Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 282
Offentligt
2868557_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Havvind II + III
Dato
25-04-2024
J nr.
2023 - 3793
/ANWL/IDGMP
Høringsnotat vedr. bekendtgørelse om en forenklet og hurtig ansøgnings- og
tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet
Bekendtgørelse om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for
repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet har været i ekstern høring i
perioden den 28. februar 2024 til 5. april 2024.
Der er modtaget i alt ni høringssvar i høringsperioden.
Følgende fem høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
-
-
-
-
-
Energinet
RWE
Dansk Industri
Dansk Erhverv
Green Power Denmark
Følgende fire høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til
bekendtgørelsen:
-
-
-
-
Dansk Arbejdsgiverforening
Forbrugerrådet Tænk
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. Høringssvarene kan læses i sin helhed
på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende 16 emner:
Nr. 1: Opfyldelse af EU-retlige forpligtelser
Nr. 2: Markedsinitieret ansøgning
Nr. 3: Forundersøgelser ifm. repowering
Energistyrelsen
Nr. 4: Pluspowering
Nr. 5: Repowering og levetidsforlængelse af udbudsparker
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0002.png
Nr. 6: Forenkling og gennemsigtighed
Nr. 7: Tidsfrister for tilladelsesprocessen
Nr. 8: Vejledning om repowering
Nr. 9: Præcisering af ”bestående” anlæg
Nr.10: Anvendelsesområde
Nr. 11: Præcisering af ”væsentlige ændringer”
Nr. 12: Reference til certificering
Nr. 13: Præcisering af ”natur- og miljøforhold”/”relevant natur- og miljøbeskyttelses-
lovgivning
Nr. 14: Orientering
Nr. 15: Nettilslutning
Nr. 16: Kabler og transformerstationer
Ad nr. 1: Opfyldelse af EU-retlige forpligtelser
Green Power Denmark anfører, at Danmark med L56 og nærværende
bekendtgørelse om repowering på havet, samt lovforslag om lukning af åben-dør-
ordningen, vanskeliggør processen for repowering. Dette skyldes, at der efter 1. juli
2024 ikke som hidtil vil være muligt at søge om tilladelse til repowering i sin mest
effektive form, hvor man gennemfører en fuld udskiftning af en eksisterende
havvind-møllepark med nye højere og mere effektive vindmøller – såkaldt ’fuld
repowering’.
Green Power Denmark anfører derudover, at Energistyrelsen ved deres fortolkning
indskrænker definitionen af repowering, idet Energistyrelsen opstiller et
selvopfundet genanvendelseskriterium i relation til definitionen af ”bestående”
anlæg.
Green Power Denmark er derfor af den opfattelse, at dansk ret efter 1. juli 2024 i
endnu højere grad er længere fra at opfylde sine EU-forpligtelser, end tidspunktet
for modtagelse EU Kommissionens begrundede udtalelse i september 2022. Green
Power Denmark opfordrer derfor regeringen og Folketinget til hurtigt at finde nye
initiativer som letter processen for at søge om repowering på havet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der med lukning af åben dør-ordningen og med L56
Side 2/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0003.png
og bekendtgørelsen om repowering ikke ændres på eksisterende muligheder for at
søge repowering.
VE II-direktivets definition på repowering er en ændring (fornyelse) af et
eksisterende elproducerende anlæg, som ved en delvis eller fuld udskiftning af
f.eks. anlæg eller driftssystemer (”installations or operating systems”), erstatter eller
forøger den eksisterende kapacitet eller produktivitet i anlægget. I sin fortolkning af
”bestående” anlæg, lægger Energistyrelsen til grund, at der skal være tale om et
anlæg, der allerede er opført og idriftsat. Denne fortolkning understøttes flere
steder af VE ll-direktivets præambel, herunder af betragtning nr. 51, hvor det
tekstnært fremgår ”repowering of existing renewable energy plants”.
Repowering af et eksisterende anlæg er knyttet op på en ændring af
etableringstilladelsen udstedt i medfør af VE-lovens § 25, og forudsætter derfor en
vis genanvendelse af placering, projektkomponenter og infrastruktur for, at der kan
være tale om en ændring af et bestående anlæg. Genanvendelseskriteriet
understøttes ligeledes af VE II-direktivets præambel nr. 38, hvoraf det fremgår, at
“repowering includes further benefits such as the existing grid connection, a likely
higher degree of public acceptance and knowledge of the environmental impact”.
