Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 327
Offentligt
2881954_0001.png
Høringsnotat til bekendtgørelse om frisættelse af
eldata
Kontor/afdeling
Energieffektivisering og data
Dato
14-06-2024
J nr.
2024 - 3694
/JPA, HLKRL
Indhold
Baggrund ................................................................................................................................ 3
Høringssvar............................................................................................................................. 3
Balance mellem omkostninger og samfundsgevinster ift. databrugernes behov for data ...... 3
Ingen udskiftning af målere ..................................................................................................... 4
Samarbejde mellem netvirksomhederne og databrugere ....................................................... 4
Høring og inddragelse af databrugere .................................................................................... 4
Samarbejdsaftale .................................................................................................................... 5
Årlig redegørelse..................................................................................................................... 5
Nuværende vilkår og betingelser for ekstern adgang til Energi Data Service ......................... 6
Samarbejde mellem netvirksomhederne og Energinet ift. IT-platform til dataadgang ............. 6
Sanktionsmuligheder .............................................................................................................. 7
Krav til dataleverancer ............................................................................................................ 7
Berigelse af data ..................................................................................................................... 8
Afrapportering ved tilsyn ......................................................................................................... 8
Dataetik ift. anonymisering af data .......................................................................................... 9
Mulighed for sideløbende dataaktiviteter ................................................................................ 9
Positive tilkendegivelser ........................................................................................................ 10
Efterspørgsel efter yderligere tiltag ....................................................................................... 10
Høringssvar vedrørende bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om indtægtsrammer
for netvirksomheder og bekendtgørelse om ikrafttrædelse af elforsyningslovens § 22, stk. 1,
nr. 8....................................................................................................................................... 11
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Orientering om datafrisættelsesbekendtgørelsen
2881954_0002.png
Baggrund
Bekendtgørelse om frisættelse af eldata blev sendt i ekstern høring den 16. april 2024 med
frist for afgivelse af høringssvar den 15. maj 2024.
Høringsnotatet omfatter også bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om
indtægtsrammer for netvirksomheder og bekendtgørelse om ikrafttrædelse af
elforsyningslovens § 22, stk. 1, nr. 8. Disse bekendtgørelser understøtter bekendtgørelse om
frisættelse af eldata ved at sikre ikrafttrædelsen af hjemmelsbestemmelsen i lov om
elforsyning § 22, stk. 5, samt tilføje indtægtsdækning for omkostninger til frisættelses af data
ved ændring af indtægtsrammebekendtgørelsen.
Høringssvar
Der er modtaget i alt 16 høringssvar i høringsperioden, der alene vedrører bekendtgørelse
om frisættelse af eldata, herefter bekendtgørelsen.
Følgende 13 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til bekendtgørelsen:
1. Green Power Denmark (GPD)
2. Energinet (ENDK)
3. Elnetselskabet N1 (N1)
4. Dansk Erhverv (DE)
5. Dansk Industri (DI)
6. Synergi
7. Energiforum Danmark
8. Danmarks Almene Boliger, BL
9. Landbrug & Fødevarer
10. TEKNIQ Arbejdsgiverne
11. Dataetisk Råd
12. Forbrugerrådet Tænk
13. Forsyningstilsynet
Følgende tre høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
bekendtgørelsen:
1. Dansk Arbejdsgiverforening
2. Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
3. Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennemgået
efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret
med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, der fremgår af Høringsportalen.
Balance mellem omkostninger og samfundsgevinster ift. databrugernes
behov for data
GPD, N1 og DE anfører i deres høringssvar, at balance mellem omkostninger og
samfundsgevinster bør være et vigtigt hensyn ved datafrisættelsen, således at
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Orientering om datafrisættelsesbekendtgørelsen
2881954_0003.png
sandsynliggjort værdiskabelse for samfundet skal være drivende for datafrisættelsens
ambitionsniveau.
GPD anfører, at det forekommer uvist, hvad ”databrugernes behov” dækker over, og det kan
således tolkes som en ret omfattende forpligtelse for netselskaberne at tilpasse data efter
databrugers specifikke behov. Der er således behov, for at bekendtgørelsen indeholder en
afgrænsning, på dette område.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enige i, at hensynet til en balanceret datafrisættelse skal vægtes højt.
