Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 334
Offentligt
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del - Bilag 334
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elforsyning
(Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24. oktober 2023,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1787 af 28. december 2023, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 19, stk. 3
affattes således:
»Stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
udstedelse og forlængelse af bevillinger til at udøve netvirksomhed, herun-
der om krav til ansøgninger, dokumentation og procedure for ansøgning og
tildeling.
2.
I
22, stk. 1,
indsættes efter nr. 8, som nyt nummer:
»9) Fremskaffe og udlevere relevante data til Energistyrelsen til brug for
udvikling, drift og vedligehold af en netmodel, efter regler, som klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter i medfør af stk. 5, 1. pkt.«.
3.
I
§ 22, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »stk. 1, nr. 1-6 og 8,« til: »stk. 1, nr. 1-6, 8
og 9,« og efter »om datafrisættelse,« indsættes »om fremskaffelse og udle-
vering af data til brug for en netmodel,«.
4.
§ 51 b, stk. 2
affattes således:
»Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om størrelsen på det samlede beløb efter stk. 1.«
5
§ 51 c, stk. 1, nr. 2
ophæves.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
6.
§ 51 c, stk. 2
affattes således:
»Stk.
2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere reg-
ler om størrelsen på det samlede beløb efter stk. 1. Beløbet opkræves hos
netvirksomhederne, og fordeles mellem dem i forhold til den mængde elek-
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
tricitet, som er transporteret gennem netvirksomhedens net til forbrug i Dan-
mark, på baggrund af opgørelser over målinger af forbrug af elektricitet i
netvirksomhedernes netområder i det foregående kalenderår.«.
7.
I
§ 69, stk. 5
indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) Fastsættelse og justering af det fremadrettede forrentningsgrundlag, her-
under ved modregning af indestående periodiserede tilslutningsbidrag.«
Nr. 4-11 bliver herefter nr. 5-12.
§2
Loven træder i kraft den [1. januar 2025].
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Netvirksomheders bevillinger
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
3.2. Data til brug for en netmodel
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
3.2.3. Den foreslåede ordning
3.3. Tilpasning af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets gebyrfinan-
sierede opgaver
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
3.3.3. Den foreslåede ordning
3.4. Netvirksomheders forrentningsgrundlag
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
3.4.4. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
1. Indledning
Lovforslagets formål er at gennemføre en række nye tiltag for elnetvirksom-
hederne som opfølgning på stemmeaftalen om Robuste rammer for elnet-
virksomhedernes økonomi af 10. juni 2024. Derudover foretages justeringer
til Energistyrelsens gebyrfinansierede myndighedsopgaver hos Energinet
og elnetvirksomhederne aht. bedre at kunne overholde Finansministeriets
budgetvejledning.
Stemmeaftalen har til formål at styrke de fremtidige rammer om elnetvirk-
somhedernes økonomi. Dette sker blandt andet gennem implementeringen
af et nyt grønt elektrificeringstillæg, som skal sikre, at netvirksomhederne
kan få dækket deres meromkostninger som følge af elektrificeringen.
Hertil udfases en uhensigtsmæssighed i den eksisterende regulering, hvor
netvirksomhederne kan opnå en overkompensation ved at opkræve forbru-
geren for omkostninger til forrentning af periodiserede tilslutningsbidrag i
indtægtsrammereguleringen. Håndteringen af overkompensationen ved for-
rentning af periodiserede tilslutningsbidrag skal ske ved, at indtægter fra til-
slutningsbidrag bogført over flere år af netvirksomhederne, som er modtaget
siden 2018 og fremadrettet, bliver modregnet i netvirksomhedernes fremad-
rettede forrentningsgrundlag. Tilbageførte rabatter givet til brugerne i peri-
oden 2018-2022 fratrækkes modregningsbeløbet. Modregningen har effekt
i netvirksomhedernes indtægtsrammer fra 2025. Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet har aktuelt ikke mulighed for at fastsætte regler herom,
hvilket søges med dette lovforslag.
Samtidig er det aftalt at forkorte elhandelsvirksomhedernes varslingsperi-
ode ved tarifstigninger, så elkunderne i fremtiden som minimum skal varsles
én måned inden en tarifstigning frem for de gældende regler med minimum
tre måneders varsel. Dermed får forbrugerne et klarere prissignal ift. de ak-
tuelle priser på elmarkedet og kan bedre indrette deres adfærd efter det. Der
sikres således øget samtidighed mellem udviklingen i elpriser og tariffer,
hvormed der også bliver større sammenhæng mellem de kunder, der har fået
gavn af omkostningerne og de kunder, som afholder omkostningerne. Såle-
des vil tariflempelser og tarifstigninger have samme varslingsperiode.
Endeligt fremgår det af aftalen, at netvirksomhedernes netbevillinger gen-
udstedes for en ny 20-årig periode samt, at ansvaret for den løbende udvik-
ling af modelgrundlaget for elektrificeringstillægget flyttes fra Forsynings-
tilsynet til Energistyrelsen. Genudstedelse af netbevillingerne for en 20-årig
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
periode sikrer stabile rammer for netvirksomhedernes investeringsbeslut-
ninger, idet netvirksomhederne typisk foretager investeringer med en lang
tidshorisont. En lang bevillingsperiode giver ligeledes bedre mulighed for
at optimere investeringsbeslutninger ud fra forventet fremtidigt kapacitets-
behov og usikkerheden herom. Netbevillingerne genudstedes til eksiste-
rende bevillingshavere fra 1. januar 2026 for en 20-årig periode. Genudste-
delse af netbevillingerne vil ske på baggrund af en ansøgningsproces, og
kun såfremt netvirksomheden fortsat kan leve op til de krav og vilkår, som
gælder for tildeling af netbevillinger. Lovforslaget indeholder derfor en ny
bemyndigelse til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, så netbevillin-
gerne kan genudstedes efter nye bekendtgørelsesregler, herunder om krav,
vilkår og ansøgningsproces
Af disse tiltag indgår kun håndtering af overkompensation ved forrentning
af periodiserede tilslutningsbidrag og genudstedelse af netbevillinger i lov-
høring, imens de øvrige elementer fastsættes ved ændring af bekendtgørel-
ser.
Ud over stemmeaftalen om Robuste rammer for netvirksomhedernes øko-
nomi, tilvejebringer lovforslaget en justering af reglerne om elnetvirksom-
hedernes og Energinets gebyrfinansiering, hvor myndighedsopgaver juste-
res og de samlede finansieringsbeløb bliver flyttet til bekendtgørelse. Æn-
dringen foretages aht. fremadrettet at kunne forbedre overholdelsen af Fi-
nansministeriets Budgetvejledning.
2. Lovforslagets baggrund
Elektrificeringen af samfundet er en helt central brik i den grønne omstil-
ling. Flere og flere danskere skifter benzinbilen ud med en elbil, gasfyrene
erstattes af varmepumper; både i de danske hjem og i fjernvarmeproduktio-
nen, og i industrien er man gået i gang med en omfattende elektrificering.
Elnettet skal forstærkes og udbygges, så det kan følge med behovet, hvilket
forudsætter store investeringer for elnetvirksomhederne, der ejer og driver
eldistributionsnettet.
Derfor blev partierne bag stemmeaftalen om
En effektiv og fremtidssikret
elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificerin-
gen af 21. juni 2021
blandt andet enige om, at indtægtsrammerne i den øko-
nomiske regulering af elnetvirksomhederne skulle justeres. Som opfølgning
på stemmeaftalen fra 2021 er der indgået en ny stemmeaftale om Robuste
rammer for netvirksomhedernes økonomi af 10. juni 2024. Aftalens tiltag
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
skal sikre, at netvirksomhederne får rammerne og den økonomiske ro-
busthed til at kunne løfte de opgaver, der skal til for at kunne understøtte en
effektiv og rettidig elektrificering i de kommende år. Den tilpassede regule-
ring af netvirksomhederne skal sikre en forstærkning og udbygning af eldi-
stributionsnettet og hurtig tilslutning af nyt elforbrug. Samtidig skal regule-
ringen sikre, at netvirksomhederne fortsat har stærke incitamenter til effek-
tiv drift.
Dette lovforslag udmønter visse dele af stemmeaftalen, herunder overkom-
pensation i forbindelse med forrentning af periodiserede tilslutningsbidrag,
og det nye elektrificeringstillæg, specifikt vedrørende videreudviklingen af
Energistyrelsens netmodel. Derudover foretages justering af reglerne om el-
netvirksomhedernes og Energinets gebyrfinansiering, hvor myndighedsop-
gaver justeres og de samlede finansieringsbeløb flyttes fra Elforsyningslo-
ven til bekendtgørelse.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Netvirksomheders bevillinger
3.1.1. Gældende ret
Efter gældende regler kræver det en bevilling at varetage netvirksomhed i
Danmark. En bevillingshaver opnår eneret til at varetage netvirksomhed, i
en fastsat periode på mindst 20 år, inden for et nærmere afgrænset netom-
råde. At varetage netvirksomhed indebærer blandt andet at sikre en tilstræk-
kelig og effektiv transport af elektricitet med tilhørende ydelser, herunder
drift og udvikling af distributionsnet i fornødent omfang, tilslutte elforbru-
gere og elproducenter efter anmodning m.v., jf. elforsyningslovens §20.
Samtidig kræver besiddelse af en netbevilling efterlevelse af krav og regler
fastsat i hhv. dansk lov og EU-lovgivning, herunder besiddelse af fornøden
finansiel-, teknisk- og personel kapacitet. Endvidere skal bevillingshaver
opfylde krav om selskabsmæssig adskillelse, krav om forbrugerrepræsenta-
tion i netvirksomhedens besluttende organer, samt at netvirksomheden ejer
nettet. Netvirksomhedernes efterlevelse af krav og vilkår kontrolleres af
Energistyrelsen ved et årligt tilsyn.