Energistyrelsen bemærker, at eksemplet i høringssvaret forudsætter en fuld
nedtagelse af et anlæg (dekommissionering) med henblik på at etablere et nyt
projekt på samme areal. Idet der ikke er tale om en ændring af et eksisterende
anlæg, men etablering af et nyt projekt på samme areal, vil der således ikke være
tale om repowering, jf. VE-lovens § 25, men derimod om et nyt projekt, som kræver
en ny forundersøgelsestilladelse, jf. VE-lovens § 22. Med eksemplet vil der ikke,
hverken før eller efter lukningen af åben dør-ordningen og ikrafttrædelsen af L56 og
bekendtgørelsen om repowering, kunne opnås tilladelse til repowering, idet det ikke
falder inden for den af VE II-direktivet fastsatte definition af repowering.
En ansøgning om repowering, som efter en konkret vurdering vurderes at være så
væsentlig, at der er tale om etablering af et nyt elproduktionsanlæg, falder derfor
uden for definitionen af repowering.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har, i samarbejde med relevante
ministerier, afklaret, at ansøgninger om repowering ikke er i strid med EU-retten.
Energistyrelsen bemærker hertil, at tildelingen af nye forundersøgelsestilladelser til
nye kommercielle projekter, med undtagelse af mindre testprojekter under åben
dør-ordningen, udgør ulovlig statsstøtte og derfor ikke kan tildeles.
Det vurderes på den baggrund, at Danmark ved ikrafttrædelse af bekendtgørelsen
den 1. juli 2024 vil leve fuldt op til sine EU-retlige forpligtelser, idet bekendtgørelsen
fastsætter en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af
bestående elproduktionsanlæg på havet, i tråd med VE ll-direktivets definitionen på
repowering, jf. artikel 2, nr. 10 og artikel 16, stk. 6, første afsnit.
Side 3/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0004.png
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 2: Markedsinitieret ansøgning
Green Power Denmark foreslår, at der fremadrettet bør være et åben dør-spor for
markedsinitieret ansøgning om fuld repowering på havet, i form af enten en
vederlagsfri ‘først-til-mølle’-tildeling eller ved en model, hvor ansøgning udløser
konkurrence. Green Power Denmark oplyser, at sådanne modeller i kombination
med ophævelse af statslige arealreservationer vil muliggøre fuld repowering af
udbudte havvindmølleparker, hvor udbudsretten kan risikere at sætte meget
restriktive begrænsninger for partiel repowering i kombination med
levetidsforlængelser.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at de af Green Power Denmark foreslåede modeller,
hvorefter der gives en vederlagsfri ‘først-til-mølle’-tildeling eller hvor en ansøgning
udløser konkurrence, må betragtes som eksempler på etablering af nye projekter,
og ikke modeller om ansøgning om repowering.
Det bemærkes i denne sammenhæng, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, i
samarbejde med relevante ministerier, har vurderet, at tildelingen af nye
forundersøgelsestilladelser til nye kommercielle projekter, med undtagelse af
mindre testprojekter under åben dør-ordningen, udgør ulovlig statsstøtte og derfor
ikke kan tildeles.
Det bemærkes, at den tidligere regering sammen med et bredt flertal af
Folketingets partier ifm. Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 har besluttet, at
den danske havvindsressource skal nyttiggøres. Eksport af grøn strøm til Europa
giver behov for meget store og langsigtede investeringer på elmarkedet, havvinds-
og brintområdet. Det er derfor vigtigt, at rammevilkårene sættes rigtigt og
begrænser usikkerheden. Sammen med blandt andre industrien, EU og landene
omkring Danmark vil regeringen derfor se på, hvordan havvindudbygningen i
fremtiden bedst indrettes. Det skal bl.a. ske ifm. analysen om Godt Købmandskab,
som blev aftalt med Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022.
Der henvises til høringssvar nr. 1 om opfyldelse af EU-retlige forpligtelser.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 3: Forundersøgelser ifm. repowering
Green Power Denmark, Dansk Erhverv, Dansk Industri og RWE anfører, at
forundersøgelser, herunder geofysik, geoteknik og miljøundersøgelser ikke fremgår
af bekendtgørelsen. Dansk Erhverv, Dansk Industri og RWE opfordrer til, at det
præciseres i bekendtgørelsen, hvorvidt det følger af reglerne i VE-lovens §§ 22-23.