Databrugernes behov og ønsker til frisættelse af elforbrugs- og elproduktionsdata bør
således være begrundet og indeholde en angivelse af, hvad sandsynlige samfundsgevinster
vil være ved et givent tiltag, således at balancehensyn er mulige at redegøre for.
Energistyrelsen er derfor enige i, at præmissen for opfyldelsen af databrugernes behov bør
beskrives yderligere. Det er gjort ved, at hensynet til afvejningen mellem gevinster og
udgifter i datafrisættelsen angives mere eksplicit i bekendtgørelsen.
Høringssvaret har givet anledning til en revidering af § 4, der således lyder:
”§ 4. Netvirksomheden skal f.eks. ved høring inddrage databrugere for at sikre, at data om
elforbrug og elproduktion frisættes under hensyntagen til databrugernes behov og
samfundsnyttig effekt afvejet i forhold til udgifter forbundet hermed.”
Ingen udskiftning af målere
N1 og DE stiller spørgsmålstegn ved, om ønsker og behov til realtidsmålinger af elforbrug og
elproduktion skal imødekommes, selvom det vil kræve udskiftning i netvirksomhedernes
målerpark.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal påpege, at hensigten med datafrisættelsen er en fælles og ensartet
frisættelse af data, som netvirksomhederne i forvejen er i besiddelse af. Kravet om at data
skal være i netvirksomhedernes besiddelse afskærer ønsker til datafrisættelse, der vil
medføre udskiftning af netvirksomhedernes målere.
Samarbejde mellem netvirksomhederne og databrugere
N1 og DE påpeger, at det bør være en forpligtelse for netvirksomhederne og databrugere i
fællesskab at sikre en hensigtsmæssig datafrisættelse.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at Energistyrelsen ikke har hjemmel til at pålægge databrugerne
nogen forpligtelser herunder forpligtigelser til at samarbejde med netvirksomhederne, men
forventer, at inddragelse af databrugere vil foregå dialogbaseret, uanset om formen for
inddragelse er skriftlig høring eller dialogbaseret mødeafholdelse e.l. Energistyrelsen skal i
denne forbindelse understrege, at det i forbindelse med myndighedsgodkendelsen af
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Orientering om datafrisættelsesbekendtgørelsen
2881954_0004.png
datafrisættelsesplanen skal være tilstrækkelig med dokumentation til, at Energistyrelsen kan
vurdere, hvorvidt inddragelsen er sket i overensstemmelse med bekendtgørelsens formål.
Høring og inddragelse af databrugere
GPD anfører, at det bør tydeliggøres, at forpligtelsen til at høre databrugerne er en fælles
forpligtelse på tværs af alle netvirksomhederne. GPD anfører desuden, at det er uklart,
hvordan databrugerne skal identificeres og inddrages.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal understrege, at det er op til netvirksomhederne i fællesskab at
gennemføre inddragelse af databrugere. Databrugere er ikke en defineret gruppe af
personer, hvorfor der påhviler netvirksomhederne en vis frihed under ansvar i forhold til at
udvælge en hensigtsmæssig og omkostningseffektiv metode til at sikre, at databrugere får
tilstrækkelig mulighed for at blive hørt i forbindelse med planlægningen af datafrisættelsen.
Energistyrelsen har i bekendtgørelsesteksten foreslået, at inddragelse kan ske ifm. fx en
høring. Energistyrelsen kan desuden tilbyde, at identifikation og inddragelse af databrugerne
vil kunne ske i regi af Forsyningsdigitaliseringsprogrammet.
Samarbejdsaftale
GPD efterspørger, at Energistyrelsen forholder sig til, hvordan aftaleudkast til
samarbejdsaftalen udarbejdes.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at samarbejdsaftalen skal udarbejdes sideløbende med
udarbejdelse af netvirksomhedernes plan for datafrisættelse og vedlægges planen som
bilag, jf. bekendtgørelsens § 10, stk. 2, nr. 5. Samarbejdsaftalen skal indeholde de forhold,
der er beskrevet i bekendtgørelsens § 8, samt understøtte muligheden for at tilgodese
databrugernes behov. Det er netvirksomhederne, der har det overordnede ansvar for
datafrisættelsen, og det vil derfor være oplagt, at netvirksomhederne har initiativet i forhold til
udarbejdelsen af samarbejdsaftalen.
