Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 323
Offentligt
2882363_0001.png
Kommunale affaldsgebyrer
2019-2023
Rapport
Juni 2024
Forsyningstilsynet
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Tlf. 41 71 54 00
[email protected]
www.forsyningstilsynet.dk
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
2
Indhold
Sammenfatning
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
4
4
5
6
8
9
10
11
11
13
14
14
15
15
De kommunale affaldsgebyrer
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Affaldsgebyrer for en havebolig og etagebolig
.
Gebyrstruktur for rest- og madaffald
Implementering af affaldsfraktioner
Udvikling i udgifter pr. husstand
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Budgetterede omkostninger pr. husstand til affaldshåndtering i 2023
Budgetterede omkostninger ift. bymæssighed
Bilag 1 Metode
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gennemsnitsgebyr
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Forsyningstilsynets dataindsamling
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Miljøstyrelsens kortlægning af udrulning af de ti fraktioner
Økonomistyrelsen
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kommunale regnskabstal
Danmarks Statistik
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
3
Sammenfatning
Regeringen og Folketinget aftalte med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni
2020 (herefter klimaplan), at indsamlingen af danskernes affald skal strømlines og øges ved at indføre
krav til kommunerne om ens indsamling af ti forskellige affaldsfraktioner husstandsnært. Fraktionerne
omfatter mad-, papir-, pap-, metal-, glas-, plast-, tekstilaffald, samt mad- og drikkekartonaffald, restaffald
og farligt affald.
Det fremgår endvidere af klimaplanen, at øget sortering i sig selv vil medføre en mindre stigning i af-
faldsgebyret frem mod 2030. Aftalepartierne er enige om, at der parallelt med strømliningen skal ske
omkostningsreduktioner, der som minimum udligner den samlede stigning i affaldsgebyret, således at
borgerne generelt ikke vil opleve stigninger i gebyret på baggrund af strømliningen af affaldssorteringen.
I forlængelse heraf blev det aftalt, at udviklingen i affaldsgebyrerne skal monitoreres og afrapporteres til
aftalekredsen.
Energistyrelsen stod for den første monitorering og afrapportering om udviklingen i de kommunale
affaldsgebyrer for perioden 2019 til 2021. Den afrapportering udkom i april 2023 og fokuserede bl.a. på
udviklingen i affaldsgebyrerne i takt med udrulningen af indsamlingen af de ti fraktioner husstandsnært.
Forsyningstilsynet overtog siden ansvaret for monitoreringen og afrapporteringen om affaldsgebyrerne.
Nærværende rapport udgør Forsyningstilsynets afrapportering for perioden 2019 til 2023.
Rapporten viser bl.a., at det gennemsnitlige affaldsgebyr fra 2019 til 2023 er steget med 989 kr. for en
havebolig og 879 kr. for en etagebolig. Det svarer til en stigning på hhv. 37 pct. og 46 pct. I perioden 2019
til 2022 steg kommunernes udgifter pr. husstand for håndtering af affald (ekskl. udgifter til genbrugsstati-
oner) fra 1.465 kr. til 2.006 kr. Den største procentvise stigning ses her i ordninger for mad-, papir-, pap-,
glas-, metal-, plast- og mad- og drikkekartonaffald, som i gennemsnit steg med 106 pct. Fra 2020 og
frem har kommunerne løbende udrullet indsamlingen af nye husstandsnære fraktioner. Det har på bag-
grund af tilgængelig data ikke være muligt at belyse, i hvilken grad udrulningen af de nye husstandsnære
fraktioner har påvirket udviklingen i affaldsgebyrer og kommunernes udgifter til affaldshåndtering.
Sammenligning af kommunale affaldsdata på tværs og over tid kan kun gøres med væsentlige forbehold
for bl.a. forskelle i kommunernes strukturelle forhold, serviceniveau og organisering af affaldshåndteringen
mv. Det har ikke været muligt at tage højde for den slags forhold i denne rapport. De gældende regler for
fastsættelse af affaldsgebyrer giver desuden anledning til uklarhed og forskelligartet praksis i kommuner-
ne. Det gælder bl.a. reglernes definitioner af en affaldsordning, gebyrstruktur og forskellige regnskabs-
praksisser. Det er derfor vigtigt at bemærke, at der ikke kan konkluderes noget entydigt og endegyldigt
om årsagen til den gennemsnitlige stigning i affaldsgebyrerne, herunder effekten af udrulningen af de ti
affaldsfraktioner.
Rapportens hovedkonklusioner er opsummeret i boks 1.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0004.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
4
Boks 1
Hovedkonklusioner
• Det gennemsnitlige affaldsgebyr for en have- og etagebolig var i 2023 hhv. 3.686 kr. og 2.788 kr.
• Det gennemsnitlige affaldsgebyr er steget med 989 kr. for en havebolig og 879 kr. for en etagebolig
fra 2019 til 2023. Det svarer til en stigning på hhv. 37 pct. og 46 pct. Til sammenligning er pris- og
lønindekset steget med ca. 10 pct. i samme periode.
• Kommunernes udgifter pr. husstand for håndtering af affald (ekskl. udgifter til genbrugsstationer)
er steget fra 1.465 kr. i 2019 til 2.006 kr. i 2022. Den største procentvise stigning ses i ordninger
for mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast- og mad- og drikkekartonaffald, som steg med 106 pct.
I samme periode har kommunerne løbende udrullet nye fraktioner husstandsnært efter 2020. I
perioden 2021 til 2023 har 69 kommuner udrullet alle ti fraktioner husstandsnært for parcelhuse og
65 kommuner for etageboliger. I 2023 var der således 81 og 79 kommuner, som var i mål med ud-
rulningen af de ti affaldsfraktioner for hhv. parcelhuse og etageboliger. Det er usikkert i hvilken grad
udrulningen har påvirket udviklingen i kommunernes udgifter til affaldshåndtering.
