Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 326
Offentligt
2882976_0001.png
Høringsnotat ifm. offentlig høring om bekendtgørelse om obliga-
toriske energiledelsessystemer og energisyn og klimasyn
Kontor/afdeling
Grøn industri, erhverv og
tværgående EU
Dato
12-06-2024
J nr.
2022 - 21534
/MDSK
Energistyrelsen bemærker indledningsvist, at ændrede og rykkede bestemmelser
vil blive henvist til ved deres nye placering i den endelig version af bekendtgørelsen
om obligatoriske energiledelsessystemer og energisyn og klimasyn i visse virksom-
heder, som offentliggjort på virk.dk 13. juni 2024.
Forståelsen af begreberne virksomhed og koncern i bekendtgørelsen
Dansk Fjernvarme og brancheforeningen Cirkulær i fælles høringssvar, Hvidovre
Fjernvarmeselskab og Danske Regioner efterspørger klare linjer på det offentliges
forpligtelser i medfør af denne bekendtgørelse. Mere præcist pointeres det, at den
nuværende definition af virksomhed i bekendtgørelsens § 2, nr. 14, skal præcise-
res, således at enheder nemmere kan gennemskue om de er underlagt forpligtel-
sen.
Energistyrelsen bemærker, at definitionen af omfattet virksomhed i udgangspunktet
bygger på den europæiske definition af begrebet virksomhed. Energistyrelsen aner-
kender dog samtidig, at der kan være behov for at præcisere afgrænsningen af om-
fattede virksomheder, særlig i relation til virksomhed som kan betragtes som en del
af den offentlige sektor samt forsyningsvirksomhed.
Med det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv omfattes den offentlige sektor –
herunder offentlige organer og virksomhed - af specifikke mål for energibesparelser
samt årlige renoveringskrav. Tilsvarende følger med direktivet specifikke krav til
kollektiv energiforsyningsvirksomhed med henblik på at sikre øget energieffektivitet.
Energistyrelsen vil på den baggrund præcisere, at virksomhed inden for offentlige
sektor samt kollektiv energiforsyning ikke også er omfattet af krav om obligatorisk
energi- og klimasyn, fordi de allerede er omfattet af energieffektivitetsdirektivets
specifikke energieffektivitetskrav, da det efter Energistyrelsens opfattelse vil kunne
betragtes som dobbeltregulering.
På den baggrund lægger Energistyrelsen op til, at definitionen af ”virksomhed” med
fordel præciseres, hvorfor der foretages ændringer til § 2, herunder til definitionen
af virksomhed i § 2, nr. 14, samt tilføjelse af 3 nye definitioner. Definitionerne ind-
sættes i alfabetisk rækkefølge.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0002.png
Herefter skal virksomheder forstås som ”En enhed eller en samling af enheder for-
bundet i en koncern, uanset dens retlige form, som sælger et produkt eller en tjene-
steydelse på et marked i konkurrence med andre, og som ikke er offentlige organer
eller kollektive el- eller varmeforsyningsvirksomheder”
Dertil tilføjes to nye definitioner af kollektive elforsyningsvirksomheder som ”virk-
somheder omfattet § 5, nr. 22 i elforsyningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af
24. oktober 2023” og kollektive varmeforsyningsvirksomheder som ”virksomheder
omfattet § 2 i varmeforsyningsloven, jf. lovbekendtgørelse 124 af 2. februar 2024” i
henholdsvis § 2, nr. 10 og 11.
Derudover tilføjes som ny § 2, nr. 13, en definition af offentlige organer som ”natio-
nale, regionale eller lokale myndigheder og enheder, som finansieres og admini-
streres direkte af disse myndigheder, men som ikke har en industriel eller kommer-
ciel karakter”. Energistyrelsen vil yde supplerende vejledning til forståelsen af defi-
nitionerne.
HOFOR, Helsingør Forsyning og Landbrug og Fødevarer efterspørger svar på
hvordan koncerner forpligtes i forhold til bekendtgørelsens § 2, nr. 12. Det efter-
spørges hvorvidt forbrug opgøres på koncernniveau, og om ledelsessystemer og
syn skal gennemføres i koncernens enkelt virksomheder.
Energistyrelsen bemærker hertil, at det fremgår af § 2, nr. 12 og 14, at virksomhe-
der kan forstås som en selvstændig enhed, eller en samling af enheder forbundet i
en koncern, jf. nr. 9, jf. selskabsskattelovens § 31 c
1
.
Opgørelsen betyder endvidere, at koncernens samlede energiforbrug, alle eventu-
elle datterselskaber medregnet, skal afgøre koncernens samlede forpligtelse. Kon-
cerners ledelsessystem, energi- eller klimasyn, skal dække hele virksomhedens
energiforbrug, forud for opgørelse af undtagelser. Energistyrelsen vil offentliggøre
nærmere vejledning til koncerners opgørelse af energiforbrug og CO
2
-udledning til
brug for efterlevelse af forpligtelserne.
Frister for energi- og klimasyn
Landbrug og Fødevarer udtrykker bekymring for, at der er forskellige frister for im-
plementering af energiledelse, gennemførsel af energisyn og gennemførsel af kli-
masyn.
