <[email protected]>
Cc:
Jesper Koziara <[email protected]>; Jens Andersen <[email protected]>; Paamand Olsen,
Bjørk <[email protected]>
Emne:
Ønske om foretræde for KEF-udvalget i forbindelse med Klimafolkemødet den 29. august.
Til KEF-udvalg
Vi ønsker at komme til foretræde for udvalget i forbindelse med Klimafolkemødet den 29. august. Hermed
en beskrivelse af hvad vi ønsker at drøfte/præsentere for udvalget.
Farvel til gas i danske hjem. Klare politiske signaler om konvertering fra gas ønskes, tak.
Overordnet ønske: Sæt en KLAR deadline for ny-installation af individuelle gasfyr.
Eksempelvis: der må ikke installeres nye gasfyr efter 2030. Dette kan f.eks. gøres ved et cirkulære for
kommunal planlægning for nedlukning af gasnettet i stil med det cirkulæret om samfundsøkonomiske
varmeplaner i efteråret 2022. Det nye cirkulære kan indeholde retningslinjer for planlægningen eks. med
udgangspunkt i områder, hvor gas er blevet erstattet af fjernvarme. Energistyrelsen bør hurtigst muligt,
inden 2026, udarbejde hjemmel for at Evida kan implementere de kommunale varmeplaner, der indeholder
planlægning for nedlukning af de lokale gasnet efter 2035. *
* I december 2023 blev der på EU-niveau indgået en foreløbig politisk aftale om brint- og
gasmarkedspakken, som åbner et vindue for at kunne afkoble forbrugere fra gasdistributionsnettet. NEKST-
arbejdsgruppen mener, at det er en vigtig udvikling, som bør følges op med national implementering, så
snart pakken er endeligt vedtaget i EU. I Nederlandene har man lagt ansvaret ud til kommunerne:
https://danskfjernvarme.dk/aktuelt/nyheder/2024/nederlandene-er-paa-vej-med-en-slutdato-for-gas.
Pointe 1: Borgerne bliver forvirrede i deres varmevalg og spørger (med rette): ”Hvorfor kan jeg ikke bare
beholde mit gasfyr, når nu gassen bliver grøn?”
En ”så klar som mulig”-besked fra kommunerne til borgerne om opvarmning i 2022, kommunale
varmeplaner og projektforslag fra fjernvarmeselskaberne er nu blevet suppleret med en øget usikkerhed
omkring, HVOR gassen alligevel IKKE skal udfases. Det er der endnu ikke et klart svar på.**
Vi mener at biogas er en kostbar ressource, som har sin eksistensberettigelse i det danske energisystem de
steder, hvor der ikke er gode alternativer. Biogas er for værdifuld at bruge til individuel opvarmning, men
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 367: Henvendelse af 6/8-24 fra KLAR Forsyning om anmodning om foretræde til Klimafolkemødet 29/8-24 om konvertering fra gas
2895278_0002.png
skal bruges til industriprocesser som kun svært elektrificeres, til spidslast/backup i fjernvarmen og til at
erstatte fossile brændstoffer i udlandet.
** I Klimaaftalen for grøn strøm og varme fra 2022 er den politiske ambition, at ”der fra 2035 ikke længere
skal være boliger i Danmark, der opvarmes af gasfyr”. Der blev nedsat en national krisestab på
energiområdet (NEKST) med en arbejdsgruppe kaldet ”Farvel til gas i danske hjem”. Den offentlige tolkning
af deres konklusioner i foråret 2024 var, at de satte spørgsmålstegn ved hele præmissen for arbejdsgruppen
og anbefalede at der fortsat (dog meget begrænset) vil opvarmes med gas i Danmark efter 2035. (Citat fra
NEKST-afrapporteringen:
”Det vurderes […], at en ufravigelig og ufleksibel forfølgelse af 2035-ambitionen
ikke nødvendigvis vil være hensigtsmæssig for borgerne og samfundet som helhed.”)
Og der installeres da
også stadigt årligt omkring 4.000 nye gasfyr med en gennemsnitlig levetid på omkring 18 år – dvs. noget tid
efter til efter 2040. (https://www.altinget.dk/artikel/tusindvis-af-gasfyr-bliver-stadig-installeret-nu-presser-
partier-paa-for-forbud?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=forsiden-morgen-
050224&utm_campaign=Altinget.dk&utm_content=Forsiden%20morgen%20050224&utm_medium=e-
mail&utm_source=nyhedsbrev).