Side 4/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0005.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at repowering er en væsentlig ændring af det
bestående anlæg og følger af VE-lovens § 25. Forundersøgelsestilladelser, som er
omfattet af VE-lovens §§ 22 og 23, falder uden for bekendtgørelsens
anvendelsesområde, og præciseres derfor ikke yderligere. Høringssvarene har ikke
givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 4: Pluspowering
Green Power Denmark efterlyser en afklaring af hvilke regler, der kan benyttes i det
tilfælde, hvor man i forbindelse med et eksisterende VE-projekt ønsker at forøge
kapaciteten – hvad enten det sker ved at sætte større generatorer på eksisterende
møller, ved tilføjelse af ekstra møller på samme eller tilstødende arealer, eller ved
tilslutning af eksempelvis flydende solcelleanlæg eller bølgekraftanlæg til en
eksisterende vindmøllepark (såkaldt ’pluspowering’).
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at definitionen på repowering jf. bekendtgørelsen,
er en ”fornyelse af elproduktionsanlæg, som producerer VE-elektricitet,
herunder fuld eller delvis udskiftning af anlæg eller driftssystemer og udstyr
med henblik på at erstatte kapacitet eller for at øge anlæggets produktivitet
eller kapacitet”. Det vil være en konkret vurdering af den ansøgte
projektændring, hvorvidt ændringen er omfattet af bekendtgørelsens
anvendelsesområde eller vurderes som en etablering af et nyt kommercielt
projekt, og derfor falder uden for definitionen af repowering.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 5: Repowering og levetidsforlængelse af udbudsparker
Green Power Denmark anfører, at det er afgørende for Danmarks efterlevelse af
direktivforpligtelserne, at det præciseres hvilket mulighedsrum, der findes for
repowering af eksisterende havvindmølleparker etableret efter udbud.
Dansk Erhverv og Dansk Industri opfordrer til, at den juridiske vurdering vedr.
længere levetidsforlængelse for udbudsparker snart bør foreligge, og anfører at
hvis vurderingen viser, at en levetidsforlængelse er juridisk muligt, bør det
præciseres i bekendtgørelsen, da repowering ofte kan føre til en teknisk længere
levetid.
Energistyrelsens bemærkninger:
Vurdering af en ansøgning om repowering af en eksisterende havvindmøllepark,
der er etableret efter udbud, vil altid bero på en konkret vurdering af omfanget af
projektændringen og det udbudte projekt.
Energistyrelsen henviser i denne forbindelse til udbudslovens § 178, stk. 2,
hvorefter en ændring af en kontrakt anses for at være en ændring af
grundlæggende elementer, når den bevirker, at kontraktens karakter er væsentlig
Side 5/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0006.png
forskellig fra den oprindelige kontrakt, medmindre andet følger af udbudslovens §§
179-183.
I vurderingen af omfanget af projektændringen og det udbudte projekt, skal det
konkret vurderes om den ansøgte projektændring, såfremt den havde været
tilstede på tidspunktet for det oprindelige udbud af havvindmølleparken, ville have
haft betydning for udfaldet af udbuddet, herunder hvem der måtte have interesse i
at deltage i processen og de afgivne bud.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at nærværende bekendtgørelse kun har til
formål at fastsætte rammer for ansøgnings- og tilladelsesprocessen for repowering
på havet, og således ikke forlængelse af elproduktionstilladelsen
(levetidsforlængelse). Forlængelse af elproduktionstilladelsen reguleres
selvstændigt efter VE-lovens § 29.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 6: Forenkling og gennemsigtighed
Green Power Denmark, Dansk Erhverv, Dansk Industri og RWE anfører, at
bekendtgørelsen ikke leverer på det erklærede formål om at skabe en forenklet og
hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces, herunder hvilke typer repoweringprojekter
der er omfattet, og hvad der udgør en ’væsentlig ændring’.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer sig Green Power Denmark, Dansk Erhverv, Dansk Industri
og RWE’s bemærkninger.
