Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 34
Offentligt
2771083_0001.png
DAG MÅNED ÅR
FORTRÆDE FOR FOLKETINGET
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del - Bilag 34
Offentligt
Mere grøn energi
- stærkere
lokalsamfund
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0002.png
Det er blevet dyrere at opsætte grøn strøm i Danmark
Effekt: Når det bliver dyrere at sætte VE op får vi færre projekter og projekter der
bliver større!
Højere
VE-ordninger
Kommunale
særregler
Højere
jordskatter
Dyrere
forsyningskæder (*)
Betaling for
elnettet
Konklusion: Beløbene til VE, kommuner og naboer er steget
men vi kan stadig
ikke faktuelt sige at det virker på opbakningen.
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0003.png
Hvad mener flertallet af danskerne om grøn energi?
Kun et mindretal er imod
74%
Af danskerne
92%
Af danskerne
Af borgerne i Sydjylland
67%
14%
Af danskerne
Kun
Støtter flere vindmøller
i deres kommune
(Aalborg Uni 2023)
Vil bakke op om
solkraft i deres
kommune
(Userneeds/Dansk
Solkraft 2021)
Hilser vindmøller
velkommen i deres
kommune. Stigning
på 25% fra 2021
(YouGov 2022)
Er
ikke
villige til at
acceptere vindmøller
påvirker udsigt og
natur i deres
kommune
(Norstat/Andel 2022)
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0004.png
Grøn energi bidrager til
(lokal)samfundet med:
Klassiske samfundsbidrag
Ejendomsskatter
Selskabsskatter
Kommuneskatter
Gør lokalsamfund mere attraktive
Nye direkte arbejdspladser (særligt PtX)
Grøn strøm attraktivt for produktion
Lavere strømpriser. Blot få års forsinkelse kan koste
forbrugerne 40 mia.kr i 2030
Kompensation for eventuelt tab
Værditabsordning
Salgsoption
1800
1600
1400
1200
1000
Akkumulerede forventede gevinster
fra nye anlæg for 1,6 mia.kr
553
462
371
286
211
147
94
659
791
1054
800
600
400
200
0
922
52
132
2023
264
2024
395
2025
527
2026
2027
2028
2029
2030
Grøn pulje
VE bonus
Grøn pulje og VE-bonus kommer
ovenpå,
men er ikke det
eneste bidrag. Alt bør fremlægges
åbent
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0005.png
Forslag til ændringer
Øget transparens og realistiske niveauer
Vi skal have realistiske niveauer
og hvis
vi øger de transparente ordninger skal
det også betyde et stop for
særordninger og øget tilsyn.
Styrkelse af lokale gevinster uden at
skade udbygningen
Lad niveauer afspejle strømprisen. Giver
naboer upside når det er holdbart.
Sæt turbo på udbygningen
Hjælp kommunerne med ressourcer
til sagsbehandling af VE og sæt
forpligtende
minimumsudbygningsmål for
kommunerne.
Grøn behandlingsgaranti. Maksimal
12 måneders sagsbehandling.
Mange vindprojekter trækkes i
langdrag i klagenævn. Klagenævn
skal alene hjemvise det påklagede
element, og undgå opsættende
virkning for hele sagen.
Kan der oprettes et Danmarkskort, hvor alle borgere
og politikere kan se, hvad deres kommune får ud af
VE i skat, lokale værdier og VE-ordninger?
Lad selskabsskatten følge anlægget og
alle skatteindtægter fra VE gå rent i
kommunekassen. Ingen udligning eller
omfordeling.
Fremryk grøn pulje til
lokalplansgodkendelsen.
Grønt Danmarkskort med alle gevinster
inklusiv skat for hver kommune.
Flere arealer: tillad opsætning i
produktionsskov, støttet udtagning
af lavbundsjorde og VE nær å’er, søer
og kyst
Gør VE til ”tungtvejende
offentlig
interesse”
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0006.png
Spørgsmål?
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0007.png
Bilag
(uddybning)
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0008.png
Fra støtte til alle problemers løsning
På få år er vi gået fra debat om støtte til, at vedvarende energi skal:
Firdobles for at nå klimamålene.