Energistyrelsen bemærker hertil, at de angivne frister i bekendtgørelsen er angi-
velse af sidste efterlevelsesdato for den pågældende aktivitet. Det er således op til
virksomhederne selv, hvornår de, inden for de angivne datoer, vil opfylde forpligtel-
sen. De forskellige frister for implementering af sat med henblik på at gøre det mu-
ligt at sammentænke hhv. energi- og klimasyn, men så det også er muligt at sam-
mentænke klimasyn og energiledelse i en samlet udarbejdelse og indberetning. Det
1
Lovbekendtgørelse nr. 1241 af 22. august 2022.
Side 2/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0003.png
er i den forbindelse væsentligt at bemærke, at hvis en virksomhed allerede er for-
pligtet ift. at gennemføre energisyn, gælder virksomhedens nuværende frist for
kommende energisyn. Samme virksomhed skal i det tilfælde dog fortsat senest 1.
august 2026 udarbejde og indberette et klimasyn.
Energistyrelsen påtænker at give mulighed for dispensation for krav om energisyn i
den forventeligt korte periode fra bekendtgørelsens ikrafttræden og indtil der er
godkendt eksperter til udførsel af energi- og klimasyn.
Om opgørelser af forbrug til forpligtelserne
Gladsaxe Kommune undrer sig over valget af opgørelsesmetode (TJ) set i forhold
til andre opgørelser og forpligtelser, der benytter megawatttimer til sine opgørelser.
Energy Advice foreslår desuden, at TJ med fordel kan erstattes af en opgørelse af
CO
2
-udledning.
Energistyrelsen bemærker hertil, at denne bekendtgørelse bl.a. fastsætter regler
vedrørende energiledelsessystemer og energisyn, og som implementerer bestem-
melserne i EU’s energieffektivitetsdirektiv. Direktivet anvender TJ som mål for ener-
giforbrug, hvorfor Energistyrelsen har valgt at anvende samme måleenhed. Energi-
styrelsen bemærker derudover, at der findes tabeller og beregningsværktøjer der
nemt konverterer mellem måleenheder.
Forsyning Helsingør samt Dansk Fjernvarme og brancheforeningen Cirkulær i fæl-
les høringssvar søger afklaring på, hvordan salg af energi håndteres i forbindelse
med forpligtelserne til denne bekendtgørelse.
Energistyrelsen bemærker, at opgørelsen af energiforbrug i henhold til denne be-
kendtgørelse skal inkludere hele virksomhedens energiforbrug inkl. nettab, fratruk-
ket eventuelt salg af energi. Ved salg af energi forstås ikke overskudsvarme leveret
eksternt. Dette gælder forbrug af biomasse som andre energiarter.
Energy Advice foreslår en vejledning ift. at afklare hvilket energiforbrug der skal
indgå i energiledelse og energisyn, således at virksomheder som allerede har sikret
sig en energiforsyning med en lav CO
2
udledning kunne undgå at skulle efterleve
forpligtelserne i denne bekendtgørelse.
Energistyrelsen er enig i behovet for yderligere vejledning til bekendtgørelsen. Den
er Energistyrelsen ved at udarbejde. Af vejledningen vil det fremgå, at det er ener-
giforbrug og CO
2
-udledninger i Danmark, der skal indgå i energi– og klimasynet.
Danmarks Almene Boliger foreslår, at det i bekendtgørelsen tydeliggøres, at privat
forbrug ikke er omfattet, uanset om afregning heraf sker direkte til forsyningssel-
skab eller til udlejer.
Energistyrelsen bekræfter, at alt energiforbrug der ikke er direkte afregnet som pri-
vatforbrug ved den enkelte lejer er omfattet af pågældende virksomheds energifor-
brug. Det vil også specificeres i vejledningen til energi- og klimasyn.
Side 3/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0004.png
Klimasyn
Energy Advice, TEKNIQ, Landbrug og Fødevarer, Nordisk Energirådgivning samt
Marine Ingredients Denmark efterspørger, at klimasyn kan inkorporeres i certifice-
ringen for andre standarder, herunder energisyns-, energiledelses- og miljøledel-
sesstandarder, der nævnes i bekendtgørelsen.
Energistyrelsen forventer, at der med en kommende bekendtgørelsesændring ind-
arbejdes mulighed for, at virksomheder kan blive certificeret efter energiledelse el-
ler miljøledelse suppleret med klimasyn. Klimasyn indgår dog ikke ved ikrafttræden
af denne bekendtgørelse i certificering af energiledelse eller miljøledelse, da det
ikke har været muligt at nå at udarbejde en sådan løsning for relevante energi- eller
miljøledelsesstandarder suppleret med klimasyn inden ikrafttrædelse af bekendtgø-
relsen. Dermed skal virksomheder, der indfører disse ledelsessystemer til efterle-
velse af § 3, stk. 1 eller 2, ligeledes gennemføre klimasyn i overensstemmelse med
§ 3, stk. 3.
Nordisk Energirådgivning og Dansk Industri efterspørger en fælles metode til at op-
gøre CO
2
-udledning.
Det fremgår af § 8, nr. 1, at klimasyn skal omfatte virksomheders ”CO
2
-udledning”.