• Landkommunerne har de højeste gennemsnitlige omkostninger pr. husstand på 3.807 kr. Hoved-
stadskommuner/storbykommuner og oplandskommuner ligger relativt tæt med et gennemsnit på
hhv. 3.150 kr. og 3.163 kr. pr. husstand. Provinsbykommuner har de laveste gennemsnitsomkostnin-
ger på 2.898 kr. pr. husstand.
De kommunale affaldsgebyrer
Kommunerne er ansvarlige for planlægning, etablering, drift og administration af affaldsordninger og gen-
brugspladser, som er tilgængelige for husholdninger og erhverv i kommunen.
Affaldshåndteringen er finansieret gennem opkrævning af affaldsgebyrer hos den enkelte husholdning/
ejendom for de forskellige affaldsordninger. Kommunerne har ret frie rammer til at etablere ordninger
i deres regulativer. De forskellige ordninger afspejler sig i gebyrer, der kan differentiere efter f.eks. ind-
samlingsmateriel og brugergrupper, hvilket mindsker sammenligneligheden på tværs af kommunerne.
Affaldsgebyret skal fastsættes efter hvile-i-sig-selv princippet. Dvs. at kommunens gebyrindtægter alene
skal dække de faktiske omkostninger, der er til håndtering af affaldsordningen. Dette sikrer, at kommuner-
ne får dækket deres omkostninger fuldt ud samtidig med, at husholdningerne alene betaler de faktiske
omkostninger.
Forsyningstilsynet har igangsat et projekt
’Kommunale affaldsgebyrer – Hvordan sikres gennemsigtighed,
ensartethed og omkostningsægthed’,
hvor revisionshuset BDO i samarbejde med Bech-Brunn, for Forsy-
ningstilsynet, har udarbejdet første delrapport ud af to vedr. nuværende regler og praksis.
Rapporten kan tilgås her.
I rapporten konkluderes det bl.a., at de nugældende regler giver anledning til forskelligartet praksis i
kommuner og kommunale affaldsselskaber, og at der derfor pt. ikke er tilstrækkeligt grundlag for at sikre
ensartethed i de kommunale affaldsgebyrer.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0005.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
5
Affaldsgebyrer for en havebolig og etagebolig
Det gennemsnitslige affaldsgebyr for hhv. haveboliger og etageboliger var 2.697 kr. og 1.909 kr. i 2019.
Gebyrerne er steget til hhv. 3.686 kr. og 2.788 kr. i 2023. De gennemsnitlige gebyrer har været stigende
hvert år i perioden. Samlet er de gennemsnitlige gebyrer fra 2019 til 2023 steget med 989 kr. (37 pct.) for
en havebolig og 879 kr. (46 pct.) for en etagebolig. En samlet oversigt over gebyrerne fremgår i Tabel 1.
Tabel 1
Gennemsnitslige affaldsgebyrer for en havebolig og etagebolig
Boligtype
Havebolig
Etagebolig
2019
2.697 kr.
1.909 kr.
2020
2.933 kr.
2.080 kr.
2021
3.121 kr.
2.247 kr.
2022
3.291 kr.
2.516 kr.
2023
3.686 kr.
2.788 kr.
Kilde: JHN Processor på baggrund af kommunernes offentliggjorte gebyrblade primo året.
Note: Gennemsnitsgebyrerne for 2019 til 2021 er baseret på data fra
Energistyrelsens afrapportering, som kan tilgås på Energistyrelsens hjemmeside.
I Energistyrelsens rapport er gebyrerne opgjort i faste 2021-priser.
Gebyrerne i Tabel 1 er opgjort i løbende priser. I de beregnede gennemsnit er kommunernes gebyr vægtet ligeligt.
I gennemsnitsgebyrerne fra JHN Processor kan der indgå kommuner, som har indregnet moms, mens andre kommuner har angivet uden moms.
Data er baseret på kommunernes offentliggjorte gebyrblade primo året. Der skal dog tages forbehold for,
at det gennemsnitlige gebyr er opgjort som et standardiseret
dagsrenovationsgebyr (mad- og restaffald)
og et samlet gebyr for de
genanvendelige fraktioner, genbrugspladser, administration og storskrald og
haveaffald,
som ikke er standardiseret. Der kan derfor være forskel på de gennemsnitlige gebyrer i Tabel
1, og hvad en given husstand faktisk betaler. For en nærmere gennemgang af, hvordan gebyrerne i Tabel
1 er opgjort, henvises til Bilag 1 Metode.
Gebyrstruktur for rest- og madaffald
Forsyningstilsynet har anmodet kommunerne og affaldsselskaberne om at indberette oplysninger og data
for deres gebyrer for 2023. Heriblandt hvorvidt der i gebyrerne skelnes mellem boligtyper, indregning af
madaffald og afhentningssted mv.
Der er markant forskel på kommunernes gebyrstrukturer, hvilket gør det vanskeligt at sammenligne
affaldsgebyrerne på tværs af kommunerne. Der er store forskelle i, hvorvidt kommunerne differentierer
mellem boligtyper, har særgebyrer for sæsonafhentning og forskellige gebyrer ift. placering af beholder.
Kommunerne har også forskellig praksis ift. at indregne moms i affaldsgebyrerne. 52 kommuner har ind-
regnet moms i gebyrerne, hvorimod 43 kommuner ikke har. Det skyldes, at flere kommuner har afventet
et styresignal fra skattestyrelsen ift., hvorvidt kommunerne skal opkræve moms for renovationsydelser for
borgerne. Skattestyrelsen offentliggjorde et styresignal d. 3. november 2023.
