Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del Bilag 261
Offentligt
2854578_0001.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
J.nr.: 2024-1079
Den 4. april 2024
Dansk Erhvervs høringssvar vedrørende ændring af investeringsscreenings-
loven
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar til ændring af investeringsscree-
ningsloven.
Dansk Erhverv støtter generelt de foreslåede ændringer og formålet om at højne paralleliteten
mellem den nye FSR-screening og investeringsscreeningen for havvindsudbud og andre større of-
fentlige energiprojekter. En øget parallelitet er afgørende for at mindske risikoen for forsinkelser
og forkorte vedståelsesfristerne i de kommende havvvindsudbud.
Dog bemærker Dansk Erhverv, at det fremsatte lovforslag kun i ringe grad vil have positiv effekt
på risiciene forbundet med fastholdelsesperioden og bud i runde 2 af de kommende havvindsud-
bud. Grunden er, at lovforslaget udelukkende fokuserer på den processuelle del af investerings-
screeningsloven i lyset af FSR. Dermed adresserer lovforslaget ikke den generelle problemstilling
der er med de kommende havvindsudbud, hvilket er den lange fastholdelsesperiode og uklarhe-
den om udfaldet af runde 1, før der skal bydes i runde 2.
Specifikke bemærkninger
Ansøgning om investorscreening under udbudsproces skal ikke være betinget af prækvalifika-
tion
Der bør ikke være krav om, at der kun kan ansøges om en investorscreening under udbudsproces-
sen, hvis udbuddet indeholder prækvalifikation. Det forventes ikke, at de kommende havvindsud-
bud, vil indeholde en prækvalifikation, hvorfor ændringsforslaget til investeringsscreeningsloven
ikke bliver relevant for de kommende havvindsudbud.
Dansk Erhverv opfordrer i stedet til, at lovgivningen tillader alle tilbudsgivere at ansøge om inve-
steringsscreening forud for det fastsatte ansøgningstidspunkt, der fastsættes i udbudsmaterialet
af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvis tilbudsgiveren ønsker dette.
Det skal sikre, at investeringsscreeningen kan foretages hurtigst muligt for de aktører, som på-
tænker at deltage i det pågældende udbud.
For at indskrænke anvendelsesområdet, bør det klart fremgå, at de frivillige ansøgninger om inve-
steringsscreening kun er gældende for private aktører, der påtænker at investere i offentlige pro-
jekter omfattet af § 22 i VE-loven (dvs. udbudte havvindsparker).
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Høringssvar og høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af investeringsscreeningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv bemærker, at hvis ovenstående ikke implementeres, vil det reelt være nødvendigt
at indføre en prækvalifikation i de kommende havvindsudbud, hvis loven skal have effekt på
disse.
Indførelse af pligt til at indsende ansøgningen på anførte tidspunkter ved afholdelse af udbud
Dansk Erhverv opfordrer til, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal kunne sætte det
som krav, at potentielle bydere rettidigt skal skabe klarhed om deres retsstilling, så vidt angår in-
vesteringsscreening i forbindelse med et udbud, der er omfattet af lovgivningen. Derfor bør der i
loven indføres mulighed for, at der kan fastsættes krav om, at byderen på fastsatte tidspunkter i
den konkrete udbudsproces skal dokumentere en ansøgning til Erhvervsstyrelsen om godken-
delse af særlige økonomiske aftaler i henhold til investeringsscreeningsloven.
Med en sådan mulighed, kan tilbuddenes vedståelsesfrister og dermed risikoen for forsinkelser
reduceres, da byderne vil kunne pålægges at skulle initiere en screening så hurtigt som muligt.
Frist for indsendelse af ansøgning skal tillade rettidig håndtering af ansøgningen hos Erhvervs-
styrelsen
En hurtig afklaring af investeringsscreeningerne, er en forudsætning for hurtige afgørelser af ud-
bud. Derfor foreslår Dansk Erhverv, at der fastsættes en frist for indsendelse af ansøgningen om
investeringsscreening ved havvindsudbud, så Erhvervsstyrelsen kan håndtere ansøgningen retti-
digt.
Dansk Erhverv foreslår, at ansøgningstidspunktet kan fastsættes til senest 6 måneder forud for
budafgivelse. Med denne frist vil det være muligt at afslutte udbuddet hurtigt efter valg af endelig
tilbudsgiver.