Det er dybt problematisk, hvis udsigten til mere biogas i gasnettet kombineret med politisk uklarhed ender
med at levetidsforlænge gasfyrene i de danske hjem efter 2035. (https://rgo.dk/vi-maa-ikke-snuble-paa-
maalstregen-vi-skal-af-med-gasfyrene/, https://danskfjernvarme.dk/aktuelt/debat/2024/vi-skal-af-med-
gasfyrene-uanset-hvilken-gas-de-fyrer-med,
https://klimamonitor.dk/nyheder/art9888037/Us%C3%A6dvanlig-alliance-harcelerer-over-energikrisestab-
og-Lars-Aagaard)
Pointe 2: Borgernes varmevalg er ikke frit.
Forbrugerne skal kunne vælge mellem forskellige (grønne) varmekilder. Det ikke alle steder borgerne har
mulighed for at vælge fjernvarme i stedet for naturgas. Fjernvarmen bliver kun tilbudt, hvis det giver
mening samfundsøkonomisk, selskabsøkonomisk og brugerøkonomisk. Fjernvarmeprojekter kan kun blive
godkendt af kommunerne hvis der vises god samfundsøkonomi i projektforslaget og fjernvarmen er
reguleret efter ”hvile i sig selv”-princippet og selskaberne må derfor ikke tjene penge. Fjernvarme er
desuden kollektiv forsyning. Det betyder at det er mindretallet, som bestemmer om der kan komme
fjernvarme til et område. Hvis blot ca. 40% af naboerne ikke finder fjernvarmen attraktiv (som samlet pakke,
ikke kun pris) i forhold til alternativerne, så hænger økonomien ikke sammen og der tilbydes ikke fjernvarme
i området. Derfor har dine naboer i høj grad indflydelse på dit såkaldt ”frie” varmevalg.
Pointe 3: Infrastrukturinvesteringer er store investeringer i fremtiden og kræver stabile rammer og
sikkerhed. Hvem skal bære risikoen ved den grønne omstilling?
Energipriserne stiger og der vil i fremtiden blive større udsving på de forskellige energimarkeder.
Fjernvarmen anvender som regel flere energikilder og kan udjævne og afhjælpe udsving, men det kan ikke
undgås at fjernvarmepriserne vil stige også. Fjernvarmen skal være konkurrencedygtigt (som samlet pakke).
Det er dog vigtigt at der ikke sammenlignes på pris alene, da det vil mindske incitamenterne for at yde en
ekstra grøn indsats eller øge komfort eller service. Hvis varmekilderne udelukkende
sammenlignes/benchmarkes/reguleres/effektiviseres i forhold til pris, så mister vi muligheden for at gøre
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 367: Henvendelse af 6/8-24 fra KLAR Forsyning om anmodning om foretræde til Klimafolkemødet 29/8-24 om konvertering fra gas
2895278_0003.png
produktet (varmen) grønnere, yde bedre komfort, tage risici eller yde andre services. En sammenligning af
varmepumper og fjernvarmen er som at sammenligne æbler og pærer. Vi kan blive mætte af det hele, men
det er stadig to forskellige produkter.
Det nye ”prisloft” på fjernvarme vil sammenligne fjernvarmeprisen med en teoretisk installation af en
varmepumpe i et standardhus. Afhængigt af hvordan dette prisloft sættes, kan det risikere at blive en
”udskamning” af fjernvarmeselskaber, som måske har en højere pris fordi de leverer en anden service for
eksempel i forbindelse med den grønne omstilling. Det er risikabelt at udvide fjernvarmen og bidrage til den
grønne omstilling. Der ikke længere forbrugerbindinger i nye fjernvarmeområder, så selskaberne kan i
højere grad risikere at gå konkurs, hvis de investerer i grøn omstilling. Det er i de fleste tilfælde
kommunerne, som stiller garanti. Skal der laves nye værker og fjernvarmeudvidelser i en tid hvor alle skal
udvide samtidigt og hvor der er pres på den grønne omstilling, så vil prisen for fjernvarmen sandsynligvis
blive en del højere end gennemsnittet for fjernvarme.
https://www.fors.dk/nyheder/prisloft-paa-fjernvarme-giver-ikke-lavere-varmepriser/
Deltagere i Deputationen:
Nina Holmboe, projektchef for fjernvarme i KLAR Forsyning
Bjørk Paamand, Head of Heat i EOn
Jens Andersen, Direktør i Næstved Fjernvarme
Med venlig hilsen
Nina Marie Holmboe
Projektchef for Fjernvarme på Stevns
M: +45 30 52 89 11
E:
[email protected]
KLAR Forsyning
Vasebækvej 40, 4600 Køge
Telefon 56 65 22 22
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 367: Henvendelse af 6/8-24 fra KLAR Forsyning om anmodning om foretræde til Klimafolkemødet 29/8-24 om konvertering fra gas
2895278_0004.png
www.KLARforsyning.dk