En virksomheds CO
2
-udledning defineres i § 2, nr. 2 , hvoraf det følger, at klimasyn
skal omfatte virksomhedens direkte udledninger af drivhusgasser. Drivhusgasser er
nærmere defineret i § 2, nr. 3. Opgørelse af CO
2
-udledningen i klimasynet vil lægge
sig op ad de emissionsfaktorer der anvendes i klimafremskrivningen. Det vil blive
specificeret yderligere i indberetningsskabelonen,
Harald Karlsen Rådgivning spørger ind til, hvad begrebet ’processer’ omfatter i § 8,
stk. 2, nr. 2.
Energistyrelsen bemærker hertil, at begrebet ’processer’ i denne sammenhæng
henviser til aktiviteter, andre end udledninger fra energianlæg, hvor den industrielle
bearbejdning af materiale eller produkter i sig selv giver anledning til CO
2
-udlednin-
ger. Energistyrelsen pointerer i den sammenhæng, at klimasyn skal dække mini-
mum 90 % af virksomhedens udledningsprofil. Dvs. der er lagt op til en vis fleksibili-
tet i opgørelsen. For at præcisere dette lægger Energistyrelsen op til at tilføje ’pro-
ces’ til definitionen i § 2, nr. 2 om CO
2
-udledning og nr. 9 om klimasyn. Se forslaget
til den endelige ordlyd af § 2, nr. 2 nedenfor (side 6).
Dansk Industri mener, at afdækning af potentialet for omkostningseffektiv anven-
delse af produktion af vedvarende energi fremstår lidt uklart.
Energistyrelsen bemærker, at formålet med klimasynet er at identificere mulighe-
den for tiltag, der reducerer virksomhedernes CO
2
-udledninger. Det forventes, at
klimasynet også afdækker potentialet for at omstille fra fossile brændsler gennem
anvendelse af egenproduktion af vedvarende energi. Energisynet skal tilsvarende
dække den generelle anvendelse af produktion af vedvarende energi.
Side 4/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0005.png
Dansk Industri foreslår, at udledninger relateret til transport i form af lastbiler, vare-
vogne og entreprenørmaskiner baseres på mængder indkøbt og forbrugte fossile
brændsler, der efterfølgende omregnes til udledninger.
Energistyrelsen bekræfter, at CO
2
-udledningen kan opgøres ved indkøbt og forbrug
af energi, ganget med den relevante emissionsfaktor for den pågældende energi-
type.
Dansk Industri foreslår, at data fra energisynet om anvendte brændselstyper skal
kunne indgå direkte i klimasynet.
Energistyrelsen er enig i forslaget og bekræfter, at det forventes, at datagrundlaget
fra udarbejdede energisyn kan benyttes direkte i udarbejdelsen af klimasyn.
Undtagelsesmuligheder for forpligtelserne i bekendtgørelsen
Energy Advice efterspørger, at § 5, stk. 1, nr. 4 fsva. undtagelsen af dele af virk-
somhedernes energiforbrug, der er omfattet BAT-konklusionen i forbindelse med
en miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelsesloven, for så vidt BAT-konklusionen er
relateret til energieffektivitet, også skal inkludere undtagelse af CO
2
-udledning.
Energistyrelsen er ikke bekendt med BAT-konklusioner relateret til CO
2
-udledning,
hvorfor dette ikke vil være en undtagelsesmulighed ved nærværende bekendtgørel-
ses ikrafttræden. Energistyrelsen vil dog undersøge muligheden frem mod kom-
mende ændringer til bekendtgørelsen.
SYNERGI efterspørger ligeledes indikation på, om Energistyrelsen anser datagrund-
laget for energimærkeordningen som brugbar i energisynssammenhæng. SYNERGI
bemærker, at energimærket bør gøres mere dynamisk og optimeret, for ikke at give
et misvisende billede i energisynssammenhæng.
Energistyrelsen er af den vurdering, at data fra energimærkningsordningen kan være
relevant som input til energi- og klimasyn. Energimærkningsordningen udspringer af
EU-regulering, og danner et omfattende grundlag for den nationale bygningsmasse
i de enkelte medlemsstater. I forhold til denne bekendtgørelse, vil det ud fra en faglig
betragtning være op til den energi- og klimasynsudførende enhed i konkrete situati-
oner at vurdere, hvorvidt indholdet af energimærkningen og datagrundlaget heri kan
benyttes i energi- og klimasynssammenhæng.
Energistyrelsen er også opmærksom på ændringerne til bygningsdirektivet (Euro-
pean Performance of Buildings Directive (EPBD)) og implementeringen heraf. Ener-
gistyrelsen vil løbende være opmærksom på eventuelle ændringer til energimærke-
ordningen og implementeringen heraf, som kan have indflydelse på nærværende
bekendtgørelse.
International Transport Danmark bemærker at den danske transportsektor allerede
har stort fokus på at reducere CO
2
-udledning, og at klimasynet er overflødigt for
denne branche.
Side 5/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0006.png
Energistyrelsen bemærker hertil, at hvis potentialet for CO
2
-reduktioner allerede
synliggøres og realiseres på anden måde i nogle virksomheder, fx gennem målret-
tet energiledelse, er det forventningen at datagrundlaget herfra kan benyttes til ud-
arbejdelsen af klimasyn.
