Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 32
Offentligt
2770450_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget 2023-24
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
København, den 25. oktober 2023.
a.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet anmoder Finansudvalget om tilslutning til, at der ved
optagelse af tekstanmærkning etableres materiel hjemmel under
§ 29.25.25.10. Årsbaseret nettoaf-
regning for solceller
og
§ 29.25.30.20. 60/40 ordningen blandet teknologi
til at sikre, at ejerne
af årsnettoafregnede VE-anlæg ikke modtager mindre end den støtte, de er berettiget til efter de
gældende regler, for de år, hvor pristillægget nedreguleres.
Der anmodes endvidere om tilslutning til at tilføre 1,7 mio. kr. i 2023 til
§ 29.25.25. Tilskud
vedrørende solceller
til at yde en større støtte bagudrettet og i 2023, som er ud over den eksisterende
lovgivning.
Udgifterne i 2023 på 1,7 mio. kr. finansieres af de på finansloven for 2023 opførte midler på
§
29.24.10. Pulje til skrotningspræmie for olie- og gasfyr.
b.
VE-anlæg, der er omfattet af den såkaldte 60/40-ordning i henhold til VE-lovens § 47, stk. 3, nr.
1, stk. 4, nr. 3, stk. 5, nr. 5, stk. 6 eller stk. 9, nr. 1, er sikret en fast afregningspris, som fastsættes
således, at den variable spotpris på el plus et pristillæg tilsammen udgør en fast afregningspris på
60 øre/kWh i 10 år efter anlæggets nettilslutning og 40 øre/kWh i de efterfølgende 10 år. Hvis spot-
prisen er højere end støtteordningens faste afregningspris, skal ejeren af VE-anlægget tilbagebetale
differencen (negativt pristillæg).
VE-anlæggene er samtidig omfattet af en ordning kaldet ”årsnettoafregning”. For årsnettoafregnede
VE-anlæg sker der i dag en afregning af pristillægget én gang om året. Det relevante system tager
i den forbindelse ikke højde for anlæggenes nettilslutningsdato, som reglerne i VE-loven foreskri-
ver. Det betyder, at pristillægget nedjusteres for
hele
nedjusteringsåret, og at anlægsejeren går glip
af pristillæg afregnet til den højere sats i det år, hvor anlægget bliver 10 år. Baggrunden for, at der
ikke tages højde for anlæggets nettilslutningsdato, er, at Energistyrelsen hverken har et system eller
de nødvendige data til at foretage opgørelsen korrekt for de pågældende år.
DB000772
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Orientering om løsningsmodel på afregningsproblematik ifm. 60/40-pristillægsordningen for anlæg på ordningen årsbaseret nettoafregning
2770450_0002.png
2
Problemet vedrører VE-anlæg i nettoafregningsgruppe 6 (årsbaseret nettoafregning), der er omfattet
af 60/40-ordningen efter lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven). Ca. 84.300 årsnettoafreg-
nede anlæg er omfattet af 60/40-ordningen.
Problemet omfatter alene VE-anlæg, der er købt senest den 19. november 2012 og nettilsluttet senest
den 31. december 2013, da det kun er disse anlæg, der er omfattet af årsbaseret nettoafregning. For
langt størstedelen af de ca. 84.300 årsnettoafregnede anlæg er årsdagen for nettilslutningstidspunktet
indtruffet i 2022. Ca. 3.000 anlæg havde været nettilsluttet i 10 år i 2021, ca. 67.000 anlæg i 2022 og
de sidste ca. 12.000 anlæg i 2023. Få anlæg (i alt ca. 1.000) blev nettilsluttet i årene forud for 2011,
hvor nogle går helt tilbage til 2004. Med løsningen i nærværende aktstykke kompenseres samtlige
berettigede anlægsejere.
Med henblik på at sikre, at anlægsejerne ikke modtager mindre støtte, end de er berettiget til
efter VE-loven, anmodes der om Finansudvalgets tilslutning til at supplere pristillægsordningerne i
begunstigende retning i forhold til VE-lovens regler, således at årsnettoafregnede anlæg omfattet af
60/40-ordningen afregnes til 60 øre/kWh i hele det afregningsår, anlægget fylder 10 år.
Den foreslåede ordning vil indebære, at nogle anlægsejere opnår en højere støtte, end de er berettiget
til efter de gældende regler. Det er imidlertid Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering,
at løsningen er væsentligt mindre omkostningsfuld end at udvikle et nyt IT-system, som kan foretage
en afregning i henhold til de gældende regler. Omkostningerne ved et nyt IT-system, som kan
forvalte ordningen efter de gældende regler, forventes at være mellem 3 og 4 mio. kr. Den foreslåede
hjemmel er således samlet set den mest omkostningseffektive løsning for staten.
Nærværende aktstykke har til formål at tilvejebringe materiel hjemmel til at forhøje de omtalte
pristillæg for anlæg, der senest 31. december 2023 har været nettilsluttet i 10 år. Aktstykket har
desuden til formål at tilvejebringe bevillingsmæssig hjemmel til at afregne det omtalte forhøjede
pristillæg.