Betale for fremtidens velfærdssamfund (havudbud)
Redde landkommuners økonomi (land)
Dække udgifter til udbygning af elnettet
Bidrage til at løse natur- og biodiversitetskrisen
Sikre virksomheder en lavere strøm regning, så konkurrenceevnen bibeholdes.
Betale mere i skat f.eks. gennem højere jordskatter
Imens..
Er VE udbygningen gået i stå
Slår værdikæden alarm. Når citronen presses kan det mærkes hos leverandørerne som f.eks.
Vindmøller producenterne som presses på prisen.
Konkurrencen fra andre lande om grønne investeringer intensiveres.
Og omkostningerne stiger i DK sammenlignet med vores naboer.
Balancerne er afgørende.
8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0009.png
Hvordan går
det med VE-
udbygningen?
9
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0010.png
”Sol og vind skal ind”
Opstilling af VE frem mod 2030 - baseret på energiaftalen fra juni 2022
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0011.png
Vi har travlt med vind
102 MW
- 49 MW
480 MW
480 MW
480 MW
480 MW
480 MW
480 MW
480 MW
Kilde: Klima-, Energi- & Forsyningsministeriet
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0012.png
Vi har travlt med sol
195 MW
491 MW
1245 MW
840 MW
2310 MW
2310 MW
2310 MW
2310 MW
2310 MW
2310 MW
2310 MW
Kilde: Klima-, Energi- & Forsyningsministeriet
og Green Power Denmark
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0013.png
Hvad kræver udbygningen af arealer?
Kan udnyttes med
sameksistens
Kilde: Klima-, Energi- & Forsyningsministeriet
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0014.png
Udbygningen af vedvarende energi på land, 2022
I 2022 UDBYGEDE DANMARK 550 MW
VEDVARENDE ENERGI PÅ LAND
(MW
landvindsækvivalenter*)
UDBYGNING AF VEDVARENDE ENERGI I 2022 PÅ LAND,
TOP 10 KOMMUNER
(MW landvindsækvivalenter*)
Aabenraa udbygger mest med 108 MW
(landvindsækvivalenter*).
5 kommuner har stået for knap 60% af udbygningen
af vedvarende energi i 2022.
10 kommuner har stået for 436 MW af udbygning og
dermed over 77% af udbygningen af vedvarende
energi på land i 2022.
De resterende 88 andre kommuner udbygger samlet
med 114 MW, og dermed 20% af den samlede
udbygning i 2022.
14
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0015.png
Hvorfor går
udbygningen langsomt?
Hvad står i vejen?
Højere omkostninger
større usikkerhed
om elprisen (indtjening).
Længere ventetid på udbygning af net.
For få frie arealer.
Sagsbehandling i klagenævn og
kommuner.
Folkelig modstand?
15
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0016.png
Udgifterne til
VE stiger
1
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0017.png
Det er blevet dyrere at opsætte grøn strøm i Danmark
Effekt: Færre rentable projekter
der bliver større!
Højere
VE-ordninger
Betaling for
elnettet
Højere
jordskatter
Dyrere
forsyningskæder (*)
Kommunale
særkrav
Samtidigt opstår flere timer med
negative priser
når solen skinner og vinden blæser.
17
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0018.png
Tydelige prisudsving er kommet for at blive
Gennemsnitlige elpriser i Vestdanmark i maj måned i 2019 og 2023
Kr./MWh
Fossil energi såvel
som CO2-kvoter
er blevet dyrere
1.000
900
800
700
600
500
400
Ens gennemsnit
300
200
100
0
0
2
4
6
17-05-2023
Note:
Elpriser er for DK1 området
Kilde:
Energinet
18
Flere timer med
tilstrækkelig billige
energikilder
Og flere timer med
negative
elpriser
8
10
12
14
16
18
20
22
24
Timer
Gns. (17-05-2023)
20-05-2019
Gns. (20-05-2019)
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0019.png
Illustration af hvordan elprisen sættes i norden
Det afhænger af forbruget og tilgængelig grøn energi
Pris
Forbrug
Ny elpris
Elpris
Vindkraft
Solceller
19
Atomkraft
Kraftvarme
Kulkondens
Gaskraft
Volumen
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0020.png
Mere vedvarende energi giver
markant lavere elpriser.
Positivt, men skaber risiko for
kannibalisering af elprisen,
hvor den grønne strøm reelt
bliver værdiløs når den
produceres.