Bevillingssystemet blev etableret som følge af den politiske aftale ”Elrefor-
men” fra 1999. Eksisterende netbevillinger blev derefter udstedt løbende i
starten af 00’erne med bevillingsperioder på 20 år. Bevillingsperioderne
blev sidenhen ensrettet, og alle perioder udløber derfor per 1. januar 2026.
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
3.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Et velfungerende eldistributionsnet er en grundlæggende forudsætning for
høj elforsyningssikkerhed. Det er i samfundets interesse at sikre, at distribu-
tionsnettet drives og udvikles af virksomheder med de rette forudsætninger.
Muligheden for genudstedelse af eksisterende bevillinger for en ny 20-årig
periode med afsæt i gældende ret skal sikre forudsigelighed i forhold til den
igangværende elektrificering af samfundet og udvikling af eldistributions-
nettet.
At drive et velfungerende elnet kræver både erfaring, kendskab til nettet og
stabilitet i arbejdet med udvikling og udbygning af eldistributionsnettet. En
central forudsætning for fortsat effektiv varetagelse af eldistributionsnettet
er, at den varetages af netvirksomheder, som har de rette kapaciteter. I for-
bindelse med Energistyrelsens årlige tilsyn har de eksisterende netvirksom-
heder demonstreret, at de kan løfte opgaven, hvorfor det er forventningen at
eksisterende netvirksomheder vil være berettiget til genudstedelse for en ny
periode på 20 år. Bevillingssystemets mekanismer, herunder tilsyn, sikrer
grundlæggende, at kun en egnet aktør med tilstrækkelige kapaciteter kan
erhverve eller overdrages en netbevilling. Energistyrelsen skal godkende
overdragelse at netbevilling f.eks. i forbindelse med fusion af netvirksom-
heder.
Netbevillingerne giver bevillingshaver eneret og pligt til at varetage netvirk-
somhed, herunder etablere og drive distributionsnet i et specifikt geografisk
område i hele bevillingsperioden. Eneretten omfatter, at driften af netvirk-
somheder anses som et naturligt monopol, hvorfor de samfundsøkonomiske
omkostninger ved at lade et geografisk marked forsyne af en enkelt virk-
somhed er lavere end ved at dele et geografisk marked mellem flere virk-
somheder.
Netbevillinger skal sikre bevillingshavers ret- og pligt til at varetage net-
virksomhed, herunder etablere og drive distributionsnet i et specifikt netom-
råde i hele bevillingsperioden. En bevillingsperiode på 20 år sikrer stabile
og forudsigelige rammer for eldistributionsnettet, der muliggør langsigtet
netplanlægning og understøtter langsigtede investeringsbeslutninger. Bevil-
lingsperioden er tilstrækkelig lang til, at investeringer afholdt i begyndelsen
af bevillingsperioden kan afskrives.
Bevillinghavers ret til netvirksomhed er forbundet med en række pligter og
opgaver som netvirksomheden skal varetage, netvirksomhedsaktivitet er un-
derlagt regulering i henhold til elforsyningsloven og EU-regulering.
7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Oprindeligt er elforsyning i Danmark opbygget af kommunerne i byerne og
af andelsselskaber på landet. Forbrugerne har bidraget til at opbygge eldi-
stributionsnettet og forbrugerindflydelse sikrer, at forbrugerne også har ind-
flydelse på driften af netvirksomhederne. I dag er forbrugere typisk direkte
eller indirekte medejere af deres netvirksomheder og har en interesse i ud-
bygning og drift af distributionsnettet, derfor bør forbrugerne også med de
nye bevillinger sikres indflydelse i netvirksomhederne.
Reglerne vedrørende forbrugerindflydelse sikrer, at forbrugerne kan opnå
indflydelse i netvirksomhederne via valgbare repræsentanter. Forbrugerne
får på denne baggrund repræsentativ adgang til beslutningsprocesser. Denne
adgang muliggør samtidig et demokratisk tilsyn med netvirksomhedernes
virksomhedsledelse og forskellige dispositioner. Endvidere fremmer krav
om forbrugerrepræsentation dialog med forbrugerne, der kan spille ind med
forslag og gøre opmærksom på udfordringer i netområdet, som netvirksom-
heden bør tage stilling til.
Med de nye netbevillinger skal det fortsat være muligt at drive netvirksom-
hed i mindre netområder af hensyn til lokal værdi og forankring. Grundet
fusioneringer gennem de senere år, er antallet af netvirksomheder faldet.
Trods denne udvikling skal det fortsat være muligt at eje og drive en net-
virksomhed med få netkunder, hvis der er interesse for det i lokalområdet.
Reguleringen af netvirksomhederne er gennem de senere år blevet mere om-
fattende. Dettes skyldes bl.a. et øget behov for digitalisering, GDPR-regler
og andre tiltag, der skal sikre, at netvirksomhederne driver og udvikler di-
stributionsnettet på en tidssvarende og omkostningseffektiv måde.
Da mindre netvirksomheder har færre ressourcer end de større netvirksom-
heder skal reguleringen af netvirksomhederne understøtte, at små netvirkso-
meder ikke udsættes for disproportionale omkostninger. Eksempelvis er
krav om ledelsens habilitet kun gældende for netvirksomheder med 100.000
tilsluttede elkunder eller mere, ligesom der gælder særlige regler for data-
adskillelse for denne gruppe netvirksomheder.
Bevillingssystemet skal ligeledes fortsat sikre rammevilkår, der ikke under-
minerer driften af mindre netvirksomheder. Mindre netvirksomheder skal
dog stadig efterleve en række krav for den effektive drift herunder at opret-
holde en tidssvarende netvirksomhed. I den forbindelse har netvirksomhe-
derene mulighed for at indgå samarbejdsaftaler med eksterne parter, der ek-
sempelvis kan hjælpe med at varetage opgaver med datafrisættelse og må-
ling af forbrug og produktion, der kræver omkostningstunge digitale værk-
tøjer.
8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en bemyndigelse til, at klima-, energi- og for-
syningsministeren kan fastsætte regler om udstedelse og forlængelse af gæl-
dende bevillinger til netvirksomheder, herunder om krav til ansøgninger,
dokumentation og procedure for ansøgning og tildeling. Det foreslås med
denne bemyndigelse, at den eksisterende bevillingsordning til netvirksom-
hed i Danmark, fastholdes. Genudstedelse af netbevillingerne kan kun ske,
såfremt netvirksomheden fortsat kan leve op til de krav og vilkår, som gæl-
der for tildeling af netbevillinger.
Den foreslåede ordning vil indebære, at de eksisterende netbevillinger gen-
udstedes, hvor kun eksisterende netvirksomheder vil få mulighed for at søge
om ny netbevilling. Selve ansøgningsproceduren foreslås offentliggjort i be-
hørig tid forud for ansøgningsperioden.
Den foreslåede ordning og genudstedelse af netbevillinger skal fortsat give
eneret til varetagelsen af netvirksomhed i et afgrænset netområde og herved
understøtte en samfundsøkonomisk drift og udbygning af det kollektive di-
stributionsnet. Endvidere vil de nye netbevillinger fortsat bidrage til at sikre
offentlig kontrol med samfundskritisk infrastruktur qua Energistyrelsen lø-
bende tilsyn med netbevillinger og derved understøtte elforsyningssikker-
heden, der afhænger elnettets drift og beskaffenhed.
Den foreslåede ordning vil ligeledes fortsat sikre, at forbrugerne har indfly-
delse i netvirksomhederne drift jf. afsnit 3.1.2.
Nye bevillinger udstedes med fastholdelse af den nuværende lovbestemte
bevillingsperiode for netbevillinger på 20 år af hensyn til at sikre stabile og
forudsigelige rammer for distributionsnettet og investeringssikkerhed for
netvirksomhederne.
3.2. Data til brug for en netmodel
3.2.1. Gældende ret
Netvirksomhederne er omfattet af forskellige regler for indhentning, udle-
vering, offentliggørelse eller registrering af den data, de er i besiddelse af.
Efter reglerne om datafrisættelse, jf. elforsyningslovens § 22, stk. 1, nr. 8,
og § 22, stk. 5, 1. pkt., skal netvirksomhederne frigive relevant data om el-
nettet, som de er i besiddelse af, efter regler, som skal fastsættes ved be-
kendtgørelse. Der fastsættes herunder regler om, at netvirksomhederne skal
9
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
fremlægge en plan for, hvordan data bliver anonymiseret eller aggregeret,
inden det offentliggøres. Herudover skal netrelevant data fremgå af netud-
viklingsplanerne, som reguleres i netvirksomhedsbekendtgørelsen, og frem-
går af Forsyningstilsynets hjemmeside.
Efter reglerne om stamdata, jf. bekendtgørelse om stamdataregistret for el-
producerende anlæg m.v., skal netvirksomhederne foretage indhentning af
oplysninger på elforbrugs- og elproduktionsanlæg, der direkte eller indi-
rekte er tilsluttet eldistributionsnettet, og lade oplysningerne registrere i
stamdataregistret. Det vedrører dels oplysninger om ejerskab, tekniske- og
produktionsmæssige forhold, m.v.
Efter elforsyningslovens § 84, stk. 7 skal kollektive elforsyningsvirksomhe-
der give brugere af systemet de oplysninger, der er nødvendige for at få ef-
fektiv adgang til og sikre effektiv udnyttelse af systemet. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om denne udlevering til system-
brugerne efter elforsyningslovens 84, stk. 9.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har endelig mulighed for ved afgø-
relse at kunne indhente nærmere tekniske og driftsmæssige oplysninger fra
netvirksomhederne, når dette sker i opfølgningen på energi- og miljøpoliti-
ske målsætninger. Ministeren er dog alene bemyndiget til at fastsætte regler
om oplysningspligtens omfang og opfyldelse.
Netvirksomhederne er endnu ikke underlagt regler om, at de løbende skal
fremskaffe eller udlevere nærmere definerede data til Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet.
3.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Den grønne omstilling indebærer et kraftigt stigende behov for investeringer
i eldistributionsnettet, dels for at kunne følge med elektrificering af samfun-
det samt indpasse det øgede mængde af ny VE-produktion. Der er derfor
behov for, at myndighederne løbende kan overvåge og vurdere kapaciteten
i elnettet og investeringsbehovet for netvirksomhederne i højere grad end
hidtil.