GPD anfører, at bekendtgørelsen bør indeholde krav om processer og frister for ændringer
af den IT-platform, som Energinet stiller til rådighed. Dette omfatter blandt andet en
forpligtelse til at sikre en kontinuerlig udvikling af Energinets IT-platform, fx vedrørende
anonymiseringsmetodikker og datatabeller.
Energistyrelsens bemærkninger:
For at sikre en smidig proces, finder Energistyrelsen det hensigtsmæssigt, at
bekendtgørelsen ikke indeholder krav om processer og frister for ændringer af Energy Data
Service. Energistyrelsen skal gøre opmærksom på, at planen for frisættelse af eldata skal
indeholde en beskrivelse af den planlagte IT-platform, og en beskrivelse af hvordan
eventuelle ændringer til denne planlægges gennemført. Energistyrelsen godkender og fører
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Orientering om datafrisættelsesbekendtgørelsen
2881954_0005.png
tilsyn med, at datafrisættelsesplanen og metoden til datafrisættelse herunder ændringer
gennemføres som tilsigtet.
Årlig redegørelse
GPD anfører, at kravet om en årlig redegørelse og en revideret plan for
frisættelse af eldata vil udgøre et omfattende arbejde.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at de reviderede planer først og fremmest skal forholde sig til
fremdriften i forhold til den oprindelige plan, herunder hvordan det går med at opfylde
databrugeres ønsker. Energistyrelsen forventer derfor ikke, at der vil være tale om et
omfattende arbejde i forbindelse med udarbejdelsen af de reviderede planer. Energistyrelsen
forventer ikke, at de reviderede planer er meget omfangsrige og Energistyrelsen vil
understøtte en smidig og effektiv proces i forbindelse med godkendelse af disse.
Nuværende vilkår og betingelser for ekstern adgang til Energi Data Service
Energinet anfører en forventning om, at den påkrævede samarbejdsaftales vilkår og
betingelser skal være i tråd med nuværende vilkår og betingelser for ekstern adgang til
Energi Data Service.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der ikke er noget i bekendtgørelsen, som garanterer, at
samarbejdsaftalen specifikt og datafrisættelsen generelt skal ske i tråd med nuværende
vilkår og betingelser for ekstern adgang til Energi Data Service. Hvorvidt dette er muligt, vil
afhænge af de planer, der udarbejdes for frisættelse af eldata, under hensyntagen til
databrugernes behov. Energistyrelsen skal dog understege, at samarbejdsaftalen skal
udarbejdes i fælleskab.
Bemærk dog revidering af § 4’s ordlyd:
”§ 4. Netvirksomheden skal f.eks. ved høring inddrage databrugere for at sikre, at data om
elforbrug og elproduktion frisættes under hensyntagen til databrugernes behov og
samfundsnyttig effekt afvejet i forhold til udgifter forbundet hermed.”
Den tilpassede bestemmelse understreger, at hvis en konkret frisættelsesaktivitet påkræver
ændring af gældende vilkår og betingelser for ekstern adgang til Energi Data Service, og
samtidig er udgiftsdrivende, skal aktiviteten afvejes i forhold til de samfundsgevinster, der
kan sandsynliggøres ved dennes tilføjelse til datafrisættelsen.
Samarbejde mellem netvirksomhederne og Energinet ift. IT-platform til
dataadgang
GPD anfører, at bekendtgørelsen bør indeholde krav om ret til at vælge en anden IT-
platform til datafrisættelsen, hvis samarbejdsaftalen bliver misligholdt, eller mulighed for at få
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Orientering om datafrisættelsesbekendtgørelsen
2881954_0006.png
andre udviklere til at foretage nødvendige ændringer i Energinets IT-platform, såfremt
Energinet ikke selv måtte have de nødvendige ressourcer hertil.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal påpege, at forslag om at give netvirksomhederne mulighed for, at
Energinets IT-platform udskiftes ifm. misligholdelse, ’de facto’ vil betyde, at Energinet ved
misligholdelse vil komme i konkurrence med private aktører om at levere en IT-platform til
datafrisættelse. Energinet er ifølge deres lovgrundlag afskåret fra at være i konkurrence med
private aktører. Det er af denne årsag, at det af § 6 i bekendtgørelsen fremgår, at
frisættelsen skal ske via Energinets IT-platform, f.eks. Energi Data Service.
