Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 282
Offentligt
2868558_0001.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
J.nr.: 2023-3793
Den 4. april 2024
Dansk Erhvervs høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om en
forenkling og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af be-
stående elproduktionsanlæg på havet
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkastet til bekendtgørelse om
en forenkling og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elprodukti-
onsanlæg på havet.
Generelle bemærkninger
Repowering rummer et stort potentiale til at fremme den danske VE-kapacitet. Dansk Erhverv er
generelt af den holdning, at der bør etableres rammer, der muliggør en fuld udnyttelse af hav-
vindmøllernes teknologiske levetid, herunder ved hjælp af repowering.
Dansk Erhverv bemærker, at den juridiske vurdering vedr. længere levetidsforlængelse for ud-
budsparker snart bør forelægge. Jf. betænkningen til L56 har myndighederne erklæret, at vurde-
ringen er på vej. Hvis vurderingen viser, at en levetidsforlængelse er juridisk muligt, bør det også
afspejles i nærværende bekendtgørelse, da repowering ofte kan føre til en teknisk længere levetid.
Desuden bemærker Dansk Erhverv, at det i det fremsendte høringsbrev er angivet, at bekendtgø-
relsen implementerer VEII direktivets artikel 16, stk. 6, første afsnit, hvoraf følgende fremgår:
”Medlemsstaterne
letter repowering af eksisterende anlæg for vedvarende energi ved at sikre en
forenklet og hurtig tilladelsesproces. Varigheden af denne proces må ikke overstige et år”.
Dansk Erhverrv bemærker imidlertid, at udkastet til bekendtgørelse ikke indeholder den angivne
frist på maksimalt et år. Dansk Erhverv opfordrer til, at bekendtgørelsen også implementerer fri-
sten på et år for at sikre en direktivkonform implementering af VEII-direktivet.
Specifikke bemærkninger
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DANSK ERHVERV
Uklarhed om definitioner i bekendtgørelsen - § 2, nr. 2
Dansk Erhverv opfordrer til, at definitionen af
”væsentlig ændring” som ”en projektændring, der i
væsentligt omfang påvirker anlæggets tekniske forhold […]”præciseres
nærmere i bekendtgørel-
sen. Definitionen er således afgørende ift. længerevarende levetidsforlængelse.
Dansk Erhverv opfordrer desuden til, at henvisningen til natur- og miljøforhold bliver præciseret
med henvisning til miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 13, i stedet for det nuværende udkasts mere
upræcise henvisning til
”natur-og miljøforhold”.
Krav til ansøgningen - § 4 stk. 3
Dansk Erhverv opfordrer til, at henvisningen
til ”relevant miljø-og naturbeskyttelseslovgivning”
tilrettes, så der henvises til den konkrete lovgivning, der menes. Miljøvurderingens regler og pro-
ces herfor bør generelt indarbejdes i bekendtgørelsen. I forlængelse heraf bør processen for, hvor-
når en VVM-undersøgelse skal udføres, tydeliggøres i bekendtgørelsen.
Orientering om drift og vedligehold - § 5
Dansk Erhverv opfordrer til, at stk. 1 i § 5 tages ud af bekendtgørelsen. Dette er begrundet i, at der
med bestemmelsen indføres et yderligere myndighedslag, som har karakter af en pre-screening
før den screening, der sker som følge af miljøvurderingsloven. Et yderligere myndighedslag taler
ikke ind i formålet med bekendtgørelsen om at sikre en mere simpel og hurtigere proces for repo-
wering.
Dansk Erhverv opfordrer til, at der i stk. 2 i § 5 indføres en tidsfrist ift. hvornår Energistyrelsen
skal meddele om, at der er behov for en § 25 tilladelse. Det foreslås, at en sådan tidsfrist er på un-
der 30 dage.
Forundersøgelser til repowering
både geofysik/geoteknik samt miljøundersøgelser
Forundersøgelser til repowering er ikke omfattet af bekendtgørelsen. Dansk Erhverv bemærker,
at det vil være hensigtsmæssigt, at Energistyrelsen præciserer, om sådanne forundersøgelser føl-
ger reglerne i VE-lovens § 22-23. Dansk Erhverv bemærker, at det formentlig er tilfældet, men at
dette gerne må fremgå eksplicit.
Vejledning for repowering og modeltilladelse herfor
Dansk Erhverv opfordrer Energistyrelsen til at udarbejde en vejledning, som beskriver ordnin-
gens administrationsgrundlag samt indeholder et katalog med standardvilkår for en § 25-tilla-
delse om repowering. Det vil kunne lette ansøgningsprocessen.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed, såfremt høringssvaret giver anledning til spørgsmål
eller behov for afklaring.
Med venlig hilsen,
Esben Thietje Mortensen
Fagchef for Energi, Dansk Erhverv
Side 2/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0003.png
5. april 2024
SMEK
DI-2024-01939
Deres sagsnr.: 2023-3793
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
e-mail:
[email protected]
kopi:
[email protected]
[email protected]
Høringssvar – bekendtgørelse om en forenklet og hurtig ansøgnings- og
tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet
DI takker for lejligheden til at afgive høringssvar til bekendtgørelse om en forenklet og hurtig
ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet.
Uklarhed om definitioner i bekendtgørelsen - § 2, nr. 2
Definitionen af ”væsentlig ændring” som ”en projektændring, der i væsentligt omfang
påvirker anlæggets tekniske forhold […]” skal præciseres. Grunden herfor er, at den
definition er vigtig ift. længerevarende levetidsforlængelse.
Definitionen af ”natur- og miljøforhold” bør præciseres.
Krav til ansøgningen - § 4 stk. 3
Henvisningen til ”relevant miljø-og naturbeskyttelseslovgivning” bør tilrettes, så der
henvises til den konkrete lovgivning, der er tale om.
Orientering om vedligehold og service - § 5
Det opfordres til, at denne bestemmelse udgår af bekendtgørelsen. Dette er begrundet i,
at der med bestemmelsen indføres yderligere et myndighedslag. Dette taler ikke ind i
formålet med bekendtgørelsen om at sikre en mere simpel og hurtigere proces. Hertil
kommer, at det efter miljøvurderingsloven tilkommer bygherre at vurdere, om der er tale
om en projektændring, der påvirker miljøet væsentligt. Derfor bør Energistyrelsen også
præcisere sammenhængen med miljøvurderingslovens kapitel 7 og overveje om ikke disse
regler allerede på tilstrækkelig vis håndterer spørgsmålet.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 2: Det skal sikres, at der indføres en tidsfrist ift., hvornår Energistyrelsen skal meddele,
om der er behov for en § 25-tilladelse. Det foreslås, at denne indskrives som hurtigst muligt
og ikke senere end 30 dage. Grunden til at have en sådan tidsfrist skyldes håndteringen af
underliggende kontrakter, der oftest allerede er indgået for det arbejde, der skal udføres,
da det forudsættes ikke at være en væsentlig projektændring jf. formålet med denne
paragraf. Er projektændringen også omfattet af miljøvurderingsloven, hvilket forstås det er
jf. ovenstående, så skal Energistyrelsen i medfør af miljøvurderingsloven meddele
bygherrer om deres afgørelse hurtigst muligt.
