DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
J.nr.: 2024-1079
Den 4. april 2024
Dansk Erhvervs høringssvar vedrørende ændring af investeringsscreenings-
loven
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar til ændring af investeringsscree-
ningsloven.
Dansk Erhverv støtter generelt de foreslåede ændringer og formålet om at højne paralleliteten
mellem den nye FSR-screening og investeringsscreeningen for havvindsudbud og andre større of-
fentlige energiprojekter. En øget parallelitet er afgørende for at mindske risikoen for forsinkelser
og forkorte vedståelsesfristerne i de kommende havvvindsudbud.
Dog bemærker Dansk Erhverv, at det fremsatte lovforslag kun i ringe grad vil have positiv effekt
på risiciene forbundet med fastholdelsesperioden og bud i runde 2 af de kommende havvindsud-
bud. Grunden er, at lovforslaget udelukkende fokuserer på den processuelle del af investerings-
screeningsloven i lyset af FSR. Dermed adresserer lovforslaget ikke den generelle problemstilling
der er med de kommende havvindsudbud, hvilket er den lange fastholdelsesperiode og uklarhe-
den om udfaldet af runde 1, før der skal bydes i runde 2.
Specifikke bemærkninger
Ansøgning om investorscreening under udbudsproces skal ikke være betinget af prækvalifika-
tion
Der bør ikke være krav om, at der kun kan ansøges om en investorscreening under udbudsproces-
sen, hvis udbuddet indeholder prækvalifikation. Det forventes ikke, at de kommende havvindsud-
bud, vil indeholde en prækvalifikation, hvorfor ændringsforslaget til investeringsscreeningsloven
ikke bliver relevant for de kommende havvindsudbud.
Dansk Erhverv opfordrer i stedet til, at lovgivningen tillader alle tilbudsgivere at ansøge om inve-
steringsscreening forud for det fastsatte ansøgningstidspunkt, der fastsættes i udbudsmaterialet
af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvis tilbudsgiveren ønsker dette.
Det skal sikre, at investeringsscreeningen kan foretages hurtigst muligt for de aktører, som på-
tænker at deltage i det pågældende udbud.
For at indskrænke anvendelsesområdet, bør det klart fremgå, at de frivillige ansøgninger om inve-
steringsscreening kun er gældende for private aktører, der påtænker at investere i offentlige pro-
jekter omfattet af § 22 i VE-loven (dvs. udbudte havvindsparker).
Side 1/2