De indberettede oplysninger fremgår i nedenstående Tabel 2.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0006.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
6
Tabel 2
Gebyrstruktur for rest- og madaffald
Mad- og restaffald
Antal kommuner med
madaffald indregnet
sammen med restaffald
82
Antal kommuner, som har
svaret momspligtige
Er mad- og restaffaldsgebyret inkl. moms
52
Antal kommuner,
som har svaret ja
Differentieres gebyret efter forskellige boligtyper
Differentieres gebyret efter placering af beholder
Differentieres gebyret efter sæsonafhentning
55
29
50
Antal kommuner med
indregning af madaffald under
genanvendelige fraktioner
13
Antal kommuner, som har
svaret momsfritaget
43
Antal kommuner, som
har svaret nej
40
66
45
Indregning af madaffald
Kilde: Forsyningstilsynet på baggrund af indberetninger i 2023.
Note: Tallene summer ikke op til 98, idet der er nogle kommuner, hvor affaldsydelsen er lagt sammen.
Implementering af affaldsfraktioner
Kommunerne skal etablere en indsamlingsordning som en henteordning for de ti affaldsfraktioner, som
følger af klimaplanen.
I 2023 har 81 og 79 kommuner implementeret alle ti affaldsfraktioner for hhv. parcelhuse og etageboliger.
Til sammenligning havde 12 og 14 kommuner implementeret alle 9 fraktioner (tekstil var endnu ikke et
krav) for hhv. parcelhuse og etageboliger i 2021.
Den største udvikling ses i indsamlingen af madaffald, mad- og drikkekartoner, farligt affald og tekstiler for
parcelhuse, hvor antallet af kommuner er steget med hhv. 74, 49 og 68 kommuner fra 2021 til 2023. For
etageboliger ses den største udvikling i indsamling af mad- og drikkekartoner og tekststiler, der er steget
med hhv. 73 og 67 kommuner.
En samlet oversigt over udrulningen af affaldsfraktioner fremgår af nedenstående Tabel 3.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0007.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
7
Tabel 3
Kommunernes udrulning af affaldsfraktioner
Parcelhus
Fraktion
Dagrenovation
Glas*
Papir*
Pap
Metal
Plast
Antal kommuner
2020
98
94
98
61
75
69
Parcelhus
Fraktion
Restaffald
Glas*
Papir
Pap
Metal
Plast
Madaffald
Farligt affald
Mad- og drikkekartoner
Tekstiler
Antal kommuner, der har
implementeret alle 10 fraktioner
(9 fraktioner for 2021)
Antal kommuner
2021
98
98
92
91
89
81
67
39
17
23
12
Antal kommuner
2023
98
98
98
97
98
97
94
88
91
91
81
Etagebolig
Fraktion
Dagrenovation
Glas*
Papir*
Pap
Metal
Plast
Antal kommuner
2020
98
98
98
80
77
73
Etagebolig Fraktion
Restaffald
Glas*
Papir
Pap
Metal
Plast
Madaffald
Farligt affald
Mad- og drikkekartoner
Tekstiler
Antal kommuner, der har
implementeret alle 10 fraktioner
(9 fraktioner for 2021)
Antal kommuner
2021
98
98
94
91
90
80
66
55
17
22
14
Antal kommuner
2023
98
97
97
97
97
96
94
85
90
89
79
Kilde: Miljøstyrelsens kortlægning af kommunale affaldsordninger for husholdningsaffald,
som kan tilgås på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Note: Oversigten er udarbejdet ud fra et øjebliksbillede for, hvor langt kommunerne er med udrulningen af de ti affaldsfraktioner.
Tælles som en husstandsnær indsamling, hvis der i kommunen er en ordning med en 1-kammer beholder, 2-kammerbeholder, anden henteordning – pose ved
fortov, anden henteordning – kasser, anden henteordning – beholder 4 –kammer eller anden henteordning – spejderordning. For glas, pap, metal, plast, tekstiler
og papir er der også inkl. de kommuner, som indsamler via miljøstationer.
Tekstilaffald var ikke et krav i 2021, hvorfor der tælles antal kommuner, der har implementeret alle 9 fraktioner i 2021.
For 2020 tallene: Optællingen er fra maj 2020, og derved før klimaplanen blev vedtaget.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0008.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
8
Udvikling i udgifter pr. husstand
Forsyningstilsynet har undersøgt udviklingen i kommunernes samlede bruttoudgifter pr. husstand opdelt ef-
ter følgende konti i det kommunale budget- og regnskabssystems konto 1.38.60-64 i perioden 2019 til 2022:
Konto 1.38.60:
Generel administration vedr. kun husholdninger.
Konto 1.38.61:
Ordninger for restaffald.
Konto 1.38.62:
Ordninger for storskrald og haveaffald.
Konto 1.38.63:
Ordninger for mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast- og mad- og drikkekartonaffald.
Konto 1.38.64:
Ordninger for farligt affald og tekstilaffald.
Bemærk, at konto 1.38.63 også indeholder omkostninger til metal og plast fra og med 2020.
Udgifter pr. husstand kan ikke sammenstilles med affaldsgebyrerne, eftersom gebyret er baseret på et
bestemt serviceniveau og kundegruppe, hvilket der ikke skelnes mellem i udgifter pr. husstand. Derudover
indgår der udgifter til genbrugspladser i de to gennemsnitlige standardgebyrer i Tabel 1, hvilket ikke er
indregnet i udgifter pr. husstand. Dette grundet, at der i udgifter for genbrugspladser, kan være en relativ
stor del af udgifterne, som udgøres af erhvervskunderne. De øvrige ordninger omfatter primært hushold-
ningerne, men kan også indeholde en lille del erhverv. Dette kan resultere i, at udgifterne pr. husstand er
lavere end de gennemsnitlige standardiserede gebyrer i Tabel 1. Desuden kan der forekomme moms i
gebyrerne, hvorimod udgifterne er ekskl. moms.