Sanktionsmuligheder
GPD påpeger, at sammenhæng mellem bekendtgørelsens rollefordeling og de tilhørende
sanktionsbestemmelser er ulige fordelt. GPD anfører, at netselskaberne forpligtes til at indgå
en samarbejdsaftale med Energinet om frisættelsen af eldata via Energinets IT-platform,
men ifølge bekendtgørelsen kan Energinet ikke sanktioneres. Dette uanset, at
netselskaberne er nødsaget til at benytte Energinets platform.
GPD foreslår derfor, at påbudsbestemmelserne bør sikre, at et eventuelt påbud om
opfyldelse af samarbejdsforpligtelser også skal omfatte Energinet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enige i GPD’s betragtning. Da meromkostninger forbundet med
efterlevelse af bekendtgørelseskrav dækkes for både netvirksomhederne og Energinet er det
ligeledes hensigten, at tilsynet med efterlevelse af bekendtgørelsens formål rettes mod
begge parter.
Høringssvaret har således givet anledning til følgende ændring af bekendtgørelsen:
”§ 15. Energistyrelsen kan give påbud til en netvirksomhed
eller Energinet
om at udføre
nærmere angivne datafrisættelsesaktiviteter eller opfylde nærmere angivne
samarbejdsforpligtelser i overensstemmelse med denne bekendtgørelse, hvis virksomheden:
[…]”
Krav til dataleverancer
GPD sætter spørgsmålstegn ved, hvordan databrugernes ønsker skal håndteres, hvis de
vurderes uhensigtsmæssige ift. anonymiseringsteknik.
Energistyrelsens bemærkninger:
Data skal anonymiseres, jf. kravene i § 9. Et ønske fra databrugerne skal således kun
følges, hvis det kan gøres på en måde, der er i overensstemmelse med § 9.
N1 og DE har udtrykt en bekymring for, at datafrisættelsen ikke underlægges samme krav til
dataleverance som eksisterer for Datahubben i dag. Parterne er bekymret for, at
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Orientering om datafrisættelsesbekendtgørelsen
2881954_0007.png
bekendtgørelsen kan pålægge netvirksomhederne at levere data med en anden frekvens og
validitet, fx realtidsdata, der ikke er understøttet af den eksisterende elmåler infrastruktur.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen ikke har til formål at ændre ved leverancen
af data, der sker ifm. Datahubben. Energistyrelsen bemærker, at det kan være forbundet
med store omkostninger at ændre på de krav, der er til dataleverancer til Datahubben.
Energistyrelsen henviser i den forbindelse til den reviderede § 4, der præciserer, at ønsker
og behov til datafrisættelsen skal ske i henhold til en økonomisk afvejning.
Med hensyn til bekymringen om data skal leveres i realtid som følge af bekendtgørelsen,
henviser Energistyrelsen til, at kravet om at data skal være i netvirksomhedernes besiddelse
afskærer ønsker til datafrisættelse, der fx vil medføre udskiftning af netvirksomhedernes
målere.
Berigelse af data
GPD og N1 fremhæver, at det bør være databrugernes opgave at berige data, da data på
Datahub på grund af anden regulering ikke kan beriges. Berigelse med andet tilgængeligt
data vil dermed være en omkostningstung opgave for netvirksomhederne at løfte.
Energiforum Danmark udtrykker desuden bekymring for, at arbejde med berigede data kan
virke begrænsende sammenlignet med rå data, som databrugerne selv har mulighed for at
berige.
Energistyrelsens bemærkninger:
Databerigelse henviser til værktøjer og processer, der forbedrer, forfiner eller på anden
måde bearbejder rådata. Energistyrelsen påpeger, at netvirksomhederne kun er forpligtet til
at berige elforbrugs- og elproduktionsdata med data, de allerede er i besiddelse af. Af denne
årsag deler Energistyrelsen ikke den bekymring, der udtrykkes ift. omfattende og
omkostningstung databerigelse.