Harald Karlsen Rådgivning foreslår, at hvor Ship Energy Efficiency Management
Plan del III eller BAT konklusion dækker mere end 90% af energiforbruget, bør kra-
vet om implementering af certificeret energiledelse eller udvidet miljøledelse helt
udgå.
Energistyrelsen finder forslaget relevant. Såfremt > 90 % af virksomhedens energi-
forbrug er dækket af undtagelsesmulighederne i bekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 2-
4, kan virksomheden som udgangspunkt i medfør af § 5, stk. 1, nr. 1 undlade at
indføre et ledelsessystem eller udføre energisyn for de resterende 10 %. Energisty-
relsen vil udarbejde supplerende vejledning herom.
Landbrug og Fødevarer samt Dansk Industri foreslår, at virksomheder med 100%
vedvarende energi bør undtages klimasynsforpligtelsen, da der således ikke kan
identificeres CO
2
-reduktionsmuligheder.
Energistyrelsen bemærker, at en virksomhed der benytter 100 % vedvarende
energi stadig kan have ikke-energirelaterede CO
2
-udledninger. Energistyrelsen fin-
der dog forslaget relevant, såfremt en virksomhed ikke har nogen CO
2
-udledning.
Det vil i indberetningen af forpligtelserne være muligt at anvise dette til Energisty-
relsen.
Landbrug og Fødevarer ønsker afklaring på landbrugets forpligtelser i medfør af
denne bekendtgørelse. De finder det problematisk, at landbrugserhvervet omfattes
af krav om klimasyn. Dertil efterspørges, at energirelaterede CO
2
-udledninger og
biogene udledninger undtages de opgørelser af CO
2
-udledning i § 2, nr. 2 og som
følge heraf i af klimasynsforpligtelsen
For så vidt angår spørgsmål om hvorvidt landbrugserhvervet generelt skal omfattes
af krav om klimasyn, bemærker Energistyrelsen, at klimasynet er en direkte udvi-
delse af energisynet, som er underlagt bestemmelserne i EU’s energieffektivitetsdi-
rektiv, med supplerende fokus på CO
2
-reduktionspotentialer. Energisynet gælder
for ”virksomheder”, jf. energieffektivitetsdirektivet, hvorfor landbrugserhvervet er at
betragte som virksomhed, på lige fod med virksomhed i andre brancher. Derfor vur-
deres der ikke grundlag for at undtage landbrugsvirksomheder generelt for krav om
klimasyn.
For så vidt angår ændringsforslaget, vurderes det på nuværende tidspunkt relevant
at imødekomme ændringsforslaget vedrørende biogene udledninger, da landbru-
gets biologiske processer ikke aktuelt er omfattet af den besluttede CO
2
-afgift med
Aftale om grøn skattereform for industri mv., som klimasynet udspringer af. Energi-
styrelsen tilpasser derfor § 2, nr. 2 om CO
2
-udledning. Bestemmelsen affattes her-
efter således: ”CO
2
-udledning: Virksomhedens direkte udledninger af drivhusgasser
Side 6/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0007.png
fra kilder i en bygning eller gruppe af bygninger, en industri- eller handelsvirksom-
heds drift, anlæg og proces eller en privat eller offentlig tjeneste, dog ikke medreg-
net udledninger fra landbrugets biologiske processer.” Biogene udledninger vil som
følge heraf opgøres som nul-emissioner, hvilket resulterer i at de ikke indgår i kli-
masyn. Det bemærkes dog, at der pågår politisk beslutning om en CO
2
-afgift på
landbruget, herunder på de biologiske processer, hvorfor muligheden for at omfatte
udledninger fra landbrugets biologiske processer vil blive undersøgt ved senere be-
kendtgørelsesændring. Til sidst er ’proces’ tilføjet definitionen i henhold til hørings-
svaret ovenfor om procesbegrebet i bekendtgørelsens § 8, stk. 2.
DANAK ønsker en præcisering af, hvorvidt undtagelserne i § 5, stk. 1 skal indgå i
energiledelsessystemer indført til opfyldelse af § 3, stk. 1, eller om undtagelserne
ligeledes gælder herfor.
Energistyrelsen har præciseret § 5, stk. 1 som følge af bemærkningen fra DANAK
Der gælder nu gælder samme undtagelsesmuligheder for ledelsessystemer i med-
før af § 3, stk. 1 eller § 5, stk. 2. Ordlyden af § 5, stk. 1, 1. pkt., er således nu: ”Dele
af virksomheders energiforbrug kan undtages fra virksomheders energisyn og ener-
gigennemgange, jf. § 4, energiledelsessystem, jf. § 3, stk. 1 eller miljøledelsessy-
stem, jf. § 5, stk. 2.”
Energistyrelsen vil i forbindelse med bekendtgørelsens ikrafttræden offentliggøre
en vejledning med supplerende metoder til opgørelser, samt vejledning til hvordan
undtagelsesbestemmelser kan benyttes for forpligtelserne i denne bekendtgørelse.
Sammentænkning af klimasyn med andre rapporteringskrav
Dansk Erhverv, Dansk Industri, TEKNIQ, Landbrug & Fødevarer, Helsingør Forsy-
ning, Dansk Fjernvarme og Brancheforeningen Cirkulær og Harald Karlsen Rådgiv-
ning påpeger, at klimasynet bør implementeres på en måde, der minimerer er-
hvervslivets byrder. Herunder særligt, at klimasyn og anden bæredygtighedsrap-
portering samtænkes. Desuden efterspørges synergi og overlap i datagrundlag
mellem nærværende bekendtgørelse og andre ordninger, da klimasynets formål al-
lerede opnås i forskellige andre sammenhænge.