Kommunernes samlede bruttoudgifter pr. husstand til konto 1.38.60 til 1.38.64 er steget fra 1.465 kr. i 2019
til 2.006 kr. i 2022, altså en stigning på 541 kr. svarende til 37 pct. Den største procentvise stigning i brutto-
udgifter pr. husstand ses for ordningerne for mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast- og mad- og drikkekar-
tonaffald hvor bruttoudgifterne er steget med 106 pct. fra 209 kr. i 2019 til 431 kr. i 2022, jf. Figur 1.
Figur 1
Kommunernes samlede bruttoudgifter pr. Husstand fordelt på funktion i
kommunernes kontoplan, 2019 til 2022
2.000 kr.
64 kr.
431 kr.
43 kr.
1.500 kr.
34 kr.
209 kr.
161 kr.
1.000 kr.
301 kr.
172 kr.
41 kr.
348 kr.
165 kr.
1.38.64 Ordninger for farligt
affald og tekstilaffald.
1.38.63 Ordninger for mad-, papir-,
pap-, glas-, metal-, plast- og
mad- og drikkekartonaffald.
1.38.62 Ordninger for storskrald
og haveaffald.
221 kr.
928 kr.
500 kr.
992 kr.
932 kr.
1.109 kr.
1.38.61 Ordninger for restaffald.
1.38.60 Generel administration
vedr. kun husholdninger.
- kr.
133 kr.
2019
157 kr.
2020
184 kr.
2021
183 kr.
2022
Kilde: De kommunale regnskaber baseret på kontoplanen gældende for 2022 regnskaberne.
Data kan tilgås på Danmarks Statistiks Statistikbank.
Note: Figuren indeholder ikke udgifter for samtlige 98 kommuner, da der hvert år er mellem syv og ni kommuner, som ikke har indberettet på disse kontoer til
Danmarks Statistik.
I tabellen er der anvendt arten ’Bruttoudgifter’, prisenheden er ’løbende priser’, funktion er ’1.38.60 til 1.38.64’.
Data i Figur 1 er angivet som et simpelt gennemsnit, hvor bruttoudgifterne er delt på antal husstande.
Tal for antal husstande i kommunen, FAM55N,
kan tilgås på Danmarks Statistiks Statistikbank.
Husstand: Husstande afgrænses som adressehusstande. En husstand omfatter alle de personer, der i CPR er tilmeldt samme adresse. En husstand kan omfatte
flere familier. Husstandstypen afspejler familietypen, bortset fra hvis der er mere end én familie på adressen, jf. også statistikdokumentationen,
som kan tilgås
på Danmarks Statistiks hjemmeside.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0009.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
9
Det er usikkert, i hvilket omfang den generelle stigning i udgifter pr. husstand skyldes implementeringen
af nye henteordninger. I denne analyse er effekten af udrulningen på udgifterne og affaldsgebyrerne dog
ikke undersøgt nærmere. Det skyldes, at datagrundlaget og nugældende regler for gebyrfastsættelse på
nuværende tidspunkt ikke i tilstrækkeligt omfang understøtter en sådan analyse. Derudover skal der tages
forbehold for en række forhold heriblandt, at antallet af kommuner i opgørelsen varierer fra år til år, da
det ikke er alle kommuner, der har indberettet data til Danmarks Statistik. Hvert år er der mellem syv og
ni kommuner, hvoraf der ikke fremgår regnskabstal for funktionerne 1.38.60 til 1.38.64. Kommunerne kan
have forskellig regnskabspraksis, hvorfor regnskaberne ikke nødvendigvis er opgjort ensartet, hverken
på tværs af kommuner eller på tværs af år. Tallene i Figur 1 er ikke korrigeret for inflation. Inflationen har
fra 2022 og frem været markant højere end i de forudgående år, hvilket forventeligt kan forklarer en del af
de stigende udgifter sammenlignet med tidligere år. Den samlede pris- og lønstigning er beregnet til ca. 7
pct. fra 2019 til 2022, jf. Bilag 1 Metode.
Budgetterede omkostninger pr. husstand
til affaldshåndtering i 2023
Der var stor variation i kommunernes budgetterede omkostninger pr. husstand i 2023. I 2023 variere-
de omkostningerne fra 1.402 kr. pr. husstand til 8.376 kr. pr. husstand. De gennemsnitlige budgettere
omkostninger var 3.224 kr. pr. husstand. Gennemsnittet er vægtet på antal husstande i kommunen. En
oversigt over de budgetterede omkostninger pr. husstand fremgår af Figur 2.
Figur 2
Budgetterede omkostninger pr. Husstand i kommunen, 2023
9.000 kr.
8.000 kr.
7.000 kr.
6.000 kr.
5.000 kr.
4.000 kr.
3.000 kr.
2.000 kr.
1.000 kr.
- kr.
Faaborg-Midtfyn Kommune
Herning Kommune
Svendborg Kommune
Helsingør Kommune
Odense Kommune
Varde Kommune
Randers Kommune
Esbjerg Kommune
Frederiksberg Kommune
Tårnby Kommune
Sorø Kommune
Horsens Kommune
Silkeborg Kommune
Odder Kommune
Aalborg Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Assens Kommune
Gladsaxe Kommune
Herlev Kommune
Holbæk Kommune
Nordfyns Kommune
Fredensborg Kommune
Mariagerfjord Kommune
Næstved Kommune
Hvidovre Kommune
Ballerup Kommune
Aabenraa Kommune
Ringsted Kommune
Favrskov Kommune
Dragør Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommune
Rødovre Kommune
Fredericia Kommune
Hillerød Kommune
Thisted Kommune
Rebild Kommune
Hedensted Kommune
Skive Kommune
Kolding Kommune
Frederikshavn Kommune
Viborg Kommune
Glostrup Kommune
Roskilde Kommune
Struer Kommune
Haderslev Kommune
Holstebro Kommune
Hjørring Kommune
Kalundborg Kommune
Rudersdal Kommune
København Kommune
Frederikssund Kommune
Vordingborg Kommune
Ikast-Brande Kommune
Slagelse Kommune
Faxe Kommune
Egedal Kommune
Solrød Kommune
Kerteminde Kommune
Ringkøbing-Skjern Kommune
Sønderborg Kommune
Hørsholm Kommune
Vesthimmerlands Kommune
Ærø Kommune
Lemvig Kommune
Middelfart Kommune
Allerød Kommune
Halsnæs Kommune
Jammerbugt Kommune
Tønder Kommune
Bornholm Kommune
Samsø Kommune
Læsø Kommune
Odsherred Kommune
Fanø Kommune
Omkostning pr. husstand
Vægtede gennemsnitlige omkostninger pr. husstand
Kilde: Forsyningstilsynet på baggrund af indberetninger for 2023 og Danmarks Statistik.