Med en sådan frist, vil det kun være tilbudsgivere, der har ansøgt om investeringsscreening til Er-
hvervsstyrelsen inden fristen for indsendelse af ansøgning, der vil være kvalificeret til at afgive et
bud i udbuddet. Dermed vil risikoen for forsinkelser som følge af manglende investeringsscree-
ning hos en eller enkelte tilbudsgivere mindskes.
Dansk Erhverv bemærker, at det i princippet er muligt at indarbejde ovennævnte ændringsforslag
uafhængigt af hinanden i loven.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed, såfremt høringssvaret giver anledning til spørgsmål
eller behov for afklaring.
Med venlig hilsen,
Esben Thietje Mortensen
Fagchef for Energi, Dansk Erhverv
Side 2/2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Høringssvar og høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af investeringsscreeningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2854578_0003.png
5. april 2024
mqf
Klima, Energi- og Forsyningsministeriet
Sendt pr. e-mail til:
[email protected],
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected]
Høringssvar til forslag om ændring af investeringsscreeningsloven (særskilte
tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og
andre større offentlige energiprojekter)
journalnr. 2024-1079
Klima, Energi- og Forsyningsministeriet har den 20. marts 2024 sendt ovennævnte udkast til
lovforslag i høring med høringsfrist den 7. april 2024.
Formålet med lovforslaget er at muliggøre øget parallelitet i screeningstidspunkt mellem den nye
EU-screening af udenlandske subsidier (FSR) og investeringsscreeningen i forbindelse med visse
havvindudbud og andre større energiprojekter for at undgå forsinkelser mv. i forbindelse med de
kommende udbud samt forkorte vedståelsesfristerne.
Der lægges op til, at der indføres en ny bestemmelse (§14e) i investeringsscreeningsloven, hvorefter
en ansøgning om tilladelse til at indgå en såkaldt ”særlig økonomisk aftale” kan indsendes tidligere
i udbudsprocessen end efter den gældende retstilstand.
DI har følgende bemærkninger til høringen.
Overordnet finder DI det positivt, at man fra myndighedernes side har fokus og opmærksomhed på,
at længden af vedståelsesfristerne har stor betydning i forhold til at sikre en effektiv konkurrence i
de omfattede offentlige udbud. Krav om lange vedståelsesfrister
særligt i lyset af den aktuelle
volatile økonomiske og geopolitiske situation
er et kritisk parameter for leverandørerne og kan
påvirke konkurrencen om de offentlige opgaver negativt i form af eksempelvis et reduceret
konkurrencefelt, høj risikopræmie for tilbudsgiverne osv. Dette er hverken i ordregivers eller
tilbudsgivers interesse. Det er således vigtigt, at vedståelsesfristerne og myndighedernes
sagsbehandlingstid bliver så kort som muligt.
En parallel sagsbehandling bør gøre udbudsprocessen hurtigere og bidrage til, at længden på
vedståelsesfristerne kan nedbringes. Men det er imidlertid en væsentlig udfordring, at potentielle
tilbudsgivere kun kan ansøge om investeringsscreening under udbudsprocessen, hvis der er tale om
et begrænset udbud med prækvalifikation. Det kommende 6GW havvind udbud lægger ikke op til
prækvalifikation, og udbuddet synes derfor ikke være omfattet af dette lovforslag, hvilket DI finder
uhensigtsmæssigt.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Høringssvar og høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af investeringsscreeningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Det foreslås i udkastet til lovforslag, at udenlandske investorer kan indgive ansøgning om at
tilladelse til at indgå en særlig økonomisk aftale i henhold til investeringsscreeningsloven. Fremover
vil udenlandske investorer kunne indsende ansøgningen allerede efter eventuel prækvalifikation og
under alle omstændigheder direkte efter tilbudsfristens udløb, såfremt to kumulative betingelser er
opfyldt: 1) aftalen indgås med Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet eller underliggende
myndigheder eller selvstændige offentlige virksomheder ejet af Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, og 2) deltagelse i udbuddet af aftalen er underlagt reglerne i FSR.
DI skal foreslå, at gøre tidlig screening tilladt uanset at begge betingelser ikke er opfyldt i den
foreslåede bestemmelse i § 14e. For at optimere processen kunne det overvejes, at gøre
screeningen til en del af egnethedsvurderingen i forbindelse med prækvalifikationen i begrænsede
udbud eller at begynde screeningen før tilbudsfristen og dermed mindske risikoen for en forsinket
kontrakttildeling. Det kunne også overvejes, at udvide bestemmelsen således, at alle aktører frivilligt
kan ansøge om tilladelse til at indgå en særlig økonomisk aftale i forbindelse med de omfattede
udbud.
