Folketingets Europaudvalg
23. juli 2024
Orienteringsnotat om regeringens høringssvar til Kommissionens udkast til revi-
sion af gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af drivhus-
gasudledninger
Baggrund
Kommissionen har d. 1. juli 2024 igangsat en offentlig høring af udkast til revision af
gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af drivhusgasudledninger.
Revisionen sker som led i implementering af revisionen af kvotehandelsdirektivet og
omfatter bl.a. udvidelse af regler vedr. CO
2
-fangst, -transport og -lagring (CCS), inklu-
sion af regler vedr. CO
2
-fangst og -lagring i produkter (CCU), inklusion af regler vedr.
non-CO
2
-effekter fra luftfarten og regler for bæredygtige flybrændstoffer.
Regeringens høringssvar
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag til revision af gennemførelsesfor-
ordning om overvågning og rapportering af drivhusgasudledninger, som er en forudsæt-
ning for et velfungerende kvotehandelssystem. Regeringen udtrykker dog samtidig be-
kymring for, at man har reducereret omfanget af overvågning og rapportering (MRV) af
non-CO
2
-effekter fra luftfarten, således at flyvninger til og fra Det Europæiske Økonomi-
ske Samarbejdsområde (EØS) udelades fra MRV’en indtil 2027. Regeringens bekym-
ring bygger på følgende betragtninger:
•
Ifølge kvotehandelsdirektivet (artikel 14 og bilag IV) skal omfanget af MRV’en for
non-CO
2
-effekter fra luftfarten gælde både flyvninger internt i EØS samt ind og ud
af EØS fra 2025. Det vurderes således at være i strid med kvotehandelsdirektivet
at reducere omfanget af MRV’en til flyvninger inden for EØS.
Formålet med MRV’en er at levere det nødvendige datagrundlag for evt. fremtidig
regulering. Hvis omfanget af MRV’en reduceres de første to år (2025-26), vil data
være ufuldstændig, når Kommissionen senest den 1. januar 2028 skal rapportere
om resultaterne og, hvor det er relevant, fremlægge forslag til regulering af non-
CO
2
-effekter fra luftfarten.
Ifølge Kommissionen vurderes den samlede klimapåvirkning af non-CO
2
-effekter
fra luftfarten at være to til fire gange så stor som CO
2
, og langdistanceflyvninger
(som flyvninger ind og ud af EØS) tegner sig for den største del af non-CO
2
-effek-
terne på grund af flyvehøjden. Det vil sige, at udelukkelse af flyvninger ind og ud
af EØS er ensbetydende med at udelade de mest relevante data, og det vil være
en forpasset mulighed for at forstå et alvorligt klimaproblem.
•
•
Endelig vurderes der ikke at være nævneværdige administrative konsekvenser forbun-
det med MRV’en, idet flyoperatører allerede overvåger og rapporterer CO
2
-effekter for
flyvninger både inden for og ind og ud af EØS. MRV’en bygger således på allerede til-
gængelig data og it-systemer. Flyoperatører skal blot inkludere data om ikke-CO
2
-ef-
fekter, når de i forvejen skal rapportere om CO
2
-effekter en gang om året.
Side 1/1