Note: Der er kun medtaget kommuner, der har indberettet særskilte omkostninger for husholdninger og erhverv, for at gøre sammenligningen mere retvisende.
Der fremgår derfor kun 74 kommuner i tabellen.
Gennemsnittet er vægtet på antal husstande i kommunen. Tal for antal husstande i kommunen, FAM55N,
kan tilgås på Danmarks Statistiks Statistikbank.
Husstand: Husstande afgrænses som adressehusstande. En husstand omfatter alle de personer, der i CPR er tilmeldt samme adresse. En husstand kan omfatte
flere familier. Husstandstypen afspejler familietypen, bortset fra hvis der er mere end én familie på adressen, jf. også statistikdokumentationen,
som kan tilgås
på Danmarks Statistiks hjemmeside.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0010.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
10
Det skal understreges, at der er tale om budgetterede omkostninger i Figur 2. Omkostningerne er derfor
behæftet med usikkerhed, idet der er tale om forventede omkostninger for året. Kommunernes omkost-
ninger kan desuden være påvirket af en række forhold, bl.a. henlæggelser, hensættelser og afskrivninger
for året, som kan påvirke omkostningsniveauet og herigennem gebyrerne.
Budgetterede omkostninger ift. bymæssighed
Forsyningstilsynet har undersøgt fordelingen af budgetterede omkostninger pr. husstand i kommuner efter
kommunegrupper i 2023.
Omkostninger pr. husstand varierer fra kommunegruppe til kommunegruppe, men der ses også en
variation i omkostninger pr. husstand inde for den samme kommunegruppe. Den største variation ses i
landkommuner,
hvor omkostninger pr. husstand varierer fra 2.172 kr. til 8.376 kr. De vægtede gennemsnit
for budgetterede omkostninger pr. husstand i kommunerne ligger forholdsvist tæt for kommunegrupperne
hovedstadskommuner og storbykommuner, provinskommuner og oplandskommuner
på hhv. 3.150 kr.,
2.898 kr. og 3.163 kr.
Landkommunerne
har de højeste vægtede gennemsnitlige budgetterede omkostnin-
ger pr. husstand på 3.807 kr., jf. Figur 3.
De budgetterede omkostninger pr. husstand fremgår i Figur 3 nedenfor.
Figur 3
Budgetterede omkostninger pr. Husstand i kommunen, fordelt på bymæssighed, 2023
9.000 kr.
8.000 kr.
7.000 kr.
6.000 kr.
5.000 kr.
4.000 kr.
3.000 kr.
2.000 kr.
1.000 kr.
- kr.
Faaborg-Midtfyn Kommune
Herning Kommune
Svendborg Kommune
Helsingør Kommune
Odense Kommune
Varde Kommune
Randers Kommune
Esbjerg Kommune
Frederiksberg Kommune
Tårnby Kommune
Sorø Kommune
Horsens Kommune
Silkeborg Kommune
Odder Kommune
Aalborg Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Assens Kommune
Gladsaxe Kommune
Herlev Kommune
Holbæk Kommune
Nordfyns Kommune
Fredensborg Kommune
Mariagerfjord Kommune
Næstved Kommune
Hvidovre Kommune
Ballerup Kommune
Aabenraa Kommune
Ringsted Kommune
Favrskov Kommune
Dragør Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommune
Rødovre Kommune
Fredericia Kommune
Hillerød Kommune
Thisted Kommune
Rebild Kommune
Hedensted Kommune
Skive Kommune
Kolding Kommune
Frederikshavn Kommune
Viborg Kommune
Glostrup Kommune
Roskilde Kommune
Struer Kommune
Haderslev Kommune
Holstebro Kommune
Hjørring Kommune
Kalundborg Kommune
Rudersdal Kommune
København Kommune
Frederikssund Kommune
Vordingborg Kommune
Ikast-Brande Kommune
Slagelse Kommune
Faxe Kommune
Egedal Kommune
Solrød Kommune
Kerteminde Kommune
Ringkøbing-Skjern Kommune
Sønderborg Kommune
Hørsholm Kommune
Vesthimmerlands Kommune
Ærø Kommune
Lemvig Kommune
Middelfart Kommune
Allerød Kommune
Halsnæs Kommune
Jammerbugt Kommune
Tønder Kommune
Bornholm Kommune
Samsø Kommune
Læsø Kommune
Odsherred Kommune
Fanø Kommune
Hovedstadskommuner og storbykommuner
Provinsbykommuner
Oplandskommuner
Landkommuner
Kilde: Forsyningstilsynet på baggrund af indberetninger for 2023 og Danmarks Statistik.
Note: Der er kun medtaget kommuner, der har indberettet særskilte omkostninger for husholdninger og erhverv, for at gøre sammenligningen mere retvisende.
Der fremgår derfor kun 74 kommuner i tabellen.
Gennemsnittet er vægtet på antal husstande i kommunen. Tal for antal husstande i kommunen, FAM55N,
kan tilgås på Danmarks Statistiks Statistikbank.