Mangler i det fremlagte bekendtgørelsesudkast
Forundersøgelser til repowering – både geofysik og geoteknik samt miljøundersøgelser.
Disse er ikke omfattet af bekendtgørelsen. Det vil være hensigtsmæssigt, at Energistyrelsen
præciserer, om det følger reglerne i VE-lovens § 22-23, hvilket formentlig er tilfældet.
Samspillet til elproduktionstilladelsen
Selvom dette ikke er en del af bekendtgørelsen, så vil det være formålstjenesteligt at
nævne, at den juridiske vurdering vedr. længere levetidsforlængelse for udbudsparker,
gerne snart må blive færdiggjort jf. betænkningen til L56, og at §29 stk. 1 ændres
tilsvarende, hvis længerevarende levetidsforlængelse er juridisk muligt. Det kan fremstå
utilstrækkeligt ikke at have dette med, da repowering som oftest vil føre til en teknisk
længere levetid, og ordningen om repowering ellers kan blive svær at tage i brug fuldt ud.
Frister for tilladelsesprocessen
Udkastet til bekendtgørelsen angiver i høringsbrevet at implementere VE II-direktivets
artikel 16, stk. 6, første afsnit, hvoraf følgende fremgår: ”Medlemsstaterne letter
repowering af eksisterende anlæg for vedvarende energi ved at sikre en forenklet og hurtig
tilladelsesproces. Varigheden af denne proces må ikke overstige et år”. Dog indeholder
bekendtgørelsen ikke denne etårs frist. Det harmonerer således ikke ift.
implementeringsforpligtelsen, herunder også henset til at § 8, stk.1 , i BEK 882/2023
angiver en samlet tidsfrist for VE-tilladelser på maksimalt 2 år med mulighed for
forlængelse. Det skal derfor understreges, at bekendtgørelsen også bør implementere
fristen på et år for at sikre direktiv-konform implementering, eller at BEK 882/2023 skal
ændres.
Vejledning for repowering og modeltilladelse
Afslutningsvis en klar opfordring til Energistyrelsen om at udarbejde en vejledning, der
beskriver ordningens administrationsgrundlag og indeholder et katalog med standardvilkår
for en § 25-tilladelse om repowering.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DI takker for lejligheden til at afgive høringssvar og har ikke yderligere kommentarer, og står til
rådighed hvis høringssvaret giver anledning til spørgsmål.
Med venlig hilsen
Søren Mensal Kristensen
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0006.png
1/3
Energinet
TonneKjærsvej
65
DK-7000
Fredericia
NOTAT
+45 70 10 22 44
[email protected]
CVR-nr.
28980671
Dato:
5. april 2024
HØRINGSSVAR
- BEKENDTGØRELSE
OM EN
FORENKLING HURTIG
OG
ANSØGNINGS-
OG
TILLADELSESPROCES
FOR
REPOWERING
AF
BESTÅENDE
ELPRODUKTIONSANLÆG
PÅHAVET
Energinettakker for mulighedenfor at kommemed kommentarertil udkasttil bekendtgørelse
om repoweringaf bestående
elproduktionsanlæg havet.
Energinethar kommenteretpå de elementer,der har særligindvirkningpå Energinet.
Forfatter:
SGL/SGL
1. Energinets
bemærkninger
1.1 Generelt
Udkastettil bekendtgørelsen
vurderesikke at givelæserentilstrækkeligforståelseaf, hvilkebe-
føjelserog opgaverder følgermed en tilladelsefra Energistyrelsen.
Repowering-tilladelse
som
følgeaf bekendtgørelsen
giver ikke per automatiken tilladelsefra den relevantesystemopera-
tør, hvor elproduktionsanlægget tilsluttet.
er
Energinetønskerderfor, at det tydeligt fremgår,hvadrækkevidden tilladelsenfra Energisty-
af
relsener.
1.2 Specifikke
bemærkninger
Bestående
elproduktionsanlæg, stk.1,og §1, stk. 2,nr.1
§1,
”§ 1. Bekendtgørelsen
fastsætterreglerom en forenkletog hurtig ansøgnings-og
tilladelsespro-
cesfor repoweringaf bestående
elproduktionsanlæg, udnytter vedvarende
der
energikilder
havet……”
”§1, stk.2,nr.1. Repowering bestående
af
elproduktionsanlæg land.”
Bekendtgørelsesudkastetgiver
Energinetforståelsen
af,at bekendtgørelsen finderanven-
kun
delsepå elproduktionsanlæg
placeretpåhavet og det er deraf forventelig,at der kommeren
tilsvarendebekendtgørelse,som
håndtererrepoweringfor elproduktionsanlæg
placeretpå
land.
Dok.18/06595-216
Offentlig/Public
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0007.png
2/3
Det er væsentligt at bemærke, at tilslutningskrav i dansk gennemførsel ikke er reguleret af el-
produktionsanlæggets fysiske placering men af tilslutningspunktets placering, dvs. om elpro-
duktionsanlægget er tildelt et tilslutningspunkt på land, et tilslutningspunkt på havet eller et
HVDC interface point.
Bekendtgørelsen i nuværende format vil således håndtere bestående elproduktionsanlæg på
havet – med offshore tilslutningspunkt og bestående elproduktionsanlæg på havet - med on-
shore tilslutningspunkt samt bestående elproduktionsanlæg på havet tilsluttet – med et HVDC
interfacepoint.
”§ 1. Bekendtgørelsen fastsætter regler om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsespro-
ces for repowering af bestående elproduktionsanlæg, der udnytter vedvarende energikilder på
havet ……”
Bekendtgørelsen finder anvendelse på bestående elproduktionsanlæg og det er efter Energi-
nets vurdering derfor nødvendigt, at Energistyrelsen præciserer
bestående.
Væsentlig ændring, § 2, stk.1, nr.2
”Væsentlig ændring: En projektændring, der i væsentligt omfang påvirker anlæggets tekniske
forhold eller natur- og miljøforhold, herunder projektændring som kræver en ny certificering i
medfør af bekendtgørelse om teknisk certificering og service af vindmøller mv.”
Det fremgår umiddelbart ikke af bekendtgørelsen, at den væsentlige ændring, som Energisty-
relsen vil træffe afgørelse om, ikke kan omhandle tilladelse til ændring af et elproduktionsan-
lægs elektriske karakteristika, nominel aktiv effekt, anlægsegenskaber, nettilslutningsaftale
mm.