Energistyrelsen understreger, at det kun er saglige og samfundsnyttig forslag til
databerigelse, der bør imødekommes. Der henvises til den reviderede § 4.
Energistyrelsen er enige i, at rådata kan være yderst nyttig for dataanvenderne, hvorfor det
understreges, at berigelse af data skal være et tilvalg til de rå data, der til en hver tid skal
kunne hentes separat i overensstemmelse med den anvendte anonymiseringsteknik.
Afrapportering ved tilsyn
GPD og N1 har i deres høringssvar gjort opmærksom på en diskrepans mellem pålagt
anvendelse af en IT-platform ejet og drevet af Energinet over for det isolerede ansvar, som
netvirksomhederne er pålagt ift. redegørelse og afrapportering ved Energistyrelsens årlige
tilsyn. Parterne efterspørger, at kravet om redegørelse og afrapportering rettes mod parterne
i fællesskab eller direkte mod Energinet.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Orientering om datafrisættelsesbekendtgørelsen
2881954_0008.png
DE har i deres høringssvar anført, at Energinet alene bør påtage sig redegørelsen for
datafrisættelsen i og med de ejer og har ansvaret for den anvendte IT-platform.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen vurderer ikke, at Energinet skal forpligtes til at redegøre for datafrisættelsen,
da opgaven med datafrisættelsen er tiltænkt netvirksomhederne. Derfor vurderer
Energistyrelsen, at hensynet bedst efterleves ved tilpasning af kravene til samarbejdsaftalen.
Høringssvaret har således givet anledning til følgende ændring af bekendtgørelsen:
Der er indsat en ny nr. 4 til § 8. stk. 1:
”Nr. 4. Forpligtelse til gensidigt at udlevere oplysninger, som er nødvendige af hensyn til
opfyldelse af kravene i denne bekendtgørelse.”
Med denne løsning sikres det, at parterne kan få udleveret nødvendige oplysninger til
opfyldelse af blandt andet krav vedrørende redegørelse og afrapportering.
Dataetik ift. anonymisering af data
Dataetisk råd og Forbrugerrådet Tænk fremhæver vigtigheden af tilstrækkelig anonymisering
samt vigtigheden af myndighedens grundige redegørelse for dataetiske konsekvenser.
Forbrugerrådet Tænk anfører en bekymring for, at der ikke sker en myndighedsgodkendelse
af den planlagte anonymiseringsteknik.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal understrege, at tilstrækkelig databeskyttelse er et centralt hensyn i
bekendtgørelsen.
Data om elforbrug og -produktion omfatter både person- og virksomhedsdata, samt
oplysninger omfattet af sikkerhedshensyn, hvilket komplicerer afvejningen af relevante
beskyttelseshensyn, der skal indgå i vurderingen af en robust anonymiseringsteknik.
Energistyrelsen har derfor lagt vægt på de oplysninger, der er omfattet af
beskyttelseshensyn og understreget, at frisættelse heraf kun må ske med tilstrækkelig
anonymisering. Derudover skal bekendtgørelsens krav om myndighedsgodkendelse og
samarbejdsparternes løbende risikovurdering af anonymiseringsteknikken fremhæves som
tiltag, der skal sikre formålet om tilstrækkelig databeskyttelse på frisættelsestidspunktet og i
fremtiden. Se desuden svar på GPD’s bemærkning under afsnit om ”Krav til dataleverancer”.
Energistyrelsen har efter en grundig rådførelse ved kompetente myndigheder erkendt, at det
ikke for nuværende er muligt at udstikke retningslinjer, vejledninger eller
myndighedsgodkendelse af anonymiseringsteknik uden, at Energistyrelsen påtager sig
ansvar fra dataejerne, der efter persondataretten betragtes som dataansvarlige. Det er den
dataansvarlige og eventuelle databehandlere, der har den nødvendige indsigt til at vurdere,
hvilke beskyttelseshensyn og risici, der bør ligge til grund for udvikling af en robust
anonymiseringsteknik, og således også dem der er ansvarlige for eventuelle
utilstrækkeligheder. I denne sammenhæng skal Energistyrelsen gøre opmærksom på, at der
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Orientering om datafrisættelsesbekendtgørelsen
2881954_0009.png
inden for databeskyttelsesretten sker et løbende tilsyn af databeskyttelsestiltag gennem
brugernes adgang og anvendelse af data, hvor forbrugernes databeskyttelse sikres ved
inddragelse af de kompetente myndigheder på området, f.eks. Datatilsynet.
