Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 285
Offentligt
2868601_0001.png
Foretræde for Klima- Energi og Forsyningsudvalget 16. maj 2024
VEJEN MOD
GRØNNERE
FLYBRÆNDSTOFFER
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentation fra Kalundborg Refinery og Rådet for Grøn Omstilling ifm. foretræde den 16/5-24 om potentialerne ved grønne flybrændstoffer m.v.
2868601_0002.png
Status på bæredygtige
flybrændstoffer
Luftfarten står for 2-3 procent af verdens samlede CO2-
udledninger.
Alene flyrejser i og fra Danmark står for udledning af cirka 3
millioner ton CO2 årligt.
Bæredygtige flybrændstoffer et af de vigtigste redskaber til
at reducere skadelige klimaeffekter og udledning af partikler
fra luftfarten.
Ny analyse fra DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi)
viser, at luften omkring Københavns Lufthavn er lige så
forurenet som H.C. Andersens Boulevard. Luftforurening kan
sænkes markant ved brug af renere flybrændstoffer.
Her og nu er potentialet stort set uudnyttet. Bæredygtige
flybrændstoffer udgør 0,05 procent af det samlede
brændstofforbrug i luftfartssektoren.
Kilde:
ReFuelEU Aviation: bæredygtige flybrændstoffer
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentation fra Kalundborg Refinery og Rådet for Grøn Omstilling ifm. foretræde den 16/5-24 om potentialerne ved grønne flybrændstoffer m.v.
2868601_0003.png
Gode takter i aftale
om grøn luftfart
Grønne indenrigsruter
800 millioner kroner til grønne indenrigsruter i perioden
2025-2029. Men fuldskala SAF er fortsat langt ude i
fremtiden.
Pulje til grøn omstilling af luftfarten
Ramme på cirka 1 milliard kroner i perioden 2025-2033.
Puljen kan for eksempel anvendes til at
støtte reduktion
af aromatindholdet i flybrændstoffer.
Det vil både give
en klimagevinst og mindske luftforureningen betydeligt.
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentation fra Kalundborg Refinery og Rådet for Grøn Omstilling ifm. foretræde den 16/5-24 om potentialerne ved grønne flybrændstoffer m.v.
2868601_0004.png
Hvad kan vi gøre i mellemtiden?
Non-CO2-effekter
Studier viser, at op mod 2/3 af flys klimapåvirkning ikke
kommer fra CO2-udledningen, men fra
non-CO2-effekter,
der primært skyldes kondensstriberne (flystriberne).
Simpel løsning kan løse problemet, mens vi venter på
fuldskala SAF: Indfør krav om, at der tilføres en smule
brint til brændstoffet, så mængden af såkaldte aromater
reduceres.
Forskning peger på, at en halvering af aromatindholdet vil
sænke non-CO2-effekten med 20 procent.
Det vil samtidigt give en renere forbrænding og sikre
betydeligt færre ultrafine partikler fra udstødningen.
Jo tidligere kravet indføres, desto større klimagevinst kan
der høstes i mellemperioden, hvor vi venter fuldskala SAF.
2/3
af flys klimapåvirkning
kommer fra flystriberne.
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentation fra Kalundborg Refinery og Rådet for Grøn Omstilling ifm. foretræde den 16/5-24 om potentialerne ved grønne flybrændstoffer m.v.
2868601_0005.png
Hvordan kan vi reducere
aromatindholdet?
Kondensstriberne kan reduceres betydeligt og relativt simpelt
ved en tilpasning af de konventionelle brændstoffer. Her spiller
raffinaderiet i Kalundborg en nøglerolle.
Vi har faciliteterne.
Vi har teknologierne.
Vi har kompetencerne.
Vi har kapaciteten.
Vi har distributionskanalerne.
Vi har en sikker og miljømæssig
forsvarlig produktion.
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentation fra Kalundborg Refinery og Rådet for Grøn Omstilling ifm. foretræde den 16/5-24 om potentialerne ved grønne flybrændstoffer m.v.
2868601_0006.png
Aromatreduktion
Hvad skal der til?
Indfør krav (med indfasning fra 2025), som vil gøre Danmark til
foregangsland på grønne flybrændstoffer.
Udmønt pulje til grøn omstilling af luftfarten målrettet lavaromat
flybrændstof, så flyselskaber kompenseres for merprisen.
Skab sikkerhed om de langsigtede rammer og krav til lavaromat
flybrændstof.
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 285: Præsentation fra Kalundborg Refinery og Rådet for Grøn Omstilling ifm. foretræde den 16/5-24 om potentialerne ved grønne flybrændstoffer m.v.
2868601_0007.png
Foretræde for Klima- Energi og Forsyningsudvalget 16. maj 2024
TAK
FOR I DAG
www.kalundborgrefinery.com
7