Husstand: Husstande afgrænses som adressehusstande. En husstand omfatter alle de personer, der i CPR er tilmeldt samme adresse. En husstand kan omfatte
flere familier. Husstandstypen afspejler familietypen, bortset fra hvis der er mere end én familie på adressen, jf. også statistikdokumentationen,
som kan tilgås
på Danmarks Statistiks hjemmeside.
Kommunegrupper kan tilgås på
Danmarks Statistiks hjemmeside.
I de budgetterede omkostninger pr. husstand er der ikke taget højde for fordelingen af sommerhuse ift. helårsboliger, og hvilken betydning dette vil have for
omkostninger pr. husstand.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0011.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
11
Bilag 1 Metode
Forsyningstilsynet har indhentet data fra en række forskellige datakilder til brug for denne rapport. De
primære anvendte datakilder fremgår af Boks 2.
Boks 2
Datakilder
Forsyningstilsynet har anvendt fire primære datakilder til nærværende rapport:
JHN Processor:
Efter forespørgsel fra Forsyningstilsynet har JHN Processor udarbejdet et gennem-
snitsgebyr for landets 98 kommuner. JHN Processor indhenter data fra kommunernes gebyrblade,
som er offentliggjort på kommunernes hjemmesider og tager udgangspunkt i gebyrerne ved starten
af hvert år. JHN Processor har anvendt en standardiseret tømningsfrekvens og beholderstørrelse
for mad- og restaffaldsgebyret for hhv. have- og etageboliger. Der er ikke foretaget standardisering
af det såkaldte grundgebyr, der vedrører de resterende ordninger. Gebyrerne er opgjort i løbende
priser.
Miljøstyrelsens kortlægning af kommunale affaldsordninger for husholdningsaffald:
Forsy-
ningstilsynet har anvendt Miljøstyrelsens kortlægning af, hvor langt kommunerne er med implemen-
tering af de ti kommunale affaldsordninger for husholdninger.
De kommunale regnskaber:
Forsyningstilsynet har anvendt oplysninger fra kommunernes regn-
skaber vedr. konti 1.38.60-64 for 2019 til 2022. Regnskaberne er hentet fra Danmarks Statistik.
Forsyningstilsynets dataindsamling:
Forsyningstilsynet har indsamlet oplysninger om samtlige 98
kommuners omkostninger til håndtering af affald samt affaldsgebyrer ifølge de gældende gebyrbla-
de for 2023. Kommunerne blev anmodet om at indsende oplysninger om bl.a. gebyrer for restaffald,
gebyr for genanvendelige fraktioner og farligt affald, serviceniveau, budgetterede omkostninger,
udlicitering m.m.
Gennemsnitsgebyr
JHN Processor har udarbejdet et gennemsnitsgebyr for landets 98 kommuner for en havebolig og en
etagebolig efter forespørgsel fra Forsyningstilsynet. JHN Processor indhenter data fra kommunernes
offentliggjorte gebyrblade og tager udgangspunkt i de gældende gebyrer for starten af året.
For at kunne sammenstille de kommunale affaldsgebyrer på en retvisende måde, har det været nødven-
digt at tage højde for forskellige grader af serviceniveau. Det skyldes, at kommunerne efter gældende
lovgivning skal opgøre gebyrer for restaffaldet efter den service, som kommunen tilbyder husholdninger-
ne. Det er op til den enkelte kommune at fastsætte hvilke service og løsninger, der tilbydes for indsamling
af husholdningsaffald. Kommunerne kan derfor selv tilrettelægge bl.a. tømningsfrekvens og beholder-
størrelse for deres ordninger. JHN Processor har grundet variationen i gebyrer og service foretaget en
række metodiske valg med henblik på at standardisere rest- og madaffaldsgebyret. Her er der anvendt
en standardiseret tømningsfrekvens og beholderstørrelse for hhv. haveboliger og etageboliger. Der er ikke
foretaget en standardisering af kommunernes såkaldte grundgebyr, der omfatter de resterende ordninger.
Dette skyldes, at grundgebyret omfatter flere ordninger, som f.eks. genbrugsstationer, og derfor ikke kan
opgøres som et standardiseret gebyr på baggrund af tømningsfrekvenser og beholderstørrelser.
Det er dog vigtigt at understrege, at gebyrsammenstillingen også vil kunne opgøres på andre måder end
den, der er valgt i denne afrapportering, hvis valg af de standardiserede kriterier ændres.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
12
Havebolig - Rest- og madaffald (Tidligere dagrenovation)
Sammenstillingen af rest- og madaffaldsgebyrerne tager udgangspunkt i nogle fastsatte standarder for
tømningsfrekvens og beholderstørrelse. Her er valgt gebyret for en 14-dages tømning af en todelt 240
liters beholder til mad- og restaffald. Disse er valgt på baggrund af, hvad der er den typiske løsning
for haveboliger i de fleste kommuner ifølge JHN Processor. For de kommuner, som ikke tilbyder denne
specifikke løsning, er der i stedet valgt gebyret for den løsning, hvor beholdervolumen og tømningsfre-
kvensen er tæt på en 240 liters beholder med 14-dages tømning for dermed at gøre sammenstillingen så
ensartet som muligt. Hvis en kommune ikke har en sammenlignelig henteordning for madaffald, tages der
udgangspunkt i prisen for en 240 liters beholder til restaffald med 14-dages tømning. Er der ugetømning
i en kommune, er der valgt en mindre beholder, så den tømte volumen samlet set sammenstilles med de
kommuner, som benytter en 240 liters beholder med 14-dages tømning.
Ud over beholderstørrelse og tømningsfrekvens kan kommunerne også have forskellige grader af ser-
viceniveau i forhold til afhentningssted, hvor nogle kommuner tilbyder afhentning ved skel, mens andre
henter ved standplads. I gebyrsammenstillingen tages der ikke højde for denne difference i kommunernes
serviceniveau, da det ikke ville være muligt at foretage en standardisering af dette forhold. For nogle kom-
muner indeholder affaldsgebyrerne derfor omkostninger forbundet med afhentning ved skel, mens det for
andre er afhentning ved standplads.