”Kannibaliseringseffekten”
kan mindskes ved at sikre
hurtig udrulning af P2X og
batterier. Dette udjævner
elprisen.
20
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0021.png
Det er blevet dyrere at opsætte grøn strøm i Danmark
Effekt: Færre rentable projekter
der bliver større!
D. 1 juni 2020 trådte de ”nye” VE-ordningerne
i
kraft. Køberetsordningen blev afskaffet, mens der
til gengæld blev indført en salgsoption, grøn pulje
og VE-bonus. Dette forøgede omkostningerne for
VE, men formålet var en statslig ramme
fremfor
lokale aftale og ordningerne skulle
evalueres.
Højere
VE-ordninger
Allerede fra d.1 januar 2021 blev VE-bonussen
forhøjet.
21
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0022.png
Det er blevet dyrere at opsætte grøn strøm i Danmark
Effekt: Færre rentable projekter
der bliver større!
Fra d.1 januar trådte de nye geografisk
differentieret producentbetalinger for VE i kraft,
hvilket flytter flere omkostninger for
udbygningen af elnettet over på producenterne.
Dette har en stor betydning for omkostningerne
for vedvarende energi, særligt for de parker, der
ligger i zoner med manglende net.
Højere
VE-ordninger
Betaling for
elnettet
22
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0023.png
Det er blevet dyrere at opsætte grøn strøm i Danmark
Effekt: Færre rentable projekter
der bliver større!
Med virkning fra 1.marts 2021 blev
solceller og vindmøller pålagt
ejendomsskatter som erhverv
fremfor produktionsjord. Dette mere
end tredobler jordbeskatningen,
hvilket særligt rammer solceller.
Højere
VE-ordninger
Betaling for
elnettet
Højere
jordskatter
En implementering af de nye
ejendomsvurdering risikerer
yderligere at presse VE og afholde
landmænd fra at udlægge jord til VE.
23
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0024.png
Det er blevet dyrere at opsætte grøn strøm i Danmark
Effekt: Færre rentable projekter
der bliver større!
Højere
VE-ordninger
Betaling for
elnettet
Højere
jordskatter
Rentabiliteten for VE har i mange år nydt gavn af faldende
priser for komponenter. I senere år, er denne udvikling dog
vendt og priserne på mange dele stiger igen. Dog viser
solcellepaneller tegn et faldt igen.
24
Dyrere
forsyningskæder (*)
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0025.png
Det er blevet dyrere at opsætte grøn strøm i Danmark
Effekt: Færre rentable projekter
der bliver større!
Højere
VE-ordninger
Betaling for
elnettet
Højere
jordskatter
Mange kommuner har indført
økonomiske
særkrav,
hvor VE-
ordninger betragtes som et
minimum. Disse ordninger er dybt
forvaltningsmæssigt problematiske.
Dyrere
forsyningskæder (*)
Kommunale
særkrav
25
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0026.png
Hvad ved vi der
virker?
Hvad ved vi ikke?
2
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0027.png
Hvad har den største
effekt på udbygningen
af VE?
Hvad ved vi virker?
At sænke omkostningerne. Dyrere =
mindre.
At sænke behandlingstiden for VE.
At sikre hurtigere net.
At fjerne politiske benspænd og gøre det
nemmere at drive VE-virksomhed.
Politisk forpligtende krav om udbygning.
Arealer?
Hvad ved vi ikke om virker
At øge VE-ordningerne markant. Ingen
evaluering. Vil forhøje omkostningerne.
Men: Folkelig opbakning har en effekt
27
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0028.png
Hvad mener flertallet af danskerne om grøn energi?
Kun et mindretal er imod
74%
Af danskerne
92%
Af danskerne
Af borgerne i Sydjylland
67%
14%
Af danskerne
Kun
Støtter flere vindmøller
i deres kommune
(Aalborg Uni 2023)
Vil bakke op om
solkraft i deres
kommune
(Userneeds/Dansk
Solkraft 2021)
Hilser vindmøller
velkommen i deres
kommune. Stigning
på 25% fra 2021
(YouGov 2022)
Er
ikke
villige til at
acceptere vindmøller
påvirker udsigt og
natur i deres
kommune
(Norstat/Andel 2022)
28
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0029.png
Planprocesser handler
om forandringer
Hvorfor skaber
vindmøller- og
solceller så
lokal debat?
