Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 32
Offentligt
2770449_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. oktober 2023
J nr.
2022-2402
Orientering om løsningsmodel på afregningsproblematik ifm. 60/40-
pristillægsordningen for anlæg på ordningen ”årsbaseret nettoaf-
regning”
Problem
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget blev med vedlagte brev af 3. oktober 2022
orienteret om en afregningsproblematik for anlæg på ordningen ”årsbaseret net-
toafregning”. Der fremsendes hermed løsningsmodel til håndtering af den identi-
ficerede afregningsproblematik ifm. pristillægsordninger for anlæg på ordningen
”årsbaseret nettoafregning”. Løsningen vil blive forelagt Finansudvalget sammen
med vedlagte aktstykke med henblik på vedtagelse.
Baggrund
Lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven)
1
indeholder den såkaldte 60/40-
ordning, hvor anlæg modtager 60 øre/kWh i 10 år efter nettilslutning og derefter
40 øre/kWh i de følgende 10 år jf. VE-lovens § 47, stk. 3, nr. 1, stk. 4, nr. 3, stk.
5, nr. 5, stk. 6 eller stk. 9, nr. 1. Ordningen består af en fast afregningspris, der
udgøres af markedsprisen, og et variabelt pristillæg for overskudsproduktion
2
. En
fast afregningspris betyder, at anlægsejeren skal have eksempelvis 60 øre pr.
kWh for anlæggets overskudsproduktion, uanset om prisen på elmarkedet er hø-
jere eller lavere end de 60 øre pr. kWh. Støtteordningen sikrer således, at an-
lægsejeren uanset markedsprisen er garanteret en vis indtægt for den overskuds-
produktion af strøm, der produceres på anlægget, i en vis årrække fra nettilslut-
ningsdatoen.
1
Lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2. september 2021 om lov om fremme af vedvarende energi med
Overskudsproduktion er differencen mellem det strøm, man producerer, og det strøm, man selv
senere ændringer (”VE-loven”) med senere ændringer.
2
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2805
E: [email protected]
www.kefm.dk
forbruger.
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Orientering om løsningsmodel på afregningsproblematik ifm. 60/40-pristillægsordningen for anlæg på ordningen årsbaseret nettoafregning
2770449_0002.png
Anlæg på støtteordningen kan også være omfattet af ordningen med årsbaseret
nettoafregning. Årsbaseret nettoafregning indebærer, at anlægsejeres elforbrug
modregnes i anlægsejerens el leveret til det kollektive net på årsbasis, og at an-
lægsejeren alene skal betale elafgift af det forbrug, der overstiger egenprodukti-
onen.
For årsnettoafregnede VE-anlæg sker der af systemmæssige årsager en afreg-
ning af pristillægget én gang årligt, typisk ved udgangen af året. Det relevante
system tager i den forbindelse ikke højde for anlæggenes nettilslutningsdato, som
efter reglerne i VE-loven er udgangspunktet for beregningen af den støtte, som
anlægget er berettiget til. Dette betyder, at den faste afregningspris, der udgøres
af markedsprisen og et variabelt tillæg, ikke nedjusteres den dag, anlægget har
været tilsluttet i 10 år, men automatisk nedjusteres for
hele
nedjusteringsåret.
Nogle anlægsejere er således gået glip af et pristillæg, der skulle være afregnet
til den højere afregningspris.
Et konkret eksempel på afregningsproblematikken fremgår af afsnittet ’problem’ i
vedlagte orientering af KEF-udvalget af 3. oktober 2022.
Løsning
For at sikre at anlægsejerne, hvis anlæg har været nettilsluttet i 10 år i perioden
frem til udgangen af 2023, modtager den støtte, de er berettiget til efter reglerne
i VE-loven, vil Energistyrelsen sikre, at støtteordningen kan forlænges i begunsti-
gende retning, således at støtten først nedjusteres ved udgangen af det år, hvor
anlægget har været nettilsluttet i 10 år. Med denne løsning vil de berørte anlægs-
ejere som udgangspunkt modtage den højere afregningspris i en længere peri-
ode, end de er berettiget til efter de gældende regler (afhængigt af den konkrete
nettilslutningsdato).
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at løsningen er væ-
sentligt mindre omkostningsfuld end at udvikle et nyt IT-system, som kan foretage
en afregning i henhold til de gældende regler. Omkostningerne ved et nyt IT-sy-
stem, som kan forvalte ordningen efter de gældende regler, forventes at være
mellem 3 og 4 mio. kr.
Den omtalte forlængelse af støtteperioderne for anlægsejerne vurderes at med-
føre udgifter på 1,7 mio. kr. samlet. Da en del af anlægsejerne forventes at have
en negativ saldo grundet høje elpriser, er der tale om en indirekte udgift, idet
staten vil kunne opkræve dét mindre, som ordningen udvides med. De 1,7 mio.
kr. foreslås på vedlagte aktstykke finansieret ved at omprioritere midler fra
Skrotningsordningen i 2023. Skrotningsordningen har historisk haft manglende
afløb for året. Afløbet forventes også at være mindre end de afsatte midler i
2023. Skrotningsordningen vedrører tilskud til varmepumper på abonnement
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Orientering om løsningsmodel på afregningsproblematik ifm. 60/40-pristillægsordningen for anlæg på ordningen årsbaseret nettoafregning
2770449_0003.png
ved konvertering fra olie-, gas- eller træpillefyr. Skrotningsordningen blev opret-
tet med
Energiaftale 2018
og fremrykket med
Klimaaftale for energi og industri
mv. 2020.
Løsningen vil blive forelagt Finansudvalget med vedlagte aktstykke.
Det bemærkes, at der er fundet en systemløsning, som indebærer, at afregning
af pristillæggene ved ophør kan håndteres i overensstemmelse med gældende
regler. Det bemærkes i den forbindelse, at ingen anlæg, som er omfattet af års-
baseret nettoafregning, fylder 10 år efter 2023.
Målgruppe og statsstøtteaspekt
Problemstillingen vedrører alle VE-anlæg til egetforbrug, som er omfattet af års-
baseret nettoafregning, og som er omfattet af 60/40-ordningen efter VE-loven.
Ca. 84.300 årsnettoafregnede anlæg er omfattet af begge ordninger. Hovedpar-
ten af de ca. 84.300 anlæg er mindre VE-anlæg. Den forventede merudgift på
1,7 mio. kr. vil blive fordelt på de anlæg, der har haft en overskudsproduktion.
Det forventes, at de anlægsejere, der bliver påvirket, i gennemsnit vil modtage
ca. 46 kr. mere pr. anlæg.
Den foreslåede løsning vil indebære, at størstedelen af de omfattede anlægsejere
vil kunne opnå en højere støtte, end de er berettiget til efter Kommissionens stats-
støttegodkendelser
3
. Ændringer til de godkendte ordninger vil som udgangspunkt
skulle anmeldes til Kommissionen som ny støtte. Det er dog Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at der vil være tale om en ændring, som er be-
grundet i administrative forhold, og som indebærer så begrænsede fordele for
anlægsejerne, at den ikke kræver anmeldelse til Kommissionen.
3
Kommissionen har godkendt 60/40-ordningen ved to forskellige afgørelser: Afgørelse af 9. novem-
ber 2005 i sag N 602/2004 – Danmark – Støtte til miljøvenlig elproduktion (”2005-godkendelsen”).
Afgørelse af 24. oktober 2014 i sag SA.36204 – Danmark – Støtte til solcelleanlæg og øvrige vedva-
rende energianlæg (”2014-godkendelsen”).
Side 3/3