Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 267
Offentligt
2856469_0001.png
Borgmesteren
Torvegade 74, 6700 Esbjerg
Dato
24. april 2024
Til Skatteminister Jeppe Bruus, Klima-, Energi- og Forsyningsminister Lars
Aagaard samt ordførere i aftalekredsen bag aftale om en grøn skattereform
for industri mv. af 24. juni 2022 og ordførere i aftalekredsen bag Aftale om
styrkede rammevilkår for CCS i Danmark af 20. september 2023
Opfordring: Skab incitamenter til CO2-fangst, som flugter med den
politiske aftale
der skal ikke betales CO
2
-afgift, når der ikke
udledes CO
2
Kære ministre og ordførere i aftalekredsen bag
Aftale om en grøn
skattereform for industri mv.
og ordførere i aftalekredsen bag
Aftale om
styrkede rammevilkår for CCS i Danmark.
Som kommunale ejere til størstedelen af de danske affaldsenergianlæg, hvor
fangst og lagring af CO
2
er en afgørende del af den danske klimaindsats, er
vi mildest talt meget bekymrede for meldingerne om det lovforslag om delvis
implementering af den grønne skattereform for industri m.v., som er planlagt
til fremsættelse i Folketinget i slutningen af april.
Lovforslaget vil i sin nuværende form medføre, at affaldsenergianlæg fortsat
skal betale CO
2
-afgift, selvom de ikke længere udleder CO
2
. En sådan
implementering i lovgivningen er i direkte strid med den politiske aftale om
en grøn skattereform, hvor det netop er aftalt, at afgiften på i alt 750 kroner
skal være per ton udledt CO
2
og dermed give et reelt incitament til
klimahandling gennem blandt andet CCS.
På de kommunalt ejede affaldsenergianlæg arbejdes der mange steder på
fangst og lagring af CO
2
. Der er tale om investeringsbeslutninger på adskillige
mia. kr., der har et stort potentiale for at bidrage til de danske klimamål.
Men hvis projekterne skal blive til virkelighed, så er det helt afgørende, at
der er klarhed om rammevilkårene.
Der ser ud til at være løsninger, der kan implementeres med det
samme
Vi er bekendt med, at Dansk Fjernvarme har fremlagt to meget konkrete
løsningsforslag for Skatteministeriet, men at det grundet ministeriets
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Henvendelse af 25/4-25 fra Esbjerg Kommune m.fl. om incitamenter til CO2-fangst som flugter med den politiske aftale
2856469_0002.png
Borgmesteren
tidspres i forhold til den forestående fremsættelse af lovforslag desværre ikke
har givet anledning til noget yderligere fra ministeriets side.
Den ene af de foreslåede løsninger skulle ellers være ganske enkel at
implementere, da den bygger på en allerede eksisterende målemetode i CO
2
-
afgiftsloven, som giver mulighed for at basere CO
2
-afgiften på faktisk udledt
CO
2
og dermed give afløft til de selskaber, som fanger og lagrer CO
2
’en.
Mulighederne for at gå videre med denne løsning vil kunne udbores med det
samme, da det handler om at få afklaret, om fossilt affald er omfattet af EU’s
energibeskatningsdirektiv. Vi forstår, at myndighederne støtter sig til en 15
år gammel fortolkning fra Kommissionen, som angiveligt fastslår, at affald er
omfattet af direktivet. Overfor det står, at en række andre EU-lande,
heriblandt Sverige, fortolker det spørgsmål helt anderledes og netop lægger
til grund for deres afgiftssystem, at affald ikke er omfattet af
energibeskatningsdirektivet.
Ligeledes har Norge, som er associeret med EU gennem EEA-samarbejdet,
fra 2022 indført en CO
2
-afgift på affaldsforbrænding, der ligesom den danske
er udformet som en afgift på energi-input. Norge har i modsætning til
Danmark tilføjet en bestemmelse, der sikrer, at der ikke skal betales CO
2
-
afgift, hvis CO
2
’en fanges og lagres med CCS.
Spørgsmålet er: Hvis vores nordiske naboer kan, hvorfor kan Danmark så
ikke?
Justering af CCS-udbud som midlertidig løsning er meget usikker
Vi kan forstå, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har til hensigt at
kompensere vores affaldsenergianlæg for det manglende afgiftsløft ved at
ændre designet af de kommende CCS-udbud. Men selvom vi sætter pris på
initiativet og hensigten, så er dette en meget risikabel og utilstrækkelig
løsning af flere årsager
særligt når der, jf. ovenfor, foreligger juridiske
løsningsmodeller, der kan løse det bagvedliggende problem også på den
korte bane.
For det første skubber det afklaring af usikkerheder til senere, da en sådan
ændring af udbudsbetingelserne kræver en statsstøttegodkendelse fra EU-
Kommissionen, som vi mener er meget usikker. Dette har vi fået bekræftet
af eksperter i statsstøtte.
For det andet fordi det alene kan løse de udfordringer, som lovforslaget
medfører for udbuddet af puljemidler og ikke det problem, som opstår i
forhold til at skabe en generel udrulning af CCS på markedsmæssige vilkår
baseret på bl.a. værdien af sparede afgifter, som det ellers er politisk aftalt
i flere CCS-aftaler. Det er vigtigt at huske, at der er et betydeligt
fangstpotentiale udover det, som de afsatte puljemidler kan levere.
-2-
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Henvendelse af 25/4-25 fra Esbjerg Kommune m.fl. om incitamenter til CO2-fangst som flugter med den politiske aftale
2856469_0003.png
Borgmesteren
Kan klimamålene holde til usikre rammevilkår?