Mulighed for sideløbende dataaktiviteter
GPD og Dansk Industri (DI) har stillet spørgsmål til, hvorvidt bekendtgørelsen afskærer
netvirksomhederne fra at give adgang til eldata uden for bekendtgørelsens
anvendelsesområde.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsens bemærker, at bekendtgørelsen om frisættelse af eldata sætter rammer for
en indtægtsdækket ordning, der har til formål at ensrette og frisætte elforbrugs- og -
produktionsdata på tværs af alle netvirksomheder. Denne ordning er underlagt tilsyn og skal
varetage en balanceret inddragelse af databrugerne interesser. Hvad netvirksomhederne
tilbyder af adgang til egne eldata i anden henseende, er uden for rammerne af denne
bekendtgørelse.
Positive tilkendegivelser
Synergi, TEKNIQ arbejdsgiverne, DI, BL, Landbrug & Fødevare, Energiforum Danmark
bakker op om bekendtgørelsen og det kommende arbejde med frisættelse af elforbrugs- og
produktionsdata til brug for at fremme grøn omstilling.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen vil gerne opfordre til, at databrugere og andre interesserede deltager aktivt
ifm. netvirksomhedernes udarbejde af plan for frisættelse af eldata.
Energistyrelsen takker parterne for de positive tilkendegivelser.
Efterspørgsel efter yderligere tiltag
Synergi efterspørger, at netselskaberne frisætter alle relevante data, hvilket efter deres
opfattelse også omfatter data om infrastrukturen, herunder nettenes geografi, kapaciteter
mv.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal påpege, at bekendtgørelsen er første led i arbejdet med at gennemføre
lovgrundlaget for frisættelse af relevante eldata. Yderligere datafrisættelse kræver analyser
af brugernes behov, men forventes omfattet i kommende version af bekendtgørelsen.
Synergi, BL efterspørger adgang til ensartede energidata (el-, vand- og varmedata).
Energistyrelsens bemærkninger:
Adgang til data vedr. vand og varme er uden for denne bekendtgørelses genstandsfelt.
Energistyrelsen bemærker, at arbejdet med denne efterspørgsel er forankret i
Forsyningsdigitaliseringsprogrammet (FDP), som er en del af regeringens
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Orientering om datafrisættelsesbekendtgørelsen
2881954_0010.png
digitaliseringsstrategi. FDP vil behandle en lang række forhold med relation til digitalisering
og dataadgang, herunder tredjeparts adgang. Energistyrelsen opfordrer alle interesserede til
at deltage aktivt i programmet.
Yderligere information kan finde på
forsyningsdigitaliseringsprogram.dk.
DI efterspørger indsigt i den valgte anonymiseringsteknik.
Energistyrelsens bemærkninger:
Netvirksomhedernes plan for datafrisættelse offentliggøres på ens.dk, jf. § 12, stk. 4,
herunder anonymiseringsteknik. Dog kan der være sikkerhedshensyn, der medfører, at
detaljeringsgraden omkring den valgte teknik begrænses.
DI efterspørger en servicefunktion, i forbindelse med frisættelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at i forhold til servicefunktioner henvises der til kravet i § 10, stk.
2, hvor plan for datafrisættelse skal indeholde en beskrivelse af servicefunktioner mv.
Energiforum Danmark efterspørger retningslinjer for tildeling af adgang til data til 3. part.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal bemærke, at datafrisættelse giver adgang til alle og 3. partsadgang er
således ikke relevant i kontekst af denne bekendtgørelse.
Høringssvar vedrørende bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om
indtægtsrammer for netvirksomheder og bekendtgørelse om ikrafttrædelse af
elforsyningslovens § 22, stk. 1, nr. 8.
Energistyrelsen har i forbindelse med høringen ikke modtaget bemærkninger til ovenstående
bekendtgørelser.
Side 10/10