Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 275
Offentligt
2860716_0001.png
Hvad skal der til for at løse
udfordringerne med manglende
arbejdskraft til den grønne omstilling?
Anbefalinger til fremtidens grønne arbejdsmarked
KEF-ekspertmøde, den 2. maj 2024
Peter Andreas Norn, programchef, CONCITO
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0002.png
Fremtidens grønne arbejdsmarked
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0003.png
Anbefalingerne adresserer
tre kerneudfordringer i den
grønne omstilling
1.
Arbejdskraft: Mere arbejdskraft er en
forudsætning for at løfte den grønne
omstilling
2. Opkvalificering: Alle skal i større eller
mindre grad opkvalificeres til den
grønne omstilling
3.
Uddannelse: Flere unge skal gå den
tekniske vej og søge ind på
erhvervsuddannelserne
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0004.png
| Stigende
efterspørgsel på
arbejdskraft til at
realisere de
investeringer,
der skal foretages
i den grønne
omstilling |
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0005.png
| Stigende behov
for, på tværs af
arbejdsmarkedet,
at alle i større eller
mindre grad
opkvalificeres
til den grønne
omstilling |
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0006.png
| Mismatch
mellem de
kompetence-
profiler, der vil
blive efterspurgt
på fremtidens
grønne arbejds-
marked, og det,
der i dag
uddannes til i
Danmark |
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0007.png
8 anbefalinger
CONCTIO og Tænketanken Mandag Morgen foreslår:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Prioriter arbejdskraften til den grønne omstilling.
National handleplan for uddannelse og kompetencer.
Understøt den dobbelte grønne og digitale omstilling.
Styrk incitamenterne for forpligtende partnerskaber.
Styrk erhvervsuddannelserne.
Flere unge med en videregående STEM-uddannelse.
Mere og bedre efter- og videreuddannelse.
Øg rekruttering, og fasthold udenlandsk arbejdskraft.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0008.png
1. Prioriter arbejdskraften til den grønne omstilling
1.1 | Klima- og miljøpolitik skal konsekvensvurderes ift. forventet merbehov for
arbejdskraft
Det anbefales, at der ved alle større klimaaftaler foretages en konsekvensvurdering af det
forventede merbehov for arbejdskraft, og at der afsættes de nødvendige midler til
rekrutterings- og opkvalificeringsindsatser.
1.2 | Løbende monitorering af udfordringen med at skaffe arbejdskraft til den
grønne omstilling
Udfordringer med arbejdskraft og opkvalificering bør håndteres mere rettidigt. Derfor
anbefaler vi, at staren foretager en løbende monitorering af udfordringen med at skaffe
arbejdskraft til den grønne omstilling.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0009.png
2. National handleplan for uddannelse og
kompetencer
2.1 | Etablér et nationalt kompetenceråd
Det anbefales, at der etableres et uafhængigt råd bestående af eksperter, som af egen drift
undersøger og analyserer uddannelsesområdet og arbejdsmarkedet.
2.2 | De nødvendige ressourcer til videregående VEU skal sikres
Regeringen bør sikre, at der er tilstrækkeligt med ressourcer til videregående VEU på
baggrund af behovsvurderinger foretaget af det nationale kompetenceråd.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0010.png
3. Understøt den dobbelte grønne og digitale
omstilling
3.1 | Ekstra indsats for at styrke de basale færdigheder, herunder de digitale
Det anbefales, at Børne- og Undervisningsministeriet afdækker, hvordan de basale
færdigheder, herunder de basale digitale færdigheder, kan styrkes gennem efter- og
videreuddannelsesindsatser.
3.2 | Digitaliseringsstrategien skal i større grad understøtte den grønne
omstilling
Det anbefales, at regeringen i større grad bruger de offentlige digitaliseringsstrategier til at
understøtte den grønne omstilling, så man også politisk arbejder på at udnytte det store
potentiale for både klima, miljø og erhvervsliv, som den dobbelte grønne og digitale
omstilling rummer.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0011.png
4. Styrk incitamenterne for forpligtende
partnerskaber
4.1 | Strategiske partnerskaber på AMU-området
Det anbefales, at arbejdsmarkedets parter reviderer rammerne inden for den eksisterende
efterspørgselsdrevne partnerskabsmodel og udbreder denne nationalt.
4.2 | Styrk samarbejdet på tværs af uddannelsessystemet
Det anbefales, at Uddannelses- og Forskningsministeriet nedsætter en arbejdsgruppe, der
undersøger, hvordan man kan styrke tværfagligheden på tværs af uddannelsessystemet.