Tilladelse til repowering, § 3, stk.1
”Energistyrelsen træffer afgørelse om tilladelse til repowering, som medfører væsentlige æn-
dringer i bestående elproduktionsanlæg, jf.VE-lovens § 25.”
Ændringen af det tilsluttede elproduktionsanlæg reguleres og vurderes med afsæt i forordnin-
gen NC RfG (EU 2016/631) og kan kun vurderes af den relevante systemoperatør. Den rele-
vante systemoperatør vurderer, om en ændring er så væsentlig, at nettilslutningsaftalen (NTA)
skal revideres eller fornyes, herunder også om opnåelse af tekniske anlægsegenskaber. Forsy-
ningstilsynet træffer afgørelse om NTA’en skal revideres eller fornyes.
Vurderingen af en eventuel ændring vil hver gang være en individuel vurdering, som foretages
af den relevante systemoperatør med afsæt i drift, vedligehold og levetid af det aktuelt tildelte
tilslutningspunkt. Det fremgår således ikke klart, hvad tilladelsen fra Energistyrelsen giver tilla-
delse til.
Visse elproduktionsanlæg på havet er tilsluttet offshore-platforme ejet af Energinet. Repowe-
ring af disse elproduktionsanlæg kræver i praksis ligeledes en levetidsforlængelse af Energinets
platforme og de elektriske anlæg, der er placeret på platformene. Det er derfor afgørende, at
Energinet indtænkes i både ansøgnings- og godkendelsesprocessen.
Dok.18/06595-216
Offentlig/Public
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0008.png
3/3
Hvis ovenstående bemærkninger giver anledning til spørgsmål eller noget ønskes uddybet, kan
Energinet kontaktes på
[email protected]
Med venlig hilsen
Sisse Guldager Larsen
Energinet Myndighedsenheden
Dok.18/06595-216
Offentlig/Public
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0009.png
5. APRIL 2024
GREEN POWER DENMARK
LANGEBROGADE 3H
1411 KØBENHAVN K
Energistyrelsen
Att.: Ann Kristin Løvstrøm og Ida Engman Puibaraud
DOK. ANSVARLIG: MRB
SEKRETÆR:
SAGSNR.: S2023-962
DOKNR: D2024-1175719-03-2024
Høringssvar til bekendtgørelse om en forenkling og hurtig
ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestå-
ende elproduktionsanlæg på havet
Green Power Denmark takker for muligheden for at afgive høringssvar og håber på
at kunne komme i dialog om behovet for markante ændringer og forbedringer af
de foreliggende rammer for repowering på havet.
Opsummering af høringssvarets hovedbudskaber:
Green Power Denmark konstaterer, at Danmark med L56 og nærværende
bekendtgørelse om repowering på havet samt lovforslag om lukning af
Åben dør-ordningen, vanskeliggør frem for letter processen for repowering,
idet det efter 1. juli 2024 ikke som hidtil vil være muligt at søge om tilladelse
til fuld repowering. Green Power Denmark konstaterer, at Danmark således
synes tættere på og ikke længere fra en traktatbrudssag.
Green Power Denmark konstaterer, at vi ikke er bekendt med at der skulle
være tilkendegivet noget politisk ønske om at indskrænke og forringe vilkå-
rene for repowering på havet. Vores forståelse er at det hidrører fra en mis-
forståelse i myndighedernes læsning af intentionen med EU-retten/VE-di-
rektivet, som har givet sig udslag i en indsnævret dansk definition på repo-
wering som i vores optik savner mening ud fra både en rationel-sproglig,
teknisk-økonomisk og samfundspolitisk logik.
Green Power Denmark opfordrer til at regering og Folketing, som reaktion
på Kommissionens begrundede udtalelse til Danmark, såvel som med blik
for implementeringsfristen for de skærpede VE-direktivforpligtelser, straks
beslutter at udforme regler som muliggør fuld repowering.
Green Power Denmark finder ikke at bekendtgørelsen leverer på det erklæ-
rede formål om at lette processen for repowering og skabe en forenklet og
hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces. Bekendtgørelsen muliggør ikke no-
get man ikke kunne i forvejen. Bekendtgørelsen udgør ikke en forenkling
og leverer ikke den fornødne klarhed. Det er således svært gennemskueligt
og uklart hvilke typer repoweringprojekter. der er omfattet og hvad der
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0010.png
udgør en
’væsentlig
ændring’. Samtidig foreslås en orienteringspligt om
uvæsentlige projektændringer, som udgør et nyt bureaukratisk procestrin.
Da havvindmølleparker etableret efter udbud udgør omkring halvdelen af
alle danske havvindprojekter, finder Green Power Denmark, at det er afgø-
rende, at myndighederne helt konkret oplyser hvilket mulighedsrum ift. re-
powering, som udbudsretten efterlader for de 8 eksisterende havvindmølle-
parker etableret efter udbud.
Green Power Denmark finder, at de mange beskrevne uklarheder kalder på
at udstedelsen af bekendtgørelsen ledsages af en vejledning.
Danmark vanskeliggør frem for letter vilkår for repowering på havet og synes
tættere på og ikke længere fra traktatbrudssag
Nærværende bekendtgørelse udmønter en bestemmelse i lov L56 fra 2023, som har
til formål at følge op på Kommissionens begrundede udtalelse til Danmark af 29.
september 2022 om manglende implementering af VE-direktivet, som foreskriver
at medlemslandene letter processen for repowering ved at sikre en forenklet og
hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces.
Green Power Denmark konstaterer, at Danmark med L56 og nærværende bekendt-
gørelse om repowering på havet samt lovforslag om lukning af Åben dør-ordnin-
gen, vanskeliggør frem for letter processen for repowering. Idet det efter 1. juli 2024
ikke som hidtil vil være muligt at søge om tilladelse til repowering i sin mest effek-
tive form, hvor man gennemfører en fuld udskiftning af en eksisterende havvind-
møllepark med nye højeffektive vindmøller
– såkaldt ’fuld repowering’. Green Power
Denmark er af den opfattelse r, at dansk ret efter 1. juli 2024 i endnu højere grad vil
være i strid med EU-retten end det var tilfældet da EU-kommissionen afgav sin be-
grundede udtalelse i september 2022. Fra 1. juli 2024 står Danmark således i endnu
højere grad med en mangelfuld implementering af VE-direktivforpligtelserne. Der
er tale om et paradoksalt datosammentraf, idet 1. juli 2024 også er implemente-
ringsfristen for de nye og skærpede forpligtelser for medlemslandenes VE-tilladel-
sesprocesser i medfør af det reviderede VE-direktiv (RED III).
Der er derfor nu et påtrængende behov for, at regeringen som reaktion på Kom-
missionens begrundede udtalelse til Danmark, såvel som med blik for implemente-
ringsfristen for de skærpede VE-direktivforpligtelser, hurtigt tager nye initiativer
som rent faktisk letter processen for at søge om repowering på havet.
