Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 264
Offentligt
2855617_0001.png
Regeringen og Folketinget står over for de vigtigste beslutninger om vores offentlige bygninger i årtier. Det
skyldes dels at to nye direktiver nu sætter markante krav til renovering og energieffektivisering af de
offentlige bygninger.
Samtidig har den offentlige bygningsmasse har et renoveringsefterslæb og et stort forbedringspotentiale.
Konsekvenserne er store:
Dels betyder de dårlige bygninger, at indeklima og dermed sundhed og trivsel lider skade. Dårligt
indeklima kan eksempelvis betyde, at folkeskoleelever kan gå glip af indlæring svarende til helt op til
et års skolegang.
Dels betyder ineffektive og dårlige bygninger, at kommuner og regioner bruger unødigt mange
offentlige midler til energiregninger. Kommunerne kan med rentable investeringer renovere 8 ud af
10 bygninger op til energimærke A, B eller C – og reducere 80.000 ton CO2 årligt og forbedre
bygningernes indeklima i processen. Samtidig kan der hentes en gevinst på ca. 572 mio. kr. årligt.
Det vil kræve en investering på 5,4 mia. kr.
Dels står bygninger for en stor del af vores energiforbrug og klimabelastning. Uden grøn omstilling
af vores bygninger, hvis drift står for 40 pct. af vores energiforbrug og en væsentlig del af vores CO
2
-
udledninger, når vi ikke vores klimamål. I den sammenhæng bør de offentlige bygninger gå foran og
vise vejen.
Det er vigtigt, at opgaven med at implementere direktiverne bliver tilgået helhedsorienteret, så gevinsterne
på alle tre parametre kan blive høstet. Derfor har 13 organisationer d. 11. april lanceret udspillet
Grønne og
Sunde Velfærdsbygninger.
Med udspillet opfordrer vi til, at regeringen udarbejder en plan for, hvordan alle
offentlige bygninger kan omstille sig til nulemissionsbygninger med et sundt indeklima. Planen skal
understøttes af konkrete mål og tiltag.
Forslagene i udspillet favner bredt, og peger både tiltag inden for bygningernes energiforbrug, indeklima,
tekniske installationer, varmekilde og digitalisering. Derudover lægger udspillet vægt på at give kommuner
og regioner de nødvendige værktøjer til at tilgå opgaven i form af et grønt anlægsloft.
Organisationerne bag udspillet ønsker at kvalificere den kommende politiske diskussion om implementering
af direktiverne på det offentlige område, og anmoder derfor om mulighed for at præsentere udspillet for
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget ved et foretræde.
Udspillet kan findes her
SYNERGI, Dansk El-Forbund, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Industri,
FOA, Blik- & Rørarbejderforbundet, BAT - Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Ingeniørforeningen IDA, Rådet for
Grøn Omstilling, Energiforum Danmark, VELTEK og Danske Byggecentre.