Til at sikre bedre grundlag for fremskrivning og monitorering af elnetkapa-
citeten er Klima,- Energi- og Forsyningsministeriet i gang med at udvikle et
modelværktøj, netmodellen, som Energistyrelsen administrerer. Netmodel-
len er aftalt i Klimaaftalen om Grøn Strøm og Varme af d. 25. juni 2022.
10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Til opfølgning på stemmeaftalen om en effektiv og fremtidssikret elinfra-
struktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen er
det med stemmeaftale om Robuste rammer for elnetvirksomhedernes øko-
nomi af 10. juni 2024 blevet besluttet, at Energistyrelsen skal udvide den
eksisterende netmodel til også at omfatte investeringsbehovet. Denne be-
slutning er begrundet i et ønske om at sikre, at de nødvendige analyser og
modelværktøjer kan udnytte den energifaglige ekspertise, som Energistyrel-
sen besidder. Dette vil dels bidrage til, at Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet kan fremlægge mere præcise energipolitiske og økonomiske tiltag
vedr. reguleringen af netvirksomhederne, understøtte en overvågning og
fremskrivning af elnettets kapacitet samt sikre en proaktiv regulering med
fokus på den grønne omstilling. Det forudsættes, at arbejdet med netmodel-
len sker med inddragelse af netvirksomhederne, som ejer eldistributionsnet-
tene, og deres brancheorganisation, Green Power Denmark. Dette vedrører
særligt de nettekniske overvejelser i forbindelse med udvikling af den kom-
mende netmodel. Det skal sikre, at netmodellen også bygger på branchens
praktiske og nettekniske viden og på bedst mulige vis afspejler virkelighe-
den.
Det fremgår af afsnittet ovenfor om gældende ret, at elforsyningsloven ikke
på nuværende tidspunkt giver mulighed for, at Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet kan fastsætte regler om, at netvirksomhederne løbende skal
fremskaffe eller udlevere nærmere definerede data til Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet. Sådanne regler vurderes at være nødvendige for at
kunne opbygge den data og viden, der skal til for at etablere og videreud-
vikle netmodellen.
Førend ministeriet har adgang til den nødvendige data, skal netmodellen ud-
vikles på baggrund af et fyldestgørende datagrundlag indhentet fra netvirk-
somhederne, hvorfor det bør være en opgave for netvirksomhederne at ud-
levere data til Energistyrelsen. De administrative byrder for netvirksomhe-
derne forbundet med myndighedsbehandlingen vil i så fald kunne dækkes
af deres indtægtsrammer i medfør af § 29, stk. 3, nr. 3 efter bekendtgørelse
om indtægtsrammer for netvirksomheder.
I forlængelse af denne opgave bør der indføres en bemyndigelse i elforsy-
ningsloven, så klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om fremskaffelsen og udleveringen af data. Det bør eks. indebære, at data
løbende skal fremskaffes eller udleveres om f.eks. tekniske og økonomiske
forhold for netvirksomhederne. Det bør dog tilstræbes i sådanne regler, at
det skal være administrativt enkelt for netvirksomhederne at fremskaffe og
udlevere det nødvendige datagrundlag for netmodellen. Klima-, Energi- og
11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Forsyningsministeriet vil herudover skulle opbevare og behandle sådanne
oplysninger, når de indsamles, i overensstemmelse med GDPR-lovgivnin-
gen, lovgivningen om ophavsret og under hensynet til at sikre beskyttelsen
af forrentningshemmeligheder og navnlig oplysninger om kritisk infrastruk-
tur. Dette indebærer, at der generelt skal tages højde for en effektiv datasik-
kerhed ved behandlingen af oplysningerne.
Det er herudover Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at
opgaverne forbundet med udvikling, drift og vedligehold af netmodellen vil
kunne gebyrfinansieres efter elforsyningslovens § 51 c, stk. 1, nr. 1. Dette
skyldes, at administrationen og udviklingen af netmodellen blandt andet har
til formål at vurdere, om elektrificeringstillægget bør justeres. Dette træder
i kraft ved bekendtgørelse med effekt fra 1. januar 2028 og derefter vurderes
elektrificeringstillæggets tilstrækkelighed hvert 5. år. Samtidig skal netmo-
dellen bidrage til at styrke tilsynet med kapaciteten i elnettet og de økono-
miske rammer. Dette er nærmere beskrevet under pkt. 3.3.
3.2.3. Den foreslåede ordning
De foreslåede bestemmelser vil indebære, at netvirksomhederne får til op-
gave at fremskaffe og udlevere den data til Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet, der skal anvendes til udvikling, drift og vedligehold af en net-
model, herunder af både teknisk og økonomisk karakter. Herudover inde-
bærer de, at klima-, energi- og forsyningsministeren får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om fremskaffelsen og udleveringen af sådan data.
Bemyndigelsen forventes at blive udnyttet i regler, der fastsættes i bekendt-
gørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter fra og med januar 2025.
Forslaget vil indebære, at bemyndigelsen og opgaverne for netvirksomhe-
derne vil omfatte data, som netvirksomhederne allerede har adgang til, her-
under gennem tredjeparter, og data, som netvirksomhederne endnu ikke har
adgang til, og skal udarbejde eller på anden måde fremskaffe. Herudover vil
reglerne gælde for data af enhver type, herunder dokumenter, tal og sam-
menstillinger af oplysninger m.v. Reglerne skal dog være afgrænset til data,
der skal kunne bruges til at udvikle, drifte og vedligeholde netmodellen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal herudover bemærke, at der i
udmøntningen af reglerne vil skulle tages hensyn til, at det skal være admi-
nistrerbart for netvirksomhederne at fremskaffe og udlevere det nødvendige
datagrundlag for netmodellen. Samtidig vil oplysningerne, når de indsam-
les, skulle opbevares og behandles i overensstemmelse med GDPR-lovgiv-
ningen, lovgivningen om ophavsret og under hensynet til at sikre beskyttel-
12
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
sen af forrentningshemmeligheder og navnlig oplysninger om kritisk infra-
struktur. Dette indebærer, at der generelt skal tages højde for en effektiv
datasikkerhed ved behandlingen af oplysningerne.
Netvirksomhederne vil i forhold til myndighedsbehandlingen forbundet
med opgaverne, der indføres, kunne få dækket sine omkostninger inden for
indtægtsrammen ved udnyttelse af § 29, stk. 3, nr. 3 i indtægtsrammebe-
kendtgørelsen, mens Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet efter § 51 c,
stk. 1, nr. 1 vil kunne gebyrfinansiere de statslige omkostninger til at ud-
vikle, drive og vedligeholde netmodellen.
Den foreslåede ordning vil i øvrigt ikke indebære, at der gives adgang til, at
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan fastsætte regler, eller kræve
udlevering af oplysninger, i strid med GDPR-lovgivningen eller lovgivnin-
gen om ophavsret.
3.3. Tilpasning af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets gebyrfi-
nansierede opgaver
3.3.1. Gældende ret
Elforsyningslovens § 51 b og § 51 c blev senest revideret ved lov nr. 1399
af 5. december 2017, og har hidtil fastsat de samlede beløb som Energinet
henholdsvis netvirksomhederne skal betale i gebyr for de opgaver, som
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal løfte.
Efter § 51 b opkræves Energinet aktuelt i halvårlige rater et gebyr på samlet
4,75 mio. kr. årligt til dækning af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
omkostninger til tilsyn med Energinet og dennes helejede datterselskaber.
Efter § 51 c opkræves netvirksomhederne ligeledes i halvårlige rater et ge-
byr på samlet 0,9 mio. kr. årligt, som dels dækker omkostningerne til tilsyn
med netvirksomhederne, behandling og vurdering af deres forskningsopga-
ver efter elforsyningslovens § 22, stk. 8 samt dels til udarbejdelse og offent-
liggørelse af elstatistik til kortlægning og offentliggørelse af data om elfor-
bruget efter § 22, stk. 1, nr. 4. De nævnte opgaver er baseret på en vurdering
om, at det er dem, der er bedst egnet til at kunne gebyrfinansieres.
Ift. opkrævning af gebyret for netvirksomhederne gælder en fordelings-
nøgle, hvorefter det samlede beløb fordeles mellem netvirksomhederne i
forhold til den mængde elektricitet, som er transporteret gennem netvirk-
somhedens net til forbrug i Danmark på baggrund af opgørelser over målin-
ger af forbrug af elektricitet i netvirksomhedernes netområder i det foregå-
ende kalenderår. En nærmere beskrivelse af denne fordeling fremgår af de
specielle lovbemærkninger ”til nr. 4”, i forslag til lov nr. 40 af 4. oktober
13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
2017, om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende
energi, lov om naturgasforsyning, lov om energinet.dk og lov om varmefor-
syning (betaling for myndighedsbehandling og justering af bestemmelser
om tilsyn med energinet.dk).
3.3.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Som en konsekvens af lovforslaget pålægges Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet en række nye opgaver, samtidig med at visse andre opgaver
udgår. Som følge heraf er der behov for tilpasninger af de eksisterende be-
stemmelser, hvorefter Energinet og netvirksomhederne skal gebyrfinansiere
opgavernes omkostninger. Dette indebærer bl.a. opgaver, som følger af
stemmeaftalen om Robuste rammer for elnetvirksomhedernes økonomi af
10. juni 2024, men går også ud over stemmeaftalen, herunder ift. gebyrfi-
nansiering af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets tilsyn med Energi-
net. Tilpasningen sker aht. fremadrettet bedre at kunne forbedre overholdel-
sen af Finansministeriets Budgetvejledning, hvorefter gebyrindtægter skal
stemme overens med afholdte udgifter over en 4-årig periode.