4.3 | Forankring af tværfaglighed i de 13 nationale erhvervsklynger
Derfor anbefaler vi, at Uddannelses- og Forskningsministeriet sikrer, at det tværsektorielle
perspektiv forankres i de 13 nationale klynger.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0012.png
5. Styrk erhvervsuddannelserne
5.1 | Samplacér ungdomsuddannelser, hvor det er muligt
Det anbefales at der arbejdes for at samplacere 10. klasse, gymnasiale uddannelser,
erhvervsuddannelser og EUX i fælles campusområder hvor muligt.
5.2 | Styrk undervisningen til den grønne omstilling på erhvervsskolerne
Det anbefales at opkvalificering af lærerne på erhvervsskolerne styrkes og adgang til
tidssvarende udstyr og læremidler forbedres.
5.3 | Tydeliggør karriereveje og muligheder for videreuddannelse for
erhvervsuddannede
Det anbefales at der afsættes midler til en indsats, der tydeliggør karriereveje og
udviklingsmuligheder inden for de erhvervsfaglige uddannelser
5.4 | Fortsæt og udbred de nationale videnscentre
Det anbefales, at regeringen fortsætter med at afsætte midler til videnscentrene og udbreder
konceptet til jordbrugs- og skovbrugsuddannelserne.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0013.png
6. Flere unge med en videregående
STEM-uddannelse
6.1 | Styrk interessen for STEM blandt børn og unge
Det anbefales, at man på trepartsniveau arbejder med at styrke kompetencer til den grønne
omstilling og den tværfaglige forståelse blandt grundskole- og
ungdomsuddannelsesundervisere.
6.2 | Styrk den kønslige mangfoldighed på STEM-uddannelserne, og få flere
kvinder til at gå STEM-vejen
Det anbefales at der stilles krav til grundskoler, ungdomsuddannelser og de videregående
uddannelsesinstitutioner der sikrer en systematisk og længerevarende indsats der bidrager
til en bedre kønsbalance i uddannelserne.
6.3 | Afskaf den geografiske dimensionering, og skab mere plads på STEM-
uddannelserne
Det anbefales at staten afskaffer geografisk dimensionering for optag på uddannelser i de
store byer inden for fag med høj efterspørgsel.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0014.png
7. Mere og bedre efter- og videreuddannelse
7.1 | Skab et mere fleksibelt VEU-system
Det anbefales at fleksibiliteten styrkes ved at blandt andet mere læring foregår i
virksomhederne, brug af flere digitale læringsmidler og blended learning, og garantier for at
kurser afholdes.
7.2 | Styrk kvaliteten i undervisningen
Det anbefales at der afsættes ressourcer til, og laves planer for, kontinuerlig opkvalificering
af lærerne i AMU-systemet, og sikring af mere virksomhedsforlagt og -tilpasset undervisning
samt en plan for at sikre fastholdelse og rekruttering til undervisningsstillinger.
7.3 | Etablér et nationalt sekretariat til at understøtte opkvalificering til den
grønne omstilling
Sekretariatet skal servicere virksomheder ved at afdække og hjemtage økonomiske
refusionsmidler, rådgive om udbuddet og understøtte uddannelsesplanlægningen i
smv’er.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0015.png
8. Øg rekruttering, og fasthold udenlandsk
arbejdskraft
8.1 | Barriereanalyse
Det anbefales at udarbejde en analyse, der skal afdække de centrale lovgivningsmæssige
barrierer for rekruttering og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft.
8.2 | Hurtig indslusning på og fastholdelse af udenlandske dimittender på det
danske arbejdsmarked
Det anbefales at styrke indsatsen for at indsluse og fastholde udenlandske dimittender.
8.3 | Kombinerede sprog- og opkvalificeringsforløb til udenlandsk arbejdskraft
Det anbefales, at der i AMU-systemet udvikles kombinerede sprog- og
opkvalificeringskurser målrettet udenlandsk ufaglært og faglært arbejdskraft.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0016.png
8 anbefalinger
CONCTIO og Tænketanken Mandag Morgen foreslår:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Prioriter arbejdskraften til den grønne omstilling.
National handleplan for uddannelse og kompetencer.
Understøt den dobbelte grønne og digitale omstilling.
Styrk incitamenterne for forpligtende partnerskaber.
Styrk erhvervsuddannelserne.
Flere unge med en videregående STEM-uddannelse.
Mere og bedre efter- og videreuddannelse.
Øg rekruttering, og fasthold udenlandsk arbejdskraft.
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 275: Materiale fra åbent ekspertmøde den 2/5-24 om mangel på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling
2860716_0017.png
Kontakt
Peter Andreas Norn
Programchef, CONCITO
[email protected]
Læs mere om projektet her: www.concito.dk/fremtidens-groenne-arbejdsmarked