Energistyrelsen bemærker i denne sammenhæng, at formålet med
bekendtgørelsen er at implementere VE II-direktivets artikel 16, stk. 6, første afsnit,
ved at fastsætte regler om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces
for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet.
Bekendtgørelsen vil med sin nuværende udformning skabe øget klarhed gennem
forskellige definitioner og krav til ansøgningsmaterialet. Der er således fastsat en
negativ afgrænsning af definitionen af repowering i medfør af § 1, stk. 2, nr. 1 og 5,
ligesom bekendtgørelsen i § 2, nr. 2 definerer en ”væsentlig ændring” og § 4
opstiller minimumskrav til indhold i ansøgning. Bekendtgørelsen § 4, stk. 3, indfører
en forenkling af ansøgningsprocessen, idet der i forbindelse med en ansøgning om
repowering kun skal indsendes oplysninger om projektændringens påvirkning af
miljø og natur, og således ikke for projektet i sin helhed.
Det vil altid være en konkret vurdering, om den ansøgte projektændring falder
inden for bekendtgørelsens anvendelsesområde, hvornår der er tale om en
væsentlig ændring og hvilke oplysninger Energistyrelsen skal bruge for at træffe
afgørelse. En yderligere præcisering vil derfor være uhensigtsmæssig.
Side 6/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0007.png
Energistyrelsen kan i denne forbindelse oplyse, at bekendtgørelsen følges op af en
vejledning, som forventes offentliggjort hurtigst muligt efter bekendtgørelsens
ikrafttræden. Der henvises til høringssvar nr. 8 om vejledning om repowering.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 7: Tidsfrister for tilladelsesprocessen
Dansk Erhverv, Dansk Industri og RWE opfordrer til, at tidsfristen for repowering på
et år, implementeres i bekendtgørelsen og gør samtidig opmærksom på, at
tidsfristerne i gældende bekendtgørelse nr. 882, af 20. juni 2023 om kontaktpunkt
og tidsfrister for VE-tilladelsesprocessen, ikke er konform med den seneste
ændring til VE ll-direktivet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker i denne sammenhæng, at der med implementeringen af
den seneste ændring af VE II-direktivet arbejdes på en rammebekendtgørelse, som
ændrer den eksisterende bekendtgørelse om kontaktpunkt og tidsfrister for VE-
processer, og blandt andet fastsætter tidsfrister for repowering på havet.
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft 1. juli 2024.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 8: Vejledning om repowering
Green Power Denmark, Dansk Erhverv, Dansk Industri, og RWE opfordrer til, at
bekendtgørelsen følges op af en vejledning, som beskriver ordningens
administrationsgrundlag, og som indeholder et katalog med standardvilkår for en §
25-tilladelse.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen om en forenklet og hurtig
ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg
på havet, følges op af en vejledning, som forventes at bidrage til en større
gennemsigtighed af anvendelsesområde og procestrin.
Vejledningen forventes tillige at beskrive processen for ansøgning om forlængelse
af elproduktionstilladelse (levetidsforlængelse) på havet.
Vejledningen forventes offentliggjort hurtigst muligt efter ikrafttrædelse af
bekendtgørelsen.
Nr. 9: Præcisering af ”bestående” anlæg
Energinet anfører, at det er nødvendigt med en præcisering af ”bestående”
elproduktionsanlæg.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at ”bestående” anlæg i relation til VE-lovens § 25, blev
Side 7/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0008.png
overført i forbindelse med, at elforsyningslovens §§ 13-18 blev overført til lov om
fremme af vedvarende energi i 2008.
Bestående anlæg skal forstås som det anlæg, der allerede er opført og idriftsat.
Repowering er således knyttet op på en ændring af etableringstilladelsen i medfør
af VE-lovens § 25 og forudsætter derfor en vis genanvendelse af placering,
projektkomponenter og infrastruktur i et sådant omfang, at der kan siges at være
tale om ændringer af et bestående anlæg.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad. nr. 10: Anvendelsesområde
Energinet bemærker, at bekendtgørelses § 1, stk. 2, nr. 1, giver Energinet
forståelsen af, at bekendtgørelsen kun finder anvendelse på elproduktionsanlæg
placeret på havet, og at det derfor er forventeligt, at der kommer en tilsvarende
bekendtgørelse som regulerer repowering for elproduktionsanlæg på land.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det er korrekt, at bekendtgørelsens
anvendelsesområde kun omfatter repowering af elproduktionsanlæg på havet. Det
er ikke forventningen, at der kommer en tilsvarende bekendtgørelse vedrørende
repowering af elproducerende anlæg på land. Behandling af projektændringer på
land, der kategoriseres som repowering, sker inden for de eksisterende
lovgivningsmæssige rammer i blandt andet elforsyningsloven.