Klima-, -Energi og Forsyningsministeriet vurderer, at tilpasningen af de op-
gaver, der kan opkræves gebyr for, bør foretages i elforsyningsloven, mens
de samlede årlige gebyrbeløb bør kunne fastsættes i bekendtgørelse om be-
taling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen. Sidstnævnte forudsæt-
ter, at klima-, -energi og forsyningsministeren får bemyndigelse til at fast-
sætte størrelsen på det samlede beløb, der årligt skal gebyrfinansieres, og
som figurerer af elforsyningslovens § 51 b, stk. 1 og § 51 c, stk. 1. Formålet
hermed er, at gøre det nemmere fremadrettet at ajourføre gebyrernes stør-
relse, f.eks. i forbindelse med nye politiske aftaler, hvis gebyret skal op-
eller nedjusteres, eller hvis opgaverne ikke længere skal administreres.
For så vidt angår gebyret fra Energinet, skal der foretages en justering, som
følge af ændrede opgaver for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets til-
syn, som er reguleret i den gældende § 51 b, stk. 1. Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet er aktuelt ved at fastlægge et skøn for, hvad tilsynsom-
kostningerne kan beløbe sig til fra og med 2025.
For så vidt angår gebyret fra netvirksomhederne, jf. § 51 c, vil der fremad-
rettet skulle medregnes et beløb, der skal dække Klima-, Energi og Forsy-
ningsministeriets kommende opgaver med udvikling, drift og vedligehold
af en netmodel, jf. forslagets nr. 2 (§ 22, stk. 1, nr. 9), herunder også ind-
samlingen af den relevante data. Netmodellen skal kunne monitorere og
fremskrive kapaciteten og investeringsbehovet i eldistributionsnettet. Desu-
14
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
den skal den anvendes til at vurdere elektrificeringstillægget (tillæg til ind-
tægtsrammer) for netvirksomhederne, frem mod en forventet justering i be-
kendtgørelsesregler med effekt fra 1. januar 2028, og til at danne grundlag
for evt. genberegning af elektrificeringstillægget hvert 5. år. Netmodellen
vil indgå i det fremadrettede tilsyn med netvirksomhedernes tekniske for-
hold og med deres investeringsbehov, jf. § 51, c, stk. 1, nr. 1.
Det er herudover vurderingen, at netvirksomhedernes gebyr for omkostnin-
ger forbundet med behandling og vurdering af forskningsopgaver efter el-
forsyningslovens § 22, stk. 8, jf. § 51 c, stk. 1, nr. 2, bør udgå af elforsy-
ningsloven. Det skyldes, at ELFORSK-ordningen, som bl.a. dækkes af be-
stemmelsen i elforsyningslovens § 22, stk. 8, har været finanslovsfinansieret
og administreret af Energistyrelsen siden 2022, jf. ændringen af elforsy-
ningsloven efter lov nr. 2605 af 28. december 2021. Bestemmelsen om ge-
byrfinansiering af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets behandling og
vurdering af netvirksomhederne forskningsaktiviteter ville fortsat kunne an-
vendes for de forskningsopgaver, som netvirksomhederne selv initierer
udenom ELFORSK-ordningen, men sådanne forskningsopgaver findes ikke
på nuværende tidspunkt. Det er derfor ikke retvisende fortsat at lade opga-
ven indgå i bestemmelsen i § 51 c, stk. 1, nr. 2.
3.3.3. Den foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil indebære, at der i § 51 b og § 51 c fastsættes
enslydende bemyndigelser til, at klima-, energi- og forsyningsministeren
kan fastsætte størrelsen på det samlede beløb, der skal betales af Energinet
og netvirksomhederne. Samtidig vil de aktuelle gebyrbeløb, der fremgår af
§ 51 b, stk. 2 og § 51 c, stk. 2, udgå. For så vidt angår § 51 c, vil der samtidig
ske en ophævelse af § 51 c, stk. 1, nr. 2, der vedrører Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets behandling og vurdering af netvirksomhedernes
forskningsopgaver efter § 22, stk. 8.
Formålet med ophævelsen af § 51 c, stk. 1, nr. 2, og de nye bemyndigelses-
bestemmelser i § 51 b, stk. 2 og § 51 c, stk. 2, er at sikre, at Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet kan overholde Finansministeriets budgetvejled-
ning, som sker ved, at de fremadrettede gebyrrammer bliver tilpasset.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil fremlægge de kommende år-
lige gebyrbetalinger fra 2025 i forbindelse med udarbejdelsen af reglerne i
bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen. I
forhold til de opgaver, der skal medgå til de kommende gebyrrammer fra
2025, henvises til ovennævnte pkt. 3.3.2, der redegør herfor.
15
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Det bemærkes endvidere, at der ikke ændres på øvrige dele af § 51 b eller §
51 c, som f.eks. fordelingen mellem netvirksomhederne, hvordan de sam-
lede beløb skal opkræves, og at gebyrerne opkræves halvårligt.
3.4. Netvirksomheders forrentningsgrundlag
3.4.1. Gældende ret
I medfør af § 69, stk. 5 i lov om elforsyning kan klima-, energi- og forsy-
ningsministeren fastsætte regler om indtægtsrammen og de elementer, som
indgår heri.
Efter § 69, stk. 5, nr. 3 skal der fastsættes regler om forrentningsrammen,
herunder fastsættelse af aktivbaser og beregning og fastsættelse af forrent-
ningssatser.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om ændring af lov om elforsyning,
jf. lovforslag nr. 180 af 29. marts 2017, at bemyndigelsen i stk. 5 nævner en
række centrale forhold, som der skal fastsættes regler om. Det fremgår dog
også, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om an-
dre forhold, herunder f.eks. hvornår indtægtsrammer fastsættes, hvilke kor-
rektioner der kan ske, hvornår der kan ansøges om justeringer osv.
Bemærkningerne til § 69, stk. 5, nr. 3, anfører, at der skal fastsættes regler
om, at netvirksomhedernes aktivbase opdeles i en historisk og en fremadret-
tet aktivbase med hver sin forrentningssats. Herudover fremgår en nærmere
beskrivelse af, hvordan aktivbaserne skal fastsættes og korrigeres for en
række forhold, herunder et tillæg af omkostningskapital på 2 pct. og løbende
justeringer, f.eks. som følge af prisudviklingen eller ændrede opgaver m.v.
Endvidere fremgår det, at der ved fastsættelse af aktivbaserne skal tages stil-
ling til, hvilke aktiver, der skal kunne forrentes.
Ifølge bemærkningerne skal den historiske aktivbase fastsættes med ud-
gangspunkt i værdien af netvirksomhedens aktivbase den 31. december
2017. Ved reguleringens start (dvs. første reguleringsperiode) skal den hi-
storiske aktivbase pr. 31. december 2017 opgøres efter dagældende regler
for opgørelse af aktiver og tillægges 2 pct. omsætningskapital. Det indebæ-
rer, at det er netvirksomhedens netaktiver tillagt 2 pct. omsætningskapital,
der udgør den historiske aktivbase. Efterfølgende vil den historiske aktiv-
base skulle opgøres årligt og korrigeres for afgang af aktiver.
16
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Ifølge bemærkninger vil den fremadrettede aktivbase blive fastsat med ud-
gangspunkt i netvirksomhedens gennemsnitlige, samlede aktivbase i den fo-
regående reguleringsperiode, tillagt 2 pct. omsætningskapital, korrigeret for
en nærmere række forhold efter de samme principper som ved fastsættelse
af omkostningsrammen og fratrukket den historiske aktivbase.
Bestemmelsen i § 69, stk. 5, nr. 3, er udmøntet ved, at der i § 7 i bekendtgø-
relse om indtægtsrammer for netvirksomhederne, er fastsat regler for, hvor-
dan det historiske, det fremadrettede og det samlede forrentningsgrundlag
skal beregnes, hvilket inkluderer de justeringer og korrektioner, der fremgår
af de hidtidige lovbemærkninger.
Det fremgår ikke klart af elforsyningslovens § 69, stk. 5, nr. 3, eller lovbe-
mærkningerne hertil, om klima-, energi- og forsyningsministeren ved be-
kendtgørelse kan modregne visse aktiver ved fastsættelsen af det fremadret-
tede forrentningsgrundlag.
3.4.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser
Ved periodisering indtægtsføres i en årrække. Når netvirksomheder anven-
der tilslutningsbidrag som finansieringskilde, medfører det (modsat fx opta-
gelse af lån) ikke finansieringsomkostninger for netvirksomheden. Netvirk-
somhederne har dog mulighed for at opkræve deres omkostninger til for-
rentning af aktiverne over tarifferne, som netbrugerne allerede har finansie-
ret gennem betaling af tilslutningsbidrag. De indestående tilslutningsbidrag
reducerer netvirksomhedernes finansieringsbehov med et tilsvarende beløb,
hvilket giver dem en utilsigtet besparelse.
Med andre ord fastsættes den samlede indtægtsramme højere end tilsigtet
med reguleringen, og brugerne ender med at betale to gange for dele af net-
virksomhedernes finansieringsomkostninger:
Første
gang ifm. privatfinan-
sieringen af det kontante tilslutningsbidrag, og
anden
gang fortløbende ved
over tarifferne at opkræve brugerne for omkostningerne til forrentning af
aktiver, der allerede er finansieret via tilslutningsbidraget. Forrentningen
medfører således, at netvirksomhederne overkompenseres ift. hensigten
med lovgivningen.
Reguleringen før 2018 havde andre regler om forrentning og håndtering af
tilslutningsbidrag. Fordelen ved at periodisere sine tilslutningsbidrag, som
danner grundlaget for størrelsen på den potentielle overkompensation af net-
virksomhederne på bekostning af netbrugerne, afhang af, hvornår den en-
17
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
kelte netvirksomhed overgik til at periodisere samt af netvirksomhedens re-
aliserede forrentning. I nogle tilfælde har der slet ikke været en økonomisk
fordel for netvirksomhederne i at periodisere sine tilslutningsbidrag under
den tidligere regulering.