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at
”udenlandske investorer” bl.a. er virksomheder
hjemmehørende udenfor Danmark eller EU/EFTA. DI skal gøre opmærksom på, EFTA-landene i
henhold til FSR anses for at være tredjelande. Det er således uklart, om EFTA-landene har adgang til
at ansøgning om at tilladelse til at indgå en særlig økonomisk aftale i henhold til
investeringsscreeningsloven.
Det bør endvidere tydeliggøres i lovbemærkningerne, om det kun tilbudsgiveren, som er underlagt
screeningen, eller om væsentlige underleverandører ligeledes er underlagt screeningen.
Afslutningsvist skal DI gøre opmærksom på, at der pt. pågår en evaluering af
investeringsscreeningsloven. DI finder det positivt, at der foretages en sådan evaluering. Evaluering
bør føre til klare anbefalinger om, hvorvidt og hvordan reglerne om investeringsscreening kan
forbedres, så der sikres den rette balance med formålet med reglerne
beskyttelse af offentlig
orden og national sikkerhed
og de konsekvenser, som reglerne har haft på Danmarks mulighed for
at tiltrække udenlandske investeringer og sikre effektive offentlige indkøb.
DI står naturligvis til rådighed, hvis der skulle være opklarende spørgsmål til ovenstående eller
behov for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Morten Qvist Fog
Seniorchefkonsulent, fagleder
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Høringssvar og høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af investeringsscreeningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2854578_0005.png
Erhvervsstyrelsen
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
07-04-2024
Høringssvar vedr. lovforslag om øget parallelitet mellem
investeringsscreeningsloven og Foreign Subsidies Regulation
Green Power Denmark takker for muligheden for at afgive høringssvar på lovforslaget om ændringen af
investeringsscreeningsloven, der skal muliggøre øget parallelitet mellem den nationale investeringsscreening
og screeningsprocessen for Foreign Subsidies Regulation (FSR).
Det er afgørende for Danmark, at vi sikrer den danske infrastruktur overfor potentielle trusler mod den
nationale sikkerhed og offentlige orden. Vi skal samtidig sikre EU’s indre marked mod
konkurrenceforvridende støtte fra lande uden for EU. Der er dog en risiko for, at de to uafhængige
screeningsprocesser kan forsinke udbudsprocesserne i offentlige projekter og dermed gøre dem mindre
attraktive for virksomheder at byde på og forsinke udbygningen af vedvarende energi.
Derfor støtter Green Power Denmark, at man vil ændre de særskilte tidspunkter for ansøgning om tilladelse
til økonomiske aftaler om større offentlige energiprojekter. Green Power Denmark finder det positivt, at man
i lovforslaget gør det muligt, at FSR-screening og investeringsscreening kan ske med øget parallelitet. Det er
en forbedring i forhold til den nuværende praksis, hvor screeningsprocesserne først starter efter
tilbudsevalueringen.
På trods af at Green Power Denmark er positivt indstillet overfor lovforslaget, er det stadig en bekymring, at
forslaget ikke vil have en tilstrækkelig effekt på udfordringen om lange vedståelsesfrister i
investeringsscreeningen og FSR-screeningen ved de kommende havvindsudbud. I udbudsbetingelserne i de
kommende havvindsudbud indgår ikke prækvalifikationskriterier. Derfor flyttes starttidspunktet for
screeningerne reelt set ikke tilstrækkeligt til at reducere risiko forbundet med den lange vedståelsesfrist.
Denne problemstilling bliver forstærket af den forventede meget korte tid mellem budrunderne for de 6 GW
og Energiø Bornholm og den følgende uklarhed om udfald af de 6 GW inden deadline for budrunden på Energiø
Bornholm. Som markedet er nu og forventeligt frem mod 2030, kan der derudover ikke tilbydes
bindingsperioder på mere end 3-5 måneder for tilbud af f.eks. vindmøller, elektrolyseudstyr, kompressorer og
hovedtransformersstationer. Dette er i konflikt med, hvornår en ansøgning om screening må indgives og
myndighedens behandlingstid. Det nuværende forslag løser ikke denne udfordring.
Green Power Denmark anbefaler, at man fremrykker starttidspunktet for investeringsscreeningsprocessen, så
den ligger tidligere end fremsat i lovforslaget. Man bør gøre det muligt at lægge starttidspunktet for ansøgning
om investeringsscreening før budafgivelse uden en evt. prækvalificering. Det vil være en væsentlig forbedring
for potentielle bydere ved eksempelvis de kommende havvindsudbud.