Energistyrelsen forventer, at et energi- og klimasyn vil kunne levere input til virk-
somhedens bæredygtigheds-rapportering, og at virksomheder kan benytte eksiste-
rende data fra afrapporteringer til at udarbejde et energi- og klimasyn, så længe
data verificeres som relevant og til stadighed retvisende af en godkendt klimasyns-
udførende enhed i henhold til nærværende bekendtgørelse. Energistyrelsen vurde-
rer dog samtidig, at det ikke umiddelbart er muligt, at bæredygtighedsrapportering
eller CO
2
-kvotebelagte virksomheders årlige afrapportering kan føre til undtagelser
fra kravet udarbejdelse af et klimasyn. Det er i udgangspunktet heller ikke muligt, at
anden bæredygtighedsrapportering kan erstatte et klimasyn ved ansøgning om
støtte under ”omstillingsstøtten”. Forklaringen herpå er, at fokus for energi- og kli-
masynet og anden bæredygtighedsrapportering er forskelligt, da bæredygtigheds-
rapportering giver indblik i historisk data, mens energi- og klimasyn giver indblik i
virksomhedens fremtidige energieffektiviserings- og CO
2
-reduktionsmuligheder. Det
Side 7/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0008.png
grundlæggende datagrundlag for udarbejdelse af ESG og energi- og klimasyn vur-
deres dog i vidt omfang at være det samme.
Energistyrelsen vil løbende have fokus på mulighederne for i videst muligt omfang
at sammentænke forpligtelserne med øvrige rapporteringskrav til virksomheder.
Herunder vil overvejelser om, hvorvidt overlappende rapporteringskrav kan sam-
ordnes og indrapporteres digitalt på virk.dk indgå. Derudover overvejer Energisty-
relsen muligheder for samspil mellem energi- og klimasyn og eksisterende og kom-
mende støtteordninger på erhvervsområdet.
Dansk Industri påpeger, at minimumskravene til klimasyn i bekendtgørelsens § 8,
stk. 2, nr. 5 indeholder livscyklusomkostningsanalyser, der ikke stemmer overens
med metodikken i EU ETS (CO
2
-kvotehandelssystemet), og at dette krav sigter bre-
dere end Dansk Industris forståelse af formål med klimasynet.
Minimumskravene til klimasyn i § 8 er baseret på minimumskravene til energisyn
fra energieffektivitetsdirektivets bilag VI, som implementeret i bekendtgørelsens §
4. Energistyrelsen finder det hensigtsmæssigt at sammentænke energisyns- og kli-
masynsordningerne, da klimasynet er en direkte udvidelse af energisynet med sup-
plerende fokus på CO
2
-reduktioner, jf. Aftale om grøn skattereform for industri mv.,
hvor klimasynet blev besluttet. Dertil forventes energi- og klimasynet i høj grad at
blive udarbejdet samtidig. Livscyklusomkostningsanalysen skal forstås som en øko-
nomisk vurdering af rentabiliteten af et projekt over hele projektets levetid, og ikke
en opgørelse af energiforbrug og CO
2
-udledning i hele udstyret levetid (cradle to
grave-analyse).
Screeningslister og handlingsplaner
SYNERGI anbefaler, at virksomheder, der gennemfører energisyn, forpligtes til at
gennemføre alle anbefalinger, der har en tilbagebetalingstid på under fem år, så-
fremt virksomheder ønsker at modtage investeringsstøtte eller driftsstøtte jf. aftale
om udmøntning af omstillingsstøtte fra Grøn Skattereform for industri mv. af 19.
marts 2024.
Energistyrelsen bemærker, at krav om energisyn og energiledelsessystemer er di-
rekte implementering af bestemmelserne i energieffektivitetsdirektivet. I direktivet
stilles der ikke krav om gennemførsel af konkrete, identificerede potentialer. Der
lægges op til, at implementering af den pågældende del af direktivet i dansk ret føl-
ger forpligtelserne i direktivet, hvorfor der ikke vil blive stillet krav til at gennemføre
konkrete, identificerede projekter Klimasynet er en direkte udvidelse af energisynet,
og vil derfor følge samme princip.
Det bemærkes dog, at der med bekendtgørelsen følger krav om, at der udarbejdes
en handlingsplan, som skal identificere foranstaltninger til gennemførsel af hver en-
kel anbefaling, som er fundet i synet, hvor det er teknisk eller økonomisk gennem-
førligt. Det betyder, at virksomhederne i handlingsplanen vil skulle redegøre for
gennemførslen af de identificerede tiltag i energisynet, og herunder vil blive opfor-
dret til at beskrive hvilke foranstaltninger, der skal på plads, for at virksomheden
kan gennemføre dem. Det vil blive nærmere beskrevet i kommende vejledning.