Snæver repowering-definition bringer Danmark på kant med vores direktivfor-
pligtelser
I medfør af VE-direktivet (RED II artikel 2 stk. 10) defineres repowering som følger:
”repowering
means renewing power plants that produce renewable energy, in-
cluding the full or partial replacement of installations or operation systems and
equipment for the purposes of replacing capacity or increasing the efficiency or ca-
pacity of the installation”.
VE II-direktivets definition på repowering er implemente-
ret i § 5, nr. 28, i lov om elforsyning nr. 883 af 12. maj 2021. Her er definitionen på
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0011.png
repowering
”en
fornyelse af elproduktionsanlæg, som producerer vedvarende
energi, herunder fuld eller delvis udskiftning af anlæg eller driftssystemer og udstyr
med henblik på at erstatte kapacitet eller for at øge anlæggets produktivitet eller
kapacitet.”.
Den danske definition er således umiddelbart betragtet enslydende
med den fælleseuropæiske.
Problemet opstår når de danske myndigheder lægger egen fortolkning af definitio-
nen ind i lovforarbejderne mv. Det fremgår af høringsnotat til L56,
at ”repowering
skal endvidere forstås som en fornyelse af et "bestående anlæg", hvor der allerede
er meddelt tilladelse til opførelse og drift af anlægget. Det er en forudsætning, at
repoweringprojektet som udgangspunkt må forventes at medføre genanvendelse
af eksempelvis placering, projektkomponenter og infrastruktur i et omfang, hvor
der kan siges at være tale om ændringer af et bestående projekt og hvor der såle-
des ikke er tale om et nyt anlægsprojekt”. Fuld repowering på havet falder derfor
ligeledes uden for forståelsen af ”bestående anlæg”, da forudsætningen om gen-
anvendelse ikke opfyldes, idet ændringen må anses for at være så omfattende, at
det kræver en ny forundersøgelsestilladelse samt etableringstilladelse”.
Hermed
opstiller danske myndigheder et
selvopfundet ”genanvendelseskriterium”
som ude-
lukker fuld repowering fra den danske definition på repowering. Begrundelsen her-
for kan findes i lovbemærkningerne til elforsyningsloven af 12. maj 2021, hvoraf det
fremgår, at definitionen på repowering i dansk ret udelukker
’fuld repowering’
ved
at opstille et genanvendelseskriterium med den begrundelse, at man finder det
”utilsigtet”
at nye anlægsprojekter på genanvendt placering skal sagsbehandles på
den halve tid i medfør af VE-direktivets krav til hurtigere sagsbehandling af repo-
weringprojekter
1
.
Green Power Denmark er ikke bekendt med at der skulle være tilkendegivet noget
politisk ønske om at indskrænke og forringe vilkårene for repowering på havet. Det
er Green Power Denmarks forståelse at denne danske tilgang til repowering hidrø-
rer fra en misforståelse i myndighedernes læsning af intentionen med EU-ret-
ten/VE-direktivet, som har givet sig udslag i en indsnævret dansk definition på re-
powering. Green Power Denmark kan dog konstatere, at den danske definition sav-
ner mening ud fra både en rationel-sproglig, teknisk-økonomisk og samfundspoli-
tisk logik:
-
Ud fra en rationel-sproglig rent semantisk logik harmonerer den danske de-
finition ikke med den europæiske. Når EU-definitionen
inkluderer ”full
re-
placement of installations or operation systems and equipment”
er det lo-
gisk set ikke i overensstemmelse med EU-definitionen, at Danmark opstiller
kriterier om genanvendelse af andet end placering, da der så ikke vil være
tale om fuld udskiftning.
I lovbemærkningerne til elforsyningsloven af 12. maj 2021 står der:
”VE
II-direktivet præciserer ikke definitio-
nen af repowering, hvilket kan medføre uklarhed om definitionens anvendelsesområde. Situationen kan
opstå, hvor et vedvarende energianlæg eksempelvis bliver opført på samme placering, som et tidligere
vedvarende energianlæg, men hvor infrastrukturen ikke er bevaret eller ikke er relevant. Udfordringen ved,
at denne type projekter vil kunne blive omfattet af VE II-direktivets definition er, at ansøgningen i henhold
til VE II-direktivets artikel 16, stk. 6, skal sagsbehandles på den halve tid i forhold til et nyt anlægsprojekt.
For at undgå denne type utilsigtede situationer, skal definitionen af repowering forstås som en fornyelse af
et "bestående anlæg". Bestående anlæg skal forstås som det anlæg, der allerede er meddelt tilladelse til at
opføre og drive. Derudover er det en forudsætning, at repowering projektet som udgangspunkt må forven-
tes at medføre genanvendelse af eksempelvis placering, projektkomponenter og infrastruktur i et omfang,
hvor der kan siges at være tale om ændringer af et bestående projekt og ikke et nyt anlægsprojekt.”
1
3
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0012.png
-
Ud fra en teknisk-økonomisk logik harmonerer den danske definition ikke
med den europæiske. Den europæiske definition inkluderer fuld udskift-
ning og EU-Kommissionen beskriver i motivationen bag reguleringen hvor-
dan
”Repowering
with more modern turbines allows the existing capacity
to be maintained but with fewer, bigger and more efficient turbines; or in-
creasing the capacity of the plant.”
2
Det er således ganske tydeligt, at ned-
tagning af en gammel havvindmøllepark og opstilling af fabriksnye vind-
møller på samme areal er inkluderet i definitionen. I et
svar til Folketinget
3
oplyses det, at den danske definition af repowering
”rummer
projektæn-
dringer, som varierer i størrelse, fra mindre, tekniske ændringer som ek-
sempelvis softwareopdateringer til større repowering-projekter, herunder
f.eks. fuld udskiftning af møller.”.
I den virkelige verden for repowering på
havet er det dog typisk ikke teknisk-økonomisk interessant at nedtage en
eksisterende vindmølle i sin helhed for derefter at opsætte en anden vind-
mølle af
samme
størrelse, som er en forudsætning for at passe på de
gamle fundamenter og dermed imødekomme det danske genanvendel-
seskriterium. Det teknisk-økonomisk interessante er derimod at opsætte
moderne nye og langt større og mere effektive vindmøller. Når man sætter
nye og større moderne vindmøller op på havet, vil det i de fleste tilfælde
være meget begrænset, hvad man både teknisk og økonomisk menings-
fuldt er i stand til at genbruge udover placeringen. Skal man opstille færre
og større vindmøller på et havareal vil vindmøllefundamenternes størrelse,
antal og placering i reglen umuliggøre genanvendelse heraf, ligesom det
interne opsamlingsnet typisk vil blive forøget til et 66 kV-system og dermed
ikke vil kunne genanvendes. Det er derfor ikke muligt at opstille kriterier
om bestemte grader af genanvendelse af udstyr, som samtidig harmonerer
med den europæiske definitions inklusion af fuld udskiftning med færre,
nye og større vindmøller.