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Høringssvar og høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af investeringsscreeningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Konkret anbefales det, at ”Ansøgning
om tilladelse til at indgå en særlig økonomisk aftale efter § 7, stk. 1, kan
indgives...”
på et forudbestemt tidspunkt før budtidspunktet fremfor alene
”...efter, at den udenlandske
investor har modtaget eventuel underretning om at være blevet prækvalificeret eller efter udløbet af
tilbudsfristen...”.
Green Power Denmark anbefaler ligeledes at indskrænke anvendelsesområdet, så en sådan justering ikke fører
til unødige implementeringskonsekvenser for myndighederne. Eksempelvis ved at ansøgningsmuligheden kun
er gældende for private aktører, der påtænker at investere i hav- eller landvindsprojekter samt lignende
aktører i andre relevante energiprojekter.
Green Power Denmark opfordrer endvidere til at det præciseres, om det alene er den bydende virksomhed,
som er underlagt screening eller om (væsentlige) underleverandører til den bydende virksomhed ligeledes er
genstand for screening, så tolkning og praktisk administration af loven bliver klar herom.
Kalle Lind Skipper
[email protected]
Dir. tlf. +45 22 75 04 95
2
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Høringssvar og høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af investeringsscreeningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2854578_0007.png
05.04.2024
RWEs høringssvar vedrørende ændring af investeringsscreeningsloven.
RWE Renewables Denmark A/S takker for muligheden for at kommentere på udkast til lov
om ændring af investeringsscreeningsloven.
Først og fremmest vil RWE gerne anerkende, at man med det fremsatte lovforslag forsøger
at imødekomme de store risici, som er forbundet med de foreslåede vedståelsesfrister i de
kommende havvindudbud.
Generelt støtter RWE de foreslåede ændringer til investeringsscreeningsloven, da det mu-
liggør en højere parallelitet mellem FSR og evt. investeringsscreening. At øge paralleliteten
mellem de to processer, kan kun anses som positivt, da det meget gerne skulle gøre pro-
cessen mere effektiv og derigennem forkorte screeningsperioden og mindske risikoen for
forsinkelser efter budafgivelse.
I forlængelse heraf, er det yderst væsentligt at bemærke, at RWE desværre finder, at det
fremsatte lovforslag, i kun ringe grad, adresserer den egentlige problemstilling ift. til de
lange foreslåede vedståelsesfrister samt timingen af budrunde 1 og budrunde 2. Grunden
herfor er, at udkast til udbudsbetingelserne for de 6GW radiale havvindparker ikke har inde-
holdt en prækvalifikation.
Hvis det forbliver sådan i de offentliggjorte endelige udbudsbetingelser, vil det betyde, at
anvendelsen af lovforslaget først kan tages i brug efter budafgivelse. Da der er tale om et
rent finansielt bud, hvorfor evalueringsprocessen antages at være relativt kort, vil det i
praksis betyde, at screeningsprocessen tidligst vil kunne igangsættes nogle uger før, det
oprindelige udgangspunkt jf. udkast til tidslinje i udbudsmaterialet
.
Medmindre det kan sikres, at investeringsscreeningen kan færdigbehandles før budafgi-
velse af runde 1 i december 2024 og et par uger før budafgivelse i runde 2 i februar 2025,
vil lovforslaget ikke adressere den store udfordring ved manglende vished om udfaldet af
Nordsøarealerne, før budafgivelse for de resterende arealer Hesselø, Kriegers Flak II og
Kattegat. Det betyder, at et væsentligt risikoelement som gør udbuddene for særligt runde
2 langt mindre attraktive, da tilbudsgiver stadig vil stå med en meget usikker og høj finan-
siel eksponering, når der skal bydes på disse arealer.
Indfør mulighed for at investorer frivilligt kan ansøge investeringsscreening forud for
budangivelse
For at adressere ovenstående beskrevne problemstilling anbefaler RWE at udvide bestem-
melsen, så interesserede investorer frivilligt kan indgive ansøgning om tilladelse til at indgå
en særlig økonomisk aftale efter § 7, stk. 1, når loven træder i kraft og altså forud for selve
budafgivelsen. For at sikre at feltet af potentielle udenlandske investorer, som kan benytte
sig af muligheden for ansøgning på et tidligere tidspunkt, foreslås det, at den frivillige ord-
ning kun kan tages i anvendelse for de områder, som er reserveret til statslige udbud af
havvind efter VE-lovens § 22, stk. 3, nr. 1.