Etageboliger - Rest- og madaffald (Tidligere dagrenovation)
Det typiske affaldsgebyr for en etagebolig er sværere at fastsætte end gebyret for en havebolig ifølge JHN
Processor. Det skyldes, at der er relativt store forskelle på mulighederne for valg af beholder og tømnings-
frekvens både kommunerne imellem, men også internt i en kommune. Nogle kommuner tilbyder etage-
ejendomme store beholdere på f.eks. 660 liter, hvorimod andre anvender nedgravede løsninger. Andre
igen har de samme beholdere, som står ved haveboliger eller en kombination heraf, hvilket bl.a. afhænger
af antallet af husstande i de enkelte etageejendomme.
I forsøget på at sammenstille gebyrerne har JHN Processor taget udgangspunkt i nogle fastsatte kriteri-
er. Der tages udgangspunkt i store beholdere på hjul med en tømningsvolumen på 78 liter restaffald og
13 liter madaffald pr. uge for en etagebolig. Det er i alt 91 liter pr. uge. Dette tal er ifølge JHN Processor
baseret på erfaringstal fra kommuner og JHN Processors affaldsfaglige vurdering. Hvis der kun indsam-
les restaffald i en lignende beholder (og ikke madaffald) tages der udgangspunkt i tømningen af 91 liter
restaffald pr. uge for en etagebolig. Til udregningen af dagrenovationsgebyret pr. etagebolig er der som
udgangspunkt valgt en 660 liters beholder til restaffald med ugetømning samt en 400 liters beholder til
madaffald med ugetømning. Nogle kommuner oplyser et fast gebyr for en etagebolig eller det hyppigste
gebyr for en etagebolig, og her er disse gebyrer anvendt.
Yderligere metodiske valg
Foruden gebyret for mad- og restaffald har mange kommuner et fast gebyr for andre ordninger, som kan
være opdelt i administrationsomkostninger, genbrugspladsgebyr, tørre genanvendelige affaldstyper, miljø-
stationer, farligt affald, tekstilaffald, haveaffald, storskrald, asbestordning, tillægsgebyr for ekstra service
m.m. I kortlægningen er frivillige ordninger ikke medtaget. Det vil sige, at sammenstillingen kun inkluderer
de gebyrer, som husstanden skal betale, uanset om ordningen benyttes af husstanden. For etageboliger
er der i gebyret for tørre genanvendelige affaldstyper taget udgangspunkt i prisen, som en havebolig skal
betale for tørre genanvendelige affaldstyper, hvis gebyret ikke enten er et fast gebyr pr. husstand eller et
gebyr, hvor den tilhørende beholdervolumen svarer til udgangspunktet for en havebolig.
I affaldsgebyrerne er der nogle kommuner, der i gebyrbladet opkræver momsfrit, mens andre kommuner
har afventet et styringsdokument fra skattestyrelsen og opkræver inklusiv moms. Skattestyrelsen offent-
liggjorde et styresignal d. 3. november 2023.
Ifølge JHN Processor kan der være fejl og unøjagtigheder i kommunernes gebyrblade, og der kan fore-
komme fejl i JHN Processors kortlægning.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0013.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
13
Forsyningstilsynets dataindsamling
Forsyningstilsynet har indsamlet oplysninger om samtlige 98 kommuners affaldsgebyrer ifølge det gæl-
dende gebyrblad for 2023. Kommunerne blev anmodet om at indsende oplysninger om bl.a. gebyrer for
restaffald, gebyr for genanvendelige fraktioner og farligt affald, serviceniveau, budgetterede omkostninger
m.m. Formålet med dataindsamlingen var at forsøge at kortlægge de forskellige gebyrer i kommunerne
samt at skabe et sammenligneligt datagrundlag til brug for monitoreringen af affaldsgebyrerne.
En oversigt over de oplysninger, kommunerne blev anmodet om at indsende, fremgår af nedenstående
Tabel 4.
Tabel 4
Indsamling af affaldsdata
Oplysninger
Generel information om
kommunen, herunder hvem der
varetager affaldsindsamlingen.
Ikrafttrædelsesdato.
Hvem varetager affaldsydelserne
for kommunen?
Gebyrer for rest- og madaffald.
Gebyrer for genanvendelige
fraktioner og farligt affald.
Grundgebyrer/fællesgebyrer.
Øvrige gebyrer for husholdninger.
Det typiske årlige gebyr for
håndtering af affald i kommunen.
Beskrivelse
Herunder kommunenavn og kontaktoplysninger.
Hvornår gebyrerne træder i kraft.
Om affaldsindsamlingen varetages helt eller delvist af
kommunen eller et eller flere kommunalt ejede selskaber.
Beskrivelse af gebyr for rest- og madaffald, herunder bl.a. boligtype,
tømningsfrekvens, beholderstørrelse, sæsonafhentning, antal rum og pris.
Beskrivelse af gebyrer for genanvendelige fraktioner og
farligt affald, herunder bl.a. boligtype, tømningsfrekvens,
beholderstørrelse, sæsonafhentning, antal rum og pris.
Beskrivelse af grundgebyrer/fællesgebyrer herunder bl.a. boligtype, pris,
om det dækker flere ordninger og om det dækker genbrugsstationer.
Gebyrer der f.eks. dækker omkostninger til ordninger, de tilhørende
administrationsomkostninger, særgebyrer for ekstra omkostninger mv.
Det typiske gebyr for håndtering af affald i kommunen samlet på et år. I
gebyret skal alle de ordninger, der typisk betales til, indgå. Der kan angives
gebyr for individuelle indsamlingsordninger og fælles indsamlingsordninger.