-
Ud fra en samfundspolitisk logik harmonerer den danske definition ikke
med den europæiske. Når EU-reguleringen har særlig opmærksomhed på
at skabe klare rammer og hurtige tilladelses-processer for repowering-pro-
jekter
herunder godkendelser på den halve tid uafhængigt af om det er
fuld eller partiel repowering
så er det for at sikre fortsat og forbedret ud-
nyttelse af energiressourcerne på
arealer
hvor der i forvejen står vindmøl-
ler
4
. Denne samfundsinteresse og politiske ønske gælder naturligvis uaf-
hængigt af, hvor stor en grad af genanvendelse af komponenter der er tale
om, og uafhængigt af hvorvidt tilladelsesprocesserne indbefatter nye forun-
dersøgelser, nye miljøkonsekvensvurderinger, ny etableringstilladelse mv.
VE-direktivforpligtelsen til at sikre klare rammer og hurtigere tilladelser
EU-kommissionens
Q&A
om nødretsforordningen, 9. november 2022.
“Questions
and Answers on emer-
gency measures to accelerate the deployment of renewable energy”.
Spørgsmål nr. 6
3
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, L 56 - endeligt svar på spørgsmål 3
4
EU-Kommissionens motivation for at fremme repowering i Q&A om nødretsforordningen, november 2022:
”Existing
renewable energy power plants have typically been built at sites with significant renewable en-
ergy potential, which makes it key to maintain these sites in operation
(…).
Immediate simplification and
accelerated permitting for repowering are therefore crucial for maintaining and increasing the renewable
energy capacity in the Union.”.
Bemærk formuleringen om at det er placeringerne
(’sites’)
og altså ikke an-
læggene, som det er afgørende at holde i drift.
2
4
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0013.png
omhandler ”all
relevant permits to build, repower and operate plants”.
Det
trodser enhver samfundspolitisk logik, hvis myndighederne antager at der
skulle være en politisk interesse i alene at fremme en forlænget og forbed-
ret udnyttelse af VE-ressourcen med gammel teknologi og ikke også med
den nyest tilgængelige teknologi. Og hvorfor skulle det politiske ønske om
at fremme repowering kun gælde i tilfælde, hvor det alene kræver be-
stemte processuelle skridt og administrative godkendelser?
Forøget VE-udbygningstempo og overholdelse af direktivforpligtelser via model
med initiativret til fuld repowering hos koncessionshaver
For det første opfordrer Green Power Denmark til at Danmark sikrer fyldestgørende
implementering af VE-direktivforpligtelserne ved at den danske repowering-defini-
tion udvides i overensstemmelse med EU-definitionen, og at beslutningen ledsages
af konsekvensrettelser i alle relevante love og bekendtgørelser.
For det andet anbefaler Green Power Denmark, at der også fremadrettet bør være
et Åben Dør-spor for markedsinitieret ansøgning om fuld repowering på havet. En-
ten skal vederlagsfri ‘først-til-mølle’-tildeling
også være muligt for fuld repowering
efter 1. juli 2024, som det vil være tilfældet for partiel repowering, eller der skal indfø-
res en model hvor ansøgning udløser konkurrence. Begge modeller kan i kombina-
tion med ophævelse af statslige arealreservationer muliggøre fuld repowering af
udbudte havvindmølleparker, hvor udbudsretten kan risikere at sætte meget re-
striktive begrænsninger for partiel repowering i kombination med levetidsforlæn-
gelser.
Årsagen til at Green Power Denmark foreslår en markedsinitieret model for fuld re-
powering på havet i Danmark, tager sit afsæt i det klart tilkendegivne politiske øn-
ske i Danmark og Europa om at maksimere udbygningstempoet for VE-kapacitet.
Det taler for, at initiativretten til udskiftning af eksisterende havvindmølleparker lig-
ger hos markedsaktørerne, så man ikke skal vente på et politisk initiativ til at gen-
nemføre statsligt styrede udbud efter udløb af en koncession. Hvis det sikres, at ini-
tiativretten ligger hos markedsaktørerne, kan det gøre det muligt, at ejeren af en
eksisterende park kan søge om tilladelse til repowering, allerede før udløb af kon-
cessionsperioden. Således sikres det, at der kan tilvejebringes mere og hurtigere
VE-kapacitet med afsæt i en økonomisk optimering frem for en politisk styring af,
hvornår og hvor meget havvind der skal udbygges. Dette helt parallelt til situatio-
nen på land, hvor fuld repowering på de mest attraktive vindlokationer foregår med
afsæt i en økonomisk optimering længe før de eksisterende vindmøller er teknisk
udtjente, hvorfor de nedtages og videresælges.
Bekendtgørelsen udgør ikke en forenkling og leverer ikke den fornødne klar-
hed
Green Power Denmark finder ikke, at bekendtgørelsen leverer på det erklærede for-
mål om at skabe en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces.
5
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0014.png
Bekendtgørelsen muliggør ikke noget man ikke kunne i forvejen. Samtidig indføres
der nye administrative processkridt, byrder og forpligtelser.
Hvilke typer repoweringprojekter er omfattet?
Definitionen på repowering i bekendtgørelsens §2 stk. 1 leverer ikke den nødven-
dige klarhed, idet den efterlader indtrykket af at definitionen rummer både fuld og
partiel repowering. Alene med et større lovteknisk litteraturstudie kan det udledes,
at dette ikke er tilfældet pga. genanvendelseskriteriet som bekendtgørelsen end
ikke omtaler, til trods for at det er helt centralt for at kunne udlede hvilke projekter,
der udgør bekendtgørelsens genstandsfelt. Afgrænsningen i §1 stk. 2 punkt 5, som
formodes at udelukke fuld repowering har karakter af
”kodesprog”
snarere end en-
kel og let forståelig formidling af bekendtgørelsens indhold og afgrænsninger.
Det drejer sig ikke kun om definitionsproblematikken omkring fuld repowering
som beskrevet ovenfor. Det er således uklart, hvordan man definerer hvornår et pro-
jekt har karakter af
”et nyt elproduktionsanlæg”.
Bekendtgørelsen synes endvidere ikke at klargøre hvilke regler, der kan benyttes i
tilfælde af at der er et repoweringprojekt, som lever op til det danske genanvendel-
seskriterium og falder indenfor repowering-definitionen, men har behov for tilla-
delse til at gennemfører forundersøgelser (geofysik/geoteknik og/eller miljøunder-
søgelser).