Med introduktionen af den nuværende indtægtsrammeregulering i 2018,
hvor alle netvirksomhederne får den samme risikojusterede forrentning er
graden af overkompensation blevet højere end tidligere og mere entydigt til
netvirksomhedernes fordel. Med introduktionen af producenttariffer og –til-
slutningsbidrag fra 2023 er overkompensationen udvidet til også at omfatte
aktiver betalt af producenterne over deres tilslutningsbidrag.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at § 69, stk. 5,
nr. 3, ikke indeholder en klar bemyndigelse til at fastsætte regler om mod-
regning af de enkelte aktiver ved opgørelsen af det fremadrettede forrent-
ningsgrundlag. Det bemærkes hertil, at klima-, energi- og forsyningsmini-
steren fortsat vil kunne fastsætte forskellige regler om indtægtsrammen, her-
under om de elementer, der indgår i den. Det vurderes dog, at der bør ind-
føres et klart og tydeligt lovgrundlag til brug for en fremtidig tilpasning af
reglerne, hvorefter modregning af konkrete aktiver, herunder de indestående
periodiserede tilslutningsbidrag kan foretages. En sådan regel bør i øvrigt
give mulighed for, at der kan foretages øvrige justeringer til det fremadret-
tede forrentningsgrundlag, som f.eks. regler for modregning af andre akti-
ver, hvis dette vil blive nødvendigt.
Ved de justeringer, der skal foretagers i bekendtgørelsen, bør der endvidere
indføres mulighed for godskrivning af netvirksomhedernes beløb for even-
tuelle tilbageførsler til forbrugerne i form af bindende midlertidige prisned-
sættelser, eller for bortfald af differencer i indtægtsrammerne, som er i net-
virksomhedernes favør, for regnskabsårene 2018 til og med 2022.
Modregning af indestående periodiserede tilslutningsbidrag i det fremadret-
tede forrentningsgrundlag være vil være en ny måde at opgøre det samlede
forrentningsgrundlag på.
3.4.3. Den foreslåede ordning
Den foreslåede ændring i lovens § 1, nr. 5 indebærer, at der gives udtrykke-
lig hjemmel til at fastsætte og justere det fremadrettede forrentningsgrund-
lag, herunder ved modregning af indestående periodiserede tilslutningsbi-
drag.
18
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Forslaget sikrer et klart og tydeligt lovgrundlag for en fremtidig tilpasning
af reglerne, hvorefter modregning af konkrete aktiver, herunder de indestå-
ende periodiserede tilslutningsbidrag kan foretages. Forslaget vil herudover
give mulighed for øvrige fremtidige justeringer, som f.eks. modregning af
andre aktiver, hvis dette vil blive nødvendigt.
Forslaget indebærer, at bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksom-
hederne vil blive ændret per 1. januar 2025. Her vil der blive fastsat nye
regler for opgørelse af forrentningsgrundlaget, hvorefter indestående perio-
diserede tilslutningsbidrag modregnes (fratrækkes) ved opgørelse af det
fremadrettede forrentningsgrundlag, dvs. efter det samlede forretnings-
grundlag er opgjort, jf. den gældende § 7, stk. 6 i bekendtgørelsen.
De nye regler i bekendtgørelsen vil indebære, at det fremadrettede forrent-
ningsgrundlag fra 2025 bliver reduceret med indestående periodiserede til-
slutningsbidrag modtaget siden den 1. januar 2018. Har netvirksomheden
givet tilbageførsler til forbrugerne i form af bindende midlertidige prisned-
sættelser eller haft bortfald af differencer i netvirksomhedernes favør for
regnskabsårene 2018 til og med 2022 vil disse beløb blive godskrevet i mod-
regningsbeløbet fra de periodiserede tilslutningsbidrag. Godskrivningen
sker konkret ved, at indestående periodiserede tilslutningsbidrag fra perio-
den 2018-2022 reduceres med en faktor på mellem 0 og 1. Faktoren opgøres
for hver netvirksomhed som den andel, summen af netvirksomhedens tilba-
geførelser i 2018-2022 udgør, af netvirksomhedens indestående periodise-
rede tilslutningsbidrag fra perioden 2018-2022 pr. ultimo 2022, dog maksi-
malt 100%. Netvirksomheder, der ikke har lavet tilbageførsler i perioden har
således en faktor på 0 og modregnes derfor fuldt ud for de indestående pe-
riodiserede tilslutningsbidrag fra perioden.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre et ressourcebehov til Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, som følge af økonomiske konsekvenser i form af
øget statsligt personaleforbrug.
Ressourcebehovet for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet følger pri-
mært af de nye opgaver med at udarbejde, udvikle og vedligeholde en net-
model mhp. fremadrettet tilsyn med netvirksomhedernes investeringsbehov.
Ressourcebehovet herfor er af Energistyrelsen skønnet til et årsværk eller
0,9 mio. kr. i 2025, og varigt 3 årsværk eller 2,7 mio. kr. årligt i 2026 og
19
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
fremefter. Omkostningerne vil blive dækket ved at øge gebyropkrævninger
til netvirksomhederne, efter den gældende § 51, c, stk. 1, nr. 1.
Ressourcebehovet for Forsyningstilsynet følger primært af den nye tilsyns-
opgave forbundet med modregning af tilslutningsbidrag i netvirksomheder-
nes forrentningsgrundlag. Forsyningstilsynet skønner, at deres omkostnin-
ger hertil udgør 0,5 mio. kr. i 2025. Dernæst vil der være besparede omkost-
ninger hos Forsyningstilsynet, idet Energistyrelsen overtager arbejdet med
at videreudvikle en netmodel mhp. en vurdering af elektrificeringstillægget
første gang fra 2028 og her fra hvert 5. år.
Omkostningen på samlet 0,5 mio. kr. for 2025 gebyrfinansieres af netvirk-
somhederne efter § 2 i bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehand-
ling efter lov om Forsyningstilsynet.
Lovforslaget forventes ikke at medføre nogle implementeringskonsekven-
ser for det offentlige, herunder for kommuner og regioner. Lovforslaget vur-
deres ikke at medføre væsentlige digitaliseringsaspekter. Ministeriet vurde-
rer, at den bagvedliggende hovedlov er digitaliseringsklar.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Netvirksomheders og Energinets gebyromkostninger kan dækkes via tarif-
ferne for tilsluttede systembrugere, gennem ansøgning om forhøjelser af de
respektive indtægtsrammer, jf. bekendtgørelse om indtægtsrammer for net-
virksomheder og bekendtgørelse om indtægtsramme og reguleringsregn-
skab for den, der varetager systemansvarlig virksomhed.
Det vurderes derfor, at Energinet ikke har økonomiske eller administrative
konsekvenser, forbundet med fastsættelsen af de nye gebyrer ved bekendt-
gørelsen pr. 1. januar 2025.
Ift. omkostningerne for netvirksomhederne, der er forbundet med de nye
regler, henvises til Erhvervsstyrelsens udmelding af 10. september 2018 om
”Afklaring af virksomhedsafgrænsningen i forhold til erhvervsøkonomiske
konsekvensvurderinger, byrdestop, fælles ikrafttrædelsesdatoer og princip-
per for agil erhvervsrettet regulering”, der fastslår, at netvirksomheder ikke
omfattet af kravet om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen direkte administrative konsekvenser for borgere.
20
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
2886227_0021.png
UDKAST
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen direkte klimamæssige konsekvenser. Lovforslaget
styrker rammerne for en effektiv elektrificering af samfundet og understøt-
ter dermed gennemførelsen af klimareduktioner på længere sigt.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen direkte miljø- og naturmæssige konsekvenser.
Lovforslaget vil sikre rammerne omkring udviklingen af et elektrificerings-
tillæg og en tilhørende netmodel. For disse indgår der et eksplicit hensyn til
teknologineutralitet, hvilket vil sige, at reguleringen ikke favoriserer udbyg-
ning af elnettet over udnyttelsen af det eksisterende elnet.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
[Udfyldes efter høringen er afsluttet]
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske kon- Ingen.
sekvenser for stat,
kommuner og re-
gioner
Nye opgaver ifm. lovforslaget fører
til et ressourcebehov for Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på
0,9 mio. kr. i 2025, og 2,7 mio. kr.
varigt i årene fremefter. For Forsy-
ningstilsynet er dette 0,5 mio. kr. i
2025. Alle nye opgaver gebyrfinan-
sieres fuldt ud af netvirksomhederne
efter gældende regler.
Ingen.
Implementerings- Ingen.
konsekvenser for
21
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
2886227_0022.png
UDKAST
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon- Ingen.
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
Ingen.
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Ingen.
retten
Er i strid med de
principper for im-
plementering af er-
hvervsrettet EU-
regulering/ Går vi-
dere end mini-
mumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Ingen.
Ja
Nej
X
22
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Netvirksomhed i Danmark kan kun udøves efter bevilling (netbevilling),
som gives for 20 år, og meddeles af klima-, energi- og forsyningsministeren.
Efter gældende ret bliver eksisterende netbevillinger, som eksisterede den
31. december 2020, forlænget uden forudgående ansøgning. Denne forlæn-
gelse af netbevillinger udløber den 31. december 2025, jf. elforsyningsloven
§ 19, stk. 3, hvilket vil medføre, at de eksisterende netbevillinger bortfalder.
Efter § 19, stk. 2, kan klima-, energi- og forsyningsministeren meddele nye
bevillinger for 20 år, men bestemmelsen i § 19, stk. 3, skal formelt set æn-
dres, i forbindelse med udløbet af de eksisterende netbevillinger. I den for-
bindelse har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderet, at det er
hensigtsmæssigt, at nye regler for udstedelse eller forlængelse af bevillin-
ger, kan fastsættes ved bekendtgørelse. Det giver elforsyningsloven aktuelt
ikke mulighed for.
Det foreslås derfor, at
§ 19, stk. 3
i elforsyningsloven affattes på ny, således
at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om udstedelse og forlængelse af bevillinger, herunder krav til ansøgninger,
dokumentation og procedure for ansøgning og tildeling.