Side 8/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0009.png
Det bemærkes yderligere, for så vidt angår investerings- og driftsstøtten, at ordnin-
gerne er betinget af konkret teknisk omstilling, jf. Aftale om udmøntning af omstil-
lingsstøtten fra Grøn skattereform for industri mv. af 19. marts 2024. Således vil
støttepuljerne bidrage med yderligere CO
2
-reduktioner. Virksomheder skal gen-
nemføre et klimasyn for at kunne få investerings- og driftsstøtte og virksomhederne
kan vælge at søge om investerings- eller driftsstøtte til de konkrete CO
2
-reduktions-
potentialer, der identificeres i klimasynet. Herved kan energi- og klimasynet bidrage
til, at virksomhederne får identificeret energispare- og CO
2
-reduktionspotentialer,
som de kan søge støtte til at gennemføre i investerings- eller driftsstøtte, eller er-
hvervspuljen.
Dansk Industri foreslår en præcisering af, hvordan man tænker overgangen mellem
offentliggørelse af handlingsplaner til gennemførelse af bæredygtighedsrapporte-
ring i regi af CSRD. Særligt taget i betragtning af den gradvise indfasning af bære-
dygtighedsrapporteringen er der brug for en fleksibel overgangsperiode.
Energistyrelsen vurderer, at undtagelsesmuligheder fremgår tydeligt at §13 stk. 4.
Energistyrelsen planlægger dog at håndtere eventuelle forhold om gradvis indfas-
ning af bæredygtighedsrapportering i den konkrete sagsbehandling ifm. energi- og
klimasyn.
Udførelse af energi- og klimasyn
TEKNIQ Arbejdsgiverne og TotalEnergies foreslår, at virksomheder - hvor energi-
og/eller klimasynets pligtmæssige elementer vanskeligt lader sig udføre uden kon-
kret (internt) kendskab til virksomhedens processer, eller hvor virksomheder selv
kan udføre de pågældende energi- og klimasyn, kan indsende en rapportering, der
er verificeret af en ekspert eller en virksomhed godkendt til at udføre energi- og kli-
masyn af myndighederne. Danske Bygningskonsulenter betvivler uvildigheden for
interne eksperter, der udfører energi- og klimasyn i medfør af § 11, stk. 1, og fore-
slår i stedet at de udelukkende kan udarbejdes af eksterne eksperter.
Energistyrelsen bemærker hertil, at det i medfør af bekendtgørelsens § 10 udeluk-
kende er ansatte i godkendte energi- og klimasynsudførende virksomheder, der
kan udføre energi- og klimasyn. Energistyrelsen ser ikke en hindring i, at virksom-
hedens egne ansatte kan forberede energi- og klimasyn, forudsat at de indberet-
tede syn i henhold til kapitel 5 er gennemgået og verificeret af en godkendt energi-
og klimasyns udførende virksomhed.
Derudover lægger Energistyrelsen op til en præcisering af § 11, skt. 1, så det frem-
går at ”En virksomhed underlagt § 3, stk. 2 og 3, kan benytte en intern ekspert, hvis
vedkommende kan godkendes er godkendt i henhold til § 10, stk. 2 og 3, og forud-
sat at vedkommende ikke ellers er involveret i den aktivitet, der underkastes energi-
og klimasynet.”
Landbrug og Fødevarer pointerer i sit høringssvar, at branchekendskab i visse situ-
ationer bør være tilstrækkeligt for godkendelse i visse brancher. Desuden mener
Side 9/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0010.png
Landbrug og Fødevarer, at det især for primærlandbruget er afgørende at have
branchekendskab for at kunne udarbejde energi- og klimasyn for disse typer er-
hverv.
Energistyrelsen er positiv over for at indgå dialog med relevante brancheorganisati-
oner om en model for godkendelse af visse eksperter på baggrund af andre eller
supplerende kompetencer vedrørende landbrugsvirksomheders eventuelle særlige
forhold, på samme vis som for virksomheder certificeret til energimærkning af byg-
ninger, der kan bruge denne certificering som grundlag for ansøgningen som
energi- og klimasynsudførende enheder i medfør af § 11, stk. 2. Eventuelle tilpas-
ninger som følge af dette arbejde, vil kunne indarbejdes på et senere tidspunkt.
Danske bygningskonsulenter efterspørger at § 11, stk. 2 flyttes op under § 10, såle-
des at det mere tydeligt fremgår at certificerede energimærkningskonsulenter kan
udføre energisyn.
Energistyrelsen bemærker, at virksomheder certificeret til energimærkning af byg-
ninger kan benytte certificering som grundlag for ansøgning om godkendelse til at
udføre energi- og klimasyn i handels- og servicevirksomheder. Det fremgår af § 11,
stk. 2 i bekendtgørelsen. Disse certificerede virksomheder til energimærkning i byg-
ninger vil dog ikke være forhåndsgodkendte til at gennemføre energi- og klimasyn,
men vil formodentlig kunne opnå godkendelse som energi- og klimasynsudførende
enheder i visse brancher på baggrund af certificeringen.
Harald Karlsen Rådgivning ønsker en beskrivelse af, hvordan enkeltmandsvirksom-
heder kan håndtere godkendelse af eget arbejde og rapporter.