Endelig efterlyser Green Power Denmark afklaring af, hvilke regler der kan benyttes
i tilfælde hvor et eksisterende VE-projekt ønsker at forøge kapaciteten
hvad enten
det sker ved at sætte større generatorer på eksisterende møller, ved tilføjelse af eks-
tra møller på samme eller tilstødende arealer, eller ved tilslutning af eksempelvis fly-
desol eller bølgekraftanlæg til en eksisterende vindmøllepark (såkaldt
’pluspowe-
ring’).
Det er Green Power Denmarks vurdering, at sådanne projekter ikke længere
vil være mulige efter lukningen af Åben dør-ordningen, hvilket dog bør afklares og
formidles klart.
Væsentlig ændring
I bekendtgørelsens §2 stk. 1 nr. 2 søges
begrebet ’væsentlig ændring’
defineret, men
på et så upræcist og overordnet niveau, at det ikke skaber den nødvendige klarhed.
Dels synes det at være en meget ukonkret formulering om en projektændring, der i
væsentligt omfang påvirker
”natur-
og miljøforhold”. Her bør der henvises til rele-
vant lovgivning såsom Miljøvurderingslovens bilag 2, punkt 13a. Dels defineres det
som værende en væsentlig ændring, hvis en projektændring kræver en ny certifice-
ring i medfør af bekendtgørelse om teknisk certificering og service af vindmøller
mv. (CAS-bekendtgørelsen). Imidlertid fremgår det af Energistyrelsens vejledning
om CAS-bekendtgørelsen, at flere mindre væsentlige ændringer til sammen kan
føre til en ny certificering. Det bør derfor genovervejes, om det er hensigtsmæssigt
at sætte lighedstegn mellem
”væsentlig ændring” og behovet
for ny certificering.
Uklare krav til ansøgningen
Green Power Denmark finder det ikke tilstrækkeligt klart, at der i § 4 stk. 3 henvises
til ”relevant
natur- og miljøbeskyttelseslovgivning” og opfordrer til, at det som mini-
mum præciseres i en vejledning
6
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0015.png
Orienteringspligt om uvæsentlige projektændringer udgør nyt bureaukratisk pro-
cestrin
Green Power Denmark er kritiske overfor kravet i § 5 stk. 1 som forpligter VE-ejer til
at orientere Energistyrelsen om uvæsentlige projektændringer, da der her indføres
et ekstra og unødvendigt bureaukratisk procestrin, som ikke synes i overensstem-
melse med bekendtgørelsens formål om at skabe en forenklet og hurtig proces. For
så vidt angår den del af væsentlighedsvurderingen som omhandler påvirkning af
natur og miljøforhold, tilkommer det efter miljøvurderingsloven bygherre at vur-
dere, om der er tale om en projektændring, der påvirker miljøet væsentligt. Be-
stemmelsen i § 5 stk. 1 synes at kunne have karakter af en ekstra myndigheds-miljø-
screening. Green Power Denmark finder ikke at bestemmelsen i § 5 stk. 1 er i over-
ensstemmelse med den bemyndigelse som Folketinget har give ministeren i med-
før af L56.
Afgørelse under hensyn til udbudsretlige regler
Da havvindmølleparker etableret efter udbud udgør omkring halvdelen af alle dan-
ske havvindprojekter og langt hovedparten målt på kapacitet, er det helt centralt at
klargøre i hvilket omfang disse parker kan få tilladelse til repowering indenfor ram-
merne af de udbudsretlige regler.
Green Power Denmark har forståelse for, at der med § 3 stk. 2 gøres opmærksom på
at tilladelser kun kan gives indenfor rammer sat af udbudsretten. Men hvis Dan-
mark skal efterleve vores direktivforpligtelse til at lette processen for repowering og
sikre en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces, finder Green Power
Denmark at det er afgørende at myndighederne helt konkret oplyser hvilket mulig-
hedsrum ift. repowering, som udbudsretten efterlader for de 8 eksisterende hav-
vindmølleparker etableret efter udbud. Green Power Denmark savner svar på hvor
og hvornår en sådan beskrivelse kan forefindes.
De mange uklarheder kalder på en vejledning
Green Power Denmark finder, at de mange uklarheder berørt i det foregående kal-
der på at udstedelsen af bekendtgørelsen ledsages af en vejledning. En vejledning
bør bl.a. klargøre 1) Hvilke typer repoweringprojekter der er omfattet, 2) hvornår en
ændring ligger ud over almindeligt vedligehold og service, 3) hvornår projektæn-
dringer er eller ikke er væsentlige, og 4) hvilke muligheder udbudsretten efterlader
for repowering af parker etableret efter udbud.
Green Power Denmark ønsker at blive inddraget i en dialog om udformningen af en
vejledning. Green Power Denmark understreger, at en vejledning i sig selv ikke lø-
ser alle de mangler der er påpeget i dette høringssvar, hvorfor der også er behov for
ændringer i love og bekendtgørelser.
7
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0016.png
Green Power Denmark står til rådighed for en uddybende dialog om indholdet af
høringssvaret.
Med venlig hilsen
Green Power Denmark
Martin Risum Bøndergaard
Seniorchefkonsulent
8
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0017.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Dan Banja
Energistyrelsens officielle postkasse
Ida Engman Puibaraud; Ann Kristin Løvstrøm; Dan Banja
Høring af bekendtgørelse om en forenkling og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af
bestående elproduktionsanlæg på havet J.nr. 2023 - 3793: ES 95-24.
3. april 2024 10:09:59
image001.png
ES 95-24
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over
udkast til bekendtgørelse om en forenkling og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for
repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet.
ES har ikke bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice-President ECOGAS & Member of GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
P
Only print this e-mail if necessary.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0018.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Frederikke Vorborg
[email protected]
[email protected]; [email protected]
Journalnummer: 2023-3793 Høringssvar Foreningen af Rådgivende Ingeniører
5. april 2024 08:45:33
image001.png
Til Energistyrelsen
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, takker for muligheden for at afgive høringssvar til
tilsendte høring om udkast til bekendtgørelse om en forenkling og hurtig ansøgnings- og
tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet.
Arbejdet med energi- og klimapolitik, implementeringen af denne samt sammentænkning af
energi- og klimasektoren varetages af FRI’s Energi- og Klimaudvalg. Udvalget har som formål at
bidrage til, at den grønne omstilling af energi- og klimasektoren i Danmark foretages på et
velfunderet teknisk og samfundsøkonomisk grundlag.
Vedlagte høring omhandler eller modarbejder ikke ovennævnte formål.
FRI har derfor ingen bemærkninger til høringen.
FRI står for uafhængig rådgivning, til offentlige og private instanser i Danmark og udlandet.
FRI har videnbaserede meninger om samfundsudviklingen og arbejder for at påvirke denne i en
bæredygtig retning.
Med venlig hilsen
Frederikke
Frederikke Laura Vorborg
Konsulent
Energi -og Klimapolitik
Analyser
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
T: +45 35 25 37 45
M: +45 53 77 37 45
E-mail:
[email protected]
Hvis du vil holde dig opdateret på de områder, vi arbejder med i FRI, kan du tilmelde dig vores månedlige
nyhedsbrev her.
