Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 313
Offentligt
2880001_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Center
Center for International Klima
og Energi
Orienteringsnotat til Folketinget om regeringens høringssvar til Kommissionens
Kontor
EU-kontor
udkast til opdaterede vilkår og betingelser for Innovationsfondens 2024 auktion
Dato
for RFNBO-brintproduktion
6. juni 2024
J nr.
2023 - 6143
Kommissionen har d. 30. april 2024 igangsat offentlig høring af opdaterede vilkår og
betingelser til Innovationsfondens 2024 auktion til støtte af RFNBO
1
-certificeret brint-
/ EMLSK
produktion. Auktionspuljen kanaliseres via den europæiske brintbank. Regeringen har i
forbindelse hermed fremsendt høringssvar.
Baggrund
I november 2023 blev den første pilotauktion under den europæiske brintbank lanceret
med henblik på at støtte RFNBO-brintproducenter i EØS (Det Europæiske Økonomi-
ske Samarbejdsområde) med en fast præmie i EUR/kg RFNBO-brint produceret. Auk-
tionen sluttede den 8. februar 2024 og modtog 132 bud fra 17 lande. Baseret på den
store interesse ifm. pilotauktionen i 2023 ventes Kommissionen i slutningen af 2024 at
lancere endnu en auktionsrunde. Støtten vil igen blive rettet mod RFNBO-brintprodu-
center i EØS i form af en fast præmieudbetaling ved verificeret og certificeret produk-
tion i en maksimal periode på 10 år.
Opdaterede udbudsbetingelser
Formålet med den offentlige høring er at forbedre designet for den næste auktions-
runde. På baggrund af de indsendte høringssvar og et interessentmøde i juni 2024 vil
yderligere drøftelser mellem Kommissionens tjenester finde sted, inden de endelige
vilkår og betingelser offentliggøres i tredje kvartal af 2024. Designelementerne er op-
delt i fem kategorier. Nedenfor redegøres der for de mest centrale ændringsforslag.
1. Generelle auktionselementer
Kommissionen foreslår at indføre en dedikeret budgetpulje øremærket til projekter
med aftagere i den maritime sektor. Hvis en del af budgettet forbliver uudnyttet i den
maritime budgetpulje, vil dette beløb blive overført til den generelle pulje. Kommissio-
nen foreslår endvidere at indføre resiliensrelaterede krav til den anvendte elektrolyse-
teknologi, herunder ift. kritiske råstoffer, overholdelse af sikkerhedskrav og offentlige
tilskud modtaget ifm. produktionen af elektrolyseanlægget. Kommissionen har endnu
ikke fastlagt de konkrete krav, eller hvordan disse skal efterleves og dokumenteres i
praksis.
2. Kvalifikationskrav
Budgivere skal opfylde de endelige kvalifikationskrav for at få deres bud rangeret. For-
målet med kvalifikationen er at sikre, at budgiverne er i stand til at gennemføre projek-
tet, at projektet er tilstrækkeligt modent, og at deltagelse i auktionen ikke bruges til
spekulative bud. Kvalifikationskravene vil blive vurderet på en bestået/ikke bestået-ba-
sis. Kommissionen foreslår bl.a. at garantistillingskravet øges fra 4 pct. til 10 pct. af det
ansøgte tilskudsbeløb. Kommissionen foreslår i den forbindelse, at kravet til
1
Renewable Fuels of Non-Biological Origin
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 313: Orientering om Kommissionens konsultation vedr. brintbankens 2. auktionsrunde, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2880001_0002.png
idriftsættelse forkortes fra 5 til 3 år (se også pkt. 4 nedenfor). Garantien skal udstedes
af en bank eller finansiel institution og skal kunne indløses af tilskudsgivende myndig-
hed (CINEA), hvis projektet ikke idriftsættes inden for 3 år efter underskrivelsen af til-
skudsaftalen.
3. Auktionsprocedure
Kommissionen foreslår at reducere budloftet fra 4,5 euro til 3,5 euro. Blandt vindende
bud ved seneste auktionsrunde var laveste budpris 0,37 euro og højeste budpris 0,48
euro.
4. Rettigheder og forpligtelser
Kommissionen foreslår at forkorte det maksimale krav til idriftsættelse fra 5 til 3 år.
Den maksimale idriftsættelsestid defineres som perioden mellem underskrivelsen af
tilskudsaftalen og påbegyndelsen af driften.
5. Auktionsrammebetingelser
Der foreslås ingen substantielle ændringer til auktionsrammebetingelserne. Således
foreslås fastholdelse af en
ad hoc
baseret auktionsfrekvens. CINEA (Climate, Infra-
structure and Environment Executive Agency) vil derudover fortsat være den tilskuds-
givende myndighed.
Regeringens høringssvar
I høringssvaret anføres det, at regeringen støtter, at brintbanken fortsat vil kanalisere
støtte til RFNBO-certificeret brint. Regeringen betoner, at støtten med fordel kan in-
dekseres med henblik på at sikre, at støtten ikke udhules over tid som følge af sti-
gende rente- og produktionsomkostninger.
Regeringen betoner endvidere, at indførelsen af sektorspecifikke budgetpuljer kan
medføre en mindre efficient fordeling af puljemidlerne med risiko for lavere samlet pro-
duktion. Dette vil alt andet lige vil fordyre den grønne omstilling. Hertil vil det gøre ad-
ministrationen af puljen, midlerne og budprocessen væsentligt mere kompliceret.
I forhold til inklusionen af resiliensrelaterede kvalifikationskriterier fremhæves det, at
dette kan styrke EU’s konkurrencedygtighed. Omvendt anføres det, at det kan med-
føre højere budpriser, hvilket potentielt kan betyde, at det vil kræve mere støtte at
opnå samme effekt.
I forhold det forkortede idriftsættelseskrav fremføres det, at udbygningen af vedva-
rende energi, herunder havvind, skal kunne følge med den stigende brintproduktion.
Det anføres endvidere, at de europæiske elektrolyseanlægsproducenter ikke nødven-
digvis har nok produktionskapacitet til at understøtte efterspørgslen på teknologi til
etablering af nye anlæg. Et forkortet idriftsættelseskrav vil kunne medføre, at mere tek-
nologi indkøbes fra tredjelande.
Regeringen betoner afslutningsvis, at auktionsfrekvensen med fordel kan forudbe-
stemmes med henblik på at give markedsaktørerne bedre mulighed for at planlægge
kommende ansøgningsrunder.
Side 2/2