Energistyrelsen bemærker hertil, det er en forudsætning for at blive godkendt til at
udføre energi- og klimasyn, at virksomheder indfører og vedligeholder et kvalitets-
sikringssystem møntet på energi- og klimasyn. Det er således ikke forventningen,
at virksomheder internt skal godkende eget arbejde og rapporter. Det er derimod
forventningen, at de procedurer, der anvendes ifm. udførsel af et energi- og kli-
masyn, er dokumenterede.
Harald Karlsen Rådgivning foreslår, at energisyn påkræves udarbejdet efter en re-
levant standard og foreslår EN/DS EN16.247 del 1‐4 udvides til også at omfatte
energigennemgang eller ISO 50.001:2018 kap 6.3 samt ISO 50.002 Energy Audits.
Energistyrelsen bemærker hertil, at energi- og klimasynsudførende enheder frivilligt
kan gøre brug af metoder, der fremgår af EN/DS 16247 eller tilsvarende. Energisyn
kan derved udføres med metodefrihed, så længe det sikres, at energisyn efterlever
minimumskrav til energisyn og energigennemgange i § 4.
Forslag til slettede/manglende bestemmelser
Energy Advice mener, at bestemmelsen i § 7, stk. 2 ang. virksomheders overgang
fra energisyns- til energiledelsesforpligtelsen er overflødig og bør udgå, da det bl.a.
forsinker indsatsen mod CO
2
-reduktioner.
Side 10/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0011.png
Energistyrelsen bemærker hertil, at bestemmelsen er indført af hensyn til virksom-
heder, der ligger på grænsen til at skulle indføre energiledelse. Bestemmelsen er
formet som det fremgår af bekendtgørelsen efter dialog med Europa-Kommissio-
nen og andre medlemslande om deres indsats med implementering af art. 11 af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/1791 af 13. september 2023
om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/995 (omarbejdning)
(energieffektivitetsdirektivet). Det er således Energistyrelsens vurdering, at denne
bestemmelse er indført EU-konformt, og vil blive implementeret ensartet på tværs
af medlemslande.
HOFOR foreslår at slette § 7, stk. 3, da denne forvirrer virksomheder, der undtager
dele af deres energiforbrug i medfør af § 5. HOFOR undrer sig over undtagelsesbe-
stemmelsens relevans, hvis undtaget energiforbrug alligevel underlægges forplig-
telser.
Energistyrelsen lægger op til at slette bestemmelsen i § 7, stk. 3, og i stedet ind-
skrive undtagelsen i § 5, stk. 2 om miljøledelsessystemer som del af § 7, stk. 1, så-
ledes at certifikaters gyldighed gælder på samme vis for energiledelsessystemer og
miljøledelsessystemer. Certifikater i henhold til den foreslåede § 7, stk. 1, skal såle-
des vedligeholdes, indtil virksomheden indberetter nyt gyldigt certifikat (eller doku-
mentation for vedligeholdt og forlænget certifikat) eller gennemfører et energisyn,
alt efter deres energiforbrug i henhold til § 3.
Harald Karlsen Rådgivning efterspørger en tilføjelse af CO
2
-ækvavilenter (CO
2
e)
frem for CO
2
alene i § 2, nr. 2 og dermed i § 8, stk. 1. Energy Advice efterspørger
ligeledes en henvisning til § 2, nr. 3 i § 8, stk. 1.
Energistyrelsen vurderer, at krydshenvisningerne mellem bekendtgørelsens § 8,
stk. 1 og § 2, nr. 2 i bekendtgørelse står korrekt, og at der med CO
2
-udledning me-
nes virksomhedens direkte udledninger af drivhusgasser, som nærmere afgrænset
i § 2, nr. 3. Energistyrelsen vil efter behov præcisere dette forhold i vejledning om
energi og klimasyn.
DANAK påpeger behovet for en definition af certificering til brug for standarderne
og ledelsessystemerne, med konkrete forslag til bestemmelsens ordlyd.
Energistyrelsen imødekommer forslaget. Forslaget tilpasses således at det stem-
mer overens med andre af Energistyrelsens ordninger.
Der vil således blive indsat ny § 2, nr. 1 (placeret som nr. 1 grundet alfabetisk om-
regning i definitionsafsnittet) af hvad der menes med certificering. Certificering defi-
neres således som ”certificering udført som akkrediteret certificering af et certifice-
ringsorgan, der er akkrediteret efter ISO/IEC 17021-1 til certificering i henhold til
ISO 50001 og denne bekendtgørelse. Akkrediteringen skal være foretaget af DA-
NAK Den Danske Akkrediteringsfond eller et tilsvarende akkrediteringsorgan, som
er medunderskriver af EA´s (European co-operation for Accreditation) multilaterale
aftale om gensidig anerkendelse med hensyn til certificering af ledelsessystemer
eller for certificeringsorganer udenfor EA’s område af et akkrediteringsorgan, der er
Side 11/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0012.png
medunderskriver af den relevante multilaterale aftale om gensidig anerkendelse un-
der IAF’s (International Accreditation Forum.”
DANAK påpeger, at det bør fremgå af bekendtgørelsen, at auditteamet, der certifi-
cerer miljøledelse inkl. energigennemgange i henhold til denne bekendtgørelse,
skal have energiekspertise ud over almindeligt energikendskab for akkrediterede
certificeringsorganer for miljøledelse.
Energistyrelsen noterer sig problemstillingen og vil se nærmere på det ved fremti-
dige ændringer til nærværende bekendtgørelse.