Hvis ovenstående ikke implementeres, vil RWE opfordre til, at der i de endelige udbudsbetin-
gelser for de kommende 6GW havvindudbud indføres en prækvalifikation, da det ellers vil
betyde, at arealerne, som udbydes i runde 2, bliver langt mindre attraktive. En sådan præ-
kvalifikation bør dog tilrettelægges sådan, at byderne gives mulighed for på tilstrækkelig vis
at forberede et endeligt bud.
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Høringssvar og høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af investeringsscreeningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2854578_0008.png
05.04.2024
Uagtet om ovenstående forslag implementeres, vil RWE også på det kraftigste anbefale, at
den foreslåede lange vedståelsesfrist på op til 12 måneder, forkortes til højst 2.5 måneder
og for runde 1 indtil budfristen for runde 2, hvorefter tilbudsgiverne frivilligt kan vedstå de-
res bud.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, står RWE selvfølgelig til rådighed for en
evt. uddybning og dialog om de angivne kommentarer.
Med venlig hilsen
Pernille Haaning
VP Head of Offshore Development DK
& Country Chair
Thomas Hwan Jensen
Head of Regulatory Affairs Denmark
& Hydrogen Nordics
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Høringssvar og høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af investeringsscreeningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2854578_0009.png
Christian Althoff Stubkjær
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Weinreich-Jensen, Peter <[email protected]>
4. april 2024 17:47
Christian Althoff Stubkjær
[email protected]; Frederiksen, Marlene;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Clara
Næsborg Olsen; Philip Valente; Energistyrelsens officielle postkasse; fdi-
[email protected]
RE: Input til høringssvar angående Investeringsscreeningsloven + FSR
Follow Up
Afmærket
Emne:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Ang.: Journalnummer 2024-1079 - Høringssvar om forslag til ændring af investeringsscreeningsloven
Siemens Energy A/S og Siemens Gamesa Renewable Energy A/S har med stor interesse læst det fremsendte forslag
til ændring af investeringsscreeningsloven og har følgende observationer og kommentarer:
(i)
Som markedet er pt., hvilket forventes uændret frem mod 2030, kan der ikke tilbydes
vedståelsesfrister/bindingsperioder på mere end 3-5 måneder for tilbud af f.eks. vindmøller,
elektrolyseudstyr, kompressorer og hovedtransformersstationer. Dette er i konflikt med hvornår en
ansøgning om screening må indgives og myndighedens behandlingstid. Det nuværende forslag løser
således ikke denne udfordring, idet ansøgning først kan indgives efter prækvalificering eller efter udløb
af tilbudsfristen.
§14e, betingelse 1) og 2): Det er vanskeligt at forstå, hvorfor begge betingelser i §14e skal være til stede
førend screening-processen må påbegyndes tidligere. Hvorfor ikke gøre tidlig screening tilladt – uagtet
om FSR er gældende eller ej – således at en kontrakttildeling ikke forsinkes unødigt, særligt henset til
den mulige vedståelsesfrist. Grundet det begrænsede antal bydende indenfor området, som er
genstand for reguleringen, tænkes det ikke, at myndigheden belastes væsentligt mere af den grund.
Det anbefales således at overveje at gøre screeningen en del af egnethedsvurderingen
(prækvalifikationen) i begrænset udbud eller, at påbegynde den før tilbudsfristen og dermed mindske
risikoen yderligere for en forsinket kontrakttildeling.
Det ønskes præciseret – gerne som en supplerende bemærkning til lovteksten - om det alene er den
bydende virksomhed, som er underlagt screeningen eller om væsentlige underleverandører til denne
ligeledes er genstand for en vurdering. Årsagen til dette er, at vi i praksis oplever forskellige
fortolkninger heraf.
(ii)
(iii)
Vi ser frem til at følge det videre arbejde med lovændringen.
Med venlig hilsen/Kind regards,
Peter Weinreich-Jensen
Siemens Energy A/S
Head of Business Development Western Europe
Managing Director Siemens Energy Denmark
Borupvang 9
2750 Ballerup, Denmark
Mobile: +45 2120-8173
mailto:[email protected]
Linkedin
1
KEF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 261: Høringssvar og høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af investeringsscreeningsloven, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2854578_0010.png
Siemens Energy A/S. Borupvang 9, 2750 Ballerup, Denmark. Tel: +45 4477 4477 CVR-no. 40 66 49 04
Important notice: This e-mail and any attachment thereof contain corporate proprietary information. If you have received it by mistake, please notify
us immediately by reply e-mail and delete this e-mail and its attachments from your system. Thank you.
2