Forholdet til EU-retten
Pristillæggene er ved forskellige afgørelser godkendt af Europa-Kommissionen iht. EU’s statsstøtte-
regler.
En ændring af de godkendte pristillægsordninger vil som udgangspunkt skulle anmeldes til Euro-
pa-Kommissionen som ny støtte. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer dog, at det
konkret kan lægges til grund, at der vil være tale om en ændring, som er begrundet i administrative
forhold, og som indebærer så begrænsede fordele for anlægsejerne, at den ikke kræver anmeldelse til
Kommissionen.
Finansiering
Udgifterne på 11,4 mio. kr. i 2023 afholdes på § 29.25.25. Tilskud vedrørende solceller (lovbunden),
hvor kompensationsordningen er opført. Det bemærkes i den forbindelse, at kontoen er lovbunden,
hvorfor der på kontoen er hjemmel til at afholde merudgifter som følge af ændret skøn for udgifterne
til kompensationsordningen.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Orientering om løsningsmodel på afregningsproblematik ifm. 60/40-pristillægsordningen for anlæg på ordningen årsbaseret nettoafregning
2770450_0003.png
3
De opgjorte udgifter i 2023 på 11,4 mio. kr. mio. kr. er alt andet lige ift. det nuværende budgetterede,
hvoraf 9,7 mio. kr. er udgiften forbundet med at leve op til den nuværende hjemmel (støtte frem til
anlægget har været nettilsluttet i 10 år), mens 1,7 mio. kr. er udgiften forbundet med den udvidede
støtteperiode (støtte fra anlægget har været nettilsluttet i 10 år frem til næste årsafregning). Udgiften
vedrører hele perioden siden problematikken første gang indtraf, og der udbetales således midler til
støttemodtagerne svarende til det, som de er blevet underkompenseret med, siden ordningen blev
idriftsat.
Det vurderes, at der alene er behov for finansiering af de 1,7 mio. kr., som følger af en diskretionær
beslutning om at udvide hjemmel og dermed yde en større støtte bagudrettet og i 2023, som er
ud over den eksisterende lovgivning. De 9,7 mio. kr. betragtes som ændret skøn, da det allerede
følger af eksisterende lovgivning, men at støttemodtagere bagudrettet og i 2023 underkompenseres
ift. lovgivning pba. IT-udfordringer.
De krav, som ejere af solcelleanlæg har mod staten for manglende udbetaling af støtte, er krav, der
udspringer af et offentligretligt grundlag (VE-loven), hvorfor der ikke beregnes eller udbetales renter
af beløbene til anlægsejerne.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2023 specificeres således:
Udgift (mio. kr.)
§ 29.24.10. Pulje til skrotningspræmie for olie- og gasfyr
(Reservationsbev.)
20. Støtte til varmepumper ved skrotning af olie- og gasfyr
45. Tilskud til erhverv
§ 29.25.25. Tilskud vedrørende solceller
(Lovbunden)
10. Årsbaseret nettoafregning for solceller
45. Tilskud til erhverv
-1,7 mio. kr.
1,7 mio. kr.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu med henblik på at etablere bevillingsmæssig og materiel
hjemmel til hurtigst muligt at kunne sikre en bagudrettet afregning af pristillæg, der nedreguleres
frem til og med den 31. december 2023, som er i overensstemmelse med støttemodtageres krav jf.
VE-loven.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at tilvejebringe bevillingsmæssig og
materiel hjemmel til, at pristillægsordningerne udvides i begunstigende retning, således at der på
forslag til lov om tillægsbevilling for 2023 opføres følgende:
Udgift
(mio. kr.)
§ 29.24.10.
§ 29.25.25.
Pulje til skrotningspræmie for olie- og gasfyr
(Re-
servationsbev.)
Tilskud vedrørende solceller (Lovbunden)
-1,7
1,7
Indtægt
(mio. kr.)
e.
Materielle bestemmelser
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Orientering om løsningsmodel på afregningsproblematik ifm. 60/40-pristillægsordningen for anlæg på ordningen årsbaseret nettoafregning
2770450_0004.png
4
Nr. 137 ad 29.25.25. og 29.25.30.
Uanset § 47 stk. 3, nr. 1, stk. 4, nr. 3, stk. 5, nr. 5, stk. 6 og stk. 9, nr. 1, i lov om fremme af vedvaren-
de energi kan klima-, energi- og forsyningsministeren forlænge pristillægget for årsnettoafregnede
anlæg, der har været nettilsluttet i 10 år senest 31. december 2023, således, at pristillægget og den ef-
ter lov om fremme af vedvarende energi fastsatte markedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh frem
til den førstkommende årsafregning på eller efter 10-årsdagen for anlæggets nettilslutningstidspunkt.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 25. oktober 2023
Lars Aagaard
/ Thor Iversen
Til Finansudvalget.