/tilmeld-nyhedsbrev
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0019.png
05.04.2024
RWEs høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om en forenklet og hurtigere ansøgnings- og
tilladelsesprocess for repowering af bestående produktionsanlæg på havet
RWE Renewables Denmark A/S takker for muligheden for at kommentere på udkast til bekendtgørelse
om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktions-
anlæg på havet.
Med en lang række aldrende havvindsparker, som allerede eller inden for en årrække skal foretage be-
slutning og dertilhørende driftsmæssige og økonomiske dispositioner for den videre drift, det være sig
levetidsforlængelse eller repowering, støtter RWE op om hensigten med bekendtgørelsen.
Dog kan det konstateres, at udkastet indeholder uklarheder som f.eks. definitioner, hvilket potentielt
kan føre til uhensigtsmæssigheder ift. processen for normal levetidsforlængelse, indførsel af bestem-
melser der kan modvirke en forenklet og hurtigere tilladelsesproces såvel som mangler, som vil kunne
strømline, ensrette og effektivisere tilladelsesprocessen.
RWE anbefaler derfor, at nedenstående præciseringer indarbejdes i den endelige bekendtgørelse:
Definitioner - § 2, nr. 2
Definitionen af ”væsentlig
ændring”
som ”en
projektændring, der i væsentligt omfang påvirker
anlæggets tekniske forhold
[…]”
bør præciseres, så det er mere klart, hvilke projektændringer,
der vil være omfattet. En klar definition er desuden vigtig ift. efterlevelse af § 5 og derfor også
for driften og hvis nødvendigt tilladelsesprocessen for havvindparker, som ønsker længevarende
levetidsforlængelse og ikke repowering som defineret i § 2 nr. 1.
Definition af
”natur
og miljøforhold
” bør også præciseres.
Det anbefales at definitionen præci-
seres ved at henvise til miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 13, hvilket også synes at være i tråd
med lovforslagets (L56) bemærkninger herom.
Behov for ny certificering i medfør af Certificeringsbekendtgørelsen (CAS-bekendtgørelsen) angi-
ves også som en væsentlig ændring. Det er uklart, hvorfor tekniske forhold som allerede regule-
res af anden lovgivning, også indgår som et kriterie i udkast til bekendtgørelsen, herunder når
udkast til bekendtgørelse allerede indeholder
”tekniske forhold”.
Det anbefales derfor, at refe-
rencen til CAS-bekendtgørelsen udelades, da en inkludering vil resultere i to sideløbende proces-
ser, hvilket umiddelbart virker i modstrid med formålet med bekendtgørelsen. Hertil kommer
også, at det fremgår af Energistyrelsens vejledning om CAS-bekendtgørelse, at flere
mindre væ-
sentlige ændringer
til sammen kan føre til en ny certificering (vejledning-til-bek1773_1.pdf
(ens.dk).
Det kan stå i modstrid med bekendtgørelsesudkastet
om ”væsentlige
ændringer
”.
Energistyrelsen bør
i den forbindelse overveje om forståelsen af ”væsentlig ændring” egentlig
harmonerer med CAS-bekendtgørelsen forståelse af, hvornår der er behov for nu certificering og
derfor hensigtsmæssigheden i at knytte de to forhold sammen, herunder når tekniske forhold
allerede er omfattet af udkastet.
Hvis henvisningen til CAS-bekendtgørelsen fastholdes, anbefales det, at Energistyrelsen indsæt-
ter henvisningen til CAS-bekendtgørelsen
efter ”tekniske forhold” og ikke
som nu efter natur og
miljøforhold. Herved grupperes de tekniske forhold.
Krav til ansøgningen - § 4 stk. 3
I henvisningen til
”relevant
miljø-og naturbeskyttelseslovgivning”
anbefales det, at den konkrete
lovgivning, der henvises til, angives i bekendtgørelsen. Herved sikres en klarere retstilstand.
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0020.png
05.04.2024
Orientering om drift og vedligehold - § 5
Det anbefales på det kraftigste, at denne bestemmelse udgår. Som bestemmelsen er formuleret
nu, indføres umiddelbart et yderligere myndighedslag, som har karakter af en præ-screening før
en screening efter miljøvurderingsloven. Dette taler imod formålet med bekendtgørelsen om at
sikre en mere forenklet og hurtigere tilladelsesproces. Således tilkommer det efter miljøvurde-
ringsloven bygherre at vurdere, om der er tale om en projektændring eller -udvidelse, der påvir-
ker miljøet væsentligt og herefter anmode om en screeningsafgørelse hos VVM-myndigheden.
Energistyrelsen bør derfor præcisere sammenhængen med bekendtgørelsesudkastet og miljø-
vurderingslovens kapitel 7 samt overveje om disse regler ikke allerede på tilstrækkelig vis hånd-
terer dette.
I tilknytning hertil bemærkes, at bemyndigelsesbestemmelsen i VE-lovens § 29 a, nr. 3, tager
sigte på at indføre en hurtig ansøgnings-og tilladelsesproces for repowering. Den foreslåede § 5
om orientering om drift og vedligehold synes dermed at falde udenfor, hvad bemyndigelsesbe-
stemmelsen kan rumme og hvad der er hjemmel til at fastsætte regler om med henvisning til
VE-lovens §29 a, nr. 3.
Stk. 2:
Hvis bestemmelsen fastholdes, skal der indføres en tidsfrist for Energistyrelsens sagsbe-
handling og deraf hvornår, Energistyrelsen senest skal meddele om der er behov for en § 25 til-
ladelse. RWE anbefaler, at tidsfristen indskrives som hurtigst muligt og ikke senere end 30 dage.
Behovet for en kort tidsfrist skyldes dels den interne planlægning af driften, dels håndtering af
kontrakter med underleverandører, som oftest allerede er indgået som rammeaftaler, der også
dækker, arbejde, der normalt ikke anses for en del af almindeligt vedligehold.
Øvrige forslag til tilføjelser i bekendtgørelsesudkast
Det bemærkes, at det generelt er vanskeligt at forstå bekendtgørelsesudkastets sammenhæng
med miljøvurderingslovens håndtering af projektændringer. Denne sammenhæng kunne derfor
med fordel tydeliggøres i udkastet. Som eksempel på uklarheden bemærkes, at et forløb efter
miljøvurderingsloven består i, at en ansøgning indsendes med beskrivelse af påvirkningen på
miljø mv. Herefter screenes for VVM-pligt og en VVM gennemføres, hvis dette er krævet. Bilaget
til miljøvurderingsloven angiver, hvilke oplysninger, der skal indgå i ansøgningen. I den forbin-
delse bør det af bekendtgørelsesudkastet fremgå mere præcist, hvordan Energistyrelsen an-
skuer ansøgningsprocessen. Som udkastets § 4, stk. 3, er udarbejdet, skal der med ansøgningen
indsendes
”oplysninger
om projektændringens påvirkning på miljø og natur”.