Ad nr. 11: Præcisering af ”væsentlige ændringer”
Green Power Denmark, Dansk Erhverv, Dansk Industri, og RWE opfordrer til, at
definitionen af en ’væsentlig ændring’ som ’en projektændring der i væsentligt
omfang påvirker anlæggets tekniske forhold’ bør præciseres i bekendtgørelsen,
idet definitionen er afgørende ift. længerevarende levetidsforlængelse.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det ikke er muligt at præcisere ”væsentlig ændring” i
bekendtgørelsens § 2. nr. 2, da det altid vil være en konkret vurdering af de
tekniske forhold og projektets omfang, hvorvidt projektændringen udgør en
væsentlig ændring.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 12: Certificering
Green Power Denmark og RWE opfordrer til, at bekendtgørelsens § 2, nr. 2,
undlader referencen til bekendtgørelse om teknisk certificering og servicering af
vindmøller m.v. (CAS-bekendtgørelsen) i relation til vurdering af ”væsentlig
ændring”. Det anføres, at der med referencen skabes risiko for uklarheder i
forbindelse med tekniske forhold, som allerede reguleres af anden lovgivning og at
referencen derfor vil resultere i to sideløbende processer.
Side 8/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0009.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen anerkender de anførte problematikker, som referencen til CAS-
bekendtgørelsen kan give anledning til. Energistyrelsen imødekommer herefter
Green Power Denmark og RWE’s opfordring om at undlade referencen til
bekendtgørelse, som herefter udgår af bekendtgørelsen § 2, nr. 2.
Ad nr. 13: Præcisering af ”natur- og miljøforhold” /”relevant natur- og
miljøbeskyttelseslovgivning”
Green Power Denmark, Dansk Erhverv, Dansk Industri og RWE opfordrer til, at
bekendtgørelsens § 2, nr. 2 og § 4, stk. 3, præciseres med henvisning til konkret
lovgivning, så der sikres en mere klar retstilstand. Green Power Denmark opfordrer
til, at det som minimum præciseres i vejledningen.
RWE anfører endvidere, at det i bekendtgørelsen bør præciseres, hvordan
Energistyrelsen anskuer ansøgningsprocessen, da det er uklart om oplysninger om
projektændringens påvirkning på miljø og natur henviser til en
miljøkonsekvensrapport, en habitatvurdering eller om oplysninger, der skal indgå i
en screeningsansøgning efter miljøvurderingsloven.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det vil afhænge af den pågældende ændring, hvilke
miljø- og naturbeskyttelsesregler, der finder anvendelse. Det tilkommer endvidere
bygherre efter miljøvurderingsloven at vurdere, om der er tale om en
projektændring eller -udvidelse, der påvirker miljøet væsentligt, og herefter indgive
en skriftlig ansøgning om en afgørelse efter § 21 i miljøvurderingsloven. Det
forventes at blive præciseret i en vejledning om repowering, hvilke miljøregler der
kan være relevante at iagttage ift. ansøgninger om repowering.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 14: Orientering
Green Power Denmark, Dansk Erhverv, Dansk Industri og RWE opfordrer til, at
bekendtgørelsens § 5, stk. 1 vedr. orientering af projektændringer, som medfører
uvæsentlige projektændringer, udgår af bekendtgørelsen. Det anføres, at
bestemmelsen medfører et nyt bureaukratisk procestrin, som er i strid med formålet
om at skabe en mere forenklet ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen imødekommer Green Power Denmark, Dansk Erhverv, Dansk
Industri og RWE’s opfordring til at lade § 5 vedr. orienteringspligt udgå, med
henblik på at sikre en mere forenklet ansøgnings- og tilladelsesproces for
repowering.
Ad nr. 16: Nettilslutning
Energinet bemærker, at en ændring af det tilsluttede elproduktionsanlæg reguleres
Side 9/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0010.png
og vurderes med afsæt i forordningen NC RfG (EU 2016/631) (RfG-forordningen),
og at det ikke på baggrund af bekendtgørelsens udformning fremgår klart, hvad en
tilladelse fra Energistyrelsen giver tilladelse til.