- Kærlighed til lokalområde fra byggeri i by til VE
på land. Uanset om det er fortætning, altaner,
biogas anlæg, fabrikker, eller carporte så skaber
plansager og forandringer lokal modstand.
- Få aktive borgere kan skabe stor politisk
bekymring. Flertallet aktiveres ikke.
- Ingen kompensation er høj nok til at fjerne
modstanden, men kan tværtimod ses som
bestikkelse.
- Det handler om bedre inddragelse velvidende,
at processen ikke altid giver det svar som ønskes
- Og så handler det om at give lokalpolitikere is i
maven og at Folketinget viser vejen.
29
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0030.png
Lokale
gevinster
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0031.png
Grøn energi bidrager til
(lokal)samfundet med:
Klassiske samfundsbidrag
Ejendomsskatter
Selskabsskatter
Kommuneskatter
Gør lokalsamfund mere attraktive
Nye direkte arbejdspladser (særligt P2X)
Grøn strøm attraktivt for produktion
Lavere strømpriser. Blot få års forsinkelse kan koste
forbrugerne 40 mia.kr i 2030
Kompensation for eventuelt tab
Værditabsordning
Salgsoption
1800
1600
1400
1200
1000
Akkumulerede forventerede
gevinster fra nye anlæg for 1,6 mia.kr
553
462
371
286
211
147
94
659
791
1054
800
600
400
200
0
922
52
132
2023
264
2024
395
2025
527
2026
2027
2028
2029
2030
Grøn pulje
VE bonus
Grøn pulje og VE-bonus kommer
ovenpå,
men er ikke det
eneste bidrag. Alt bør fremlægges
åbent
31
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0032.png
Særregler
bremser
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0033.png
Hvilke kommunale ”særregler”?
F.eks. krav eller aftaler om:
Betalinger til lokale fonde under indflydelse af byråd.
Anlægsprojekter.
Øget betalinger til naboer og betalinger til foreninger.
Medejerskab til kostpris inklusiv for kommunen.
Arbejdspladser.
Skriftlig opbakning fra naboer (op til 95%).
Billig strøm (Energi ”fællesskab”) med fjernvarmeselskabet.
Osv…
Hvorfor er de problematiske?
De politisk vedtaget niveauer betragtes reelt som minimum.
Gør det sværere og (markant) dyrere at opsætte vedvarende energi.
Risikerer magtfordrejning og skævvridning.
Stiller vedvarende energi markant dårligere end andre lokalplanssager.
33
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0034.png
Forslag til ændringer
Realistiske niveauer
10 % af
omsætningen
er helt urealistisk. Investorer stilles nogle gange til
sammenligning 6-7%
afkast
i udsigt på sol.
Stop for og tilsyn med særregler. Ellers stilstand.
Styrkelse af lokale gevinster uden at skade udbygningen
Lad niveauer afspejle strømprisen. Giver naboer upside når det er holdbart.
Lad selskabsskatten følge anlægget og alle skatteindtægter fra VE gå rent i
kommunekassen. Ingen udligning eller omfordeling.
Fremryk grøn pulje til lokalplansgodkendelsen.
Grønt Danmarkskort med alle gevinster inklusiv skat for hver kommune.
Sæt turbo på udbygningen
Hjælp kommunerne med ressourcer til sagsbehandling af VE og sæt forpligtende
minimumsudbygningsmål for kommunerne.
Grøn behandlingsgaranti. Maksimal 12 måneders kommunal behandling.
Mange særligt vindprojekter trækkes i langdrag i klagenævn. Indsnæver
mulighed for påklagning i ét tidsrum og én gang, fremfor sag på sag.
Flere arealer; Tillad opsætning i produktionsskov, støttet udtagning af
lavbundsjorde, VE nær Å’er, søer og kyst og gør VE til ”overriding
public interest”
34
Kan der oprettes et Danmarkskort, hvor alle borgere
og politikere kan se, hvad deres kommune får ud af
VE i skat, lokale værdier og VE-ordninger?
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 34: Præsentation fra Green Power Denmark ifm. foretræde den 26/10-23 om lokal opbakning til vedvarende energi
2771083_0035.png
Overblik over Godkendte projekter 2012-2019
35