DANAK påpeger desuden manglende klarhed i overlap mellem minimumskrav til
energisyn i § 4, og de energigennemgange der udarbejdes som del af DS/EN ISO
50001:2018 energiledelsescertifikatet.
Energistyrelsen har på baggrund af dette ændret i ordlyden af § 3, stk. 1, således
at ledelsessystemer indført til opfyldelse af denne, skal være certificeret af et certifi-
ceringsorgan akkrediteret til energiledelse samt bekendtgørelsen i forening.
Harald Karlsen Rådgivning foreslår tilføjelse af en tilsynsbestemmelse, således at
tilsyn med energi- og klimasynsudførende enheder fx udarbejdes i overensstem-
melse med auditeringsstandarden DS/EN ISO 19001.
Energistyrelsen er ved at udarbejde en metodik for tilsyn, som Energistyrelsen vur-
derer vil sikre de fornødne kompetencer hos godkendte energi- og klimasynsudfø-
rende, således at energi- og klimasyn udføres i tilstrækkelig høj kvalitet. Dette inde-
bærer bl.a. den løbende gengodkendelse, indførelse af et kvalitetssikringssystem,
samt løbende tilsyn med både de godkendte, udførende enheder samt udførte
energi- og klimasyn.
Om delegation af myndighedsopgaven til tredjepart i bekendtgørelsen
Dansk Industri ønsker at forstå de juridiske implikationer lidt nærmere jf. hørings-
brevets afsnit 3 og 4 om uddelegering til tredjepart.
Energistyrelsen bemærker hertil, at uddelegering til tredjepart medfører, at de ydel-
ser tredjepart leverer skal modsvare Energistyrelsens forpligtelser. Dermed skal
tredjepart overholde alle gældende direktiver, love, bekendtgørelser, andre myndig-
hedskrav samt branchenormer, herunder også almindelige forvaltningsretlige regler
og god forvaltningsskik. Dette vil blive sikret kontraktligt med tredjepart samt via
Energistyrelsens løbende tilsyn.
Ikke-offentliggjorte høringssvar
Sikkerhedsstyrelsen har spurgt ind til fordele ved ikke at opdele bekendtgørelsen i
to, således at der i én bekendtgørelse fremgår krav til godkendelsesordningen til
energi- og klimasynsudførende enheder og delegationen forbundet hertil, og i en
anden fremgår forpligtelser mv. for energiledelsessystemer, energisyn og klimasyn.
Energistyrelsen er bevist om, at denne tilgang er anvendt i andre sammenhænge,
men har af hensyn til gennemsigtighed for hele forpligtelsen, og grundet overlap i
Side 12/13
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om bekendtgørelse for klimasynet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2882976_0013.png
henvisninger mellem godkendelsesordningen og energi- og klimasynsforpligtel-
serne, valgt at sammenskrive krav i en bekendtgørelse. Dette også af hensyn til, at
klimasynet er en direkte udvidelse af energisynet, jf. Aftale om grøn skattereform
for industri mv.
Erhvervsstyrelsens kontor for Området for Bedre Regulering (OBR) har afgivet hø-
ringssvar også i præhøring. Høringssvaret er siden reguleret som følge af ændrin-
gerne til virksomhedsbegrebet og tilføjelserne i § 2, som anvist ovenfor. Erhvervs-
styrelsen vurderer at flere virksomheder med præciseringerne i § 2 kan blive omfat-
tet, hvorfor der de løbende økonomiske konsekvenser for bekendtgørelsen kan
stige. Det vurderes dog at bekendtgørelsen fortsat ikke overstiger bagatelgrænsen
på 4. mio. kr. for forelæggelse af Regeringens Økonomiudvalg, hvorfor de ikke
nærmere kvantificeres. OBR vurderer ligeledes at principperne for implementerin-
gen af erhvervsrettet EU-reguleringen ikke fraviges.
Energistyrelsen bekræfter, at OBR-vurderingerne er udarbejdet i dialog med og
med data fra Energistyrelsen. Energistyrelsen er ligeledes enige i OBR-kontorets
vurderinger.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse mener, at national sikkerhed bør indskrives i
§ 13, stk. 4, hvorefter virksomheder kan undtages forpligtelsen til at udføre hand-
lingsplaner, såfremt virksomheden allerede offentliggør ESG/CSRD-rapportering
som dele af deres forpligtelser ved bæredygtighedsrapporteringsdirektivet
2
.
Energistyrelsen vurderer det hensigtsmæssigt at imødekomme dette ønske. Undta-
gelsen indskrives i § 13, stk. 3, hvorefter det vil fremgå, at anbefalingerne fra
energi- og klimasyn i handlingsplanerne kan undtages offentliggørelse såfremt de
vedrører forsvar og civilbeskyttelse. Ordlyden fremgår for andre bestemmelser i
energieffektivitetsdirektivet, der undtager disse formål fra andre forpligtelser i direk-
tivet.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2022/2464 af 14. december 2022 om ændring af forordning
(EU) nr. 537/2014, direktiv 2004/109/EF, direktiv 2006/43/EF og direktiv 2013/34/EU for så vidt angår
virksomheders bæredygtighedsrapportering (Corporate Sustainability Reporting Directive)
Side 13/13