Det er vores vurdering, at der er overhængende risiko for at de kommende
CCS-udbud heller ikke kommer til at levere som forventet. Hvis vi skal byde
og bidrage til opnåelse af klimamålet for 2030, så kræver det, at der er
klarhed om rammevilkårene, at der leves op til de politiske aftaler, og at
lovgivning med så store økonomiske konsekvenser laves ordentligt fra
starten og ikke skubbes til en usikker statsstøttegodkendelse af
udbudsbetingelserne.
Vi vil på den baggrund kraftigt opfordre til, at der arbejdes målrettet på at
finde en løsning allerede i det lovforslag, som planlægges fremsat inden
længe, således at hele afgiften, herunder både emissions- og CO
2
-afgiften,
kan afløftes ved fangst og lagring af CO
2
.
Hvis ikke det sker, så frygter vi, at CO
2
-afgiften i stedet for at give det løft
til CCS-projekterne, som var tiltænkt politisk, ender med at stå i vejen for
realiseringen af en stor del af projekterne og dermed kan have konsekvenser
for opnåelsen af vores klimamål både nationalt og kommunalt.
Såfremt det er bydende nødvendigt at gennemføre andre dele af lovforslaget
med det samme og der ikke med meget kort varsel kan findes en løsning, så
mener vi, at man frem for at gennemføre en halvfærdig løsning bør dele
lovforslaget op, således at de for denne sag relevante dele tages ud og først
implementeres, når den langsigtede løsning er på plads. Med til dette hører
naturligvis, at man først igangsætter CCS-udbuddene efter den fulde løsning
er implementeret.
Med venlig hilsen
Steen Christiansen
Karsten Längerich
Jesper Würtzen
Stephanie Storbank
Kent Max Magelund
Vicky Holst Rasmussen
Jesper Frost Rasmussen
Frank Jensen
Thomas Lykke Pedersen
Steen Wrist
Tina Tving Stauning
Borgmester i Albertslund Kommune
Borgmester i Allerød Kommune
Borgmester i Ballerup Kommune
Borgmester i Billund Kommune
Borgmester i Brøndby Kommune
Borgmester i Egedal Kommune
Borgmester i Esbjerg Kommune
Borgmester i Fanø Kommune
Borgmester i Fredensborg Kommune
Borgmester i Fredericia Kommune
Borgmester i Frederikssund Kommune
-3-
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Henvendelse af 25/4-25 fra Esbjerg Kommune m.fl. om incitamenter til CO2-fangst som flugter med den politiske aftale
2856469_0004.png
Borgmesteren
Ole Bondo Christensen
Michael Fenger
Trine Græse
Kasper Damsgaard
Pernille Beckmann
Bent Hansen
Steffen Jensen
Ole Vind
Benedikte Kiær
Thomas Gyldal Petersen
Dorte West
Kirsten Jensen
Christina Krzyrosiak Hansen
H.C. Østerby
Peter Sørensen
Michael Ziegler
Morten Slotved
Ib Lauritsen
Merete Amdisen
Martin Damm
Knud Erik Langhoff
Sophie Hæstorp Andersen
Marie Stærke
Tina Mandrup
Erik Flyvholm
Sofia Osmani
Johannes Lundsfryd Jensen
Carsten Rasmussen
Peter Rahbæk Juel
Karina Vincentz Andersen
Hans Østergaard Kristensen
Tomas Breddam
Ann Sofie Orth
Britt Jensen
Helle Gade
Emil Blücher
Henning Urban Dam
Borgmester i Furesø Kommune
Borgmester i Gentofte Kommune
Borgmester i Gladsaxe Kommune
Borgmester i Glostrup Kommune
Borgmester i Greve Kommune
Borgmester i Gribskov Kommune
Borgmester i Halsnæs Kommune
Borgmester i Hedensted Kommune
Borgmester i Helsingør Kommune
Borgmester i Herlev Kommune
Borgmester i Herning Kommune
Borgmester i Hillerød Kommune
Borgmester i Holbæk Kommune
Borgmester i Holstebro Kommune
Borgmester i Horsens Kommune
Borgmester i Høje-Taastrup Kommune
Borgmester i Hørsholm Kommune
Borgmester i Ikast-Brande Kommune
Borgmester i Ishøj Kommune
Borgmester i Kalundborg Kommune
Borgmester i Kolding Kommune
Borgmester i Københavns Kommune
Borgmester i Køge Kommune
Borgmester i Lejre Kommune
Borgmester i Lemvig Kommune
Borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune
Borgmester i Middelfart Kommune
Borgmester i Næstved Kommune
Borgmester i Odense Kommune
Borgmester i Odsherred Kommune
Borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune
Borgmester i Roskilde Kommune
Borgmester i Rudersdal Kommune
Borgmester i Rødovre Kommune
Borgmester i Silkeborg Kommune
Borgmester i Solrød Kommune
Borgmester i Stevns Kommune
-4-
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Henvendelse af 25/4-25 fra Esbjerg Kommune m.fl. om incitamenter til CO2-fangst som flugter med den politiske aftale
2856469_0005.png
Borgmesteren
Henrik Rasmussen
Mads Sørensen
Jens Ejner Christensen
Ulrik Wilbek
Mikael Smed
Lasse Frimand Jensen
Jacob Bundsgaard
Borgmester i Vallensbæk Kommune
Borgmester i Varde Kommune
Borgmester i Vejle Kommune
Borgmester i Viborg Kommune
Borgmester i Vordingborg Kommune
Borgmester i Aalborg Kommune
Borgmester i Aarhus Kommune
-5-