Men det er uklart,
om disse oplysninger reelt er en miljøkonsekvensrapport eller habitatvurderinger, eller om der i
stedet er tale om de oplysninger, der vil skulle indgå i en screeningsansøgning efter miljøvurde-
ringsloven.
Omfang, mulighed/behov for og krav til forundersøgelser (geofysik, geoteknik og miljøundersø-
gelser) fremgår ikke af bekendtgørelsen. Det vil være hensigtsmæssigt, at Energistyrelsen præci-
serer, hvorvidt det følger reglerne i VE-lovens § 22-23, hvilket formentlig er tilfældet.
I høringsbrevet fremgår, at bekendtgørelsen også vil implementere VEII direktivets artikel 16,
stk. 6, første afsnit hvor det fremgår, at
”Medlemsstaterne
letter repowering af eksisterende an-
læg for vedvarende energi ved at sikre en forenklet og hurtig tilladelsesproces. Varigheden af
denne proces må ikke overstige et år”.
Dog indeholder bekendtgørelsen ikke fristen på 1 år. Det
er uklart for RWE, hvorfor implementeringsforpligtelsen ikke er inkluderet i udkastet. Dette skal
særligt ses ud fra, at § 8, stk.1, i BEK 882/2023 heller ikke er konform med VEII direktivets be-
stemmelse, da den samlede tidsfrist for VE-tilladelser angives til maksimalt 2 år med mulighed
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0021.png
05.04.2024
for forlængelse. Det skal sikres, at denne bekendtgørelse og/eller BEK 882/2023 implementerer
fristen på 1 år for at sikre direktiv-konform implementering.
Slutteligt opfordres til, at Energistyrelsen udarbejder en vejledning, som beskriver ordningens
administrationsgrundlag og som indeholder et katalog med standardvilkår for en § 25-tilladelse
om repowering.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, står RWE selvfølgelig til rådighed for en evt. uddybning
og dialog om de angivne kommentarer.
Med venlig hilsen
Navn: Pernille Haaning
Navn: Thomas Hwan Jensen
Titel: VP Head of Offshore Development &
Titel: Head of Regulatory Affairs Denmark CEO Denmark
& Hydrogen Nordics
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0022.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Dansk Arbejdsgiverforening
Energistyrelsens officielle postkasse
Ida Engman Puibaraud; Ann Kristin Løvstrøm
SV: Høring af bekendtgørelse om en forenkling og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af
bestående elproduktionsanlæg på havet (ENS Id nr.: 3507154) / journalnummer 2023 - 3793
28. februar 2024 13:07:21
image002.jpg
image003.jpg
image004.jpg
image005.jpg
image006.png
Kære Ida Engman Puibaraud
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jeanet Danneberg Jepsen
Ledelsessekretær
signaturelogo_1
Vester Voldgade 113
1552 København V
Direkte
Mobil
Mail
Web
+45 33 38 92 76
+45 29 20 02 76
[email protected]
da.dk
Denne mail er tilsigtet en bestemt modtager og kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke den rette modtager, beder vi dig om at orientere os
ved at besvare denne mail og derefter slette den. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere, videresende eller bruge oplysninger fra denne mail, hvis
du ikke er den rette modtager.
Fra:
Ida Engman Puibaraud <[email protected]>
Sendt:
28. februar 2024 10:53
Cc:
Ann Kristin Løvstrøm <[email protected]>
Emne:
Høring af bekendtgørelse om en forenkling og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for
repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet (ENS Id nr.: 3507154)
Til relevante høringsparter.
Energistyrelsen sender hermed udkast til bekendtgørelse om en forenkling og hurtig
ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet
i høring. Se bekendtgørelsen på høringsportalen:
Høringsdetaljer - Høringsportalen
(hoeringsportalen.dk).
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0023.png
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest
fredag
den 5. april 2024.
Høringssvaret bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
samt angivelse af journalnummer 2023 - 3793.
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft 1. juli 2024.
Eventuelle spørgsmål til udkastet til bekendtgørelse om en forenkling og hurtig
ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet
kan rettes til Ann Kristin Løvstrøm:
[email protected]
og Ida Engman Puibaraud:
[email protected].
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved
afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Med venlig hilsen Ann Kristin Løvstrøm og Ida Engman Puibaraud
Med venlig hilsen / Best regards
Ida Engman Puibaraud
Fuldmægtig
Havvind II
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 95 52 18
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om,
hvordan vi behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-
personoplysninger
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0024.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Pia Saxild
Energistyrelsens officielle postkasse
Ann Kristin Løvstrøm; Ida Engman Puibaraud
SV: Høring af bekendtgørelse om en forenkling og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af
bestående elproduktionsanlæg på havet (ENS Id nr.: 3507154)
1. marts 2024 15:03:25
image002.jpg
image003.png
Forbrugerrådet Tænk vurderer, at denne konkrete høring ligger uden for vores for tiden prioriterede
arbejdsområder og vil derfor undlade at forholde os hertil. Forbrugerrådet Tænk kan således ikke
tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det modsatte. For en god ordens skyld skal det
understreges, at Forbrugerrådet Tænk stadig er interesseret i at modtage høringer inden for området.
Med venlig hilsen
Christian Sand
T
+45 7741 7741
FORBRUGERPOLITISK MEDARBEJDER
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N
Fra:
Ida Engman Puibaraud <[email protected]>
Sendt:
28. februar 2024 10:51
Cc:
Ann Kristin Løvstrøm <[email protected]>
Emne:
Høring af bekendtgørelse om en forenkling og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for
repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet (ENS Id nr.: 3507154)
Til relevante høringsparter.
Energistyrelsen sender hermed udkast til bekendtgørelse om en forenkling og hurtig
ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet
i høring. Se bekendtgørelsen på høringsportalen:
Høringsdetaljer - Høringsportalen
(hoeringsportalen.dk).
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest
fredag
den 5. april 2024.
Høringssvaret bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
samt angivelse af journalnummer 2023 - 3793.
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft 1. juli 2024.
Eventuelle spørgsmål til udkastet til bekendtgørelse om en forenkling og hurtig
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868558_0025.png
ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet
kan rettes til Ann Kristin Løvstrøm:
[email protected]
og Ida Engman Puibaraud:
[email protected].
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved
afgivelse af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Med venlig hilsen Ann Kristin Løvstrøm og Ida Engman Puibaraud
Med venlig hilsen / Best regards
Ida Engman Puibaraud
Fuldmægtig
Havvind II
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 95 52 18
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om,
hvordan vi behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-
personoplysninger