Formålet med bestemmelsen er således, at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren fremadrettet kan fastsætte de regler, der er nødvendige for, at net-
bevillinger kan udstedes eller forlænges, ved bekendtgørelse. Det kan f.eks.
være regler om tidspunkt for indgivelse af ansøgningen om udstedelse eller
forlængelse af bevillingen, øvrige krav til ansøgningens indhold, herunder
hvilken dokumentation, der skal vedlægges. Der vil også kunne fastsættes
regler for tilfælde, hvor der eventuelt skal findes en ny bevillingshaver.
De regler, der udstedes som følge af bemyndigelsen forventes ikke at ændre
på retsstillingen for de bevillingshavere, som i dag har bevilling til netvirk-
somhed. Det skyldes, at de forventede kommende bekendtgørelsesregler vil
give mulighed for forlængelse af de gældende bevillinger, der udløber den
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
31. december 2025. Det er fremadrettet fortsat Energistyrelsen, som vil vur-
dere hvorvidt ansøgere til netbevilling lever op til elforsyningslovens krav
til netvirksomhed i Danmark, jf. kapitel 7 og 8 i nævnte lov.
Til nr. 2.
Energistyrelsen udvikler aktuelt en netmodel, som er et modelværktøj, der
skal kunne fremskrive og monitorere elnetkapaciteten i Danmark. Gældende
regler efter elforsyningsloven giver dog aktuelt ikke mulighed for, at Klima-
, Energi- og Forsyningsministeriet kan opbygge data og viden, der er rele-
vant ift. at etablere og udvikle en sådan netmodel. Netvirksomhederne er
heller ikke underlagt regler om, at de skal fremskaffe og udlevere data til
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, som kan være relevant for en vi-
dereudvikling af netmodellen. Der skal i øvrigt henvises til de almindelige
bemærkninger under pkt. 3.2. (data til brug for en netmodel).
Det foreslås derfor, at der tilføjes et nyt
nr. 9
til § 22, stk. 1 i elforsynings-
loven, hvorefter det bliver en ny opgave for netvirksomhederne at frem-
skaffe og udlevere relevante data til Energistyrelsen til brug for udvikling,
drift og vedligehold af en netmodel, efter regler, som klima-, energi- og for-
syningsministeren fastsætter i medfør af stk. 5, 1. pkt. (vedr. stk. 5, 1. pkt,
se nedenfor, til nr. 3).
Forslaget til § 22, stk. 1, nr. 9 har til formål at gennemføre stemmeaftalen
om Robuste rammer for elnetvirksomhedernes økonomi af 10. juni 2024, så
etableringen og videreudviklingen af netmodellen kan understøttes i endnu
højere grad. Fremadrettet skal netmodellen også have til formål at vurdere
elektrificeringstillægget (tillæg til indtægtsrammer) for netvirksomhederne,
hvilket nødvendiggør, at også investeringer og øvrige økonomiske data kan
analyseres ved brug af netmodellen. Energistyrelsen vil dermed skulle over-
våge elektrificeringstillægget, som gives til netvirksomhederne. Samtidig
skal netmodellen anvendes til at styrke tilsynet med netvirksomhedernes
tekniske kapaciteter og økonomiske rammer.
De foreslåede opgaver med at fremskaffe og udlevere relevante data, til brug
for netmodellen, vil f.eks. omfatte de data, som netvirksomhederne allerede
har adgang til, herunder gennem tredjeparter, og data, som netvirksomhe-
derne endnu ikke har adgang til, og først skal udarbejde eller på anden måde
fremskaffe. Datatyper, der er omfattet, kan f.eks. være dokumenter, tal og
sammenstillinger af oplysninger, afhængigt af hvad der er behov for. Opga-
ven er dog afgrænset til data, som er relevant ift. at udvikle, drifte og vedli-
geholde netmodellen.
24
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
De administrative byrder for netvirksomhederne forbundet med myndig-
hedsbehandlingen, når den relevante data skal fremskaffes og udleveres, vil
kunne dækkes for netvirksomhederne. Det kan ske ved, at netvirksomhe-
derne ansøger om tillæg for myndighedsbehandling, så indtægtsrammen
hæves, ved brug af den gældende § 29, stk. 3, nr. 3 i bekendtgørelse om
indtægtsrammer for netvirksomheder. Det bemærkes dog, at Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets omkostninger i forbindelse med indhent-
ningen af de relevante data, vil kunne medgå til Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriets gebyropkrævninger ifølge lovens 51, c, stk. 1, nr. 1.
Herom skal der henvises til lovforslagets nr. 6, de almindelige bemærknin-
ger, pkt. 3.3. og de specielle bemærkninger (til nr. 6).
Forslaget indebærer ikke, at der gives adgang til, at Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet kan kræve udleveringen af oplysninger i strid med
GDPR-lovgivningen eller lovgivningen om ophavsret.
Til nr. 3.
Energistyrelsen udvikler aktuelt en netmodel, som er et modelværktøj, der
skal kunne fremskrive og monitorere elnetkapaciteten i Danmark. Gældende
regler efter elforsyningsloven giver dog aktuelt ikke mulighed for, at Klima-
, Energi- og Forsyningsministeriet kan opbygge data og viden, der er rele-
vant ift. at etablere og udvikle en sådan netmodel. Netvirksomhederne er
ikke underlagt regler om, at de skal fremskaffe og udlevere data til Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet, som kan være relevant for en videreud-
vikling af netmodellen. Klima-, energi og forsyningsministeren har heller
ikke bemyndigelse i loven til at fastsætte regler herom. Der skal i øvrigt
henvises til de almindelige bemærkninger under pkt. 3.2. (data til brug for
en netmodel).
Det foreslås derfor, at der foretages en ændring til
§ 22, stk. 5, 1. pkt.
således
at den eksisterende bemyndigelse til klima-, energi og forsyningsministeren,
til at fastsætte regler om de opgaver, som netvirksomhederne er underlagt,
udvides til også at omfatte regler om fremskaffelse og udlevering af data til
brug for en netmodel, i henhold til forslagets nye § 22, stk. 1, nr. 9.
Forslaget til ændring af § 22, stk. 5, 1. pkt. har til formål at gennemføre
stemmeaftalen om Robuste rammer for elnetvirksomhedernes økonomi af
10. juni 2024, så etableringen og videreudviklingen af netmodellen kan un-
derstøttes i endnu højere grad. Fremadrettet skal netmodellen også have til
formål at vurdere elektrificeringstillægget (tillæg til indtægtsrammer) for
netvirksomhederne, hvilket nødvendiggør, at også investeringer og øvrige
25
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
økonomiske data kan analyseres ved brug af netmodellen. Energistyrelsen
vil dermed skulle overvåge elektrificeringstillægget, som gives til netvirk-
somhederne. Samtidig skal netmodellen anvendes til at styrke tilsynet med
netvirksomhedernes tekniske kapaciteter og økonomiske rammer. Til at
gennemføre dette formål, er det derfor nødvendigt, at klima-, energi og for-
syningsministeren kan fastsætte de regler, der skal sikre, at relevant data til
brug for netmodellen kan indsamles på tværs netvirksomhederne.
Den nye bemyndigelse vil f.eks. indebære, at klima-, energi- og forsynings-
ministeren kan fastsætte regler om fremskaffelsen og udleveringen af data
til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, herunder data om tekniske og
økonomiske forhold. Herudover vil der kunne fastsættes regler om de en-
kelte datatyper, formater, kadencer og procedurer for fremskaffelsen eller
udleveringen. Dertil vil der kunne fastsættes administrative bestemmelser,
herunder regler til brug for håndhævelse af forpligtelserne.
Reglerne, der kan fastsættes efter bemyndigelsen, kan f.eks. vedrøre data,
som netvirksomhederne allerede har adgang til, herunder gennem tredjepar-
ter, og data, som netvirksomhederne endnu ikke har adgang til, og skal ud-
arbejde eller på anden måde fremskaffe. Datatyper, der er omfattet, kan
f.eks. være dokumenter, tal og sammenstillinger af oplysninger, afhængigt
af hvad der er behov for. Reglerne skal dog vedrøre data, der er relevant for
at udvikle, drifte og vedligeholde netmodellen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal bemærke, at der i udmøntnin-
gen af reglerne vil skulle tages hensyn til, at det skal være administrerbart
for netvirksomhederne at fremskaffe og udlevere det nødvendige datagrund-
lag for netmodellen. Samtidig vil oplysningerne, når de indsamles, skulle
opbevares og behandles i overensstemmelse med GDPR-lovgivningen, lov-
givningen om ophavsret og under hensynet til at sikre beskyttelsen af for-
rentningshemmeligheder og navnlig oplysninger om kritisk infrastruktur.
Dette indebærer, at der generelt skal tages højde for en effektiv datasikker-
hed ved behandlingen af oplysningerne.
Bemyndigelsen forventes udmøntet ved bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter fra og med januar 2025
Til nr. 4.
Ifølge § 51 b i lov om elforsyning skal Energinet årligt betale 4,75 mio. kr.
i gebyr til dækning af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets omkost-
ninger til tilsyn med Energinet og dennes helejede datterselskaber.
26
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Det foreslås at nyaffatte
§ 51 b, stk. 2,
således, at Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte nærmere regler om størrelsen på det samlede
beløb efter stk. 1. Samtidig vil det aktuelle årlige beløb på 4,75 mio. kr. udgå
af bestemmelsen.
Formålet med ændringen er at muliggøre, at det samlede beløb, som Ener-
ginet årligt kan blive opkrævet i gebyr, kan fastsættes i bekendtgørelse.
Der er for det første behov for en revidering af det samlede årlige gebyr,
som følge af ændrede opgaver i Energistyrelsen, herunder ift. tilsynet med
Energinet og dennes helejede datterselskaber, jf. § 51 b, stk. 1.
Såfremt gebyrbeløbets størrelse kan fastsættes ved bekendtgørelse, bliver
det samtidigt lettere at ajourføre, f.eks. som følge af nye aftaler, eller hvis
det er nødvendigt at korrigere, som følge af ændrede opgaver.
