Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 345
Offentligt
2889017_0001.png
Kontor/afdeling
Gas og biogas/Grøn
Forsyning
Høring over forslag til lov om implementering af VE III og
grønne transporttiltag
Energistyrelsen sender hermed vedlagte
lovforslag om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi, biobrændstofloven og lov om gasforsyning (Gennemførelse af EU-regler
om fremme af vedvarende energi og grønne brændstoffer m.v. samt støtte til grøn luftfart)
i
høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest torsdag
22. august 2024, kl. 12:00.
Høringssvaret bedes sendt til [email protected] med kopi til [email protected] samt angivelse af
journalnummer 2023 - 6108.
Dato
28-06-2024
J nr.
2023 - 6108
/SRBCS
Baggrund og indhold
Lovforslaget muliggør gennemførelse af dele af det reviderede VE II-direktiv (VE III-
direktivet) samt fastsættelse af supplerende regler til ReFuel Aviation-forordningen og
FuelEU Maritime-forordningen. Retsakterne er en del af EU’s Fit for 55-pakke, hvor målet er
at reducere drivhusgasemissionerne med mindst 55 pct. senest i 2030 i forhold til 1990-
niveauerne. Lovforslaget indebærer også gennemførelse af en bestemmelse om den
finansielle støttes stabilitet fra VE II-direktivet.
Foruden gennemførelse af EU-regler indeholder lovforslaget også en hjemmel til bl.a. at yde
støtte til grøn luftfart.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
a) Reduktion af udledninger i transportsektoren med VE-brændstoffer
b) Bestemmelse om frivillige mærkningsordninger for industriprodukter
c) Rapporteringsforpligtelse til Unionsdatabasen
d) Systemintegration: Bestemmelse om batterier
e) Bestemmelse om den finansielle støttes stabilitet
a) Reduktion af udledninger i transportsektoren med VE-brændstoffer
Som konsekvens af VE III, FuelEU Maritime og ReFuelEU Aviation foreslås, at
biobrændstofloven udvides til at dække sø- og luftfart, og der skal fastsættes
sanktionsbestemmelser for overtrædelse af FuelEU Maritime- og ReFuelEU Aviation-
forordningerne samt gebyrfinansiering af bl.a. tilsyn efter samme forordninger. Det
bemærkes, at de nærmere regler til implementering af VE III-direktivet forventes at blive
fastsat ved en kommende ændring af CO
2
e-fortrængningsbekendtgørelsen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser (biobrændstofloven), lov om fremme af vedvarende energi, lov om gasforsyning og lov om elforsyning (Gennemførelse af EU-regler om fremme af vedvarende energi og grønne brændstoffer til transportsektoren m.v. samt støtte til grøn luftfart)
2889017_0002.png
Derudover foreslås indsat en hjemmel i biobrændstofloven til at yde støtte med henblik på at
at fremme grønne drivmidler i transportsektoren og reducere drivmidlers afledte klimaeffekter
i transportsektoren samt med henblik på fremme af Power-to-X. Bemyndigelsen skal sikre en
bred og fremtidssikret lovhjemmel og bl.a. anvendes som opfølgning på aftale om Grøn
luftfart i Danmark (2023).
For at imødegå udviklingen af nye VE-brændstoffer til transportsektoren, foreslås det, at
titlen på biobrændstofloven ændres til ” Lov om reduktion af drivhusgasser fra
transportsektoren m.v.”, da den fremover vil komme til at omfatte andre grønne drivmidler
end primært bæredygtige biobrændstoffer og biogas.
b) Bestemmelse om frivillige mærkningsordninger for industriprodukter
Det foreslås, at en bestemmelse fra VE III-direktivet om frivillige mærkningsordninger for
industriprodukter, der hævdes at være produceret med vedvarende energi og vedvarende
brændstoffer, gennemføres i VE-loven.
c) Rapporteringsforpligtelse til Unionsdatabasen
Som konsekvens af VE III-direktivet og implementeringen af EU-databasen for VE-
brændstoffer (Unionsdatabasen) foreslås at indsætte hjemmel i gasforsyningsloven til, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at Evida og Energinet skal
videregive gasmålinger til en database og verificere indberettede målinger fra økonomiske
aktører. Dette skal sikre, at oplysninger i databasen er korrekte.
Det bemærkes, at VE-andele fremover vil følge forbruget af bæredygtighedsbeviser og
oprindelsesgarantier som følge af implementeringen af Unionsdatabasen. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet er ved at afklare den konkrete udmøntning og konsekvenserne for
opgørelsen af VE-andele for ledningsgasforbruget. Arbejdet pågår, hvorfor evt. element i regi
heraf ikke indgår i nærværende lovforslag, men kan følge senere.
d) Systemintegration: oplysningspligt for batteriproducenter
Som konsekvens af VE III-direktivet foreslås at indsætte hjemmel i elforsyningsloven til, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at batteriproducenter skal
stille batterioplysninger til rådighed for batteriejere, brugere samt tredjeparter, herunder
fastsætte tilsyn og klagemuligheder mhp. reglernes overholdelse.
e) Bestemmelse om den finansielle støttes stabilitet
Det foreslås, at en bestemmelse fra VE II-direktivet om den finansielle støttes stabilitet
indsættes i VE-loven. Formålet med bestemmelsen er at tydeliggøre, at omfanget af og
betingelserne for VE-støtteordninger ikke må revideres på en måde, som har negative
konsekvenser for de rettigheder, som er tildelt i forbindelse med støtten.
Kontaktoplysninger og videre proces
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte høringsliste.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 345: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser (biobrændstofloven), lov om fremme af vedvarende energi, lov om gasforsyning og lov om elforsyning (Gennemførelse af EU-regler om fremme af vedvarende energi og grønne brændstoffer til transportsektoren m.v. samt støtte til grøn luftfart)
2889017_0003.png
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til specialkonsulent Søren Asbjørn
Christensen Stenbøg,
[email protected].
Hvis spørgsmål vedrører
a) reduktion af udledninger i transportsektoren med VE-
brændstoffer
kan høringsparter også kontakte specialkonsulent Peter Willumsen,
[email protected],
tlf.nr. 20 15 63 98 samt fuldmægtig Cathrine Gylling,
[email protected],
tlf. nr. 33
95 08 28.
Hvis spørgsmål vedrører
b) frivillige mærkningsordninger
kan høringsparter også kontakte
chefkonsulent Lars Grindsted,
[email protected],
tlf. nr. 51 67 43 27.
Hvis spørgsmål vedrører
c) rapporteringsforpligtelse til Unionsdatabasen
kan høringsparter
også kontakte fuldmægtig Simon Kran Christensen,
[email protected],
tlf. nr. 33 95 12 66.
Hvis spørgsmål vedrører
d) oplysningspligt for batteriproducenter
kan høringsparter også
kontakte fuldmægtig Mads Dreier,
[email protected],
tel.nr. 33 95 50 67.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft hhv. d. 1. januar 2025 og 21. maj 2025.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af
høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og
mailadresse. Det bemærkes, at høringssvar vil blive oversendt til Folketingets Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalg.
Med venlig hilsen
Specialkonsulent Søren Asbjørn Christensen Stenbøg,
[email protected],
Side 3/3