Energinet anfører, at det ikke umiddelbart fremgår af bekendtgørelsen, at den
væsentlige ændring, som Energistyrelsen vil træffe afgørelse om, ikke kan
omhandle tilladelse til ændringer af et elproduktionsanlægs elektriske
karakteristika, nominel aktiv effekt, anlægsegenskaber, nettilslutningsaftaler mv.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at en væsentlig ændring af et elproduktionsanlæg på
havet kræver tilladelse efter VE-lovens § 25. En væsentlig ændring kan
eksempelvis indbefatte udskiftning af delkomponenter af en havvindmøllepark, men
hvorvidt en ændring er væsentlig vil være en konkret vurdering af det enkelte
projekt. RfG-forordningen (Kommissionens forordning (EU) 2016/631 af 14. april
2016 om fastsættelse af netregler om krav til nettilslutning for produktionsanlæg)
regulerer de tekniske krav, som anlægget skal leve op til i forbindelse med
tilslutningen til transmissionsnettet.
Såfremt nettilslutning af et elproduktionsanlæg på havet sker på
transmissionsniveau, er det Energinet der inden for gældende EU- og national
regulering varetager tilslutningsopgaven, og som i den forbindelse bl.a. fastsætter
de tekniske krav anlægget skal leve op til.
Energistyrelsens vurdering af om der kan opnås tilladelse efter VE-lovens § 25
indebærer ikke, uanset om der er tale om etablering af nye anlæg eller ændring af
bestående anlæg (herunder repowering), en vurdering efter RfG forordningen af
anlægget eller opstillers nettilslutningsaftale. Tilladelse til repowering efter VE-
lovens § 25 giver alene mulighed for, at anlægsejer kan foretage ændringer af
anlægget, herunder repowering. Der forventes, i overensstemmelse med
Energistyrelsens praksis, at blive stillet vilkår om gyldig nettilslutningsaftale i en §
25-tilladelse udstedt af Energistyrelsen. Det er den enkelte anlægsejers ansvar at
indgå i dialog med Energinet om betydningen for nettilslutningen af
elproduktionsanlægget i forbindelse med bl.a. en repowering, såfremt tilslutningen
sker på transmissionsniveau. Energistyrelsen bemærker generelt, at tilsvarende er
gældende for tilslutning på distributionsniveau.
Energistyrelsen bemærker, at det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, nr. 4, at
bekendtgørelsen ikke finder anvendelse på krav og aftaler i forhold til tilslutning til
det kollektive elforsyningssystem eller ændring af eksisterende tilslutningsaftaler.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 17: Kabler og transformerstationer
Energinet bemærker, at visse elproduktionsanlæg på havet er tilsluttet offshore-
platforme ejet af Energinet, og at repowering af disse elproduktionsanlæg i praksis
Side 10/11
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 282: Bekendtgørelse og høringsnotat om repowering på havet, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2868557_0011.png
også vil kræve en levetidsforlængelse af Energinets platforme samt de elektriske
anlæg, der er placeret på platformene. Energinet opfordrer derfor til at dette
indtænkes i både ansøgnings- og godkendelsesprocessen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det er en konkret vurdering, om der i forbindelse med
repowering af et bestående elproduktionsanlæg på havet skal ske ændringer i
anlæggets nettilslutning, herunder om der skal ske fysiske ændringer i
elforsyningsnet og -anlæg ejet af Energinet. En sådan vurdering foretages af
Energinet og er uafhængig af Energistyrelsens vurdering af, hvorvidt der kan
meddeles tilladelse til repowering efter § 25 i VE-loven. Ændringer i Energinets
elforsyningsnet og -anlæg på havet kan dog tillige være omfattet af tilladelseskrav i
henhold til gældende regulering.
Energistyrelsen bemærker, at det er anlægsejers ansvar at indgå i dialog med
Energinet i forbindelse med ændring af et elproduktionsanlæg på havet, herunder i
forbindelse med repowering af et bestående elproduktionsanlæg, såfremt tilslutning
af anlægget sker på transmissionsniveau.
Høringssvaret har således ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Side 11/11