Forslaget indebærer, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fremlæg-
ger de kommende årlige gebyrbetalinger fra 2025 ved bekendtgørelse om
betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen. Gebyret skal fortsat
betales i halvårlige rater, efter stk. 1.
Til nr. 5.
Ifølge § 51 c i lov om elforsyning, skal netvirksomhederne gebyrfinansiere
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets omkostninger til behandling og
vurdering af netvirksomhedernes forskningsopgaver efter § 22, stk. 8.
Det foreslås, at
§ 51 c, stk. 1, nr. 2
ophæves. Dette vil indebære, at Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets behandling og vurdering af netvirksom-
hedernes forskningsopgaver efter § 22, stk. 8 ikke længere vil være en del
af de opgaver, der kan gebyropkræves efter § 51 c.
Det foreslås at ophæve bestemmelsen, fordi ELFORSK-ordningen, som
Energistyrelsen driver med ophæng i elforsyningslovens § 22, stk. 8, har
været finanslovsfinansieret og administreret af Energistyrelsen siden 2022.
Dette følger af ændringen til elforsyningsloven efter lov nr. 2605 af 28. de-
cember 2021.
Ophævelsen vil indebære, at den gældende § 51, stk. 1, nr. 3, der muliggør
gebyropkrævning for udarbejdelse og offentliggørelse af elstatistik til kort-
lægning og offentliggørelse af data om elforbruget efter § 22, stk. 1, nr. 4,
herefter bliver nr. 2.
27
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Forslaget vil derfor indebære, at det kommende årlige gebyr, som vil blive
fastsat ved bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Energi-
styrelsen, fra og med 2025, ikke medregner omkostninger for behandling og
vurdering af forskningsopgaver efter elforsyningslovens § 22, stk. 8.
Til nr. 6.
Ifølge § 51 c, i lov om elforsyning, skal netvirksomhederne årligt betale 0,9
mio. kr. i gebyr til dækning af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
omkostninger i forbindelse med ministeriets tilsyn med netvirksomhederne,
behandling og vurdering af netvirksomhedernes forskningsopgaver efter el-
forsyningslovens § 22, stk. 8, samt til udarbejdelse og offentliggørelse af
elstatistik til kortlægning og offentliggørelse af data om elforbruget efter §
22, stk. 1, nr. 4.
Det foreslås, at
§ 51 c, stk. 2
nyaffattes, således, at klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte nærmere regler om størrelsen på det samlede
beløb efter stk. 1. Det indgår fortsat i bestemmelsen, at beløbet opkræves
hos netvirksomhederne, og fordeles mellem dem i forhold til den mængde
elektricitet, som er transporteret gennem netvirksomhedens net til forbrug i
Danmark, på baggrund af opgørelser over målinger af forbrug af elektricitet
i netvirksomhedernes netområder i det foregående kalenderår. Samtidig vil
det aktuelle årlige beløb på 0,9 mio. kr. udgå af bestemmelsen.
Formålet med ændringen er at muliggøre, at det samlede beløb, som net-
virksomhederne årligt kan blive opkrævet i gebyr, kan fastsættes i bekendt-
gørelse. Det gør det lettere fremadrettet at justere i gebyrbeløbet, så Klima-
, Energi- og Forsyningsministeriet bedre vil kunne overholde Finansmini-
steriets budgetvejledning, hvorefter gebyrindtægter skal stemme overens
med afholdte udgifter over en 4-årig periode.
Derudover er der behov for en revidering af det samlede årlige gebyr, som
følge af ændrede opgaver i Energistyrelsen.
De ændrede opgaver er bl.a. udvikling, drift og vedligehold af en netmodel,
herunder Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets omkostninger til ind-
hentning af de relevante data, som vil udgøre en tilsynsopgave, der er om-
fattet af § 51 c, stk. 1, nr. 1. Herom henvises i øvrigt til lovforslagets almin-
delige bemærkninger, pkt. 3.2, og de specielle bemærkninger til nr. 2, for-
slagets § 22, stk. 1, nr. 9. Der kan i tillæg hertil være eventuelt andre æn-
dringer til opgaverne som nævnt i § 51 c, stk. 1, som vil skulle medgå til
fastsættelsen af det fremadrettede gebyr efter stk. 2. Gebyret skal fortsat be-
tales i halvårlige rater.
28
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
Såfremt gebyrbeløbets størrelse kan fastsættes ved bekendtgørelse, bliver
det samtidigt lettere at ajourføre, f.eks. som følge af nye aftaler, eller hvis
det er nødvendigt at korrigere, som følge af ændrede opgaver.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fremlægger de kommende årlige
gebyrbetalinger fra 2025 ved bekendtgørelse om betaling for myndigheds-
behandling i Energistyrelsen. Gebyret skal fortsat betales i halvårlige rater,
efter stk. 1.
Til nr. 7.
Ifølge § 69, stk. 5 i lov om elforsyning kan klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren fastsætte regler om indtægtsrammen og de elementer, som indgår
heri.
Efter § 69, stk. 5, nr. 3 skal der fastsættes regler om forrentningsrammen,
herunder fastsættelse af aktivbaser og beregning og fastsættelse af forrent-
ningssatser.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om ændring af lov om elforsyning,
jf. lovforslag nr. 180 af 29. marts 2017, at bemyndigelsen i stk. 5 nævner en
række centrale forhold, som der skal fastsættes regler om. Det fremgår dog
også, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om an-
dre forhold, herunder f.eks. hvornår indtægtsrammer fastsættes, hvilke kor-
rektioner der kan ske, hvornår der kan ansøges om justeringer osv.
I bemærkningerne til § 69, stk. 5, nr. 3, anføres det, at der skal fastsættes
regler om, at netvirksomhedernes aktivbase opdeles i en historisk og en
fremadrettet aktivbase med hver sin forrentningssats. Herudover fremgår en
nærmere beskrivelse af, hvordan aktivbaserne skal fastsættes og korrigeres
for en række forhold, herunder et tillæg af omkostningskapital på 2 pct. og
løbende justeringer, f.eks. som følge af prisudviklingen eller ændrede opga-
ver m.v. Endvidere fremgår det, at der ved fastsættelse af aktivbaserne skal
tages stilling til, hvilke aktiver, der skal kunne forrentes.
Bestemmelsen i § 69, stk. 5, nr. 3, er blevet udnyttet ved, at der i § 7 i be-
kendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomhederne, er fastsat regler
for, hvordan det historiske, det fremadrettede og det samlede forrentnings-
grundlag skal beregnes, hvilket inkluderer de justeringer og korrektioner,
der fremgår af de tidligere hidtidige lovbemærkninger. Bestemmelsen inde-
29
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
holder imidlertid ikke en klar bemyndigelse til at fastsætte regler om mod-
regning af de enkelte aktiver ved opgørelsen af det fremadrettede forrent-
ningsgrundlag. En sådan mulighed var heller ikke beskrevet i de oven-
nævnte lovbemærkninger fra 2017, fsva. bestemmelsen.
Det foreslås derfor, at der i § 69, stk. 5, tilføjes en ny
nr. 4,
som indebærer,
at klima-, energi- og forsyningsministeren skal fastsætte og justere det frem-
adrettede forrentningsgrundlag, herunder ved modregning af indestående
periodiserede tilslutningsbidrag. Bestemmelsens nr. 4-11 bliver herefter nr.
5-12.
Formålet med denne bestemmelse er at skabe en klar hjemmel til, at klima-
, energi- og forsyningsministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte og ju-
stere i det fremadrettede forrentningsgrundlag, herunder modregne indestå-
ende periodiserede tilslutningsbidrag ved fastsættelsen af det fremadrettede
forrentningsgrundlag. Indestående periodiserede tilslutningsbidrag udgør
helt konkrete aktiver, der indgår i aktivbasen i det fremadrettede forrent-
ningsgrundlag. Netvirksomhederne kan således efter de gældende regler
opnå forrentning heraf, når tilslutningsbidrag anvendes som finansierings-
kilde, hvilket samlet set fører til en forhøjelse af indtægtsrammen. Dette ud-
gør en dobbelt regning for de tilsluttede netbrugere, der ender med at betale
to gange for dele af netvirksomhedernes finansieringsomkostninger, første
gang ved betalingen af tilslutningsbidraget, og dernæst ved tarifbetalingen,
hvor forrentningen af tilslutningsbidraget er blevet indregnet.
Det bemærkes, at klima-, energi- og forsyningsministeren fortsat vil kunne
fastsætte forskellige regler om indtægtsrammen, herunder om de elementer,
der indgår i den.
Forslaget til den ny § 69, stk. 5, nr. 4, sikrer således et klart og tydeligt lov-
grundlag for en fremtidig tilpasning af reglerne, hvorefter modregning af
konkrete aktiver, herunder de indestående periodiserede tilslutningsbidrag
kan foretages. Forslaget vil herudover give mulighed for øvrige fremtidige
justeringer, som f.eks. regler for modregning af andre aktiver, hvis dette vil
blive nødvendigt.
Forslaget indebærer, at bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksom-
hederne vil blive ændret per 1. januar 2025. Her vil der blive fastsat nye
regler for opgørelse af forrentningsgrundlaget, hvorefter indestående perio-
diserede tilslutningsbidrag modregnes (fratrækkes) ved opgørelse af det
30
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
UDKAST
fremadrettede forrentningsgrundlag, dvs. efter det samlede forretnings-
grundlag er opgjort, jf. den gældende § 7, stk. 6 i bekendtgørelsen.