Ved individuelle indsamlingsordninger har husstanden sine egne
beholdere på hjul, som de ikke deler med andre husstande.
Ved fælles indsamlingsordninger deles flere husstande om beholderne.
Der kan både være beholdere på hjul samt nedgravede løsninger.
Genbrugsstation.
Budgetterede omkostninger i 2023
for håndtering af affald i kommunen.
Gebyropkrævning.
Beskrivelse af genbrugsstationer, herunder antal
genbrugsstationer og boligtyper som der er gebyr for.
De budgetterede omkostninger på hvile-i-sig-selv området til affaldsydelser
i kommunen, der har dannet grundlag for affaldsgebyrer i 2023.
Om gebyropkrævningen er udspecificeret i flere
poster eller som et samlet beløb.
Kilde: Forsyningstilsynet.
Kommunerne havde mulighed for at tilføje og indberette de oplysninger, der er relevante for en given
kommunes affaldsydelse. Omfanget af indberetningen varierer derfor fra kommune til kommune, da det
ikke er alle oplysninger, der er relevante for alle kommuner. Der har desuden været stor variation i, hvor
mange oplysninger den enkelte kommune har valgt at indberette. Der kan derfor være en række oplysnin-
ger, f.eks. specifikke gebyrer, som ikke er blevet indberettet til Forsyningstilsynet.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0014.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
14
Der er indberettet mange gebyrer fra kommunerne, som varierer efter boligtype, sæsonafhentning,
tømningsfrekvens og beholderstørrelse samt strukturen af gebyrerne. Det er ikke alle oplysninger, som er
inkluderet i denne analyse. Grundet de store forskelle i flere af gebyrerne har Forsyningstilsynet valgt at
inddrage følgende data i denne monitoreringsanalyse:
1. Strukturen for rest- og madaffaldsgebyret.
2. De indberettede budgetterede omkostninger for håndtering af affald i 2023. Disse vurderes at give
et relativt retvisende billede af forskellen i omkostninger på tværs af kommunerne, som affaldsgeby-
rerne ikke i samme grad kan give. Der skal dog tages forbehold for bl.a. strukturelle forhold, service-
niveau, miljøkrav og forskellig konteringspraksis, som kan resultere i varierende omkostningsniveau.
Miljøstyrelsens kortlægning af udrulning af de ti fraktioner
Forsyningstilsynet anvender data fra Miljøstyrelsens kortlægning af, hvor langt kommunerne er med ud-
rulningen af de ti husstandsnære affaldsfraktioner.
Kortlægningen er baseret på et øjebliksbillede og viser ikke, hvornår ordningerne indføres i løbet af året.
Forsyningstilsynet inddrager data fra 2020 og frem. Data fra 2020 er opgjort før klimaplanen blev vedta-
get. Data fra 2020 adskiller sig derved fra de efterfølgende år, idet antallet af fraktioner, som skal ind-
samles husstandsnært, er ændret. Derudover kan der være forskel i, hvornår en ordning er talt med, som
værende implementeret husstandsnært.
Økonomistyrelsen
Forsyningstilsynet har beregnet inflationen til ca. 10 pct. fra 2019 til 2023, som det fremgår af Tabel 5.
Tabel 5
Årlig pris- og lønstigning i pct.
2019-2020
1,1
2020-2021
1,2
2021-2022
4,3
2022-2023
2,9
Ændring fra 2019 til 2023
10 pct.
Kilde: Forsyningstilsynets egne beregninger. Data er fra Økonomistyrelsens fastprisberegner,
som kan tilgås på Økonomistyrelsens hjemmeside.
Ændringen fra 2019 til 2023 er udregnet som: 1,011 * 1,012 * 1,043 * 1,029 = 1,098 ≈ 10 pct.
Stigningen er indekseret for det forhenværende år.
Der skal tages forbehold for, at Forsyningstilsynet ikke nærmere har analyseret, i hvilken grad den gene-
relle pris- og lønstigning i Økonomistyrelsens fastprisberegner afspejler udviklingen i de generelle priser
og lønninger på affaldsområdet.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 323: Afrapportering over udviklingen i de kommunale affaldsgebyrer 2019-2023, fra klima-, energi- og fprsyningsministeren
2882363_0015.png
Kommunale affaldsgebyrer 2019-2023
15
Kommunale regnskabstal
Forsyningstilsynet har anvendt kommunernes regnskaber, til at opgøre omkostninger til håndtering af
affald pr. husstand i kommunen. Der er inddraget omkostningstal fra følgende konti:
Konto 1.38.60:
Generel administration vedr. kun husholdninger.
Konto 1.38.61:
Ordninger for restaffald.
Konto 1.38.62:
Ordninger for storskrald og haveaffald.
Konto 1.38.63:
Ordninger for mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast- og mad- og drikkekartonaffald.
Konto 1.38.64:
Ordninger for farligt affald og tekstilaffald.
Statistikken kan tilgås på Danmarks Statistiks Statistikbank for koden REGK31.
Danmarks Statistik
Bymæssighed (kommunegruppe):
storbykommuner, hovedstadskommuner, provinsbykommuner,
oplandskommuner og landkommuner. Inddeling er foretaget ud fra hhv. antal indbyggere i den største by i
kommunen og jobtilgængelighed.
Statistikdokumentationen kan tilgås på Danmarks Statistik.
Antal husstande:
Antal husstande i kommunerne i perioden 2020 til 2022, FAM55N,
kan tilgås på Dan-
marks Statistiks Statistikbank.
Husstande afgrænses som adressehusstande. En husstand omfatter alle
de personer, der i CPR er tilmeldt samme adresse. En husstand kan omfatte flere familier. Husstandsty-
pen afspejler familietypen, bortset fra hvis der er mere end én familie på adressen, jf. også statistikdoku-
mentationen,
som kan tilgås på Danmarks Statistiks hjemmeside.