Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 286
Offentligt
2871070_0001.png
Mønsted-Sparkær frivillige Varmegruppe
Att. Kurt Mosgaard
Flintevej 42, Mønsted
8800 Viborg
Telefon 25546405
E-mail:
[email protected]
Mønsted-Sparkær den 21. maj 2024
FORSLAG TIL STYRKELSE AF UDRULNINGEN AF FJERNVARME
Baggrund
Varmegruppen i Mønsted-Sparkær er en frivillig arbejdsgruppe, som er nedsat af borgerforeningen i
Sparkær og Lokalrådet i Mønsted. Vi arbejder ulønnet og frivilligt på vegne af borgerne for
etablering af fjernvarme i de to byer, hvor boliger, erhverv, skoler, børnehaver og plejehjem ellers
primært opvarmes med individuelle gas- og oliefyr.
Vi startede arbejdet i marts 2022 og har gennemført fire borgermøder med op til 250 deltagere. Vi
har udsendt brochurer, informeret på sociale medier og stemt på mange hundrede dørklokker med
tilhørende dialog med borgere.
Det har generelt været en positiv proces,
men også med mange ”tvivlere” om gassen faktisk udfases
og om priser og økonomi. Den relativ lave gaspris, den høje rente og usikkerheden i forhold til
tilskud fra den statslige fjernvarmepulje har været de store udfordringer i forhold til økonomien i et
område, hvor der typisk ikke er mange penge på kontoen.
Beslutningen om, at fjernvarmepuljen blev forstærket i 2024, er meget positiv. Dermed er en vigtig
sten på vejen forhåbentlig fjernet. Men der er fortsat udfordringer.
Den bedste tekniske og økonomiske løsning for vores lokale projekt er, at de to byer forbindes med
rør til den lidt større by Stoholm, hvor der er et mindre, veldrevet fjernvarmeværk a.m.b.a. Meget
hviler derfor på Stoholms Fjernvarmeværks bestyrelse og generalforsamlinger.
Vores tilslutningsprocent i de to byer med hver ca. 725 borgere er nået op på 68 %, hvilket er lavere
end forudsat i projektets økonomi.
Det har medført, at Stoholm Fjernvarmeværks bestyrelse har sat projektet i bero indtil videre, idet
de nuværende andelshavere oppebærer risikoen, hvis projektet fejler. Stoholms Fjernvarmeværks
andelshavere er i denne forbindelse ikke tilfredse med, at rådgivningen nu beløber sig til 1,2 mio
kroner og muligvis er tabt. Omvendt vil fortsættelsen af projektet medfører yderligere udgifter til
projektarbejde, inklusive udbudsprocessen, hvor det er usikkert, hvad anlægsarbejdet reelt vil løbe
op i. Helt forståeligt.
Varmegruppen har undervejs gjort sig en række iagttagelser og erfaringer. Vi gætter på, at disse
også er gældende for en lang række igangværende og kommende projekter rundt om i de 98
kommuner. Vi er derfor meget glade for, at Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg gav
os lejlighed til orientere nærmere herom under et foretræde den 16. maj 2024. Vi er efterfølgende
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 286: Henvendelse af 22/5-24 fra Kurt Mosgaard m.fl. vedr. opfølgning på foretræde den 16/5-24 om fjernvarmepuljen
blevet anmodet om at fremsende vores konkrete forslag, hvilket er den direkte anledning til dette
brev.
Vi vil benytte lejligheden til at takke KEF-udvalgets og øvrige mødedeltageres interesse og gode
spørgsmål under mødet. Vi er også meget glade for den gode vejledning og støtte fra Viborg
Kommune og Stoholm Fjernvarmeværk.
Vi står gerne til rådighed ved spørgsmål og ønsker om uddybninger.
Forslag (i prioritetsorden)
1. Udbetaling af midler fra fjernvarmepuljen bør rykkes frem til starten af projektarbejdet.
Mindre fjernvarmeværker, borgerforeninger og interessegrupper råder ikke over midler, som
kan sikre den fornødne, kvalificerede rådgivning, så projekterne bliver levedygtige og med
det rette samfundsøkonomiske og selskabsøkonomiske indhold. Det bemærkes, at
kommunernes varmeplanlægning giver et godt grundlag for, hvor der er det fornødne
grundlag for fjernvarme.
2. Løbetiden på lån bør forlænges fra 30 år til ca. 50 år. Typiske fjernvarmerør har levetid på
70 år (+).
3. Midlerne i fjernvarmepuljen bør prioriteres til de mindre bysamfund og landdistrikter, hvor
udfordringerne er størst. De store fjernvarmeværker i de større byer har ikke samme
udfordringer, når fjernvarmenettet skal udrulles et par gader.
4. Der bør fra ministeriet og Folketinget komme klarere meldinger og information om
fremtiden for gas og olie og ikke-anvendelsen af biogas til opvarmning af almindelige
boliger.
”Ambitioner” om udfasning
senest i 2034 overbeviser ikke tvivlere.
5. Der bør være fri adgang til bedre informationsmateriale om fjernvarme målrettet de
potentielle kommende fjernvarmeforbrugere.
Gerne ”hands-on” i forhold til etableringsfasen
og senere drift
hvad betyder det i praksis for den enkelte bolig.
6. Der bør sendes
”hyrdebrev”
fra ministeriet til kommunerne og fjernvarmeværkerne om
mulighederne i henhold til Varmeforsyningslovens § 3-8.
7. Der bør indføres højere afgifter på olie, gas og olie- og gasfyr. Afgifterne kunne passende
anvendes til fjernvarmepuljen og klima-tiltag.
Dette kunne suppleres med information om forventningerne til den betydning, som (EU)
CO2 kvoter fra 2027 vil medføre, samt de forventede øgede udgifter til den enkelte husstand
til distribution af gas, når der gradvis er færre forbrugere.
Venlig hilsen
Kurt Mosgaard
Tovholder for Varmegruppen