De nye regler i bekendtgørelsen vil indebære, at det fremadrettede forrent-
ningsgrundlag fra 2025 bliver reduceret med indestående periodiserede til-
slutningsbidrag modtaget siden den 1. januar 2018. Har netvirksomheden
givet tilbageførsler til netbrugerne i form af bindende midlertidige prisned-
sættelser eller haft bortfald af differencer i netvirksomhedernes favør for
regnskabsårene 2018 til og med 2022 vil disse beløb blive godskrevet i mod-
regningsbeløbet fra de periodiserede tilslutningsbidrag. Godskrivningen
sker konkret ved, at indestående periodiserede tilslutningsbidrag fra perio-
den 2018-2022 reduceres med en faktor på mellem 0 og 1. Faktoren opgøres
for hver netvirksomhed som den andel, summen af netvirksomhedens tilba-
geførelser i 2018-2022 udgør, af netvirksomhedens indestående periodise-
rede tilslutningsbidrag fra perioden 2018-2022 pr. ultimo 2022, dog maksi-
malt 100%. Netvirksomheder, der ikke har lavet tilbageførsler i perioden har
således en faktor på 0 og modregnes derfor fuldt ud for de indestående pe-
riodiserede tilslutningsbidrag fra perioden.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven skal træde i kraft den [1. januar 2025].
Elforsyningsloven gælder ikke for Færøerne og Grønland og kan heller ikke
ved kongelig anordning sættes i kraft for disse dele af Riget. Derfor vil dette
lovforslag heller ikke gælde eller kunne sættes i kraft for Færøerne og Grøn-
land.
31
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
2886227_0032.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1248 af 24. okto-
ber 2023, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1787 af 28. december 2023, fo-
retages følgende ændringer:
§ 19.
Transmissionsvirksomhed og
netvirksomhed kan kun udøves ef-
ter bevilling, der kan gives til virk-
somheder, som opfylder kravene i
kapitel 7 og 8. Transmissionsvirk-
somhed varetaget af Energinet el-
ler denne virksomheds helejede
datterselskaber i medfør af § 2, stk.
2 og 3, i lov om Energinet udføres
dog uden bevilling.
Stk. 2. Bevilling, der gives for
mindst 20 år, meddeles af klima-,
energi- og forsyningsministeren
for et nærmere afgrænset område.
Stk. 3. Bevillinger til at drive net-
virksomhed, som eksisterer den
31. december 2020, forlænges
uden forudgående ansøgning til og
med den 31. december 2025.
§ 22.
En netvirksomhed skal
1) opretholde den tekniske kvalitet
i nettet,
2) måle den elektricitet, der trans-
porteres igennem virksomhedens
1.
§ 19, stk. 3
affattes således:
»Stk. 3. Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om udstedelse og forlængelse af
bevillinger til at udøve netvirksom-
hed, herunder om krav til ansøgnin-
ger, dokumentation og procedure
for ansøgning og tildeling.
2.
I
22, stk. 1,
indsættes efter nr. 8,
som nyt nummer:
»9) Fremskaffe og udlevere rele-
vante data til Energistyrelsen til
32
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
2886227_0033.png
UDKAST
net, og den elektricitet, der leveres
til elkunder eller aftages fra elpro-
ducenter inden for netvirksomhe-
dens netområde,
3) varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge be-
stemmelserne i kapitel 9 og lov om
fremme af vedvarende energi og
regler fastsat i medfør af disse be-
stemmelser samt regler fastsat i
medfør af lov om pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet
på solcelleanlæg,
4) kortlægge det samlede elforbrug
i forsyningsområdet og offentlig-
gøre data fra kortlægningen eller på
begæring stille sådanne data til rå-
dighed,
5) sikre realisering af dokumenter-
bare energibesparelser i overens-
stemmelse med regler fastsat efter
stk. 5,
6) give rådgivning og information
om elsikkerhedsmæssige spørgs-
mål til elkunderne, elinstallatører
og andre elfagfolk samt bistå Sik-
kerhedsstyrelsen med gennemfø-
relse af tilsyn og undersøgelse af
stærkstrømsanlæg og
7) basere udviklingen af nettet i
netvirksomhedens netområde på en
gennemsigtig netudviklingsplan,
som netvirksomheden skal offent-
liggøre hvert andet år.
8) frisætte relevante data, som net-
virksomheden er i besiddelse af, ef-
ter regler, som klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter i
medfør af stk. 5, 1. pkt.
brug for udvikling, drift og vedlige-
hold af en netmodel, efter regler,
som klima-, energi- og forsynings-
ministeren fastsætter i medfør af
stk. 5, 1. pkt.«.
33
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
2886227_0034.png
UDKAST
§ 22.
(…)
Stk. 5. Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om gennemførelsen af bestem-
melserne i stk. 1, nr. 1-6 og 8, og
stk. 2 og 3, herunder om måling af
elektricitet, om datafrisættelse, om
opgaver og mål for de energibespa-
relser, som virksomhederne samlet
eller enkeltvis skal sikre bliver op-
nået, om dokumentation, indberet-
ning og verifikation, om afholdelse
af nærmere angivne fællesomkost-
ninger og om varsling af ændringer
i priser og vilkår via datahubben.
Klima-, energi- og forsyningsmini-
steren kan fastsætte regler om, at
visse energibesparelsesaktiviteter,
jf. stk. 1, nr. 5, skal ske efter udbud,
og regler for udbuddets afholdelse
og for virksomhedernes finansie-
ring af de udbudte opgaver.
§ 51 b.
Energinet betaler halvårligt
et beløb til Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet til dækning af
omkostninger til tilsyn med Energi-
net og denne virksomheds helejede
datterselskaber i medfør af § 2, stk.
2 og 3, i lov om Energinet efter §
51, stk. 1.
Stk. 2. Det samlede beløb efter stk.
1 fastsættes til 4,75 mio. kr.
3.
I
§ 22, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »stk.
1, nr. 1-6 og 8,« til: »stk. 1, nr. 1-6,
8 og 9,« og efter »om datafrisæt-
telse,« indsættes »om fremskaffelse
og udlevering af data til brug for en
netmodel,«.
4.
§ 51 b, stk. 2
affattes således:
»Stk. 2. Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om størrelsen på det
samlede beløb efter stk. 1.«
Stk. 3. Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om betaling og opkrævning af
beløbet efter stk. 1 og 2.
§ 51 c.
Netvirksomhederne betaler
5
§ 51 c, stk. 1, nr. 2
ophæves.
halvårligt et beløb til Klima-, Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2. og
Energi- og Forsyningsministeriet til 3.
34
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
2886227_0035.png
UDKAST
dækning af omkostninger til føl-
gende opgaver:
1) Tilsyn med netvirksomhederne
efter § 51, stk. 1.
2) Behandling og vurdering af net-
virksomhedernes forskningsopga-
ver efter § 22, stk. 8.
3) Udarbejdelse og offentliggørelse
af elstatistik til kortlægning og of-
fentliggørelse af data om elforbru-
get efter § 22, stk. 1, nr. 4.
§ 51 c. Netvirksomhederne betaler
halvårligt et beløb til Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet til
dækning af omkostninger til føl-
gende opgaver:
1) Tilsyn med netvirksomhederne
efter § 51, stk. 1.
2) Behandling og vurdering af net-
virksomhedernes forskningsopga-
ver efter § 22, stk. 8.
3) Udarbejdelse og offentliggørelse
af elstatistik til kortlægning og of-
fentliggørelse af data om elforbru-
get efter § 22, stk. 1, nr. 4.
Stk. 2. Det samlede beløb efter stk.
1 fastsættes til 0,9 mio. kr., som op-
kræves hos netvirksomhederne.
Beløbet fordeles mellem netvirk-
somhederne i forhold til den
mængde elektricitet, som er trans-
porteret gennem netvirksomhedens
net til forbrug i Danmark, på bag-
grund af opgørelser over målinger
af forbrug af elektricitet i netvirk-
somhedernes netområder i det fore-
gående kalenderår.
6.
§ 51 c, stk. 2
affattes således:
»Stk.
2.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om størrelsen på det
samlede beløb efter stk. 1. Beløbet
opkræves hos netvirksomhederne,
og fordeles mellem dem i forhold til
den mængde elektricitet, som er
transporteret gennem netvirksom-
hedens net til forbrug i Danmark,
på baggrund af opgørelser over må-
linger af forbrug af elektricitet i net-
virksomhedernes netområder i det
foregående kalenderår.«.
35
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
2886227_0036.png
UDKAST
Stk. 3. Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om betaling og opkrævning af
beløbet efter stk. 1 og 2.
§ 69.
(…)
Stk. 5. Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren fastsætter regler
om indtægtsrammen og de elemen-
ter, som indgår heri. Der fastsættes
bl.a. regler om følgende:
1) Hvilke indtægter der omfattes af
en indtægtsramme, og hvilke om-
kostninger en indtægtsramme dæk-
ker, herunder indtægter og omkost-
ninger knyttet til den bevillings-
pligtige aktivitet, som regnskabs-
mæssigt indgår og bogføres i andre
virksomheder.
2) Fastsættelse og justering af om-
kostningsrammen.
3) Fastsættelse og justering af for-
rentningsrammen, herunder fast-
sættelse af aktivbaser og beregning
og fastsættelse af forrentningssat-
ser.
4) Beregning af driftsmæssige af-
skrivninger.
5) Fastsættelse af generelle og indi-
viduelle effektiviseringskrav, her-
under ved benchmarking.
6) Netvirksomheders leveringskva-
litet og justeringer af netvirksomhe-
ders indtægtsrammer i forbindelse
hermed.
7) Indregning af bindende midlerti-
dige prisnedsættelser.
8) Indregning af omkostninger til
nettab.
9) Indregning af indtægter og om-
kostninger knyttet til netvirksom-
hedernes energispareindsats.
7.
I
§ 69, stk. 5
indsættes efter nr. 3
som nyt nummer:
»4) Fastsættelse og justering af det
fremadrettede forrentningsgrund-
lag, herunder ved modregning af in-
destående periodiserede tilslut-
ningsbidrag.«
Nr. 4-11 bliver herefter nr. 5-12.
36
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 334: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Fremtidssikret regulering af netvirksomheder m.v.)
2886227_0037.png
UDKAST
10) Indregning af tab som følge af
en elhandelsvirksomheds mang-
lende betaling af beløb, der er fak-
tureret i henhold til § 72 d, stk. 1, 1.
og 2. pkt.
11) Fusioner og spaltningers på-
virkning på indtægtsrammen.
§2
Loven træder i kraft den [1. januar
2025].
37